BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.

Som en Model S då...
Fast lite billigare väl.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.

Som en Model S då...
Fast lite billigare väl.

Och mindre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Men sjukt mkt roligare :D Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Men sjukt mkt roligare :D Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Ja vi hade inte fått plats åndå så då spelar inte så stor roll.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Men sjukt mkt roligare :D Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Ja vi hade inte fått plats åndå så då spelar inte så stor roll.
Nej, frugan klagade lite på att vi inte fick med allt vi ville :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: BMW i4

Inlägg av Niclas »

Provkörde i4. Blev imponerad och tycker nog den har kört om Tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: BMW i4

Inlägg av Imolarot »

Niclas skrev:
Provkörde i4. Blev imponerad och tycker nog den har kört om Tesla.
...om man bara kunde få tag på en. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Teslabjörn kör en nu och den verkar rapidgatea lite nu när det är varmt. Powerlimit också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: BMW i4

Inlägg av Niclas »

En sak jag kände när jag körde var att den kändes väldigt pigg. M50 gör 0-100 på 3,9 s står det väl men den kändes som en model s Ludicrous samt riktigt bra i höga hastigheter.
Killgissning att den gör 0-100 på 3 s?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: BMW i4

Inlägg av Dexter »

Verkar vara lite power limit enligt denna.
Tyvärr på tyska för de som inte kan det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Teslabjörn kör en nu och den verkar rapidgatea lite nu när det är varmt. Powerlimit också.
Då måste det vara något speciellt med hans exemplar. Jag har ju kört runt 3000km i sommar på Autobahn och snabbladdat flera gånger per dag ibland när det varit 40 grader varmt. Aldrig haft nåt problem varken med laddning eller att köra 200 kmh över längre sträckor.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Niclas skrev:
En sak jag kände när jag körde var att den kändes väldigt pigg. M50 gör 0-100 på 3,9 s står det väl men den kändes som en model s Ludicrous samt riktigt bra i höga hastigheter.
Killgissning att den gör 0-100 på 3 s?
Jag kollade med en Dragy box för några månader sen, då under inte helt optimala förhållanden, men fick ändå till 3,7sek. Det som är kul med M50 är att den inte stryper effekt märkbart när SoC bli låg, det älskar jag. Kör jag långt så ligger jag ofta och laddar i intervallet 10-60%. Med tidigare Tesla blev resultatet då att jag hade full effekt bara mellan ca 50-60% och det var alltid en stor besvikelse. Nu går det fint att göra en fet omkörning även med 10% SoC :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

För övrigt så vägde jag in bilen idag med full packning, hela familjen, stort thule cykelstativ och 4 cyklar=2660kg 8-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Körde om en i4 M50 på E4:an i höjd med Nyköping tror jag. En grön med cyklar på taket. Väldigt fin bil. Men överraskande hög.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW i4

Inlägg av Front242 »

Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Körde om en i4 M50 på E4:an i höjd med Nyköping tror jag. En grön med cyklar på taket. Väldigt fin bil. Men överraskande hög.
Det känns som att man sitter högt i den också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Front242 skrev:
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass :lol: Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Front242 skrev:
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Kia EV6 GT ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW i4

Inlägg av Front242 »

HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass :lol: Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.
Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)

Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW i4

Inlägg av Front242 »

Tellus skrev:
Front242 skrev:
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Kia EV6 GT ?
Jag får nog masa mig till Kia och kolla. Dock så brukar sätta mig i allt asiatiskt i bilväg, blunda och nej. Tysksjukan är svår att bota
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Front242 skrev:
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass :lol: Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.
Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)

Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Ok, om man är van vid BMW över 3-serien så har jag hört från flera att i4 inte känns tillräckligt premium just för att 5,6,7 serie etc är så extremt mkt mer premium. När jag jämför med Polestar, ioniq5, Tesla 3/Y/S, så känns i4 som den med mest premiumkänsla och bäst ihopskruvad. Blir intressant att uppleva i5 när den kommer från BMW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW i4

Inlägg av Maw »

HelectriC skrev:
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar.
OT:
Om man saknar spark i P2 LRDM så kan jag rekommendera att lägga 10k på en acc boost. Min har blivit betydligt ryckigare när jag är oförsiktig med lekpedalen :)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: BMW i4

Inlägg av Niclas »

Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av BrooklynS »

Tesla bromsar självklart till stopp om du ställer in det så. Kan gå månader mellan manuell bromsning trots 500 mil/månad.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: BMW i4

Inlägg av Niclas »

Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar