Det känns som att man sitter högt i den också.MWall skrev:Körde om en i4 M50 på E4:an i höjd med Nyköping tror jag. En grön med cyklar på taket. Väldigt fin bil. Men överraskande hög.
BMW i4
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMW i4
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Kia EV6 GT ?Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i4
Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Re: BMW i4
Jag får nog masa mig till Kia och kolla. Dock så brukar sätta mig i allt asiatiskt i bilväg, blunda och nej. Tysksjukan är svår att botaTellus skrev:Kia EV6 GT ?Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Re: BMW i4
Ok, om man är van vid BMW över 3-serien så har jag hört från flera att i4 inte känns tillräckligt premium just för att 5,6,7 serie etc är så extremt mkt mer premium. När jag jämför med Polestar, ioniq5, Tesla 3/Y/S, så känns i4 som den med mest premiumkänsla och bäst ihopskruvad. Blir intressant att uppleva i5 när den kommer från BMW.Front242 skrev:Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
OT:HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar.
Om man saknar spark i P2 LRDM så kan jag rekommendera att lägga 10k på en acc boost. Min har blivit betydligt ryckigare när jag är oförsiktig med lekpedalen
Re: BMW i4
Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
Tesla bromsar självklart till stopp om du ställer in det så. Kan gå månader mellan manuell bromsning trots 500 mil/månad.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
Vår Tesla stannar åtminstone helt utan att man använder bromspedalen. Räcker med att släppa accelerationspedalen.Niclas skrev:Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Re: BMW i4
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: BMW i4
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Körläget man har när man stänger av bilen är också det man har när man startar igen, inte som ioniq5 där man var tvungen att välja sport varje gång på nytt.Niclas skrev:Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Startknappen är helt onödig, håller verkligen med dig!
Att ha snabb tillgång til one pedal av/på via växelväljaren tycker jag är bra, var lite meckigt i Polestar där man var tvungen att fippla med skärmen varje gång man vill byta.
I vår Model 3 regenererar bilen helt till stopp också. Dock är regen så stark att körningen kan bli lite ryckig, speciellt när man backar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?taliz skrev:De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4
Nej.SwedishAdvocate skrev:Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?taliz skrev:De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Det kan du ställa in, jag har max regenerativt läge som standard på D. Känns bäst i stan och efter omkörningar, adaptiva vill gärna fortsätta rulla i samma höga hastighet efter omkörning så man måste bromsa manuellt.Niclas skrev:En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra.Nect skrev:+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Re: BMW i4
Haha! Jag släpper ju inte upp pedalen helt… utan läget måste justeras konstant för att hitta frirullningen och hålla den där för att frirulla (i min e-tron styr jag med paddlarna för om jag vill ha regen eller inte). Vid längre backar kopplar jag ur den och tar bort foten helt från pedalen.MWall skrev:Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra.Nect skrev:+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Man ser på regskylten att det är en av de allra första demobilarna. Nånting säger mig att ganska mkt var annorlunda med de. Jag har aldrig upplevt ngn överhettning och de jag känner som också har i4 M50 känner inte heller igen beteendet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Bara det faktum att han bara har 1/10 av hastigheten jag fick vid SoC 99% visar att ngt är fel
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14