BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: BMW i4

Inlägg av wheels »

Framtiden
BMW.jpg
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4

Inlägg av Fredrik j »

Är det bara jag som ser likheter mellan Bangle-kritiken för 20 år sedan och dagens njut-tjafs. Det fanns många som t.o.m. trodde det skulle hota hela företaget.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept! :lol:
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.
Jag tycker Model 3 ser helt okej ut. Lite 'bullig' baktill är den väl, men 3 är en mindre bil än S -- kortare och smalare. Den har vidare inte ett batteri med 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter som Taycan (som också är en större bil än 3 -- längre och bredare). 3 är har ju vidare ett helt annat pris än Taycan. Personligen stör jag mig mer på att 3 inte har halvkombilucka, inte har hastighetsinstrumentering rakt framför föraren och inte har svart innertak. Jag fattar varför -- priset (35K USD) -- men frågan är om Tesla verkligen skulle kompromissat med halvkombiluckan och instrumentering rakt fram...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.
Jag tycker Model 3 ser helt okej ut. Lite 'bullig' baktill är den väl, men 3 är en mindre bil än S -- kortare och smalare. Den har vidare inte ett batteri med 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter som Taycan (som också är en större bil än 3 -- längre och bredare). 3 är har ju vidare ett helt annat pris än Taycan. Personligen stör jag mig mer på att 3 inte har halvkombilucka, inte har hastighetsinstrumentering rakt framför föraren och inte har svart innertak. Jag fattar varför -- priset (35K USD) -- men frågan är om Tesla verkligen skulle kompromissat med halvkombiluckan och instrumentering rakt fram...
Subjektiv åsikt men jag tycker model3 har oproportionerligt stor vindruta i kombination med ihoptryck framände. Bak är den väldigt hög och smal. Jag tror man offrat mycket estetik för luftmotståndet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept! :lol:
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Är inte helt förtjust i nosen på M3, men jag tycker faktiskt att nosen på MS/MX är extremt mycket fulare med den där lilla fåniga springan till grillen. Så antar att det är en smaksak. Tycker inte heller att e-tron har någon vacker front. Rätt så mycket fulare den också.

Men BMWs senaste monster kan ju ingen tävla i fulhet gällande grillarna/nosen. Monstruöst fula skapelser (IMNSHO)! :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

överraskande bra pris faktiskt. Undrar om man vågar sig på att beställa en trots den fula grillen. Har ju klarat att leva med grillen på Polestar, men detta är ju next level på överdriven grill :D
Någon som vet om det blir frunk eller är huven helt låst som på iX och bara kan öppnas av verkstaden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: BMW i4

Inlägg av Force-Walker »



Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Force-Walker skrev:


Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.

Baksätet såg ganska hemskt ut faktiskt. Men det passar nog våra barn bra. Även om 10-åringen växer så det knakar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i4

Inlägg av Zalman3 »

Syrrans Seat Mii har större baksäte!
BMW baksäte.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html

Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.

i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-

i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.

Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).

Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.
Tänker samma, utgår man från iX3 och utrustningsnivån där så är den nog välutrustad.
Har kontaktat säljare för mer information för den verkar vettig utifrån specifikationerna.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
Screenshot_20210602-153426.jpg
Screenshot_20210602-153418.jpg
Screenshot_20210602-153410.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i4

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)
vilket betyder att du i praktiken får 13-23% rabatt.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Lite info om vad som ingår i basutrustningen och några tillval. Supercharged-paketet för 134 tusen krävs ju iaf.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... torer/bmw/ ;)
vilket betyder att du i praktiken får 13-23% rabatt.

Tror tyvärr inte i4 är med i ramavtalet. Annars hade jag nog blivit frestad på riktigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Kommer nog vilja provsitta och provköra för att se om det är något för mig, M50 varianten hade lite för kort räckvidd tycker jag nog allt och baksätet verkade ju hemskt. Men däremot var ju priset bättre än förväntat, fällbart mittenbaksäte hade den ju också vilket hjälper en del på skidresan. Verkar ju komma en hel del intressanta alternativ nu så nästa år kommer man nog kunna provköra en hel del intressant och se om det finns något annat att välja än Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Kommer nog vilja provsitta och provköra för att se om det är något för mig, M50 varianten hade lite för kort räckvidd tycker jag nog allt och baksätet verkade ju hemskt. Men däremot var ju priset bättre än förväntat, fällbart mittenbaksäte hade den ju också vilket hjälper en del på skidresan. Verkar ju komma en hel del intressanta alternativ nu så nästa år kommer man nog kunna provköra en hel del intressant och se om det finns något annat att välja än Tesla.

51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)

ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då? :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Har man kört Polestar 2 ett år, så är allt annat som ett hav av räckvidd :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: BMW i4

Inlägg av Remuz »

Kan någon göra det begripligt för mig varför baksätet har så lite plats? Bilen är ju långt. Har den en lång huv fram eller 900 kubikmeter bagage? Förutom det såg den sjukt trevlig ut och 1600kg drag luktar gott
P85D svart/svart med gratis SuC
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: BMW i4

Inlägg av Anonymous FTW »

HelectriC skrev:
där var den beställd ja :D M50 med allt som går att välja till.

Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara :lol:
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.

I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)

ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då? :roll:
Nej det är ju laddkurva i kombination med räckvidd som är viktigare egentligen, men jag tycker att det är i det lägre spannet och jag hade hoppats på mer. Kanske kommer laddkurvan kompensera för det men vem vet, i vissa situationer är ju mer räckvidd faktiskt användbart. Den kan ju oavsett bli ett alternativ men jag avvaktar som sagt och ser då det inte var en fullträff på pappret. Tror det var en bra tid för mig att hämta ut en ny 3a nu, nästa år kommer det som sagt finnas mycket som går att provköra när jag ska välja nästa.

Och hur är jag Tesla fanatiker? Brukar ju för det mesta vara kritisk mot bilarna och Tesla, bryr mig inte alls om märket utan det viktiga är den specifika produkten. Däremot var det förra årets 3a som hade 53 mils WLTP vilket jag tyckte var lite för lite, valde dock en LR som då hade just 58 mils WLTP (nu har den 61 mil).
Skriv svar