Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i4
Tycker testet i out of spec var ganska nyanserat. De tyckte BMW i4 var ett bättre val för vardagskörning, men M3P var bättre för aktiv körning. De gillar Tesla men påpekar även deras brister som i denna ganska roliga video där de testar FSD:MWall skrev:Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid.taliz skrev:Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.MWall skrev:Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...
Följer inga YouTubers för övrigt.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: BMW i4
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?HelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Är den snabb vid laddarna med?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: BMW i4
har bara snabbladdat några få gånger, och följde inte helt med på hastigheten (hela familjen in på rastplats och massa stress), men bilen hade mer ström än vi behövde när vi kom ut igen. Ska kolla mer noggrant til helgen när det blir en längre tur på ca 900km. Om tre veckor blir det Europatur ca 6000km, då ska jag iaf klara att bilda mig en ordentlig uppfattningMr_Ewing skrev:Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?HelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Är den snabb vid laddarna med?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli merHelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.taliz skrev:Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli merHelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
riktigt så högt blir det inte, men helt klart nåt som inte stämmer: 30% av 80kWh = 24kWh. Fördelat över 4 mil blir 6kWh/10km, det är nog inte helt troligt nej!ObscureEconomist skrev:Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.taliz skrev:Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli merHelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Titta på förbrukning vid bankörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.taliz skrev:Titta på förbrukning vid bankörning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Jag menade hur man förbrukar 30% på 4 mil.HelectriC skrev:Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.taliz skrev:Titta på förbrukning vid bankörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
Det är lättare än man tror...Dafro skrev:.../
Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4
Tack, men prövade 3 ggr utan att lyckas men vill minnas att jag har lyckats någon gång tidigare.SwedishAdvocate skrev:Det är lättare än man tror...Dafro skrev:.../
Det här med att lägga in youtube klipp så det inte blir en länk är visst inte min gren. /...
Hur bäddar man in YouTube-videor i inlägg?
viewtopic.php?f=29&t=21980
27,8 kWp solceller
Re: BMW i4
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Nämns vid 7:30 i videon, där säger de även att det är e n konverterad ice bil. De nämner att den väger 5000 pound och Tesla ungefär 4000 pound, det är 25% mera.
Nämns vid 7:30 i videon, där säger de även att det är e n konverterad ice bil. De nämner att den väger 5000 pound och Tesla ungefär 4000 pound, det är 25% mera.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Ljudisolering och byggkvalitet med saker som inte känns ihåliga väger mer. En vanlig BMW 3-serie väger ungefär som en Model 3 trots att Model 3an har ett tungt batteri och även om Teslan sparar in på annat så är det garanterat totalt sett extra vikt av att vara elbil så någonstans måste Teslan spara in vikt utöver det.wannabee skrev:Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Re: BMW i4
Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.wannabee skrev:Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Ja, de nämnde i videon att de konverterat en ice bil typ, uppfattade inte det första gången jag kollade videon.taliz skrev:Ingen renodlad elbil. Bygger på samma platta som vanliga 3 & 4-serie.wannabee skrev:Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Det gör några hundra kilo. Mycket gammal teknik också.
Den har tydligen kvar kardantunneln också.
Re: BMW i4
TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: BMW i4
Sneak i4an med bakhjulsdrift. Men kudos till BMW!borgward skrev:
TeslaBjörn är mycket imponerad av BMW i4: snål och bekväm.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Skön 3 sekunders lagg i skärmen
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i4
Lagg?Tellus skrev:Skön 3 sekunders lagg i skärmen
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
-ganna__ skrev:Lagg?Tellus skrev:Skön 3 sekunders lagg i skärmen
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Delay
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i4
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: BMW i4
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.HelectriC skrev:Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: BMW i4
Funkar det alltså? Jag trodde det var mest för att skydda mot smuts?Mr_Ewing skrev:Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.HelectriC skrev:Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Range King
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler