Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare taliz » 13 okt 2021 14:03

Nu är embargot släppt, massvis med tester ute.

https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav elbilist DanneLKPG » 13 okt 2021 14:41

Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 13 okt 2021 14:59

DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 13 okt 2021 15:03

DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!

Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 okt 2021 15:26

MWall skrev:

Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 13 okt 2021 15:34

HelectriC skrev:
MWall skrev:

Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist PapaD » 13 okt 2021 15:48

Tyngd kräver massa, en ond spiral. Det dyraste som finns är vikttrimning. Därför vinner man otroligt mycket på att börja från grund med en lätt konstruktion, gärna i lättmetall. När man börjar med en design som ska bära en tung motor i främre delen av chassiet har man mycket mot sig när man sedan skall vikttrimma. Även VW bygger tunga bilar, deras ID är inga lättviktare precis fastän de haft chans att börja från scratch. Jag är övertygad att det snålas in på konstruktionstimmar och flyttas kostnad till pr och koncept. Och att det sitter i väggarna hur man bygger...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Teslaägare taliz » 13 okt 2021 17:59

MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?

Hela chassit är ju designat med krockstruktur, vridstyvhet, fästpunkter etc för avgasmotor, växellåda, kardan m.m. Sen trycker man istället in battericeller där de får plats. Det blir mkt utrymmen man överhuvudtaget inte kan använda(notera den långa huven utan frunk..), och därmed massvis med metall som sitter där i onödan.
Men man måste också lägga till/förstärka massa andra punkter för att fästa och kompensera för de nya komponenterna, det gör en hel del det också.
Summa summarum verkar bli ca 300kg extra vs en elbil designad från grunden(gäller också just tex PS2).

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare -JTM3- » 13 okt 2021 20:12

HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?

Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare

Referralkod: johan33394

Inläggav Teslaägare Front242 » 13 okt 2021 20:14

Känns ju betryggande när Thomas Autogefuhl måste byta till stora micken för det är så mycket elektriska störningar :D

Skönt och sitta och gosa med rumpvärmen där :lol:
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Referralkod: joachim85306

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon