Kommer nog vilja provsitta och provköra för att se om det är något för mig, M50 varianten hade lite för kort räckvidd tycker jag nog allt och baksätet verkade ju hemskt. Men däremot var ju priset bättre än förväntat, fällbart mittenbaksäte hade den ju också vilket hjälper en del på skidresan. Verkar ju komma en hel del intressanta alternativ nu så nästa år kommer man nog kunna provköra en hel del intressant och se om det finns något annat att välja än Tesla.
51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)
ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då?
Har man kört Polestar 2 ett år, så är allt annat som ett hav av räckvidd
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kan någon göra det begripligt för mig varför baksätet har så lite plats? Bilen är ju långt. Har den en lång huv fram eller 900 kubikmeter bagage? Förutom det såg den sjukt trevlig ut och 1600kg drag luktar gott
där var den beställd ja M50 med allt som går att välja till.
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.
I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 1 gånger.
51 mil är inte för kort mig åtminstone. Det är ungefär vad min Model S 100D har. (Den verkar inte vara WLTP-klassad men om den hade varit det så...)
ps. Model 3 Performance har tydligen 53 mil WLTP. Skiljer ju inte jättemycket... Men det är klart, som Tesla-fanatiker går väl din smärtgräns vid 52 mil då?
Nej det är ju laddkurva i kombination med räckvidd som är viktigare egentligen, men jag tycker att det är i det lägre spannet och jag hade hoppats på mer. Kanske kommer laddkurvan kompensera för det men vem vet, i vissa situationer är ju mer räckvidd faktiskt användbart. Den kan ju oavsett bli ett alternativ men jag avvaktar som sagt och ser då det inte var en fullträff på pappret. Tror det var en bra tid för mig att hämta ut en ny 3a nu, nästa år kommer det som sagt finnas mycket som går att provköra när jag ska välja nästa.
Och hur är jag Tesla fanatiker? Brukar ju för det mesta vara kritisk mot bilarna och Tesla, bryr mig inte alls om märket utan det viktiga är den specifika produkten. Däremot var det förra årets 3a som hade 53 mils WLTP vilket jag tyckte var lite för lite, valde dock en LR som då hade just 58 mils WLTP (nu har den 61 mil).
där var den beställd ja M50 med allt som går att välja till.
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.
I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Jo, helt privat. Tror inte min arbetsgivare har lust att köpa ny bil till mig en gång om året
Ionic 5 kommer i juli ja, sen kommer väl antagligen BMWn i februari nästa år ca. Men som med alla andra bilar jag köper så måste nykommaren utmana den jag redan har, så säljs den bilen som jag gillar minst för stunden. Easy peasy
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kommer i två varianter, båda med batterikapacitet på 83,9 kWh. 200 kW snabbladdning, 11 kW AC, 1600 kg dragvikt, 470/1290 liter bagage.
i4 eDrive 40:
RWD
59 mil WLTP
0-100 på 5,7 sekunder
Från 625 000:-
i4 eDrive M50
AWD
51 mil WLTP
0-100 på 3,9 sekunder
Från 725 000:-.
Konkurrerar väl med främst Polestar 2. Dock är väl i4 en aningen större bil? 2 dm längre (även nästan 2 dm längre axelavstånd), 1 dm lägre, 7,4 cm bredare och med 16% större bagage (65 liter mer).
Model 3 är också aningen mindre vad gäller måtten och bagaget och har dessutom den, för mig, avgörande nackdelen att den har en sedanlucka. i4 är en halvkombi precis som Polestar 2.
Gillar att det är en halvkombi, men ändå inte en SUV. Klart mycket bättre än en sedan med deras begränsade luckor (trots att jag själv skall plocka ut en ny sedan i nästa vecka).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Februari 2022?
Alla youtube klipp pratar om Q4 i år. Men det är ju visserligen inte svenska marknaden de fokuserar på...
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Fick praktiskt taget ett lexikon tillbaks från BMW när jag ställde lite frågor. 45 sidor med informationsblad.
Leveranser börjar i februari 2022 vilket känns väldigt sent och det finns tre nivåer av utrustningspaket.
Februari 2022?
Alla youtube klipp pratar om Q4 i år. Men det är ju visserligen inte svenska marknaden de fokuserar på...
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
Finns ju en chans att Tesla hinner få ut Y med 4680 innan dess.
där var den beställd ja M50 med allt som går att välja till.
Jag vet att jag har ett problem med bilar, men så är det bara
Du lär väl inte köpa dem privat? Köpte du inte en Hyundai också? Roligt att testa nytt men tror nästan det skulle kännas jobbigt att byta så ofta. Bra är dock att du lämnar många begagnade elbilar till marknaden.
I övrigt har denna bilen flugit under radarn för mig, såg den inte komma, fin prestanda också och fin bil. Så rolig upptäckt egentligen.
Jo, helt privat. Tror inte min arbetsgivare har lust att köpa ny bil till mig en gång om året
Ionic 5 kommer i juli ja, sen kommer väl antagligen BMWn i februari nästa år ca. Men som med alla andra bilar jag köper så måste nykommaren utmana den jag redan har, så säljs den bilen som jag gillar minst för stunden. Easy peasy
Tjänar du, förlorar eller even Steven?
Intressant att få höra lite om värdetapp från listpris/förspris första tiden...
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog .
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog .
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…
Vi har ju två bilar så då går det dubbelt så snabbt. Hade alltså bilarna i ca 6 månader i snitt.