BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jo, men den ”kraftiga” tillgången på iX3 är ju för att ingen köper dem. Säljer dem av lagret och båten med 300 så är det fortfarande bara 1000 bilar i Sverige. Rätt blekt jämfört med VW ID och Tesla. Skulle nog heller inte köpt iX3 om Model Y hade funnits till samma pris vid den tiden. Skulle inte heller ha köpt den om inte veto lagts in mot ID4/Enyaq. Men med ett billigare pris hade de nog kunnat få upp volymen rejält — för det är en bra bil. Men de har väl aldrig på riktigt velat få upp volymen… Lite som Alrik var inne på
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX

Inlägg av Fredrik j »

Utsläppsböter räknas väl per kalenderår? Nytt år innebär kanske att man vill få ut bilar som man kanske inte riktigt behövde sälja i december?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Känns som de mest hyllar sig själva... ;)
Bmw iX annons.JPG
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Bmw iX annons2.JPG
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?

Har du något att invända? Du får det att låta som att Tesla satt en onåbar standard för de andra tillverkarna. Jag håller inte med om det.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

MWall skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?

Har du något att invända? Du får det att låta som att Tesla satt en onåbar standard för de andra tillverkarna. Jag håller inte med om det.
Jag har inte skrivit något om Tesla, ville du att jag jämföra med Tesla eller vad menar du?

Alla tillverkare får göra sin bil, vissa gillar den, vissa inte, andra bryr sig inte. Jag förstår inte varför du drar upp Tesla?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Inte för att absolut försvara BMW här, men jag ser inget direkt fel som de gör.

Mycket av reklamen är ju just väldigt subjektiv och spelar mycket på känslor istället för fakta. Det kan man ha sin synpunkter på, men det är ju inget som man direkt kan hänga ut BMW ensamt för tycker jag. Då får man nog gå åt större delen av reklambranschen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Esterox skrev:

Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Vad är fördelarna i reklamen, du kanske kan förklara det för mig som inte förstår så bra som du verkar göra...?
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

martinot skrev:
Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Inte för att absolut försvara BMW här, men jag ser inget direkt fel som de gör.

Mycket av reklamen är ju just väldigt subjektiv och spelar mycket på känslor istället för fakta. Det kan man ha sin synpunkter på, men det är ju inget som man direkt kan hänga ut BMW ensamt för tycker jag. Då får man nog gå åt större delen av reklambranschen.
En skillnad är väl att de andra inte försöker få det att se ut som att det är en artikel om bilen?
Sen så håller jag med att biltillverkarna spelar på känslor och associerar med olika statements, men som sagt då är det mycket tydligt vem som är avsändaren.

Och självklart får du försvara BMW... ;) inget fel med det.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Esterox skrev:

Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Vad är fördelarna i reklamen, du kanske kan förklara det för mig som inte förstår så bra som du verkar göra...?
Varför gå över till elbilar ? Jo för miljön, det är ju det som skrivs överallt hela tiden. Vad är då inte bättre än att bara åka elbil, jo en elbil som byggs delvis på återanvändbart material. Det är väll ändå en bra fördel eller ? Jag antar att du inte åker elbil för miljön utan för någon annan anledning.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Var nyligen och provkörde BMW iX, eftersom jag var nyfiken på den. Det är definitivt en påkostad elbil, men i det utförande jag körde så är det inte en bil för mig. Är osäker på om den jag körde var 40i eller 50i (glömde kolla), men den hade ingen mölighet att justera dämparna, så den hade sannolikt standardchassi. För att vara ärlig så blev jag ganska besviken på iX i detta utförande. Framförallt av två saker, chassi och sittkomfort. Tyckte dämpningen var alldeles för mjuk och stolarna för enkla. Den mjuka dämpningen gav en rätt gungig gång, som jag inte gillar alls och dessutom ganska sega reaktioner på styr-input. Sedan tyckte jag styrningen kändes lite "glappig" runt mittläget. Känslan var att man kunde röra ratten ganska mycket innan man fick någon märkbar reaktion i bilen. Anser också att det är toksnålt av BMW att inte erbjuda justerbart svankstöd som standard i en bil som kostar nästan 900 tkr i grundpris. Som passivt chassi betraktat gav detta ingen BMW-känsla över huvudtaget. Kunde lika gärna varit en Mercedes GLE som jag körde. Det är möjligt att det adaptiva chassit är avsevärt mycket bättre dock.
Jag tycker dock att BMW kan så mycket bättre än så här. En elbil har ju trots allt mycket lägre tyngdpunkt än en fossilsuv, så jag hade förväntat mig en bättre fjädringskomfort även från det passiva chassit. Helt ärligt, så tycker jag att min förra X3:a (som hade passivt chassi) var bättre avstämd i styrning och chassi än denna. Sedan gillade jag inte iDrive8 så värst heller. Att gruppera "apparna" i rader a.la smartphone fungerar dåligt i en bil tycker jag, eftersom det blir mycket svårt att ändra inställningar under färd.
Tyckte också gaspedalen var lite seg. Var en tydlig fördröjning mellan att man tryckte till och kände trycket i ryggen. Summa summarum gav denna mig inget ha-begär alls och jag skulle inte byta bort min Model Y mot iX.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Jag tror det är iX40 du kört. Den har inte luftfjädring eller bakhjuls-styrning. Detta är standard på iX50.

IX40 är ganska mjuk, tycker den är skön. Absolut inte sportig, mer som ett stort skepp. Ix40 har inget existensberättigande, en så dyr bil med så dålig räckvidd. Dom borde sparat på kruet och bara sålt ix50.

Vi kör 12 månaders OP lease på vår ix40. Tanken var att prova den och se om det skulle bli en iX50 men efter 2 månader kan jag direkt säga det blir något annat.

Saknar vår gamla E-tron, hoppas den kommer med 60 mils räckvidd i sommar som ryktena säger.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: BMW iX

Inlägg av Matte »

iX 50:
Tycker det verkar ha kommit många bra recensioner på denna bil. Kan inte riktigt se vad model X tillför (i femsätes-konfiguration). Ix antar jag dessutom man kan ha normal takbox på. Sjukt dyr, men det är ju model X också.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: BMW iX

Inlägg av juristen »

Matte skrev:
iX 50:
Tycker det verkar ha kommit många bra recensioner på denna bil. Kan inte riktigt se vad model X tillför (i femsätes-konfiguration). Ix antar jag dessutom man kan ha normal takbox på. Sjukt dyr, men det är ju model X också.
Teslas stora fördel är laddnätverket på långresor.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: BMW iX

Inlägg av Nilp »

X (1145dm3 (5 sits))har väl betydligt mer last utrymme än IX (500dm3)? Har fått för mig att IX har ganska begränsat utrymme invändigt. är man familj med 2 vuxna och 2-3 barn tror jag det är svårt att man får plats med allt vid lite längre reser i IX. Vi har en Etron 55 (660dm3) och det är på gränsen att vi får plats med allt som behövs på semesterreser.

Källa: https://se.automobiledimension.com/
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: BMW iX

Inlägg av Matte »

Laddnätverket köper jag. Men nu när vi for upp till fjällen så testade jag att enbart använda andras laddare, och det gick bra. Jag visste att jag åkte märkliga tider så förväntade mig inga köer, vilket det inte heller var. Men förstår att det finns stor risk för det när det enbart finns 2-4 laddare per plats. Tänker att om jag beställer en ix nu så är det två påskar bort innan jag ska köra påsktrafik igen, och då borde det dessutom ha hunnit komma några till.

Utrymmesmässigt klarar vi oss på en y idag. Men anledningen till att vi vill upp på en X är bland annat utrymmet så då är det klart att jag borde räkna det som ett motargument för iX :D
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Jösses så snål denna bil är på långkörning, körde Umeå - Stockholm idag med snitt på 23,6 kwh per mil. Var cirka 10-12 grader ute. Resan var 67 mil och tog 7 timmar och 10 minuter plus laddning. Var rätt sjuka köer vid Tönnebro på grund av omkörningsförbud och olycka.

Kan ens Model Y köra så snålt när man trycker på lite?
3397EE0E-A482-42F9-A272-4BDD74EE1C97.jpeg
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

current skrev:
Jösses så snål denna bil är på långkörning, körde Umeå - Stockholm idag med snitt på 23,6 kwh per mil. Var cirka 10-12 grader ute. Resan var 67 mil och tog 7 timmar och 10 minuter plus laddning. Var rätt sjuka köer vid Tönnebro på grund av omkörningsförbud och olycka.

Kan ens Model Y köra så snålt när man trycker på lite?
Energiåtgången beror mycket på hastigheten. Ser att du i snitt kört i 93,5 km/h.

Vill du jämföra din bil med MY så är det enklast att leta upp ett test där de i snitt kör i liknande hastighet som du, och med ungefär liknande förhållanden.

Dock lite svårt när det blir trafik och olyckor, som du råkade ut för, att jämföra med andra förhållanden.

Tror du skulle behöva köra om sträcken utan olyckor/stopp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: BMW iX

Inlägg av Wolf78 »

current skrev:
Jösses så snål denna bil är på långkörning, körde Umeå - Stockholm idag med snitt på 23,6 kwh per mil. Var cirka 10-12 grader ute. Resan var 67 mil och tog 7 timmar och 10 minuter plus laddning. Var rätt sjuka köer vid Tönnebro på grund av omkörningsförbud och olycka.

Kan ens Model Y köra så snålt när man trycker på lite?
Vågar nog påstå Model Y är snålare än så.
Körde Sthlm-Gbg-sthlm 2-3/12-2021, -7 grader lätt snöfall, lite snösträngar motorväg. Snitt 230Wh/km. Snitthastighet 102km/h.
D32963A4-9628-4AA6-8E6E-3853AC54D8DA.jpeg
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX

Inlägg av mikebike »

current skrev:
Jösses så snål denna bil är på långkörning, körde Umeå - Stockholm idag med snitt på 23,6 kwh per mil. Var cirka 10-12 grader ute. Resan var 67 mil och tog 7 timmar och 10 minuter plus laddning. Var rätt sjuka köer vid Tönnebro på grund av omkörningsförbud och olycka.

Kan ens Model Y köra så snålt när man trycker på lite?
Jag körde Stockholn-Varberg-Stockholm i Påsk. Bitvis är det 120 km/tim på E4. Jag låg +5 på skyltad hastighet. Regn och +10 på vägen ned, torrt och +15 på vägen hem
På vägen hem var det bitvis kö vilket drog ned snitthastigheten. "Sedan sista laddning" är Linköping-Stockholm.

Jag tror ändå det är "svårt" att komma över 200 Wh/km vid landsvägskörning i en Model Y.
20220418_145635.jpg
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

När Tesla-Björn testade Model Y i höstas så låg den på 142 Wh/km i 90 och 195 Wh/km i 120. Mostvarande siffror för BMW iX xDrive50 var 217 respektive 292. Dock är siffrorna för Model Y i 17 grader och siffrorna för iX i 4 grader. Så inte jämförbara rakt av.
Edit: Nu har TB testat Model Y i liknande temperaturer som iX, runt 4 grader. 155 Wh/km i 90 och 214 Wh/km i 120. Så MY drar alltså mindre i 120 än vad iX gör i 90. Den lastar dessutom fler bananlådor :-).
Har själv kört min Model Y på under 200 Wh/km i minusgrader, så skulle nog säga att Y är betydligt snålare än iX. Det borde den också vara, eftersom den väger 500 kg mindre och har lägre luftmotstånd. Model Y är faktiskt ganska lätt för en elbil i den storleksklassen. Tittade på Förnuft och känsla där de testade nyaste laddhybridversionerna av MB C-klass och Volvo V60. Tycker det är slående att båda dessa laddhybrider väger mer än Model Y. Och då har de en räckvidd på el som är en femtedel av MYs. Dessutom har de betydligt mindre lastutrymme.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
När Tesla-Björn testade Model Y i höstas så låg den på 142 Wh/km i 90 och 195 Wh/km i 120. Mostvarande siffror för BMW iX xDrive50 var 217 respektive 292. Dock är siffrorna för Model Y i 17 grader och siffrorna för iX i 4 grader. Så inte jämförbara rakt av.
Edit: Nu har TB testat Model Y i liknande temperaturer som iX, runt 4 grader. 155 Wh/km i 90 och 214 Wh/km i 120. Så MY drar alltså mindre i 120 än vad iX gör i 90. Den lastar dessutom fler bananlådor :-).
Har själv kört min Model Y på under 200 Wh/km i minusgrader, så skulle nog säga att Y är betydligt snålare än iX. Det borde den också vara, eftersom den väger 500 kg mindre och har lägre luftmotstånd. Model Y är faktiskt ganska lätt för en elbil i den storleksklassen. Tittade på Förnuft och känsla där de testade nyaste laddhybridversionerna av MB C-klass och Volvo V60. Tycker det är slående att båda dessa laddhybrider väger mer än Model Y. Och då har de en räckvidd på el som är en femtedel av MYs. Dessutom har de betydligt mindre lastutrymme.
Kan inte annat än att hålla med om att MY är snålare ön IX åtminstone om tex kollar i ABRP men för mig är det räckvidden som räknas och BMW har löst det med ett större batteri vilket man kan tycka vad man vill om men funkar för mig. Enligt abrp så kommer jag till stugan (min kravspecifikation) med 7% vid 18 grader med Y och IX med sportpaket (10%, men BMW har andra fördelar som jag uppskattar, bla vansinnigt tyst och vad jag upplever ombonad invändigt.
27,8 kWp solceller
Skriv svar