BMW iX
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Bra information, det kändes fel men hade inte mer än en känsla, då behöver jag inte bry mig så mycket om att sportpaket sänker räckvidden något.ObscureEconomist skrev:Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.ObscureEconomist skrev:Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
MX LR (Raven) 2019
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Hur ska det hjälpa när den inte får någon information från bilen? Jag fyller i en destination, tar väderförhållanden och hastighet och den får ju ingen automatisk återkoppling hur mycket ström jag har kvar när jag kommer fram.Hertsh skrev:Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.ObscureEconomist skrev:Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Att köpa en OBD2 adapter för att hjälpa ABRP att sluta gissa ser jag inte något värde i.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.Legato skrev:Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.ObscureEconomist skrev:Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.Legato skrev:Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW iX
Får nog även jag hålla med OE att naven i E-tron är bättre men vill ha lite för stor marginal. ABRP upplever jag har för stor marginal och vill alltid ha 10% kvar, kvittar om det är en leaf med 30 kWh batteri eller IX med 111. ABRP använder jag bara som ett planeringsverktyg närmar ska åka någonstans man aldrig åkt.Legato skrev:OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.ObscureEconomist skrev:Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.Legato skrev:Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Nej. I e-tron (liksom alla andra elbilar jag kört) så är det inget man kan påverka. De har en stor marginal vilket man kan förstå då de såklart vill minimera risken att någon blir stående.Dafro skrev:Får nog även jag hålla med OE att naven i E-tron är bättre men vill ha lite för stor marginal. ABRP upplever jag har för stor marginal och vill alltid ha 10% kvar, kvittar om det är en leaf med 30 kWh batteri eller IX med 111. ABRP använder jag bara som ett planeringsverktyg närmar ska åka någonstans man aldrig åkt.Legato skrev:OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.ObscureEconomist skrev:Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.Legato skrev:Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Har du förresten använt Tronity-kopplingen mellan e-Tronen och ABPRP?
Hela grejen med abprp är just att allt sådant är konfigurerbart. Vill man (som jag) hellre minimera restiden än minimera risken för "eltorsk" så ställer man bara in att man är ok med att komma fram till laddare med tex 3% soc. Däremot tar den ju hänsyn till laddhastighet och optimerar därmed så att bilar som laddar långsamt vid låg soc sällan behöver ladda vid låg soc osv.
Inför vår 370-mils (enkel) resa i e-tron i sommar så är det för mig helt självklart att använda abprp. Det ger mycket högre flexibilitet att styra och optimera rutten än den inbyggda naven imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW iX
På min Tesla får den all info. Jag loggar in via ABRP med token för Tesla och de ser min live konsumtion. Har inte testat med IX, men antog att det var samma där. Jag kanske har fel.ObscureEconomist skrev:Hur ska det hjälpa när den inte får någon information från bilen? Jag fyller i en destination, tar väderförhållanden och hastighet och den får ju ingen automatisk återkoppling hur mycket ström jag har kvar när jag kommer fram.Hertsh skrev:Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.ObscureEconomist skrev:Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Att köpa en OBD2 adapter för att hjälpa ABRP att sluta gissa ser jag inte något värde i.
MX LR (Raven) 2019
Re: BMW iX
ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.Dafro skrev:
Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.
Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test
Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Enkelt att ändra i appen, live (iaf på min Tesla, har ännu inte testat iX) eller manuellt.current skrev:ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.Dafro skrev:
Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.
Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test
Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
MX LR (Raven) 2019
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Bra med fler som har samma uppfattning. Till ABRPs försvar så nämns dom som alpha. Prövade att lägga in Umeå-Sundsvall ed 15% kvar och då fick jag justera ner till 203 från 250, som jag nu såg är samma som för E-tron som jag har och på den är det inte lika fel men säkert 5-10% ändå. Ska justera ner liknande för IX50 och provplanera lite. Tar man 55 mil på 105 kWh batteri så blir det ca 190 mot 254 i ABRP, dock med 20” och dom fälgarna har jag lite svårt för men ska ha på vinterdäcken. Kul att höra att navigatorn är så grymt bra på att estimera. Har du sportpaket och 21” på din eller standard?current skrev:ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.Dafro skrev:
Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.
Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test
Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW iX
Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Den heter ju a better route planner.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Det första steget är att planera sin resa och då utnyttja den stora flexibiliteten som jag redan förklarat i jämförelse med de inbyggda planerarna. Men riktigt kul och bra blir det först när man använder den under resan och då med integration mot bilen som "Hertsh" visade ovan.Dafro skrev:Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
För Tesla funkar det lysande. För e-tron (och IX antar jag) finns Tronity-integration som jag ej testat ännu. För min Cupra ska jag imorgon prova med integration via OBD.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW iX
Tack, har aldrig hört talas om Tronity men får väl läsa på och se om jag kan få det att fungera.Legato skrev:Det första steget är att planera sin resa och då utnyttja den stora flexibiliteten som jag redan förklarat i jämförelse med de inbyggda planerarna. Men riktigt kul och bra blir det först när man använder den under resan och då med integration mot bilen som "Hertsh" visade ovan.Dafro skrev:Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
För Tesla funkar det lysande. För e-tron (och IX antar jag) finns Tronity-integration som jag ej testat ännu. För min Cupra ska jag imorgon prova med integration via OBD.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.ObscureEconomist skrev:Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW iX
Dafro skrev:Bra med fler som har samma uppfattning. Till ABRPs försvar så nämns dom som alpha. Prövade att lägga in Umeå-Sundsvall ed 15% kvar och då fick jag justera ner till 203 från 250, som jag nu såg är samma som för E-tron som jag har och på den är det inte lika fel men säkert 5-10% ändå. Ska justera ner liknande för IX50 och provplanera lite. Tar man 55 mil på 105 kWh batteri så blir det ca 190 mot 254 i ABRP, dock med 20” och dom fälgarna har jag lite svårt för men ska ha på vinterdäcken. Kul att höra att navigatorn är så grymt bra på att estimera. Har du sportpaket och 21” på din eller standard?current skrev:ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.Dafro skrev:
Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.
Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test
Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Sportpaket och 21"
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Du har fortfarande inte sagt vad som är så bra, flexibilitet säger du nu. Vad betyder det och varför ska jag betala för det?Legato skrev:Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.ObscureEconomist skrev:Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Kollar jag abrp nu så ser jag den guidar mig en omväg för att den inte är uppdaterad med nya laddstationer som funnits aktiva i ett par veckor nu. Skulle det lösa sig om jag betalade menar du? Det tror inte jag och det tycker jag inte är så flexibelt eller bra.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Jodå, jag har svarat. Orkar inte upprepa mig för att du inte orkat läsa. Återigen, detta är ju en extremt märklig diskussion. Att abrp inte kan uppskatta räckvidd bättre än din inbyggda nav när du inte delar data med abrp torde vara självklart för precis alla.ObscureEconomist skrev:Du har fortfarande inte sagt vad som är så bra, flexibilitet säger du nu. Vad betyder det och varför ska jag betala för det?Legato skrev:Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.ObscureEconomist skrev:Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.Legato skrev:Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.ObscureEconomist skrev:Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.
Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Kollar jag abrp nu så ser jag den guidar mig en omväg för att den inte är uppdaterad med nya laddstationer som funnits aktiva i ett par veckor nu. Skulle det lösa sig om jag betalade menar du? Det tror inte jag och det tycker jag inte är så flexibelt eller bra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Jag vill bara att du ska förklara vad som är så bra att man ska betala för något.
Som sagt, det är en betaltjänst som inte ens är uppdaterat med laddare, blir väl inte så bra då.
Kan du inte förklara eller motivera så bör du nog fundera på varför du betalar själv
Har kört in tronity trail och abrp premium trail nu. Lite bättre men den saknar fortfarande laddare som varit aktiva ett par veckor och guidar mig på en 30 minuters omväg.
Som sagt, det är en betaltjänst som inte ens är uppdaterat med laddare, blir väl inte så bra då.
Kan du inte förklara eller motivera så bör du nog fundera på varför du betalar själv
Har kört in tronity trail och abrp premium trail nu. Lite bättre men den saknar fortfarande laddare som varit aktiva ett par veckor och guidar mig på en 30 minuters omväg.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW iX
Som sagt. Jag har svarat på frågorna. Läs tidigare inlägg.
För mig är tidsbesparingen, möjlighet att prioritera laddare mm värt långt mycket mer än 100:- när jag ska ut på långresa över Europa.
Resan kostar mig kanske 10.000:- i el och 20.000:- i värdefall på bilen. Att då oroa sig över 100:- för att få en smidigare resa är för mig smått absurt, men återigen, alla prioriterar vi olika.
För mig är tidsbesparingen, möjlighet att prioritera laddare mm värt långt mycket mer än 100:- när jag ska ut på långresa över Europa.
Resan kostar mig kanske 10.000:- i el och 20.000:- i värdefall på bilen. Att då oroa sig över 100:- för att få en smidigare resa är för mig smått absurt, men återigen, alla prioriterar vi olika.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021