OfarligTesla skrev:HelectriC skrev:
Så det är bättre att den som sitter i mitten tre gånger om året kan ha fötterna precis bredvid varandra än att de som sitter på sidoplatserna 99% av året har bättre plats/djup till fötterna? hmm det låter ju som en knasig prioritering.
Nej det säger jag inte, men man kan ha plats för fötterna och sakna kardantunneln faktiskt. Kollar vi på elbilar så tycker jag det inte är mer plats för fötterna i bilarna med kardantunnel, snarare tvärtom. Baksätespassagerare har jag inte många fler gånger än 3 ggr per år till att börja med heller.
Samma sak för mig. Är kanske 75% av tiden så sitter jag endast själv i bilen, och kanske 20+ % av tiden två stycken (men detta är mer hittepå/uppskattning/grov gissning, så ta det med en stor nypa salt). 3-5 stycken i bilen har alla förekommit under två års tid med vår förra M3, men alla relativt få gånger.
Själv gillar jag mest att slippa kardantunnel av två orsaker (förutom att det skapare en lättare bil):
1. Ger mycket bättre utrymmen att försvara saker i mittkonsolen. Älskar de djupa underfacken/bottenfacken i M3. I bakre djupa mittfacket så har jag en växelriktare för AC-uttag, en splitter för 12V-uttag, USB-strömportar, Automile puck + ODB-12v-adapter, etc. I det främre djupa mittenfacket så har jag två stycken Xbox-kontrollers, batteribank, och diverse laddkablar.
2. Gillar att det ger så mycket smidigare utrymme att lasta in kassar och annat. Perfekt med golvet mellan framsäten och baksäten för att ställa många saker, och grymt smidigt att slippa "mittenpuckeln" som annars hade varit lite dumt i vägen ibland.
Katastrof om det fanns kardantunnel?
Nej. Precis som det inte hade varit katastrof och billen haft en gammaldags 1 meter lång radioantenn som man var tvungen att skruva av vid tvätt. Men kan man undvika så är det smidigt och praktiskt att slippa.
Ger även en mer "clean" och mer modern look interiört (även om det är mer ett känsloargument och estetiskt argument, än praktiskt sådant).