BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Helt otroligt fult med fronten och de leksaksblåa detaljerna.
Sorgligt att se ett så fint gammalt företag gå ner sig.
Sorgligt att se ett så fint gammalt företag gå ner sig.
Re: BMW i4
Jag förstår att de vill gömma solpanelerna/bävertänderna. Sjukt fula, men det gäller dessvärre nästan alla moderna BMW, inklusive ICE-varianterna (var mycket snyggare för ett antal år sedan).
Men något som jag hatar och tycker är verkligen supertöntigt på många elbilar är att de skall "demonstrera" för omvärlden att de är elbilar genom töntiga blå "elektriska" accenter. Dagisnivå på sådan design.
Lika löjligt som swischande "elljud" i högtalana när man kör på vissa bilar. Hög töntfaktor på sådant (eller dåliga kopior på konstgjort ICE-muller i högtalarna). Tror biltillverkarna att elbilsköparna är P12 istället för vuxna människor?
Men något som jag hatar och tycker är verkligen supertöntigt på många elbilar är att de skall "demonstrera" för omvärlden att de är elbilar genom töntiga blå "elektriska" accenter. Dagisnivå på sådan design.
Lika löjligt som swischande "elljud" i högtalana när man kör på vissa bilar. Hög töntfaktor på sådant (eller dåliga kopior på konstgjort ICE-muller i högtalarna). Tror biltillverkarna att elbilsköparna är P12 istället för vuxna människor?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
BjornS skrev:Jag blev så störd på fronten att jag tog fram mina virtuella kritor och kladdade dit ett par i8-njurar på bilen istället. Fult som stryk förstås, men är det fulare än originalet?Originalet:
Klart bättre! BMW’s egen frontdesign är hemsk. De hade kunnat få till det så mycket snyggare om de bara hade droppat kravet på ett par gigantiska njurar.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: BMW i4
Dagens PS
https://www.dagensps.se/motor/forsta-bi ... AlxC3kCHdc
"Första bilderna på färdiga BMW i4. Hittills har BMW i4 endast visats som konceptbil, men idag rullar den slutliga produktionsmodellen ut på scenen under BMW Groups årliga konferens. BMW i4 lanseras senare i år, och blir då den fjärde helt elektriska modellen från BMW.
– Idag är en stor dag för elektrifierad körning. Förutom att vi presenterar nya detaljer och prisinformation om nya BMW iX, så visar vi även de första bilderna på nya BMW i4, säger Carl Lindwall, e-mobility specialist för BMW Group Sverige.
BMW 3 och 4-serien har alltid varit riktmärken för den perfekta balansen mellan dynamiska funktioner och komfort i sitt segment. Med BMW i4 omdefinieras denna måttstock ännu en gång, med ren elektrisk körglädje. En av de kommande i4-modellerna är en M Performance-modell, vilket innebär att BMW Groups stora satsning på elektrifiering nu också nått de mest sportiga modellerna.
– Med BMW i4 elektrifieras på sätt och vis kärnan i företaget, då bilar som levererar körglädje i mellanklassen har varit en grundpelare för BMW i decennier, fortsätter Carl Lindwall.
Under fjärde kvartalet 2021 kommer BMW i4 att börja rulla på de svenska vägarna.
Fjärde helt elektriska BMW
BMW i4 är en helt elektrisk fyrdörrars Gran Coupé, som finns i olika versioner, med en elektrisk räckvidd på upp till 590 km (WLTP). Med en motoreffekt på upp till 530 hk kommer BMW i4 att göra sprinten från 0 – 100 km / h på cirka fyra sekunder.
Men ännu mer imponerande än själva accelerationen är responsen. Detta tack vare en modellspecifik stötdämparteknik, som minskar rörelsen man ofta upplever som att bilen ”sätter sig” under kraftig acceleration – tillsammans med ett nyutvecklat antispinnsystem som fungerar blixtsnabbt och precist, säkerställs maximalt grepp och stabilitet när gaspedalen får känna trycket från skosulan.
Imponerande acceleration längs en rak linje är dock bara en aspekt av BMW i4. Den snabba, instinktiva responsen är märkbar även i rattrörelser och från bromspedal. Denna smidighet och precision kommer ur BMW i4:s fordonskoncept, med lång hjulbas, bred spårvidd, modellspecifik hjulvinkel, stora däckdimensioner, hög vridstyvhet samt låg tyngdpunkt och viktbalans.
Först och främst en omisskännlig BMW
BMW i4:s distinkta kördynamik bygger på att de dynamiska egenskaperna aldrig kommer på bekostnad av komforten. Denna helt elektriska fyrdörrars Gran Coupé är först och främst en omisskännlig BMW, byggd för såväl korta resor som långväga körning.
BMW i4 är byggd på femte generationens BMW eDrive-teknik. Elmotorn, laddaren och högspänningsbatteriet är nyutvecklade och gör det möjligt för BMW att ta ett nytt och viktigt steg i utvecklingen av de elektriska drivlinorna.
Mer information om helt nya BMW i4 kommer inom kort.
Håkan Nilsson"
https://www.dagensps.se/motor/forsta-bi ... AlxC3kCHdc
"Första bilderna på färdiga BMW i4. Hittills har BMW i4 endast visats som konceptbil, men idag rullar den slutliga produktionsmodellen ut på scenen under BMW Groups årliga konferens. BMW i4 lanseras senare i år, och blir då den fjärde helt elektriska modellen från BMW.
– Idag är en stor dag för elektrifierad körning. Förutom att vi presenterar nya detaljer och prisinformation om nya BMW iX, så visar vi även de första bilderna på nya BMW i4, säger Carl Lindwall, e-mobility specialist för BMW Group Sverige.
BMW 3 och 4-serien har alltid varit riktmärken för den perfekta balansen mellan dynamiska funktioner och komfort i sitt segment. Med BMW i4 omdefinieras denna måttstock ännu en gång, med ren elektrisk körglädje. En av de kommande i4-modellerna är en M Performance-modell, vilket innebär att BMW Groups stora satsning på elektrifiering nu också nått de mest sportiga modellerna.
– Med BMW i4 elektrifieras på sätt och vis kärnan i företaget, då bilar som levererar körglädje i mellanklassen har varit en grundpelare för BMW i decennier, fortsätter Carl Lindwall.
Under fjärde kvartalet 2021 kommer BMW i4 att börja rulla på de svenska vägarna.
Fjärde helt elektriska BMW
BMW i4 är en helt elektrisk fyrdörrars Gran Coupé, som finns i olika versioner, med en elektrisk räckvidd på upp till 590 km (WLTP). Med en motoreffekt på upp till 530 hk kommer BMW i4 att göra sprinten från 0 – 100 km / h på cirka fyra sekunder.
Men ännu mer imponerande än själva accelerationen är responsen. Detta tack vare en modellspecifik stötdämparteknik, som minskar rörelsen man ofta upplever som att bilen ”sätter sig” under kraftig acceleration – tillsammans med ett nyutvecklat antispinnsystem som fungerar blixtsnabbt och precist, säkerställs maximalt grepp och stabilitet när gaspedalen får känna trycket från skosulan.
Imponerande acceleration längs en rak linje är dock bara en aspekt av BMW i4. Den snabba, instinktiva responsen är märkbar även i rattrörelser och från bromspedal. Denna smidighet och precision kommer ur BMW i4:s fordonskoncept, med lång hjulbas, bred spårvidd, modellspecifik hjulvinkel, stora däckdimensioner, hög vridstyvhet samt låg tyngdpunkt och viktbalans.
Först och främst en omisskännlig BMW
BMW i4:s distinkta kördynamik bygger på att de dynamiska egenskaperna aldrig kommer på bekostnad av komforten. Denna helt elektriska fyrdörrars Gran Coupé är först och främst en omisskännlig BMW, byggd för såväl korta resor som långväga körning.
BMW i4 är byggd på femte generationens BMW eDrive-teknik. Elmotorn, laddaren och högspänningsbatteriet är nyutvecklade och gör det möjligt för BMW att ta ett nytt och viktigt steg i utvecklingen av de elektriska drivlinorna.
Mer information om helt nya BMW i4 kommer inom kort.
Håkan Nilsson"
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Nu tycker jag bmw får kasta ut lite mer info, börjar ju gå att förboka i vissa länder.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
Re: BMW i4
*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept!Fredrik j skrev:BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
På nått märkligt viss är det ju bara senaste designen det gnälls mest på.martinot skrev:*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept!Fredrik j skrev:BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
Tycker själv inte det är snyggt men minns att jag inte tyckte E60 var snygg när jag såg den första gången. Men den växte. Att dra upp strålkastarna på skärmarna är väl något som E60 introducerade.
Re: BMW i4
Rätt naturligt gällande alla produkter. Samma sak gällande telefoner och andra prylar.Fredrik j skrev:På nått märkligt viss är det ju bara senaste designen det gnälls mest på.
Det är ju det som är nytt, och det som är nytt är ju oftast det som är mest intressant att diskutera.
Precis som politik och annat. Visst är det intressant att diskutera dumheter som skedde på 70-talet, men det är ändå oftast mer intressant att kritisera och diskutera de dumheter som politiker gjorde förra veckan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?martinot skrev:*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept!Fredrik j skrev:BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
Är det bara jag som ser likheter mellan Bangle-kritiken för 20 år sedan och dagens njut-tjafs. Det fanns många som t.o.m. trodde det skulle hota hela företaget.
Re: BMW i4
Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.ObscureEconomist skrev:Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?martinot skrev:*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept!Fredrik j skrev:BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
-
- Inlägg: 5297
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
Jag tycker Model 3 ser helt okej ut. Lite 'bullig' baktill är den väl, men 3 är en mindre bil än S -- kortare och smalare. Den har vidare inte ett batteri med 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter som Taycan (som också är en större bil än 3 -- längre och bredare). 3 är har ju vidare ett helt annat pris än Taycan. Personligen stör jag mig mer på att 3 inte har halvkombilucka, inte har hastighetsinstrumentering rakt framför föraren och inte har svart innertak. Jag fattar varför -- priset (35K USD) -- men frågan är om Tesla verkligen skulle kompromissat med halvkombiluckan och instrumentering rakt fram...Fredrik j skrev:Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.ObscureEconomist skrev:Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4
Subjektiv åsikt men jag tycker model3 har oproportionerligt stor vindruta i kombination med ihoptryck framände. Bak är den väldigt hög och smal. Jag tror man offrat mycket estetik för luftmotståndet.SwedishAdvocate skrev:Jag tycker Model 3 ser helt okej ut. Lite 'bullig' baktill är den väl, men 3 är en mindre bil än S -- kortare och smalare. Den har vidare inte ett batteri med 'urgröpningar' för baksätespassagerarnas fötter som Taycan (som också är en större bil än 3 -- längre och bredare). 3 är har ju vidare ett helt annat pris än Taycan. Personligen stör jag mig mer på att 3 inte har halvkombilucka, inte har hastighetsinstrumentering rakt framför föraren och inte har svart innertak. Jag fattar varför -- priset (35K USD) -- men frågan är om Tesla verkligen skulle kompromissat med halvkombiluckan och instrumentering rakt fram...Fredrik j skrev:Håller med. Model S tycker jag är en mycket lyckad design som fortfarande håller. Den har mycket som jag gillar med svepande taklinje, höga sidor och markerade skuldror. Halvkombilucka.ObscureEconomist skrev:Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Re: BMW i4
Är inte helt förtjust i nosen på M3, men jag tycker faktiskt att nosen på MS/MX är extremt mycket fulare med den där lilla fåniga springan till grillen. Så antar att det är en smaksak. Tycker inte heller att e-tron har någon vacker front. Rätt så mycket fulare den också.ObscureEconomist skrev:Å andra sidan kanske Tesla inte får några poäng på skönhetsskalan av majoriteten av befolkningen så det är väl samma där?martinot skrev:*LOL* Fulhet som marknadsföringskoncept!Fredrik j skrev:BMW har ju alltid fått mycket kritik för sin design dom senaste 20-åren. Bilarna syns och engagerar.
En model S ser väl okej ut men model 3 har jag aldrig hört någon säga är annat än förbannat ful.
Men BMWs senaste monster kan ju ingen tävla i fulhet gällande grillarna/nosen. Monstruöst fula skapelser (IMNSHO)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Re: BMW i4
Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.MWall skrev:https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.taliz skrev:Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.MWall skrev:https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Re: BMW i4
överraskande bra pris faktiskt. Undrar om man vågar sig på att beställa en trots den fula grillen. Har ju klarat att leva med grillen på Polestar, men detta är ju next level på överdriven grill
Någon som vet om det blir frunk eller är huven helt låst som på iX och bara kan öppnas av verkstaden?
Någon som vet om det blir frunk eller är huven helt låst som på iX och bara kan öppnas av verkstaden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: BMW i4
Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.
Re: BMW i4
Force-Walker skrev:
Baksätet verkar vara sämre än Model S.
Lårstöd finns i princip inte, ser ut som mercedes EQA.
Annars verkar det vara en fin bil.
Baksätet såg ganska hemskt ut faktiskt. Men det passar nog våra barn bra. Även om 10-åringen växer så det knakar.
Re: BMW i4
Syrrans Seat Mii har större baksäte!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Tänker samma, utgår man från iX3 och utrustningsnivån där så är den nog välutrustad.MWall skrev:Beror på vad de skickar med. iX3 är ganska generöst basutrustad har jag för mig. Men vi får väl se. Jag är inte särskilt intresserad i dagsläget men kanske kan den bli aktuell nån gång i framtiden.taliz skrev:Blir intressant att provköra. Känns som en bil som potentiellt kan vara ännu roligare att köra än PS2. Kanske mer effektiv + snabbare laddning också.MWall skrev:https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i4.html
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Dock är väl priset för en basutrustad typ? Så antar den kommer kosta 100k+ mer med motsvarande utrustning.
Har kontaktat säljare för mer information för den verkar vettig utifrån specifikationerna.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
där var den beställd ja M50 med allt som går att välja till.
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14