Bara gissningar, ingen vet varför dom väger mer egentligen.taliz skrev:Luftfjädring? Really?ObscureEconomist skrev:Luftfjädring, större batteri, mer ljuddämpning.pefreli skrev:Kan det stämma att i4 väger 440 kg mer än Model 3?ObscureEconomist skrev:På tal om benutrymmesdiskussionen model 3 vs i4
Det blir ju som att konstant köra runt med 4st 90-kilospolare och bagaget fyllt till bredden.
Det går säkert att trolla bort med fjädring etc. men det är ännu ett tecken på att det inte är en elbil från grunden. Precis som PS2.
Jag gillar BMW men de får mogna som elbilstillverkare innan de blir aktuella för min del.
Bilden kommer från ett pressdokument från bmw så det stämmer nog väldigt bra. Batterierna väger väl runt 6-7 kilo per kWh numera enligt Google.
Det är ingen luftfjädring, större batteri eller mer ljuddämpning i PS2, ändå väger den 300kg mer.
Den väger mer för att den är baserad på en avgasplatta. Dvs precis samma som i4.
Taycan är ju baserad på en elbilsplatta men väger 2,3 ton. Lite längre och bredare men klart lägre.