Vilket trams!dd88 skrev:Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).
Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"
BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: BMW iX
Ja den är verkligen spännande. Är jäkligt sugen.current skrev:Var och kollade på denna idag, iX50 är helt klart klassmedande. Vilken jäkla bil. Bättre räckvidd än Model X, bakhjulsstyrning, någon elektricitet i soltaket som gör att man kan frosta det med en knapptryckning. Möjlighet att få värme i ratt, sidopaneler med mera. Spolning till både kameran fram och bak. Dragvikt 2500kg med elektriskt utfällbar och infällbar krok. Supersolid byggkvalité, luftfjädring. Modern interiör och extremt tyst. Tror detta kan bli en hit.
Bilen har även adaptiv regen, så regen har lite AI och blir starkare när du behöver det. Otroligt smidigt att man kan ”coasta” när man ej har trafik framför.
Dessutom kan man få BMW Laserlight som tillval och många andra saker som Tesla helt saknar.
Re: BMW iX
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?Zalman3 skrev:Vilket trams!dd88 skrev:Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).
Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"
Re: BMW iX
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333MWall skrev:Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?Zalman3 skrev:Vilket trams!dd88 skrev:Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).
Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Kom igen. Hade varit töntigt om det låtit som en bensinmotor. Men att komponera eget ljud med hjälp av en musiker är ju lite nytänkande och kul tycker jag.taliz skrev:https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333MWall skrev:Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?Zalman3 skrev:Vilket trams!dd88 skrev:Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).
Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"
Re: BMW iX
Provkörde idag, otroligt fin bil.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
IX är helt klart en riktigt fin bil. Tyst och skön att köra/åka med fin inredning/instrumentering. Bra prestanda och räckvidd med 50 modellen. Synd att de inte lagt en lägre prisnivå på 40 modellen då den kunnat konkurrerat med Model Y, iaf dem som kunde tänka sig lite sämre räckvidd/prestanda. Utseendet är ju lite av en smak sak så klart och bagageutrymmet kunde varit större.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Beror väl på vad man är ute efter. Man får ju dra 2500 kg och lasta lite väskor om man har passagerare som man tekniskt sett inte får med model Y. Många glömmer det att teslor har en löjligt låg lastvikt.
Hade BMW kunnat pressa priset med kanske 100 tkr över brädet hade det nog varit en bil som gick hem hos många.
Själv tycker jag det var lite trångt i framsätet, kunde varit luftigare men baksätet och skuffen var bra.
Hade BMW kunnat pressa priset med kanske 100 tkr över brädet hade det nog varit en bil som gick hem hos många.
Själv tycker jag det var lite trångt i framsätet, kunde varit luftigare men baksätet och skuffen var bra.
BMW i4 M50 -22
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW iX
Går det inte att pruta på det officiella priset?ObscureEconomist skrev:.../ Hade BMW kunnat pressa priset med kanske 100 tkr över brädet hade det nog varit en bil som gick hem hos många. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW iX
Svårt att tro att man kan pruta när man säljer allt som finns ändå och lektiderna är långa, men sen när alla har en elbil så kanske.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Med ram-avtal får man 10% sen 70 tkr bonus på det.
Svårt jämföra iX med Model Y.
IX är supertyst bil med luftfjädring och fyrhjuls-styrning som standard, samt spolning av både front och back-kamera samt uppvärmd radar (som finns bakom den omdiskuerade grillen). Man sitter högre, materialen är påkostade och bygget är som natt och dag mot Tesla. Inga fula plåtveck, perfekt karosspassning, alla dörrar är lika enkla att stänga och mer påkostad inredning.
Sen finns det möjlighet för head up display, laserlights, 4-zonas klimatanäggning, dragvikt på 2500kg. Kroken är hel-automstiskt både att fälla ut och fälla in.
Skulle nog mer jämföra den med Model X om än Model X lastar extremt mycket mer. Skulle dock säga att iX40 har lite klen räckvidd. Ungefär samma storlek på batteriet som en Model 3 men förbrukar 50% mer. IX 50 kommer bli storsäljaren men den levererar BMW först Q3-Q4 nästa år.
Detta är ju en liten revansch för BMW, Tesla har tagit mycket av deras marknadandelar och nu kommer dom starkt med både i4 och iX50 och det får vi tacka Tesla för. Annars hade väl BMW fortfarande fortsätta utveckla deras sex-cylindringa maskiner.
Svårt jämföra iX med Model Y.
IX är supertyst bil med luftfjädring och fyrhjuls-styrning som standard, samt spolning av både front och back-kamera samt uppvärmd radar (som finns bakom den omdiskuerade grillen). Man sitter högre, materialen är påkostade och bygget är som natt och dag mot Tesla. Inga fula plåtveck, perfekt karosspassning, alla dörrar är lika enkla att stänga och mer påkostad inredning.
Sen finns det möjlighet för head up display, laserlights, 4-zonas klimatanäggning, dragvikt på 2500kg. Kroken är hel-automstiskt både att fälla ut och fälla in.
Skulle nog mer jämföra den med Model X om än Model X lastar extremt mycket mer. Skulle dock säga att iX40 har lite klen räckvidd. Ungefär samma storlek på batteriet som en Model 3 men förbrukar 50% mer. IX 50 kommer bli storsäljaren men den levererar BMW först Q3-Q4 nästa år.
Detta är ju en liten revansch för BMW, Tesla har tagit mycket av deras marknadandelar och nu kommer dom starkt med både i4 och iX50 och det får vi tacka Tesla för. Annars hade väl BMW fortfarande fortsätta utveckla deras sex-cylindringa maskiner.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Håller helt med att man inte kan jämföra IX med my, helt olika bilar. Måste nog provköra en IX, men har svårt för utseendet, både ut och invändigt.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Jag fick 10% av säljaren utan att jag ens prutade. Han bara gav mig det rakt av. IX 50 innovation edition. Privat.Dafro skrev:Svårt att tro att man kan pruta när man säljer allt som finns ändå och lektiderna är långa, men sen när alla har en elbil så kanske.
MX LR (Raven) 2019
Re: BMW iX
Kört min iX40 i två veckor nu och måste säga att jag är riktigt nöjd! Kvalitén är grym, allt är påkostat och känns väldigt modernt, bilen är supertyst och komfortabel.
Kör också Tesla Model S100D - 2019 som jag också varit riktigt nöjd med, förutom flera kvalitets detaljer som jag irriterar mig på ganska mycket, mycket problem med fel, hög ljudvolym i kupé etc. En del bas funktioner som fungerar dåligt.
Räckvidden är givetvis inte samma som på Teslan på grund av mindre batteri och något högre förbrukning, men fullt bra nog för min vardag. Två olika typer av förutsättningar också SUV vs låg halvkombi (Ska egentligen jämföras mot model X). Var inne på en iX50 först men leveranstiden var för långt bort (2023 i nuläget) så detta fick räcka för denna gången.
Har ni frågor så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Kör också Tesla Model S100D - 2019 som jag också varit riktigt nöjd med, förutom flera kvalitets detaljer som jag irriterar mig på ganska mycket, mycket problem med fel, hög ljudvolym i kupé etc. En del bas funktioner som fungerar dåligt.
Räckvidden är givetvis inte samma som på Teslan på grund av mindre batteri och något högre förbrukning, men fullt bra nog för min vardag. Två olika typer av förutsättningar också SUV vs låg halvkombi (Ska egentligen jämföras mot model X). Var inne på en iX50 först men leveranstiden var för långt bort (2023 i nuläget) så detta fick räcka för denna gången.
Har ni frågor så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Re: BMW iX
Hur upplever du iDrive8? Det ska ju vara samma som i i4, som jag beställt. Jag kör ju just nu ioniq5 som var ett steg ner från Polestar när det gäller mjukvara, men iDrive 8 är förhoppningsvis ett steg upp igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Så iX har inte dedikerad elbilsplattform? Det var jag övertygad om att den hade. Är du säker på det? Jag trodde det enbart var i4 och iX3 som hade fossilkonverterats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?martinot skrev:iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
3, 4, X3, X
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Nej den är inte en dedikerad elbilsplattform, det är BMW som leker med orden för att få den att framstå som en från grunden byggd elbil, så tolkar jag det åtminstone. Men plattformen som den baseras på är kraftigt modifierad. Inte ens deras nästa generation plattform som kommer 2025 kommer vara designad för bara eldrift.ObscureEconomist skrev:
https://insideevs.com/news/497551/bmw-d ... form-2025/
https://www.greencarreports.com/news/11 ... until-2025
Re: BMW iX
Nej, mycket 3 och X oavsett; X, 3, X3. Känns lite förvillande lika och förstår de i tråden som blandar samman.HelectriC skrev:Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Den är baserad på en fossilbilsplattform, men extremt omarbetad, man kan lyssna mer om BWM iX i "bilar med sladd" senaste podcast då tar dom också upp just det med plattformen. Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.