BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

anna__ skrev:
Tellus skrev:
Skön 3 sekunders lagg i skärmen :lol:
Annars riktigt bra för att vara en konverterad fossil
Lagg?
-g
Delay
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: BMW i4

Inlägg av Mr_Ewing »

HelectriC skrev:
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Mr_Ewing skrev:
HelectriC skrev:
Cykelstativ på dragkroken är en lika stor glädjedödare på i4 som på alla andra elbilar jag haft. Konstant 130kmh på motorväg resulterade i 30kWh/100km :o på E6 mellan ionity Strömstad och Ljungskile, 93km så lite backigt visserligen men ändå sjukt högt. Bestämde oss för att inte ta det med ner genom Europa ;)
Kan rekommendera cykelöverdrag - det påverkar mer än vad man tror.
https://www.bikester.se/bikeparka-urban ... iMQAvD_BwE
Det blir färre ytor för turbulens.
Funkar det alltså? Jag trodde det var mest för att skydda mot smuts?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Range King

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: BMW i4

Inlägg av snowman »

Tellus skrev:
Range King

Inte sett så mycket klipp på I4 tidigare men blir imponerad hur bra de ändå kan få till en elbil där bottenplattan är gjord för fossila motorer. Andra tillverkare har ju inte ens lyckats så bra med deras rena elbilar, tex VW och andra gamla klassiska tillverkare.
Bara hoppas det kommer ut fler sedaner och utmanare till I4 till en lägre prislapp. Försöker man bygga ihop en I4 i BMW's konfigurator så spårar det fort ur totalt..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.

Är väl oftast baksätet som blir lidande och gör att det e svårt att få in vuxna bekvämt där bak. Inget stort problem såklart men jag ser det som en klar nackdel att det är trängt i baksätet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker det är ett fasligt fokus runt plattformen. BMW bevisade ju redan med iX3 att det inte spelar någon roll. Det verkar som vissa tror att det inte går att bygga elbil orentligt om det inte görs med dedikerad plattform. För mig är det inga nackdelar alls, möjligen saknaden av frunk. Men dedikerad elbilsplattform är ju ändå ingen garant för frunk, så egentligen är det inte ett argument heller. Att bilen är lite tyngre spelar ingen roll i vardagen.
Den stora nackdelen som brukar vara är väl att man brukar få mindre kupéutrymmen givet de exteriöra måtten när man inte designat plattformen för elbil från början.

Är väl oftast baksätet som blir lidande och gör att det e svårt att få in vuxna bekvämt där bak. Inget stort problem såklart men jag ser det som en klar nackdel att det är trängt i baksätet.
Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Största problemet jag upplever just nu är bagageutrymmet, det är helt enkelt för litet för allt vi egentligen önskar ha med oss. Fick lämna en del grejer hemma nu inför sommarsemestern tyvärr. Men Model 3 och Polestar 2 är lika små, så vi hadde behövt behålla Model Y för att få med allt. Takbox på sommaren och autobahn är inget jag orkar med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Absolut, men när jag jämför baksätet med vår Model 3, så sitter man betydligt bättre 2 vuxna i i4 än M3, mycket pga benvinkeln som blir bättre i i4 med fotgarage. Kardantunneln känns som ett ickeproblem, de som har behov för 3 i baksätet ofta har valt helt fel biltyp ändå i så fall.
Jag kan säga att jag sitter mycket bättre bakom mig själv i en Model 3 än i både Polestar 2 och BMW i4, i Polestar 2 ligger mitt huvud mot taket om jag inte sjunker ihop mycket och i i4an har jag för lite benutrymme för att få plats ordentligt. Som sagt ingen egentlig dealbreaker för mig som inte har 4 vuxna eller färdigvuxna barn speciellt ofta men det är lite trist att samma storlek på bil inte får lika bra kupéutrymmen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

BMW i4

Inlägg av taliz »

Klart mycket rymligare bak i Model 3 ja.
Jag hade problem att överhuvudtaget få in benen genom dörren bak i i4.
Är man inte så lång så märks det kanske inte så mkt.

Förövrigt väger ju i4 M50 tom mer än Porsche Taycan, trots att det är betydligt mindre batteri etc.
Den extra vikten tyckte jag var påtaglig. Enorm skillnad mot Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag frågar alltid de som har suttit i baksätet på Model 3 efter de åkt i vår i4 och får nästan alltid till svar att de sitter bekvämare i i4 just pga den konstiga vinkeln på benen i Model 3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: BMW i4

Inlägg av Matte »

Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4

Inlägg av Dafro »

HelectriC skrev:
Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Jag är med dig, hade i4M50 parallellt med Model Y Performance ett tag och det är inget tvivel om att BMW är i en helt annan bilklass när det gäller upplevd kvalitet. Att sen M50 håller nästan 100% effekt helt ned till några få procent av batteriet gör den till en no brainer för mig om man kan leva med storleken. Software är helt ok, inte bäst i klassen, men ingen katastrof på nåt sätt. Android Auto/carplay gör det mesta oavsett.

Får nog ta och provköra de, skulle dock behöva storlek större och kombi.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Och självklart chassit som är i en klass för sig, där är jag nästan mest imponerad faktiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: BMW i4

Inlägg av johanh »

Den är snygg :)
Hamnade bakom en idag, trodde det var en M4 på lite håll, skulle tyvärr åt ett annat håll när jag kom ikapp den.
Sugen på att boka in en provkörning även om det nog är lite dumt då jag har två år kvar på leasingen av nuvarande bil. Önskar den hade kommit lite tidigare så hade det blivit en sådan istället för PS2.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Den ser lite "upphöjd" ut, på ett udda vis. Jämför med en vanlig 4-serie så blir det extra tydligt.

Nu låter jag förstås väldigt kritisk(som vanligt). Men jag ångrar faktiskt att jag inte beställde en när den presenterades. Även om jag inte blev övertygad av provkörningen så kunde den nog lönat sig ekonomiskt. ;)
Men med ett års väntetid... nä då blir det något annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: BMW i4

Inlägg av Matte »

taliz skrev:
Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det :D
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Matte skrev:
taliz skrev:
Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det :D
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Det beror på vad du vill använda systemet till. Om du förväntar det inbyggda navigationssytemet att ge dig en fin rutt med stopp, hur långa laddstopp, ankomst-% etc så blir du besviken. Men ska du använda det till grundläggande inställningar, radio och sånt, så är det inga problem. BMW har dock lovat en större OTA uppdatering som ska fixa en del störmoment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i4

Inlägg av Tellus »

Matte skrev:
taliz skrev:
Matte skrev:
Får starkt ha-begär för denna bil. För liten för oss (kör model y nu) dock. Känns som att Tesla inte längre är bäst på "drivlina, batteri o effektivitet" (med tanke på att denna bil endast är en ombyggd bensinare).

Hur är vardags-software i bmwn? (Bortse alltså från spel, pruttkudde etc).
Har du provkört? Gör det annars.
Jag blev iaf inte särskilt sugen efter...
Ja, och det var vissa delar som inte var perfekt men mycket var just det :D
Dock fick jag inte någon känsla för hur bra software var och om det var något jag skulle störa mig på (vilket jag inte kommer göra då jag tycker det är en för dyr andrabil för oss)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.

Som en Model S då...
Skriv svar