BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Ryktas att BMW sänkt laddhastigheten i senaste uppdateringen.
Var läste du det? Alltid intressant att kolla på rykten
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Ja jag har sett den. Är dock svårt att dra någon slutsats från ett sådant där test han gör då det är för många variabler, andra laddningen fick han t.ex. högre hastighet vid en given SoC än vid första laddningen (och en senare laddning). Han borde göra ett mer kontrollerat test där han står still och navigerar till laddare tills den slutar värma batteriet för att kolla ifall det faktiskt är långsammare laddning än tidigare, då kan vi börja se och dra slutsatser. Detta ser rätt mycket ut som batteriet inte i rätt temperatur då han får olika resultat vid varje laddning, men det kan man bekräfta med testet ovan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Ja jag har sett den. Är dock svårt att dra någon slutsats från ett sådant där test han gör då det är för många variabler, andra laddningen fick han t.ex. högre hastighet vid en given SoC än vid första laddningen (och en senare laddning). Han borde göra ett mer kontrollerat test där han står still och navigerar till laddare tills den slutar värma batteriet för att kolla ifall det faktiskt är långsammare laddning än tidigare, då kan vi börja se och dra slutsatser. Detta ser rätt mycket ut som batteriet inte i rätt temperatur då han får olika resultat vid varje laddning, men det kan man bekräfta med testet ovan.
Nja, det är ju många laddsessioner på den där resan och den laddar konsekvent långsammare än tidigare med ca 20kw.
Han nämner att det diskuteras sänkt laddhastighet i senaste uppdateringen på något forum.
Oklart vilket dock..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Nja, det är ju många laddsessioner på den där resan och den laddar konsekvent långsammare än tidigare med ca 20kw.
Han nämner att det diskuteras sänkt laddhastighet i senaste uppdateringen på något forum.
Oklart vilket dock..
Ja men om ena laddningen ger vettig hastighet vid en given SoC och en annan laddning ger ovettig hastighet kring samma SoC kan vi konstatera att testet inte är konsekvent och alltså inte säger oss speciellt mycket. Det kan såklart vara rätt slutsats ändå men datan kan inte användas för att dra den slutsatsen, därför vore det bra om han gjorde ett kontrollerat test istället så det går att utreda.

Det finns nämligen andra förklaringar som passar den data han fått bättre, t.ex. att batteriet av någon anledning haft svårt att hålla temperaturen uppe i batteriet. Därför vill man såklart utreda vidare för att kunna dra en slutsats.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:

Ja men om ena laddningen ger vettig hastighet vid en given SoC och en annan laddning ger ovettig hastighet kring samma SoC kan vi konstatera att testet inte är konsekvent och alltså inte säger oss speciellt mycket. Det kan såklart vara rätt slutsats ändå men datan kan inte användas för att dra den slutsatsen, därför vore det bra om han gjorde ett kontrollerat test istället så det går att utreda.

Det finns nämligen andra förklaringar som passar den data han fått bättre, t.ex. att batteriet av någon anledning haft svårt att hålla temperaturen uppe i batteriet. Därför vill man såklart utreda vidare för att kunna dra en slutsats.
Lutar också åt problem med temperaturegleringen av batteripacket.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Lutar också åt problem med temperaturegleringen av batteripacket.
Ja något verkar BMW gjort fel oavsett, jag vill bara veta vad felet är så man kan klaga på rätt sak.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW i4

Inlägg av Zalman3 »


Även i november 2022 kommer modellfamiljen BMW i4 att ha ytterligare en medlem: BMW i4 eDrive35 blir den nya instegsversionen av den elektriska modellen.
I USA den är redan tillgänglig. Det här är inte bara en svagare version av elmotorn installerad bak (210 kW istället för 250 kW i i4 eDrive40), utan framför allt ett mindre batteri. I det tyska tillkännagivandet för marknadslanseringen av 35:an anger inte BMW detta uttryckligen, men till premiären av den amerikanska modellen i augusti sades det att en 66 kWh (netto, 70,2 kWh brutto) stor kraftlagringsenhet installerades.
WLTP-räckvidden är upp till 483 kilometer. BMW anger inte om 35-serien även kan ladda det stora batteriet med upp till 200 kW laddningseffekt. Det finns inte heller någon uppgift om priset på fordonet i kungörelsen.
I BMW-konfiguratorn börjar i4 eDrive35 på 56 500 euro och är därför bara 2 700 euro billigare än den tidigare grundmodellen med ett större batteri.
https://www.electrive.net/2022/09/28/bm ... -november/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Undrar om eDrive35 kommer till Sverige/Norge? Säljaren här visste inte. Om den får ett ok pris (bör vara större skillnad än 30.000kr mot eDrive40), så kan den vara ett alternativ till andrabilen (Model 3). Svårt att konkurrera om prisskillnaden ska vara minst 150.000kr som det är per idag Model 3 RWD vs eDrive40. Då behåller vi Model 3. Det finns en mycket stark önskan från frun att få en bil som har fungerande adaptiv farthållare, något som är frånvarande på Model 3 om man inte gillar slumpartade spökbromsningar stup i kvarten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

Var och kikade på en i4 m50 igår. Man blev inte direkt mindre sugen… Skuffen var faktiskt lite större än väntat men baksätet kändes lite trångt när jag satt bakom mig själv. Så jag funderar om barnen tycker det blir för trångt. Hur upplever ni det?

Annars är det en stark kandidat till nästa bil.
Spanade samtidigt in iX men vilket skämt!
Ett rymdskepp med soffa som förarstol och baksäte :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Var och kikade på en i4 m50 igår. Man blev inte direkt mindre sugen… Skuffen var faktiskt lite större än väntat men baksätet kändes lite trångt när jag satt bakom mig själv. Så jag funderar om barnen tycker det blir för trångt. Hur upplever ni det?

Annars är det en stark kandidat till nästa bil.
Spanade samtidigt in iX men vilket skämt!
Ett rymdskepp med soffa som förarstol och baksäte :lol:
Skulle säga att baksätet är trångt när jag sitter bakom mig själv (187 cm) men kortare vuxna än jag har suttit där utan problem. Skulle nog faktiskt kunna sitta bakom mig själv även på fjällresan utan att må dåligt över det.

Jag har dessutom M-sportstolarna som enligt säljaren tar rätt många cm i benutrymme.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 3 gång.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Man överlever som vuxen i baksätet, hade kunnat vara bättre men det är inte en mardröm ändå. Klagomålen har inte varit så många och själv tycker jag det funkar men jag är bara 176 lång så kan påverka.
Också m sportstolar
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev:
Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.
Vad har han för skidor till fötter? :D Har själv variant snowblades med storlek 45,5-46 och kan inte se hur fötterna skulle bli ett problem om man inte verkligen drar ned stolen helt och får till riktig "gangsta lean" på förarsätet. Är väl bara Taycan/E-tron GT där fotplats varit ett stort problem för mig i baksätet. Sedan är det som sagt inte mycket med plats så beroende på hur man sitter med benvinkeln där fram så kan det bli tight för knäna där bak, i värsta fall kan föraren skjuta fram sig någon cm de gångerna man är fyra lite längre vuxna.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

Bara breda 44or och ganska långa ben, det går men är inte bekvämt.

Gillar mer soffan i IX. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som kikat inställningarna för förarhjälpmedlen? Har sett om folk som testat i andra länder med "Driving assistant professional" och där har de både inställningarna för och fungerande filbytesassistans och kökörningsassistans, det står även om dem i manualen till bilen. Jag har inte ens några sådana val i mina inställningar och undrar om det är något regionalt där det är inaktiverat i Sverige eller om något är vajsing i mjukvaran? BMW skriver om dessa funktioner generellt på den svenska sidan så de verkar finnas här?
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

Har begärt in några offerter på en m50 med lite lull lull. Ca 1 års väntetid. Vad har ni fått i rabatt? Fick ca 10% och verkar vara okej? :)

793k efter rabatt. Utrustning för ca 120k

Prishöjning med 40k sker 1/11 så jag måste besluta mig ganska snabbt :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 869
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i4

Inlägg av Arctic Drifter »

OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.
Vad har han för skidor till fötter? :D Har själv variant snowblades med storlek 45,5-46 och kan inte se hur fötterna skulle bli ett problem om man inte verkligen drar ned stolen helt och får till riktig "gangsta lean" på förarsätet. Är väl bara Taycan/E-tron GT där fotplats varit ett stort problem för mig i baksätet. Sedan är det som sagt inte mycket med plats så beroende på hur man sitter med benvinkeln där fram så kan det bli tight för knäna där bak, i värsta fall kan föraren skjuta fram sig någon cm de gångerna man är fyra lite längre vuxna.
Jag är 191 cm och kan absolut inte sitta bakom mig själv i en i4, måste luta på huvudet för att få plats. Men visst, det går ju... :D
Nect skrev:
Har begärt in några offerter på en m50 med lite lull lull. Ca 1 års väntetid. Vad har ni fått i rabatt? Fick ca 10% och verkar vara okej? :)

793k efter rabatt. Utrustning för ca 120k

Prishöjning med 40k sker 1/11 så jag måste besluta mig ganska snabbt :lol:
Företagsköp eller privat?

Jag har i min offert på en e40 fått 6% på bil och 2% på utrustningen (cirka 150 k i utrustning), privatköp med BMWCS-rabatten.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

i Norge går tiden för rabatt sakta men säkert ut. När jag beställde i4 fick jag 8% rabatt eftersom företaget jag jobbar på har "storkundsavtal". Nu är detta reducerat till 4%. De som inte har avtal får 0%. De ska gå mer och mer mot fasta priser, i början iaf på elbilar. iX1 får man 0kr rabatt. Blir väl samma i Sverige så småningom.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW i4

Inlägg av current »

Gällande rabatter på i4.

I Sverige får man 10% via företag, då finns det centralt stöd. Man får 5-7% vid privatköp.

Går inte jämföra privatköp och företagsköp, handlarna har helt andra möjligheter att lämna rabatt till företag.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Fick runt 6% I erbjudande om jag hade beställt en men tog en bil som jag kunde få direkt, fick bara någon procents rabatt men å andra sidan fick jag den registrerad i tid så 70 tkr i bonus trillar snart in.

Förövrigt fått min andra uppdatering nu och det verkar finnas någon bugg med beräknad räckvidd eller så är den väldigt konservativ. Ska bli kul att se i vinter.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

current skrev:
Gällande rabatter på i4.

I Sverige får man 10% via företag, då finns det centralt stöd. Man får 5-7% vid privatköp.

Går inte jämföra privatköp och företagsköp, handlarna har helt andra möjligheter att lämna rabatt till företag.
i Norge är det samma avtal oavsett om privat- eller företagsköp. De flesta köper privat dock.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

Arctic Drifter skrev:
OfarligTesla skrev:
Dafro skrev:
Jag tycker den är för trång bak och sonen säger det samma och binär båda drygt 180, var tvungen att sitta högst upp för han skulle få plats med fötterna. Skulle inte funka till fjällen. Men det beror väl på vad man är van vid innan. Nog går det om man är tvungen.
Vad har han för skidor till fötter? :D Har själv variant snowblades med storlek 45,5-46 och kan inte se hur fötterna skulle bli ett problem om man inte verkligen drar ned stolen helt och får till riktig "gangsta lean" på förarsätet. Är väl bara Taycan/E-tron GT där fotplats varit ett stort problem för mig i baksätet. Sedan är det som sagt inte mycket med plats så beroende på hur man sitter med benvinkeln där fram så kan det bli tight för knäna där bak, i värsta fall kan föraren skjuta fram sig någon cm de gångerna man är fyra lite längre vuxna.
Jag är 191 cm och kan absolut inte sitta bakom mig själv i en i4, måste luta på huvudet för att få plats. Men visst, det går ju... :D
Nect skrev:
Har begärt in några offerter på en m50 med lite lull lull. Ca 1 års väntetid. Vad har ni fått i rabatt? Fick ca 10% och verkar vara okej? :)

793k efter rabatt. Utrustning för ca 120k

Prishöjning med 40k sker 1/11 så jag måste besluta mig ganska snabbt :lol:
Företagsköp eller privat?

Jag har i min offert på en e40 fått 6% på bil och 2% på utrustningen (cirka 150 k i utrustning), privatköp med BMWCS-rabatten.
Företagsköp/leasing :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Sjukt bra förbrukning i bilen ändå, frun har gjort längre resor i tjänsten här på sistone och trots regn, 135 km/h och lite motvind så har det varit 33-37 mil räckvidd på delsträckorna i höstkylan. Hon var iaf nöjd med bilen, långa etapper och snabb laddning.

Frågade BMW om kökörnings- och filbytesassistansen, de svarade att de inte är aktiverade i Sverige vilket är lite trist, men men.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Sjukt bra förbrukning i bilen ändå, frun har gjort längre resor i tjänsten här på sistone och trots regn, 135 km/h och lite motvind så har det varit 33-37 mil räckvidd på delsträckorna i höstkylan. Hon var iaf nöjd med bilen, långa etapper och snabb laddning.

Frågade BMW om kökörnings- och filbytesassistansen, de svarade att de inte är aktiverade i Sverige vilket är lite trist, men men.
Auto filbyte kan man aktivera själv med OBD. Men köassistent ska ju funka? Att bilen stoppar och startar själv och styr, som Tesla AP? Eller är det nåt annat?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Auto filbyte kan man aktivera själv med OBD. Men köassistent ska ju funka? Att bilen stoppar och startar själv och styr, som Tesla AP? Eller är det nåt annat?
Ahh okej, får se om jag orkar göra det eller. Höll på med sådant på mina tidigare BMWs. Tack för tipset.

Köassistenten är att du inte tvingas ha händerna på ratten vid kökörning under 60 km/h (den använder ögontrackingen då), så inte direkt något jätteanvändbart när det kapacitiv sensor i ratten men hade varit skoj att testa.
Skriv svar