BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

uraza
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 dec 2020 11:16

Re: BMW iX

Inlägg av uraza »



Tycker bilen ser snygg ut. Synd att den är så dyr :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

uraza skrev:


Tycker bilen ser snygg ut. Synd att den är så dyr :(
Har inte checkat prislistorna. Vad hamnar en vettigt utrustad sådan (med de normala tilläggspaket man vill ha) på ungefär i inköpspris?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Snygg?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: BMW iX

Inlägg av Wolf78 »

Någon som beställt och fått bekräftad leverans?
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Verkar se helt ok ut i verkligheten.
Stod några utanför BMW Kungsbacka i morse. Ser snygga ut.
Fick en liten förhandstitt idag på en IX, skulle nog säga att det är en av BMWs fetaste bilar. Riktigt snygg live!
Såg den på riktigt i veckan och den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Helt plötsligt känns X5 ganska gammal i designen. Dock är jag inte helt mogen för att ta steget till elbil än när det gäller första bilen. För mycket strul med laddningen mm. Där har verkligen Tesla ett övertag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Verkar se helt ok ut i verkligheten.
Stod några utanför BMW Kungsbacka i morse. Ser snygga ut.
Fick en liten förhandstitt idag på en IX, skulle nog säga att det är en av BMWs fetaste bilar. Riktigt snygg live!
Såg den på riktigt i veckan och den ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild. Helt plötsligt känns X5 ganska gammal i designen. Dock är jag inte helt mogen för att ta steget till elbil än när det gäller första bilen. För mycket strul med laddningen mm. Där har verkligen Tesla ett övertag.
Det var som fan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Var och provsatt en BMW iX idag på Bavaria. I verkligheten så såg den faktiskt inte så extrem ut som på bild. Provkörde inte utan torrsimmade bara i bilhallen. Lite intryck:

- Pekskärmen är mycket tydlig med snygg grafik, reagerar även hyfsat snabb på tryckningar och svepningar. Inte Tesla-klass riktigt, men mycket bättre än VW:s system i ID4.
- Fanns lite roliga funktioner. Man kunde till exempel ställa in stolen med hjälp av pekskärmen och även spara stols, spegel och rattinställningar med hjälp av pekskärmen.
- Röstassistenten gick inte att prova eftersom man måste ha ett BMW ID inloggat. Känns onödigt krångligt.
- Funktionalitetsmässigt ligger Tesla fortfarande före. Finns ingen sentry mode, camp mode, dog mode. Inga spel eller sådant.
- Där Tesla verkligen ligger för är dock användarvänligheten tycker jag. Teslas pekskärm är mycket lättare att ta till sig och allt finns tillgängligt utan att man behöver
scrolla i appmenyer.
- Navigationen visar inte hur många procent laddning man har kvar när man är framme. Kanske går att ställa in på något sätt, men jag lyckades inte komma på hur man gör.
- Med tanke på att bilen är såpass stor exteriört, så kändes den ganska liten inuti och i bagaget. Upplevde inte att den var så mycket större än min Model Y inuti och bagageutrymmet kändes mindre.
- Fanns ingen gardin till insynsskyddet utan en platta som kändes lite billig.

Mitt bestående intryck är att bilen är ganska dåligt utrymmesutnyttjad för att vara på en dedikerad elbilsplattform. Användargränssnittet är hyfsat bra och ganska lätt att använda, men krångligare än Teslas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW iX

Inlägg av spacecoin »

Det var ju snygg produktplacering i nya Marvel-filmen från Disney (dottern tvingade mig se den).
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av R_Edvinsson »

dd88 skrev:
Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Med ICE muller när de gasar. :mrgreen:
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

R_Edvinsson skrev:
dd88 skrev:
Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Med ICE muller när de gasar. :mrgreen:
Då såg vi nog olika versioner av filmen, hörde bara elbilssurr
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Aldrig sett Marvel. Är det bra filmer som rekommenderas?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: BMW iX

Inlägg av R_Edvinsson »

ObscureEconomist skrev:
R_Edvinsson skrev:
dd88 skrev:
Är ju en iX3

Tänkte se filmen ikväll (frivilligt)
Med ICE muller när de gasar. :mrgreen:
Då såg vi nog olika versioner av filmen, hörde bara elbilssurr
Kolla trailern.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Ah, trailern kanske är annorlunda. Själva filmen är det tydligt att det är en elbil iaf utan något motorljud utan bara sci-fi elbilssurr
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW iX

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Aldrig sett Marvel. Är det bra filmer som rekommenderas?
Gillar man serietidningar så... Har du verkligen inte sett varken någon av Iron Man eller Spiderman-filmerna? Guardians of the Galaxy?

Jag gillar tv-serier bäst: Anti-superhjälte-skapelsen "The boys" på Prime Video är kanon och när det gäller Marvel, så gillar jag Jessica Jones bäst, och sedan Daredevil (på Netflix).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Aldrig sett Marvel. Är det bra filmer som rekommenderas?
Gillar man serietidningar så... Har du verkligen inte sett varken någon av Iron Man eller Spiderman-filmerna? Guardians of the Galaxy?
Spiderman har jag sett en gång i tiden. Men visste inte ens att det var något som kallades "Marvel".

Nej, jag är inte speciellt fan av varken spindelmannen eller tecknat, så då tror jag att det kanske inte är för mig. Men tack för upplysning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: BMW iX

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Aldrig sett Marvel. Är det bra filmer som rekommenderas?
Gillar man serietidningar så... Har du verkligen inte sett varken någon av Iron Man eller Spiderman-filmerna? Guardians of the Galaxy?
Spiderman har jag sett en gång i tiden. Men visste inte ens att det var något som kallades "Marvel".

Nej, jag är inte speciellt fan av varken spindelmannen eller tecknat, så då tror jag att det kanske inte är för mig. Men tack för upplysning.
Filmerna är inte tecknade, men det baseras på serietidningar från början. Marvel är förlaget som äger rättigheterna till en massa grejer. Marvel och DC Comics (Stålmannen, Batman osv) är dom gamla jättarna i den världen.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Var och kollade på denna idag, iX50 är helt klart klassmedande. Vilken jäkla bil. Bättre räckvidd än Model X, bakhjulsstyrning, någon elektricitet i soltaket som gör att man kan frosta det med en knapptryckning. Möjlighet att få värme i ratt, sidopaneler med mera. Spolning till både kameran fram och bak. Dragvikt 2500kg med elektriskt utfällbar och infällbar krok. Supersolid byggkvalité, luftfjädring. Modern interiör och extremt tyst. Tror detta kan bli en hit.

Bilen har även adaptiv regen, så regen har lite AI och blir starkare när du behöver det. Otroligt smidigt att man kan ”coasta” när man ej har trafik framför.

Dessutom kan man få BMW Laserlight som tillval och många andra saker som Tesla helt saknar.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

current skrev:
Spolning till både kameran fram och bak.
Gillar nästan allt du tar upp, men detta var en riktigt bra sak som jag inte sett hos någon annan bil!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

current skrev:
Var och kollade på denna idag, iX50 är helt klart klassmedande. Vilken jäkla bil. Bättre räckvidd än Model X, bakhjulsstyrning, någon elektricitet i soltaket som gör att man kan frosta det med en knapptryckning. Möjlighet att få värme i ratt, sidopaneler med mera. Spolning till både kameran fram och bak. Dragvikt 2500kg med elektriskt utfällbar och infällbar krok. Supersolid byggkvalité, luftfjädring. Modern interiör och extremt tyst. Tror detta kan bli en hit.

Bilen har även adaptiv regen, så regen har lite AI och blir starkare när du behöver det. Otroligt smidigt att man kan ”coasta” när man ej har trafik framför.

Dessutom kan man få BMW Laserlight som tillval och många andra saker som Tesla helt saknar.
Ja den är verkligen spännande. Är jäkligt sugen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333 ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Var tvungen att kolla trailern igen (orkade inte se filmen igår).

Är ju inget fossilljud utan en kombination av Hans Zimmers skapelse och "vägljud"

Vilket trams!
Varför då? Är väl inte fel med att utöka upplevelsen till även hörseln?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cy ... 2000040333 ;)
Kom igen. Hade varit töntigt om det låtit som en bensinmotor. Men att komponera eget ljud med hjälp av en musiker är ju lite nytänkande och kul tycker jag.
Skriv svar