BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

current skrev:
Var och kollade på denna idag, iX50 är helt klart klassmedande. Vilken jäkla bil. Bättre räckvidd än Model X, bakhjulsstyrning, någon elektricitet i soltaket som gör att man kan frosta det med en knapptryckning. Möjlighet att få värme i ratt, sidopaneler med mera. Spolning till både kameran fram och bak. Dragvikt 2500kg med elektriskt utfällbar och infällbar krok. Supersolid byggkvalité, luftfjädring. Modern interiör och extremt tyst. Tror detta kan bli en hit.

Bilen har även adaptiv regen, så regen har lite AI och blir starkare när du behöver det. Otroligt smidigt att man kan ”coasta” när man ej har trafik framför.

Dessutom kan man få BMW Laserlight som tillval och många andra saker som Tesla helt saknar.
Ja den är verkligen spännande. Är jäkligt sugen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333 ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333 ;)
Kom igen. Hade varit töntigt om det låtit som en bensinmotor. Men att komponera eget ljud med hjälp av en musiker är ju lite nytänkande och kul tycker jag.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Provkörde idag, otroligt fin bil.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: BMW iX

Inlägg av Wolf78 »

IX är helt klart en riktigt fin bil. Tyst och skön att köra/åka med fin inredning/instrumentering. Bra prestanda och räckvidd med 50 modellen. Synd att de inte lagt en lägre prisnivå på 40 modellen då den kunnat konkurrerat med Model Y, iaf dem som kunde tänka sig lite sämre räckvidd/prestanda. Utseendet är ju lite av en smak sak så klart och bagageutrymmet kunde varit större.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Beror väl på vad man är ute efter. Man får ju dra 2500 kg och lasta lite väskor om man har passagerare som man tekniskt sett inte får med model Y. Många glömmer det att teslor har en löjligt låg lastvikt.

Hade BMW kunnat pressa priset med kanske 100 tkr över brädet hade det nog varit en bil som gick hem hos många.
Själv tycker jag det var lite trångt i framsätet, kunde varit luftigare men baksätet och skuffen var bra.
BMW i4 M50 -22
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW iX

Inlägg av SwedishAdvocate »

ObscureEconomist skrev:
.../ Hade BMW kunnat pressa priset med kanske 100 tkr över brädet hade det nog varit en bil som gick hem hos många. /...
Går det inte att pruta på det officiella priset?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Svårt att tro att man kan pruta när man säljer allt som finns ändå och lektiderna är långa, men sen när alla har en elbil så kanske.
27,8 kWp solceller
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Med ram-avtal får man 10% sen 70 tkr bonus på det.

Svårt jämföra iX med Model Y.

IX är supertyst bil med luftfjädring och fyrhjuls-styrning som standard, samt spolning av både front och back-kamera samt uppvärmd radar (som finns bakom den omdiskuerade grillen). Man sitter högre, materialen är påkostade och bygget är som natt och dag mot Tesla. Inga fula plåtveck, perfekt karosspassning, alla dörrar är lika enkla att stänga och mer påkostad inredning.

Sen finns det möjlighet för head up display, laserlights, 4-zonas klimatanäggning, dragvikt på 2500kg. Kroken är hel-automstiskt både att fälla ut och fälla in.

Skulle nog mer jämföra den med Model X om än Model X lastar extremt mycket mer. Skulle dock säga att iX40 har lite klen räckvidd. Ungefär samma storlek på batteriet som en Model 3 men förbrukar 50% mer. IX 50 kommer bli storsäljaren men den levererar BMW först Q3-Q4 nästa år.

Detta är ju en liten revansch för BMW, Tesla har tagit mycket av deras marknadandelar och nu kommer dom starkt med både i4 och iX50 och det får vi tacka Tesla för. Annars hade väl BMW fortfarande fortsätta utveckla deras sex-cylindringa maskiner.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Håller helt med att man inte kan jämföra IX med my, helt olika bilar. Måste nog provköra en IX, men har svårt för utseendet, både ut och invändigt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW iX

Inlägg av Hertsh »

Dafro skrev:
Svårt att tro att man kan pruta när man säljer allt som finns ändå och lektiderna är långa, men sen när alla har en elbil så kanske.
Jag fick 10% av säljaren utan att jag ens prutade. Han bara gav mig det rakt av. IX 50 innovation edition. Privat.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
dipuix
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2021 11:26

Re: BMW iX

Inlägg av dipuix »

Kört min iX40 i två veckor nu och måste säga att jag är riktigt nöjd! Kvalitén är grym, allt är påkostat och känns väldigt modernt, bilen är supertyst och komfortabel.

Kör också Tesla Model S100D - 2019 som jag också varit riktigt nöjd med, förutom flera kvalitets detaljer som jag irriterar mig på ganska mycket, mycket problem med fel, hög ljudvolym i kupé etc. En del bas funktioner som fungerar dåligt.

Räckvidden är givetvis inte samma som på Teslan på grund av mindre batteri och något högre förbrukning, men fullt bra nog för min vardag. Två olika typer av förutsättningar också SUV vs låg halvkombi (Ska egentligen jämföras mot model X). Var inne på en iX50 först men leveranstiden var för långt bort (2023 i nuläget) så detta fick räcka för denna gången.

Har ni frågor så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

Hur upplever du iDrive8? Det ska ju vara samma som i i4, som jag beställt. Jag kör ju just nu ioniq5 som var ett steg ner från Polestar när det gäller mjukvara, men iDrive 8 är förhoppningsvis ett steg upp igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.

Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.

Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.

Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.

Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

Så iX har inte dedikerad elbilsplattform? Det var jag övertygad om att den hade. Är du säker på det? Jag trodde det enbart var i4 och iX3 som hade fossilkonverterats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

iX är en helt bespoke plattform som i3 jo.

https://www.bmwblog.com/2021/07/01/bmw- ... -exciting/
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn. :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn. :?
Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?
3, 4, X3, X
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: BMW iX

Inlägg av Henrik_O »

ObscureEconomist skrev:
iX är en helt bespoke plattform som i3 jo.

https://www.bmwblog.com/2021/07/01/bmw- ... -exciting/
Nej den är inte en dedikerad elbilsplattform, det är BMW som leker med orden för att få den att framstå som en från grunden byggd elbil, så tolkar jag det åtminstone. Men plattformen som den baseras på är kraftigt modifierad. Inte ens deras nästa generation plattform som kommer 2025 kommer vara designad för bara eldrift.

https://insideevs.com/news/497551/bmw-d ... form-2025/

https://www.greencarreports.com/news/11 ... until-2025
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?
Nej, mycket 3 och X oavsett; X, 3, X3. Känns lite förvillande lika och förstår de i tråden som blandar samman.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Den är baserad på en fossilbilsplattform, men extremt omarbetad, man kan lyssna mer om BWM iX i "bilar med sladd" senaste podcast då tar dom också upp just det med plattformen. Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Se på fan, det verkar stämma även om den är rejält modifierad.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

current skrev:
Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar