BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Absolut, men valfriheten blir ju inte så stor och att lägga lika mycket pengar på extrautrustning som kostnaden av en mindre småbil, som man inte behöver eller vill ha känns fel. Jag tex vill inte ha glastak.
Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Absolut, men valfriheten blir ju inte så stor och att lägga lika mycket pengar på extrautrustning som kostnaden av en mindre småbil, som man inte behöver eller vill ha känns fel. Jag tex vill inte ha glastak.
Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.

Verkar ju inte vara brist när dom trycker i allt. :D :D

Jag fattar, kunde bara inte låta bli.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
MWall skrev:

Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.

Verkar ju inte vara brist när dom trycker i allt. :D :D

Jag fattar, kunde bara inte låta bli.
Kan man bara bygga ett mindre antal bilar försöker man få dom så dyra man kan.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Tyckte det skriv för lite i denna tråden så jag lägger in ett litet kul klipp med Sandy Munro.

Och något väntrum för IX50 känns lite överflödigt. :D ;)

27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Tydligen kan BMW designa ännu mer groteska bilar än iX. :lol:

Bild

https://www.motor1.com/news/612604/2023 ... but-specs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

Ja, den var sannerligen speciell. I Norge med fossilavgifter (eftersom det är en hybrid), kostar den 2,2 miljoner :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW iX

Inlägg av macky »

Dafro skrev:
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

macky skrev:
Dafro skrev:
Nu hörde säljaren av sig och jag kan få min IX50 i februari om jag skippar lite utrustning såklart.

Integral-Aktiv styrning (bakhjulsstyrning med 3 grader) och adaptiv luftfjädring, funktion att hissa upp bilen själv försvinner.
Kul att sen är på g. Men måste du skippa luftfjädringen? Det vore väl lite synd.
Edit: Fick nu svar från säljaren och det var utan luftfjädring så det blir ingen tidig lev för mig.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Norrmännen har väl koll på elbilar.

https://alltomelbil.se/de-24-basta-elbi ... rproffsen/
Jo, jag tycker det var välförjänt av Skoda Enyaq att få 83 poäng. Vettig bil helt klart!
Håller med, hade den haft längre räckvidd så kunde det kanske blivit en sådan.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 06 apr 2023 12:37
Skriva ju inte så mycket i denna tråden så jag kan väl iallafall meddela att jag har avbokat min IX50 som var beställd via jobbet som man ändå inte visste när den skulle komma och har istället köpt en begagnad. Ett sådant lyft från E-tron som jag också var väldigt nöjd med. Att jag skulle uppskatta bakhjulsstyrning så mycket trodde jag inte, grymt bra på parkeringen på jobbet där man oftast fick ta det i 2 steg med E-tron men nu ör det bara att svänga runt.
Bilder och specs?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Storm Bay metallic

Klädsel atelier svart (perforerad plast)

Sportpaket

Exclusive: glastak, tonade rutor, clear&bold samt svart innertak.

Innovation: driving assistant professional, laserlight, live cockpit professional och BMW natural interaction

Comfort: komfortöppning men ej bagage, heat comfort package, 4 zons AC och parking assistant plus.

Soft close för dörrar
Sätesventilation fram
Multifunktionsstolar fram, ej svankstöd eller massage för passagerare.
B&W stereo
21” vinterdäck.

Det var nog allt.
IMG_6751.jpeg
IMG_6752.jpeg
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Första långresan gjord från Linköping till Tjörn 34 mil vilket var min kravbild att klara utan att ladda. Denna resa med E-tron kräver ett laddstopp i Ulricehamn på 7-10 min. Temperaturen låg kring 4 grader så ingen direkt vårvärme. Ner till Jönköping var det ganska mycket trafik så inga 120 utan mer 100-110, tog igen lite av detta efter Jönköping men inte mer än 5-10 över. Abrp sa att jag skulle komma fram med 15% och bilen 28% och jag kom fram med 30% och 15 mils räckvidd kvar, så jag är över förväntan nöjd. Går väldigt tyst och bagaget är nog något större än E-tron ovanför luckan och med hundbur så är det den delen som i princip bara används. Inne i kupén är den också markant rymligare, särskilt i baksätet är det grymt med plats. Sen ser luckan ut som ett bogvisir men det går att leva med. :D
E96B618A-7C62-458E-B251-A4F139665ECE.jpeg
27,8 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: BMW iX

Inlägg av bjelkeman »

Intressant. Jag åkte en Model Y taxi häromdagen. Jag är 190 lång och baksätet kändes rymligt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Dafro skrev: 07 apr 2023 09:11
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 07 apr 2023 11:21
Dafro skrev: 07 apr 2023 09:11
tesla newbie skrev: 07 apr 2023 09:01
Förstår nu ditt resonemang i den andra tråden. Tror både Ioniq 5 och Skoda Enyaq skulle rymma packningen, men de verkar inte klara resan du nämner utan laddstopp. Så det enda alternativet verkar vara Tesla. Även om jag själv föredrar Model Y framför iX, så kan jag mycket väl förstå att man tycker det motsatta. IX ger betydligt mer lyxkänsla och mer lyxgung i fjädringen. Dock så tycker jag ändå det är imponerande av Tesla att göra en bil med i stort sett likvärdiga utrymmen som iX, men som är 20 cm kortare och väger 500 kg mindre.
Tack för förståelsen. Är faktiskt inte mycket gung i denna och absolut inte i sportläget. Y är inte så dum vad gäller utrymme i bagaget med baksätet är bra mycket trängre men fungerar bra för mindre barn men den är ju dessutom mycket billigare och har i princip samma räckvidd enligt ABRP.
Ok, troligen är IX50 sportigare satt. Hara bara provkört iX40 och den var ganska gungig jämfört med Model Y. Tycker ändå baksätet i Y är ok. Har haft tre vuxna där bak på långresa, utan problem. Betydligt rymligare än min förra X3.
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 07 apr 2023 21:55
Ok, IX40 har inte luftfjädring som standard men tyckte den var ok. Har nog inte suttit bak i y än men läste att om man var över 180 så slog man i taket, och det är min son. Mach e verkar ha skaplig räckvidd men tveksamt bagage men kanske värt att kolla på framgent.
Det kan omöjligt stämma. Jag är ca 1,87 m lång och har minst några cm till godo i baksätet i en Model 3. Och det är garanterat mer takhöjd i Model Y än i Model 3... Och bjelkeman ovan är ju tydligen 1,90 m och tyckte baksätet i MY var rymligt...

viewtopic.php?p=713456#p713456
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 08 apr 2023 03:54
Är också 190 och slår inte i taket i varken 3 eller Y.
Det var inte jag som sa det utan jag läste det i en tråd och ev var det om man lutade baksätet max, sedan beror det väl mycket på om man har lång överkropp eller långa ben. Nu får jag se till att pröva baksätet för att se hur det är.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

bjelkeman skrev: 07 apr 2023 10:12
Intressant. Jag åkte en Model Y taxi häromdagen. Jag är 190 lång och baksätet kändes rymligt.
Tror det beror på vinkeln på ryggstödet, har bara läst någon uttala sig här på forat. Men då kanske det inte är så lågt ändå, låter ju bra.
27,8 kWp solceller
Skriv svar