BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW i4

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid. :)

Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...

Följer inga YouTubers för övrigt.
Tycker testet i out of spec var ganska nyanserat. De tyckte BMW i4 var ett bättre val för vardagskörning, men M3P var bättre för aktiv körning. De gillar Tesla men påpekar även deras brister som i denna ganska roliga video där de testar FSD:
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: BMW i4

Inlägg av Mr_Ewing »

HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Mr_Ewing skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?
har bara snabbladdat några få gånger, och följde inte helt med på hastigheten (hela familjen in på rastplats och massa stress), men bilen hade mer ström än vi behövde när vi kom ut igen. Ska kolla mer noggrant til helgen när det blir en längre tur på ca 900km. Om tre veckor blir det Europatur ca 6000km, då ska jag iaf klara att bilda mig en ordentlig uppfattning :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc? :lol:

Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer :mrgreen:
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå :lol:
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer ;)
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.
riktigt så högt blir det inte, men helt klart nåt som inte stämmer: 30% av 80kWh = 24kWh. Fördelat över 4 mil blir 6kWh/10km, det är nog inte helt troligt nej!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Titta på förbrukning vid bankörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Titta på förbrukning vid bankörning. Bild
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Titta på förbrukning vid bankörning. Bild
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.
Jag menade hur man förbrukar 30% på 4 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
.../



Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Det är lättare än man tror... ;)

Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
.../



Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Det är lättare än man tror... ;)

Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980
Tack, men prövade 3 ggr utan att lyckas men vill minnas att jag har lyckats någon gång tidigare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: BMW i4

Inlägg av wannabee »

Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?

Nämns vid 7:30 i videon, där säger de även att det är e n konverterad ice bil. De nämner att den väger 5000 pound och Tesla ungefär 4000 pound, det är 25% mera.

Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ljudisolering och byggkvalitet med saker som inte känns ihåliga väger mer. En vanlig BMW 3-serie väger ungefär som en Model 3 trots att Model 3an har ett tungt batteri och även om Teslan sparar in på annat så är det garanterat totalt sett extra vikt av att vara elbil så någonstans måste Teslan spara in vikt utöver det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: BMW i4

Inlägg av wannabee »

taliz skrev:
wannabee skrev:
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.
Ja, de nämnde i videon att de konverterat en ice bil typ, uppfattade inte det första gången jag kollade videon.


Den har tydligen kvar kardantunneln också.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: BMW i4

Inlägg av borgward »



TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

borgward skrev:


TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.
Sneak i4an med bakhjulsdrift. Men kudos till BMW!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

Tellus skrev:
Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Lagg?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

anna__ skrev:
Tellus skrev:
Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Lagg?
-g
Delay
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: BMW i4

Inlägg av Mr_Ewing »

HelectriC skrev:
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Mr_Ewing skrev:
HelectriC skrev:
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
Funkar det alltså? Jag trodde det var mest för att skydda mot smuts?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Range King

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar