BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:


Nej det lär du nog klara utan bekymmer. :)

Tror man hade kunnat köpa de här och sälja dyrare nu på en gång också. BMW ÅF får ju inte ta "ockerpris" (Över nypris) på samma sätt som t ex Riddermarks kan göra. Om det dessutom blir så att man är hänvisad till begagnade om man vill ha specifik utrustning så är det ju ännu bättre. Lite som med Polestar 2 och matrix-strålkastarna.
Garanterat så hade man nog kunnat sälja direkt med vinst med tanke på hur snabbt det går nu om man vill hålla på med sånt. Verkade som ÅF inte ville exportera till Norge heller och de hade fått många som ringde därifrån, gissar på att det är känsligt också.

Skall väl bli skoj och testa på BMW nu under en period tror jag, inte haft BMW på ett tag så det blir väl skoj.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: BMW i4

Inlägg av Imolarot »

Är det någon som vet varför de spottar ur sig iX men inga i4?
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Spottar ur vet jag väl inte, det är 10 stycken fler i4 registrerade än iX iår. Sen Januari 2021 är det 100 mer iX än i4
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: BMW i4

Inlägg av Imolarot »

ObscureEconomist skrev:
Spottar ur vet jag väl inte, det är 10 stycken fler i4 registrerade än iX iår. Sen Januari 2021 är det 100 mer iX än i4
Kanske är lite missvisande men är bara min uppfattning med vad man ser folk får levererat, annonser på Blocket och att det verkar vara kortare leveranstider osv. Men kanske är jag som fått fel intryck bara om att iX är mer tillgänglig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4

Inlägg av MWall »

Imolarot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Spottar ur vet jag väl inte, det är 10 stycken fler i4 registrerade än iX iår. Sen Januari 2021 är det 100 mer iX än i4
Kanske är lite missvisande men är bara min uppfattning med vad man ser folk får levererat, annonser på Blocket och att det verkar vara kortare leveranstider osv. Men kanske är jag som fått fel intryck bara om att iX är mer tillgänglig.

ix40 möjligen. Inte ix50.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Finns iX 40 för omgående leverans, inte lika intressant däremot. Har sett några stackars i4 nu här uppe i norr. Vi är hela 9 stycken registrerade bilar i västerbotten och minst två är demobilar så den är inte vanlig.

Jag är fortfarande löjligt nöjd med min i4. Den kunde varit lite snålare men den är så tyst och bekväm att köra så det blir svårslaget och kör man som folk kan man komma undan med låg förbrukning, ska bli kul att se hur vintern blir.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Är det någon som testat på förvärmningen i bilen eller vet hur bra den funkar? När Björn Nyland testade verkade den inte förvärma speciellt bra då han fick rätt långsam hastighet trots att han navigerade till laddare. Men tänkte att de kanske patchat något sedan dess?
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Har inte hunnit testa den då jag inte navigerat till några laddare på sistone. Den manuella förvärmningen kom/kommer i 07 uppdateringen som jag inte fått ännu, börjar fundera på om jag ska svänga förbi BMW och säga till dom att trycka in den manuellt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:
Har inte hunnit testa den då jag inte navigerat till några laddare på sistone. Den manuella förvärmningen kom/kommer i 07 uppdateringen som jag inte fått ännu, börjar fundera på om jag ska svänga förbi BMW och säga till dom att trycka in den manuellt.
Manuellt som i att man kan använda säg CarPlay för navigering och sedan trycka på en knapp så förvärmer den batteriet under körning? Eller är det bara något som går att göra när man är parkerad?
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Manuellt som i att du kan starta det genom bilen med en mjukvaruknapp, oklart hur det funkar med android auto/carplay navigering till laddare
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:
Manuellt som i att du kan starta det genom bilen med en mjukvaruknapp, oklart hur det funkar med android auto/carplay navigering till laddare
Det vore ju toppen, tänker att om det finns en sådan knapp så bör den väl gå att trycka på samtidigt som man använder CarPlay navigering. Logiskt är det inget som bör störa tycker jag. Då hoppas jag bara på att de gör som Ford och får med "EV routing" i CarPlay så man får laddstopp och batterinivå när man anländer där.

BMW verkar ändå pumpa ut lite nya saker rätt ofta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Nu hoppas jag att jag gjort rätt val bara, är mest orolig över hur infotainmentsystemet kommer vara att leva med tillsammans med deras förarassistans, inte testat något av det tillräckligt för att veta säkert mer än att jag nog vill köra CarPlay konstant iaf.
Har BMWs infotainment i vår nya Mini Cooper SE, och det är verkligen asfult och klumpigt. Det fungerar dock till nöds, men tex. kartorna och navgigering är hemskt otydliga och fula. Tänk dig TomTom eller Garmin för 15 år sedan. Kör enbart CarPlay som dock fungerar bra för det mesta (ibland problem att ansluta automatiskt till telefon/profil när man sätter sig i bilen). Dock enormt störigt att pinch-zoom inte fungerar, men det är ju Apples fel (de som begränsat CarPlay idiotiskt).

Men CarPlay är det som gäller 100% för oss (står inte ut med BMWs kartor eller infotainment). Waze och Spotify som vi kör mest i CarPlay fungerar hyfsat bra där. Kör på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Nu hoppas jag att jag gjort rätt val bara, är mest orolig över hur infotainmentsystemet kommer vara att leva med tillsammans med deras förarassistans, inte testat något av det tillräckligt för att veta säkert mer än att jag nog vill köra CarPlay konstant iaf.
Har BMWs infotainment i vår nya Mini Cooper SE, och det är verkligen asfult och klumpigt. Det fungerar dock till nöds, men tex. kartorna och navgigering är hemskt otydliga och fula. Tänk dig TomTom eller Garmin för 15 år sedan. Kör enbart CarPlay som dock fungerar bra för det mesta (ibland problem att ansluta automatiskt till telefon/profil när man sätter sig i bilen). Dock enormt störigt att pinch-zoom inte fungerar, men det är ju Apples fel (de som begränsat CarPlay idiotiskt).

Men CarPlay är det som gäller 100% för oss (står inte ut med BMWs kartor eller infotainment). Waze och Spotify som vi kör mest i CarPlay fungerar hyfsat bra där. Kör på det.
nja, du har väl knappast BMWs senaste operativsystem 8 i en Mini? Den får nog det när alla BMW-modeller har fått det först.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /103841114

Udda att sälja någon månad innan bonusen kommer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Har hämtat bilen nu och även om jag bara hunnit med att köra hem den så kan jag säga att infotainmentsystemet var bättre än jag trodde när man fått in CarPlay och använder lite modernare layout på skärmen framför föraren. Den där menyn med några snabbkontroller man får ned genom att dra ner på skärmen var också väldigt snabb och responsiv så det var inte lagg där eller i klimatmenyn, kan nog bli bra det här.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: BMW i4

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Har hämtat bilen nu och även om jag bara hunnit med att köra hem den så kan jag säga att infotainmentsystemet var bättre än jag trodde när man fått in CarPlay och använder lite modernare layout på skärmen framför föraren. Den där menyn med några snabbkontroller man får ned genom att dra ner på skärmen var också väldigt snabb och responsiv så det var inte lagg där eller i klimatmenyn, kan nog bli bra det här.

Bilder or it didn’t happen! :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Bilder or it didn’t happen! :mrgreen:
Bilder kommer sen! Var lite strul som drog ut på tiden så fick avbryta att sätta upp allt i bilen med säljaren och skynda därifrån för att både jag och frun skulle hinna till våra respektive möten så hade inte tid att ta några då. Fått köra i hela 20 minuter in till stan men skall nog iväg någon dag snart.

Tyvärr var det en liten skada på bilen också som både jag och frun är 99% säkra på att den inte fanns där i lördags när vi kollade på den och skrev då den är rätt framträdande, men de har sagt att de skall stå för att fixa den så det är ju bra. Än så länge kan jag inte klaga på deras servicenivå så det är ju bra iaf.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Är det någon som vet hur man gör om två personer skall köra bilen och vill ha app/digital key och egna inställningar osv? Verkar inte som det går att lägga till samma bil på två konton men kan man dela ut digital key till någon annan och binda den till en egen profil? Vill alltså att allt skall laddas automatiskt beroende på vem som låser upp bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Är det någon som vet hur man gör om två personer skall köra bilen och vill ha app/digital key och egna inställningar osv? Verkar inte som det går att lägga till samma bil på två konton men kan man dela ut digital key till någon annan och binda den till en egen profil? Vill alltså att allt skall laddas automatiskt beroende på vem som låser upp bilen.
Nu är det kanske inte exakt 100% lika mellan Mini och i4, som Spacecoin mycket riktigt påpekar, men i vår Mini så har jag iaf. skapat ett par förarprofiler som jag namngett till oss olika familjemedlemmar. När jag låser upp bilen med min nyckel så är den kopplad så att just min förarprofil laddas automatiskt. Då får jag in mina inställningar för speglar, etc. Innan man döper om de så är det fyra profiler som standard som heter Driver 1, Driver 2, etc.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Nu är det kanske inte exakt 100% lika mellan Mini och i4, som Spacecoin mycket riktigt påpekar, men i vår Mini så har jag iaf. skapat ett par förarprofiler som jag namngett till oss olika familjemedlemmar. När jag låser upp bilen med min nyckel så är den kopplad så att just min förarprofil laddas automatiskt. Då får jag in mina inställningar för speglar, etc. Innan man döper om de så är det fyra profiler som standard som heter Driver 1, Driver 2, etc.
Och du kör digital key via Apple Carkey?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

Nu har jag varit ute och kört lite mer men har såklart glömt bilderna, för lösa det sen. Rent generellt kan jag säga att jag är helt nöjd med infotainmentsystemet när man använder CarPlay, visst var det MASSVIS med inställningar att göra innan det var klart men nu är det sparat i profilen. Att jag tycker CarPlay som helhet är rätt fult och Android Auto ser bättre ut kan man inte klandra BMW för.

Rent generellt väldigt bekväm, snabb och trevlig att sitta i så är helnöjd med beslutet. Önskar att få den där manuella starten av batterivärmaren som jag inte har hittat i den senaste mjukvaran som släppts samt "EV routing" integrationen i CarPlay som Ford Mach-E fått så om det kommer så finns det inte mycket mer att klaga på (även om saker alltid kan förbättras såklart).
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Vilken version har du, gissar du har 03/2022.någonting?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

ObscureEconomist skrev:
Vilken version har du, gissar du har 03/2022.någonting?
Är 07/2022.någonting, kommer inte ihåg vilket nummer efter punkten tyvärr så får kolla nästa gång jag är i bilen. Verkar inte gå att se i appen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

Ryktas att BMW sänkt laddhastigheten i senaste uppdateringen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Ryktas att BMW sänkt laddhastigheten i senaste uppdateringen.
Var läste du det? Alltid intressant att kolla på rykten
Skriv svar