BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? Blir kul att se hur i4 upplevs på vägen :) sen är det ju självklart för och nackdelar med alla modeller. En perfekt bil utifrån alla aspekter finns inte och går inte att få till.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Jag har bara kört G31 och tycker då att den var betydligt trevligare än F11 som känns betydligt tyngre.

Är nya trean sämre än F30? Knappast väl? Vad är egentligen problemet?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Och tysk-fantasterna kan tydligen avgöra att en bil är "väldigt mkt bättre" än en annan utan att överhuvudtaget ha sett den i verkligheten. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Spelar nog ingen roll. Model 3-fantasterna hittar alltid något fel på konkurrenterna. Särskilt om det är en tysk bil... Jag ser i4 som en väldigt mycket bättre bil än Model 3. Men sen är det det där med SuC...
Och tysk-fantasterna kan tydligen avgöra att en bil är "väldigt mkt bättre" än en annan utan att överhuvudtaget ha sett den i verkligheten. :lol:
Du får tycka vad du vill.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? /...
Det tror jag de flesta här är överrens om. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

dd88 skrev:
Är väl mest tråkigt att BMW som företag inte är vad det en gång var. Själv anser jag att dom peakade under F-generationen, andra skulle nog säga olika stadier under E-generationen, men de flesta är överens om att G-generationen är en tillbakagång på många sätt.

Och då lägger jag ingen vikt alls vid design, utan vad som tidigare har varit BMWs DNA.

Sen kan dom fortfarande träffa helrätt, som M2CS och att dom näst intill tjurskalligt fortfarande lägger en vikt vid att inte överdriva specifikationer på ett sätt som blivit standard i branschen.

I4 känns som en bil som hade varit perfekt för 3 år sen (med tidsenliga specifikationer då givetvis)
Nu har jag inte kört en själv men nya M3/M4 har väl fått otroligt bra omdömen.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
Jag har bara kört G31 och tycker då att den var betydligt trevligare än F11 som känns betydligt tyngre.

Är nya trean sämre än F30? Knappast väl? Vad är egentligen problemet?
G3x är ju ändå en väldigt tidig G, tycker det är stor skillnad mellan den och bilarna som kommer ut nu.

Problemet är väl egentligen att en BMW trivs bäst med en rak sexa som helst är ackompanjerad av en manuell låda, vilket inte ligger i tiden längre. Sen så tror jag att en betydligt större andel av köparna idag skiter i om det sitter en turboladdad fyra i deras framhjulsstyrda bil med automat, så länge det sitter en BMW-logga på huven.

Personligen så gillar jag nya 3-serien, men inte alls lika tydligt steg som mellan E90 och F30. Har definitivt tappat lite av sin karaktär på vägen men stor del av det är ju att det krävs att man går upp till en baby-M eller M3 för att få den där bilen som känns BMW. En kompis har en gammal manuell M135, kör man den back to back med dagens 1-serie så kan man knappt tro att det är samma märke.

Hade definitivt kunnat tänka mig en M3, men inte på fel sidan miljonen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW i4

Inlägg av benke_berguv »

Ang att bmws modellserier ”var bättre förr” så brukar det låta så vid varenda modellbyte. Ändå säljer de bara fler och fler.
Jag tror mest det beror på att vi köpare är nostalgiska och förskönar gamla minnen. Minns fortfarande när jag fick lägga händerna på den första BMW e39 i stan. Trodde världen peakade för alltid då. Kan väl säga att det nog inte skulle va samma intryck om jag provade en igen nu

//benke
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: BMW i4

Inlägg av pefreli »

ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: BMW i4

Inlägg av Elof »

benke_berguv skrev:
Ang att bmws modellserier ”var bättre förr” så brukar det låta så vid varenda modellbyte. Ändå säljer de bara fler och fler.
Jag tror mest det beror på att vi köpare är nostalgiska och förskönar gamla minnen. Minns fortfarande när jag fick lägga händerna på den första BMW e39 i stan. Trodde världen peakade för alltid då. Kan väl säga att det nog inte skulle va samma intryck om jag provade en igen nu BildBild

//benke
Grejen är väl inte den att BMW är sämre nu än förr, men att det var en väldig skillnad i känsla mellan en BMW och, exempelvis, en Volvo år 1996 eller 2006. Jag anar att skillnaden känns mindre mellan bilarna av årets modell.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Oavsett vad många verkar tycka, så gillar jag att det kommer fler och fler elektriska alternativ som inte kostar miljonen. Och det är väl också hela poängen med Tesla, att får igång de andra sovande björnarna? Blir kul att se hur i4 upplevs på vägen :) sen är det ju självklart för och nackdelar med alla modeller. En perfekt bil utifrån alla aspekter finns inte och går inte att få till.
Kan bara instämma 100% med allt du skriver ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Ljuddämpning väger inte så mycket som man kan tro.

Frågan är vad som väger så mycket mer även om det nu är ett "fossilchassi"? Vad är det som man kan ta bort om det är en "elbil från grunden"? Dvs, vad spelar det för roll för vikten vad chassit är tänkt för att ha för drivlina?

På Model 3 är väl en del saker i aluminium för att spara vikt? Vad är det mer?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW i4

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Har inget specifikt med Tesla att göra. Många andra (de flesta) moderna rena BEV saknar det. Nästan alla rena BEV (de arkitekturer/plattformar som är byggd för att endast vara BEV) har inga kardantunnlar. Detta är en märkesoberoende sak, även om du försöker "hetsa" det till att vara något annat.

SuC är däremot märkesunikt (bara Tesla), och att ha nedladdbara appar är märkesunikt (bara Polestar).
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Du tänker liknande som avsaknad av grill?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: BMW i4

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?
Med den logiken hade jag inte behövt ett baksäte ens… Men de gångerna på ett år som vi behöver vara 5 i bilen är det klart man gärna har en bil utan tunnel, speciellt eftersom det inte längre går en kardanaxel där som gör att den behövs.
Är ett icke-problem. Och ni tar bara upp det eftersom Tesla inte har en kardantunnel. Är så genomskinligt.
Har inget specifikt med Tesla att göra. Många andra (de flesta) moderna rena BEV saknar det. Nästan alla rena BEV (de arkitekturer/plattformar som är byggd för att endast vara BEV) har inga kardantunnlar. Detta är en märkesoberoende sak, även om du försöker "hetsa" det till att vara något annat.

SuC är däremot märkesunikt (bara Tesla), och att ha nedladdbara appar är märkesunikt (bara Polestar).
Det har ju blivit så att avsaknaden av "kardantunnel" har blivit en markör att bilen är utvecklad som BEV som enda alternativet. Har bilen kardantunnel tyder det på att bilen är utvecklad att även acceptera ICE-bilar.
Den tillverkare som nu ska utveckla en elbil aktar sig noga för att ha något som ens påminner om en kardantunnel trots eventuella fördelar som kan finnas.
Frågar för att jag inte vet, vad är fördelen av en kardantunnel i en EV?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Frågar för att jag inte vet, vad är fördelen av en kardantunnel i en EV?
Nu kanske du frågar främst andra som fredrik, wall, mflr. Så kan givetvis inte svara för de eller andra.

För mig personligen så ser jag bara nackdelar med det. Blir osmidigare utrymmen och tar upp onödigt med plats.

En fördel kan ju dock vara att mer konservativt lagda bilister känner igen sig, och då kanske blir mindre oroliga och rädda att byta till en sådan BEV?

En sk. "switcher car".

Precis som en del sådana BEV har tändnings/start-knappar, stora motorgrillar, "tank"-mätare, konstgjorda motorljud, "växelspak", mm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Bara gissningar, ingen vet varför dom väger mer egentligen.
Taycan är ju baserad på en elbilsplatta men väger 2,3 ton. Lite längre och bredare men klart lägre.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Bara gissningar, ingen vet varför dom väger mer egentligen.
Taycan är ju baserad på en elbilsplatta men väger 2,3 ton. Lite längre och bredare men klart lägre.
Det är inte raketkirurgi.
Är bilen byggd som avgasbil så är det mkt stål "på fel plats".
Om du tittar under motorhuven i tex en BMW iX3 så blir det väldigt tydligt.
Byggs en bil som elbil från grunden kan man optimera betydligt mer och få bort väldigt mkt supportstrukturer som är där främst för avgasmotor, växellåda, krockskydd så motorn inte flyger in i kupén etc etc.

Att Taycan är tung är mkt för att det är en väldigt stor bil. Den är ju stor som en Model S, på utsidan åtminstone, som inte heller är särskilt lätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
ObscureEconomist skrev:
pefreli skrev:
ObscureEconomist skrev:
På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?

Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.

Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.

Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Luftfjädring? Really?
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Luftfjädring på bakaxeln, vanliga fjädrar fram.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4

Inlägg av dd88 »

Nu ligger bilen i konfiguratorn, plockade ihop en M50 för cirka 800kkr och väntar på offert.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Är lite sugen faktiskt, trots den fula nosen.
Lär vara bra mkt roligare att köra än ID4an. :lol:
Men lite rädd att den kommer kännas gammal rätt snabbt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar