BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Ja, baksätet ser lite begränsat ut i förhållande till vad man (jag) förväntar sig av bilstorleken. Bilen är väl i princip en 4-serie Grand Coupe. Nån som känner den och baksätet?
Men det bästa är väl som vanligt att testa själv. Tycker det är en sjukt fin bil så här på håll!
Men det bästa är väl som vanligt att testa själv. Tycker det är en sjukt fin bil så här på håll!
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Hur lång är han?
Man får väl fara och sätta sig i en 4-serie gran coupe och kolla.
Man får väl fara och sätta sig i en 4-serie gran coupe och kolla.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
tomenq skrev:Ja, baksätet ser lite begränsat ut i förhållande till vad man (jag) förväntar sig av bilstorleken. Bilen är väl i princip en 4-serie Grand Coupe. Nån som känner den och baksätet?
Men det bästa är väl som vanligt att testa själv. Tycker det är en sjukt fin bil så här på håll!
Vem fasiken sitter i baksätet på sin egen bil? Eller ens skjutsar vuxna så ofta och långt att det blir en faktor.
Fram lär det inte vara några problem med utrymmet. Och bagaget är ju vida överlägset både Model 3 och PS2. Helt klart ett riktigt bra alternativ.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4
Vad har man annars baksätet till? Mitt är tomt för det mesta men sen är vi 4 vuxna som sitter där när vi skall på skidresa, golf eller när vi syskon åker tillsamman för att hälsa på föräldrar. Om det inte får plats vuxna där kan jag lika gärna skippa det och ta en 2-sitsig.MWall skrev:
Vem fasiken sitter i baksätet på sin egen bil? Eller ens skjutsar vuxna så ofta och långt att det blir en faktor.
Fram lär det inte vara några problem med utrymmet. Och bagaget är ju vida överlägset både Model 3 och PS2. Helt klart ett riktigt bra alternativ.
Re: BMW i4
Det är väl typiskt för många ICE-bilar som konverterats till BEV; stora utanpå, men dåligt med utrymmen inuti?taliz skrev:Såg autogefühls mässvideo. Thomas ser ut som en jätte i kupén(och han är betydligt mindre än mig). Verkar förvånansvärt trångt.
Visserligen är den ju baserad på en avgasbil, precis som PS2(och den är ju trång den med). Men ändå, trodde det var en större bil.
Däremot så tror jag, som andra påpekat, att baksätet kanske inte är lika viktigt som framsäten och lastutrymmen. Utan att ha testat så ser den ju inte lika generös ut som Ioniq 5 eller Model Y. Men man får väl vänta tills Björn gjort sina bananlådstester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Re: BMW i4
Barn.OfarligTesla skrev:Vad har man annars baksätet till? Mitt är tomt för det mesta men sen är vi 4 vuxna som sitter där när vi skall på skidresa, golf eller när vi syskon åker tillsamman för att hälsa på föräldrar. Om det inte får plats vuxna där kan jag lika gärna skippa det och ta en 2-sitsig.MWall skrev:
Vem fasiken sitter i baksätet på sin egen bil? Eller ens skjutsar vuxna så ofta och långt att det blir en faktor.
Fram lär det inte vara några problem med utrymmet. Och bagaget är ju vida överlägset både Model 3 och PS2. Helt klart ett riktigt bra alternativ.
Re: BMW i4
Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: BMW i4
Jag tycker det är bra att även de som är kortare får sitta dåligt i baksätet. Jag har nog aldrig nånsin suttit bekvämt i ett baksäte.
Re: BMW i4
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Data är nyckeln - tills motsatsen är bevisad. Och jag basera mina åsikter på den datan.HelectriC skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
download/file.php?id=28308
Jag gillar BMW. Men jag gillar inte begränsningarna med konverterade ICE-plattformar.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: BMW i4
Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?HelectriC skrev:Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Re: BMW i4
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Ungefär som ljudnivån i Tesla 3 då…HelectriC skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inteMagnus71 skrev:Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.tomenq skrev:Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
Var kupéutrymmet sämre? Bagageutrymmet? Framkomligheten i snö? Driftskostnaderna? Inköpspriset? EtcMWall skrev:Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?HelectriC skrev:Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
Så har det alltid varit med amerikanska bilar som testats mot europeiska. Finfin drivlina, men i princip allt annat en liten gnutta mindre förfinat. Det slår aldrig fel.MWall skrev:Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Re: BMW i4
Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände härmartinot skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Reflektion, bara.HelectriC skrev:Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände härmartinot skrev:Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Nu är embargot släppt, massvis med tester ute.
https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/
https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: BMW i4
Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Re: BMW i4
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)MWall skrev:DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14