BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
skrev:
Skulle välja EQS SUV framför ix.
Även om den inte är snygg direkt så framkallar den åtminstone inte några kräkreflexer när man ser den. Bild
Smaken är som baken, finns något amerikanskt bilmärke som börjar bli ganska vanliga som jag mår dåligt av att se, och fördelen med att köra den är att man inte behöver se den. ;)
Håller med er bägge. Även om jag är lite av BMW-fan så är jag inget fan av grillarna nuförtiden (förr gillade jag det när de inte var så absurda), men samtidigt så är ju interiören det viktiga i vardagen. Det är ju främst den som man själv ser och upplever när man kör bilen. Så håller helt med att det är viktigare med interiören för en bil som man använder och kör mycket (har man mer som utställningsbil, så är ju exteriören självklart viktigast).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Skrev precis ett längre inlägg men det blev error nör jag skulle skicka in så nu blir det ett kortare.

Provkört IX40 2 ggr och den är grymt tyst så idag ska jag skicka in en beställning på en röd I50 med sportpaket och en del mer, så nu börjar en 15 månader lååång väntan, men helt klart värt att vänta på tycker jag. Vill verkligen ha den räckvidden innan nästa sommar.
15 månader???

Helt sjukt isf! :shock:
Håller med, borde kanske ändra mitt helt klart värt att vänta, hoppas på att dom får till kabeltillverkning utanför Ukraina så det kan bli under 12 mån kanske. Men bättre ett bestämt antal månader än det oklara med MX tycker jag.
Jag det är batterierna som är problemet. Därför dom kan sälja iX40 så med så korta leveranstid.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

current skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Skrev precis ett längre inlägg men det blev error nör jag skulle skicka in så nu blir det ett kortare.

Provkört IX40 2 ggr och den är grymt tyst så idag ska jag skicka in en beställning på en röd I50 med sportpaket och en del mer, så nu börjar en 15 månader lååång väntan, men helt klart värt att vänta på tycker jag. Vill verkligen ha den räckvidden innan nästa sommar.
15 månader???

Helt sjukt isf! :shock:
Håller med, borde kanske ändra mitt helt klart värt att vänta, hoppas på att dom får till kabeltillverkning utanför Ukraina så det kan bli under 12 mån kanske. Men bättre ett bestämt antal månader än det oklara med MX tycker jag.
Jag det är batterierna som är problemet. Därför dom kan sälja iX40 så med så korta leveranstid.
Har inte koll på ledtider på IX40, men kanske ska fråga för skoj skull. Vet du att det är batteriet som är bristen eller är det en gissning? Tänker att batterierna består av samma komponenter men bara fler celler i det stora batteriet men visst har man ett begränsat antal delar så får man ju ut fler bilar om man bygger de med mindre batteri.
27,8 kWp solceller
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Dafro skrev:
current skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Skrev precis ett längre inlägg men det blev error nör jag skulle skicka in så nu blir det ett kortare.

Provkört IX40 2 ggr och den är grymt tyst så idag ska jag skicka in en beställning på en röd I50 med sportpaket och en del mer, så nu börjar en 15 månader lååång väntan, men helt klart värt att vänta på tycker jag. Vill verkligen ha den räckvidden innan nästa sommar.
15 månader???

Helt sjukt isf! :shock:
Håller med, borde kanske ändra mitt helt klart värt att vänta, hoppas på att dom får till kabeltillverkning utanför Ukraina så det kan bli under 12 mån kanske. Men bättre ett bestämt antal månader än det oklara med MX tycker jag.
Jag det är batterierna som är problemet. Därför dom kan sälja iX40 så med så korta leveranstid.
Har inte koll på ledtider på IX40, men kanske ska fråga för skoj skull. Vet du att det är batteriet som är bristen eller är det en gissning? Tänker att batterierna består av samma komponenter men bara fler celler i det stora batteriet men visst har man ett begränsat antal delar så får man ju ut fler bilar om man bygger de med mindre batteri.
Enligt säljare på BMW, är inte samma celler i iX40 enligt säljaren. Kanske inte så ovanligt, är olika tillverkare av batterierna på E-tron 50 och E-tron 55 också. Fördelen med lägre kapacitet är att man kan använda ett batteri med lägre energidenistet. I dom stora batteripacken krävs det högre energidenistet. Se till exempel Model 3 och Model 3 LR, samma bil olika batterier då det är olika räckvidd i samma bil.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Jag blir förvånad över hur bra man klarar sig med iX40 i alla fall när det är mer än +10 grader, enda nackdelen är att det inte finns nog med laddare vilket gör att man ibland måste stanna 25 minuter för att komma till nästa laddare (20 mil) istället för att bara stanna 5-10 minuter som jag gjorde med Teslan.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Enligt säljare på BMW, är inte samma celler i iX40 enligt säljaren. Kanske inte så ovanligt, är olika tillverkare av batterierna på E-tron 50 och E-tron 55 också. Fördelen med lägre kapacitet är att man kan använda ett batteri med lägre energidenistet. I dom stora batteripacken krävs det högre energidenistet. Se till exempel Model 3 och Model 3 LR, samma bil olika batterier då det är olika räckvidd i samma bil.[/quote]

Tack för svar, låter logiskt och klokt, blev lite fel nör jag tänkte. :D
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

current skrev:
Jag blir förvånad över hur bra man klarar sig med iX40 i alla fall när det är mer än +10 grader, enda nackdelen är att det inte finns nog med laddare vilket gör att man ibland måste stanna 25 minuter för att komma till nästa laddare (20 mil) istället för att bara stanna 5-10 minuter som jag gjorde med Teslan.
Förstår dig, det samma med E-tron som verkar ha något bättre räckvidd än din IX40 men mycket större batteri. Det är ladd infrastrukturen som är problemet, hade det funnits 12 laddmöjligheter med lastbalansering på de 6 laddarna på ionity i Ulricehamn så skulle jag klara mig bra med min E-tron. Vi får se vad som kommer först fler laddare där eller min IX50 :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »


BMW iX M60 - ett råskinn där skinnet lurar.
Vi har tidigare utsett den till världens bästa SUV. Nu vet vi inte riktigt hur vi ska säga det längre.

(Elbil24): Ute på vägarna har nu ett hyfsat antal BMW iX börjat rulla, oavsett om det är instegsmodellen iX 40, eller versionen med det stora batteriet, iX 50.
Nu är det dags för raw iX M60, en bil vi tidigare både har sett och diskuterat, men nu har vi även testat den. Slutsatsen är enkel – men tyvärr synd för dig som inte hunnit beställa:

Bilen är slutsåld, åtminstone för i år.
Och det är inte det minsta konstigt att bilen är efterfrågad, eftersom iX M60 är den snabbaste helelbil BMW någonsin gjort, och det är den andra elbilen från
BMW som är finjusterad enligt M-divisionens önskemål och standarder. BMW i4 M50 var den första, också en bil som det ropades högt på, men som har enorma väntelistor.

Utseendet bedrar
Vid en första anblick är det lite som skiljer en iX M60 från en 50, eller 40. Självklart har den emblem på bakluckan och på vänster framskärm som vittnar om det lilla extra.
Den har även M Sport-paketet som standard, vilket ger dig några enkla designelement extra i bakre och främre stötfångaren, förutom 17-tums M-bromsar med blå bromsok.
Som standard är en M 60 utrustad med 21-tumshjul, men 22-tum finns på listan över tillvalsutrustning.
Utöver detta är det få element som skriker M60, men finsmakare kommer alltid att veta.
Under huden finns det dock en del som skiljer bilarna åt och det märker man lätt när man börjar köra. Bilen må vara snäll som ett lamm, men arg som en tiger.
I M60 har du tre olika layouter för körprogram, där "Personligt" är snällast. Här kan du ställa in styrning, gasrespons och chassi efter egen smak och behov.
Sport är ett färdigt setup enligt vad som står i namnet, men det stannar inte där.
För när du redan valt att "Sport", stå vid ett trafikljus och vänta på grönt ljus, då kan du trycka på bromsen, trycka på gasen i botten och du har aktiverat lauch control.
Du kommer aldrig att undra om den är aktiverad, för bilen är direkt redo för dans. Det börjar skaka våldsamt som om det vore den vassaste dragracern, och det mullrar.
När du släpper bromsen, men fortsätter att hålla i gaspedalen, har du 1100 Newtonmeters vridmoment som släpps, och trycker iväg den 2,5 ton tunga påtagningen i en
takt som nästan gör att det blir svart för dig. Efter 3,8 sekunder har du passerat 100-strecket, men det bara fortsätter och fortsätter.
Bilen har en topphastighet på 250 km/h – elektroniskt begränsad – och vi vet av erfarenhet att den klarar det. Jo, för att inte skryta med någonting måste vi erkänna att
vi fick kasta oss på bromsen i 249 km/h, men det beror på övrig trafik på den tyska autobahnen, inte brist på resurser.


Provkörning: Är BMW iX världens bästa SUV?
Det är också under sådana situationer man lär sig att uppskatta fyrhjulsdriften. Det är inte bara utmärkt för att slänga runt bilen på trånga parkeringsplatser,
utan systemet hjälper också till att göra bilen exceptionellt stabil i höga hastigheter. Frasen att det går som på räls lever i gott humör.
BMW har också kommit ihåg att göra bilen rolig att köra med de medel som står till deras förfogande. Därför ställs den upp med en övervikt av krafter på bakhjulen som
drivs av en elmotor på 486 hästkrafter. En mindre motor med upp till 258 hästkrafter driver framhjulen, och du får en kombinationseffekt på 659 hästkrafter.
Vridmomentet är initialt angivet till 1015 Nm men det tar fram lite extra och erbjuder som sagt 1100 Nm med launch control aktiverad.
Medan vi sitter inne och leker med all kraft tar vi oss samtidigt en titt. Vi har tidigare nämnt BMW iX som världens bästa el-SUV, och det är inget med
M60 som ändrar på detta – inte ens inuti. Här är allt väldigt likt de andra modellerna. BMW har valt att inte ge sätena mer sidostöd, eller andra förändringar.
Det är samma säten som i de andra iX-modellerna. Den har inte heller bytts till sportratt, eftersom den fortfarande har samma tvåekrade ratt som de andra.
Detta är helt enkelt ett val de har gjort, för M60 är inte en renodlad sportbil från M-divisionen, utan en elbil som sportbilsdivisionen har kastat lite M-damm över.
Men vad gör det, så länge det fungerar, och det är heller inget fel på vare sig säten eller ratt som fortfarande sitter i vad vi beskriver som världens bästa el-SUV.
Speciellt här, där mycket bra har blivit ännu bättre.

Mer än tillräckligt långt
Vi har tidigare testat både 40- och 50-utgåvan av iX vid flera tillfällen. iX har det största batteriet, på 105,2 kWh användbar kapacitet.
Det gör att bilen går galet långt och våra räckviddstester av bilen visade att räckviddstester är överflödiga, när bilarna får ett så stort batteri.
Dessutom är iX en mycket effektiv bil, särskilt vad gäller storlek och kaross.
Vi körde iX 50 över 58 mil i sträck, där stora delar av testet skedde på motorvägen i hög hastighet, och det finns väldigt lite som tyder på att iX M60 kommer att hålla mycket kortare.
En liten minskning av räckvidden måste förväntas, eftersom den rullar på en uppsättning större fälgar, med bredare däck.
Dessutom kan man som förare vara lite extra lekfull när man vet vad bilen är kapabel till, men förutom detta finns det inget som talar för att iX M60 lätt ska klara över 50 mil i ett snäpp.
iX 50 har vi även gjort ett fullsortimentstest av i 20 blå grader. Redan då visade det sig vara extremt effektivt, och vi körde lätt Oslo-Trysil och tillbaka igen.
Faktum är att vi var tvungna att köra några mil till för att helt tömma batteriet, vilket för elbilar nästan är en bedrift. Vintertid kommer det gå att sätta på
lite mindre hjul på iX M60 och vi utesluter inte att det kan komma ner på något av detsamma som vi klarade oss med iX 50, bra och bra med samma hjuldimension .
Som sagt, du är för sen om du ville skaffa en iX M60 i år. Importören har redan sålt allt de blivit utlovat på den här sidan av nyåret och som de flesta andra biltillverkare hopar sig väntelistorna även till nästa år.
Ändå finns det hopp om att få en bil lite senare under 2023, så om du är snabb på tassen kanske du skaffar en bil innan nästa påsk. Alla vågar inte lova nuförtiden för andra modeller.
I dagsläget är BMW iX M60 prissatt till 1 160 000 NOK, vilket är cirka 270 000 över en iX 50 i kronor och öre. Men det är innan du korrigerar utrustning, eftersom iX 60 har lite mer utrustning som standard.
Från den 1 juni har även en prishöjning rapporterats från BMW som brukar få en bil levererad till beställda priser. Det innebär att den som beställer en bil innan den tiden
får det aktuella priset plus det som kan komma av moms eller skatter innan leveranstiden efter nyår. Här vet vi att moms anges på allt över 500 000, vilket för iX M60 kommer att vara en god del pengar.
Om alla dessa eventualiteter träder i kraft är det mest troligt att en iX M60 hamnar på ca. 1 350 000 NOK, när de första tillgängliga bilarna kommer att finnas tillgängliga någon gång runt mars nästa år.
Det dämpar fortfarande inte glädjen, för vi känner fortfarande ingen bil i den här klassen som kan slå paketet på prestanda, räckvidd, komfort och köregenskaper.

https://www.elbil24.no/tester/bmw-ix-m6 ... r/76179416
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Såg när Nyland provladdade IX40 på SuC och det går bra på V2 men inte V3, samma som för Hyundai I5 väl.
27,8 kWp solceller
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: BMW iX

Inlägg av MrRun »

Dafro skrev:
Såg när Nyland provladdade IX40 på SuC och det går bra på V2 men inte V3, samma som för Hyundai I5 väl.
Ja och EV6. Intressant, ökar ju iaf chansen till att Tesla fixar det nu när fler bilar har problem.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Dafro skrev:
Såg när Nyland provladdade IX40 på SuC och det går bra på V2 men inte V3, samma som för Hyundai I5 väl.
Ja och EV6. Intressant, ökar ju iaf chansen till att Tesla fixar det nu när fler bilar har problem.
Dock märkligt att detta inte uppdagats och fixats tidigare?

SuC har ju varit öppet mycket längre i både Norge och Nederländerna än i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

BMW and ONE plan to complete the iX test vehicle by the end of the year,
and it believes it should have about 600 miles (965 km) of range on a single charge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Zalman3 skrev:
BMW and ONE plan to complete the iX test vehicle by the end of the year,
and it believes it should have about 600 miles (965 km) of range on a single charge.
Nu snackar vi räckvidd i en stor bil, kanske t.o.m. något i överkant men kul att det händer lite på den fronten.
27,8 kWp solceller
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

VIll man kunna dra något en längre period så är det nog dessa räckvidder vi kommer behöva. Av det jag hann testa så kan man räkna med en halvering av räckvidd när man kastar på ett lite större släp så (965/2)*0,8=38 mil drygt. Då börjar vi prata acceptabel dragräckvidd.
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »



Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.

Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test

Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
27,8 kWp solceller
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

ObscureEconomist skrev:
Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Bra information, det kändes fel men hade inte mer än en känsla, då behöver jag inte bry mig så mycket om att sportpaket sänker räckvidden något.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW iX

Inlägg av Hertsh »

ObscureEconomist skrev:
Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.
MX LR (Raven) 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.
Hur ska det hjälpa när den inte får någon information från bilen? Jag fyller i en destination, tar väderförhållanden och hastighet och den får ju ingen automatisk återkoppling hur mycket ström jag har kvar när jag kommer fram.
Att köpa en OBD2 adapter för att hjälpa ABRP att sluta gissa ser jag inte något värde i.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.
OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.
OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.
Får nog även jag hålla med OE att naven i E-tron är bättre men vill ha lite för stor marginal. ABRP upplever jag har för stor marginal och vill alltid ha 10% kvar, kvittar om det är en leaf med 30 kWh batteri eller IX med 111. ABRP använder jag bara som ett planeringsverktyg närmar ska åka någonstans man aldrig åkt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
Har inte Tronity stöd för I4 så abprp kan få infon den vägen?
Oklart, ser inte varför jag ska betala runt 100 kronor i månaden för två appar när inbyggda navigationen gör ett bättre jobb däremot.
OK. Det är ju helt fantastiskt om inbyggda navigationen är bättre än abrp. Definitivt helt unikt isf.
Får nog även jag hålla med OE att naven i E-tron är bättre men vill ha lite för stor marginal. ABRP upplever jag har för stor marginal och vill alltid ha 10% kvar, kvittar om det är en leaf med 30 kWh batteri eller IX med 111. ABRP använder jag bara som ett planeringsverktyg närmar ska åka någonstans man aldrig åkt.
Nej. I e-tron (liksom alla andra elbilar jag kört) så är det inget man kan påverka. De har en stor marginal vilket man kan förstå då de såklart vill minimera risken att någon blir stående.

Har du förresten använt Tronity-kopplingen mellan e-Tronen och ABPRP?

Hela grejen med abprp är just att allt sådant är konfigurerbart. Vill man (som jag) hellre minimera restiden än minimera risken för "eltorsk" så ställer man bara in att man är ok med att komma fram till laddare med tex 3% soc. Däremot tar den ju hänsyn till laddhastighet och optimerar därmed så att bilar som laddar långsamt vid låg soc sällan behöver ladda vid låg soc osv.

Inför vår 370-mils (enkel) resa i e-tron i sommar så är det för mig helt självklart att använda abprp. Det ger mycket högre flexibilitet att styra och optimera rutten än den inbyggda naven imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW iX

Inlägg av Hertsh »

ObscureEconomist skrev:
Hertsh skrev:
ObscureEconomist skrev:
Abrp har jag insett är ute och cyklar på min i4 också och det är när jag är tung på foten, hade man varit lätt på foten hade Abrp nog inte ens varit på samma planet. Sist jag kollade var den drygt 20% off I batterinivå på en resa.
Fortsätt använda ABRP inloggad så lär de sig.
Hur ska det hjälpa när den inte får någon information från bilen? Jag fyller i en destination, tar väderförhållanden och hastighet och den får ju ingen automatisk återkoppling hur mycket ström jag har kvar när jag kommer fram.
Att köpa en OBD2 adapter för att hjälpa ABRP att sluta gissa ser jag inte något värde i.
På min Tesla får den all info. Jag loggar in via ABRP med token för Tesla och de ser min live konsumtion. Har inte testat med IX, men antog att det var samma där. Jag kanske har fel.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar