Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 okt 2021 20:43

-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?


Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.


Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 10537
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare MWall » 13 okt 2021 21:06

HelectriC skrev:
-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?


Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.


Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.



Jag blir aldrig sådär svettig i de vita stolarna jag har nu. Konstigt. Måste vara att vitt är svalare än svart.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3088
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 okt 2021 08:59

har sett en del YT-video av i4 M50 och jag tror den blir riktigt trevlig. Polestar 2 är ju en mycket kul bil att köra aktivt med, men det jag saknade var när jag ville ha den i "vardags mode". Inte så sugen på att krypa under bilen och skruva på dämparna flera gånger i veckan, om vi säger så. M50 verkar ha adaptiva dämpare som följer eco/comfort/sport och det är precis vad jag önskar. När dessutom laddhastigheten ser ut att vara betydligt bättre (också något jag inte gillade med PS2), så tror jag den kan bli en vinnare. Enbart baksätet som ser lite trångt ut, men med mellanstora barn som sitter utan bilstol, så tror jag det går bra.
Ser fram emot leverans nån gång under starten av nästa år :)
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 10537
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: BMW i4

Inläggav dd88 » 14 okt 2021 09:47

BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1956
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare MWall » 14 okt 2021 10:09

dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.



Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3088
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 okt 2021 11:23

MWall skrev:
dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.



Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.


Den har klockats till 3,6sek till 100 och det är ju verkligen långsamt :lol: Polestar 2 var mer än tillräckligt snabb till 100 med klockade 4,2sek. Det viktiga är hur bilen beter sig i mellanregister och vid kurvig väg. Det är också då chassi kommer till sin rätt. PS2 med performancepaket var riktigt nice i det intervallet, bättre än Model 3 P även om M3P är snabbare till 100. Så allt har med hela paketet att göra, man kan inte stirra sig blind på 1 parameter.
Ioniq 5 -22 / VW eGolf -18
Tidigare elbilar Polestar 2 -21 / Jaguar i-Pace -19 / Hyundai Kona electric -19 / Model S 75D -17 / Model S 85 -14 / VW eGolf -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 10537
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare taliz » 14 okt 2021 12:14

dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.


Vad jag förstod var det luftfjädring bak. Dvs inte det "vanliga" adaptiva chassit som inte har luft bak. Thomas på autogefühl gnällde lite på det och tyckte det var sämre än det vanliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 9432
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare MWall » 14 okt 2021 12:46

Det är lätt att hamna i en teoretisk diskussion om vad som är bäst osv. Lite som när TV-nördar sitter och bedömer svärta eller hur hifi-nördar sitter och lyssnar på referensplattor... Fast sen är det ändå filmen/tv-serien och musiken som avgör hur bra det blir ändå. Ser ju hellre en bra film på en genomsnittlig tv än en dålig film på världens bästa tv.

Samma sak är det med väghållning. De flesta sitter ju där och nöter i stadstrafik, på motorväg och på de större raka riksvägarna. Hur många kör ens på mindre krokiga vägar regelbundet? Som dessutom ligger så till att det inte finns så mycket trafik, människor eller vilda djur längs sträckan...

Ska man ha roligt bakom ratten är vägen alltså långt viktigare än vilka dämpare bilen har. ;)

Jag råkar själv jobbpendla längs en krokig väg sen många år tillbaka och har så gjort med allt från BMW M2 till Volvo XC70. Volvon var vidrig, det får man ge den. Och Audi A4:an var inte så kul heller. Men resten av bilarna (förutom Model S har det varit BMW:s av olika typ och storlek) har varit underhållande att köra. Vissa mer än andra men kommer du bara upp i ett ok uppträdande från bilen så blir det roligt pga vägen. M2:an var väl vassast och en klass för sig. Men resten har varit ganska jämbördiga. Har inte tråkigare bakom ratten i min Model S än jag hade i min BMW 330d. Är så långt kvar tills bilens chassi sätter stopp ändå.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3088
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inläggav dd88 » 14 okt 2021 13:25

Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1956
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: BMW i4

Inläggav Teslaägare MWall » 14 okt 2021 13:39

dd88 skrev:Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.



Jo, jag hade ett par 3-serie kombi med ställbara dämpare (330d och 335d) förut och det är nog fortfarande de bästa bilar jag haft givet tidpunkt och behov. (En av de är till salu för övrigt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... k/97470657)

Det var riktigt trevligt. Kändes verkligen skillnad. Är nog de mest allround bilarna jag haft. Bränslesnåla men ändå kraftfulla, rymliga och praktiska men ändå inte så klumpiga...
Senast redigerad av MWall 14 okt 2021 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3088
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bodes_dad, Gunnar42, Skabb1 och 25 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.