Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
Data är nyckeln - tills motsatsen är bevisad. Och jag basera mina åsikter på den datan.
Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nä, det är klart att framsätet är viktigare än bak, men det gör det inte obetydligt för alla. Jag har två barn, så det är inte ovanligt att åtminstone det ena sitter bak. För mig personligen är baksätet viktigare än bagaget, men det beror förstås på vilken livssituation man har.
Men, jag måste iväg och titta på en Grand Coupé när tillfälle ges. Vet nån förresten när i4 finns att se live?
Du kan inte jämföra I4 med Grand coupe. Hela golvet verkar vara klart högre för att få plats med batteri. Det är detta som är grundproblemet med konverterade ICE-plattformar.
Det blir inte bra helt enkelt.
Har du användning av baksäte så verkar I4 vara körd anser jag.
Jag har själv en I3 men kommer inte skaffa en BMW elbil förrän det är en riktig elbilsplattform med dess fördelar.
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
Kan ju inte direkt säga att man har någon vidare benställning i varken Model S eller 3 och de är ju bevisligen inte byggda på ICE.
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Var kupéutrymmet sämre? Bagageutrymmet? Framkomligheten i snö? Driftskostnaderna? Inköpspriset? Etc
Kollade precis på AMS test med Alfa Quadrifoglio, BMW M3 och Model 3. Model 3 hade det absolut sämsta baksätet, sämsta chassit. Allt var sämre än de andra, förutom drivlinan. Varför är det så?
Så har det alltid varit med amerikanska bilar som testats mot europeiska. Finfin drivlina, men i princip allt annat en liten gnutta mindre förfinat. Det slår aldrig fel.
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände här
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är så fint när folk totalsågar en bil som de aldrig ens suttit i pga av något som man bevislingen behöver uppleva för att veta om det är ett problem eller inte
Kopierade du bara in samma meddelande som jag skrev eller vad hände här
Reflektion, bara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)
Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Tyngd kräver massa, en ond spiral. Det dyraste som finns är vikttrimning. Därför vinner man otroligt mycket på att börja från grund med en lätt konstruktion, gärna i lättmetall. När man börjar med en design som ska bära en tung motor i främre delen av chassiet har man mycket mot sig när man sedan skall vikttrimma. Även VW bygger tunga bilar, deras ID är inga lättviktare precis fastän de haft chans att börja från scratch. Jag är övertygad att det snålas in på konstruktionstimmar och flyttas kostnad till pr och koncept. Och att det sitter i väggarna hur man bygger...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)
Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Hela chassit är ju designat med krockstruktur, vridstyvhet, fästpunkter etc för avgasmotor, växellåda, kardan m.m. Sen trycker man istället in battericeller där de får plats. Det blir mkt utrymmen man överhuvudtaget inte kan använda(notera den långa huven utan frunk..), och därmed massvis med metall som sitter där i onödan.
Men man måste också lägga till/förstärka massa andra punkter för att fästa och kompensera för de nya komponenterna, det gör en hel del det också.
Summa summarum verkar bli ca 300kg extra vs en elbil designad från grunden(gäller också just tex PS2).
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.
Jag blir aldrig sådär svettig i de vita stolarna jag har nu. Konstigt. Måste vara att vitt är svalare än svart.
har sett en del YT-video av i4 M50 och jag tror den blir riktigt trevlig. Polestar 2 är ju en mycket kul bil att köra aktivt med, men det jag saknade var när jag ville ha den i "vardags mode". Inte så sugen på att krypa under bilen och skruva på dämparna flera gånger i veckan, om vi säger så. M50 verkar ha adaptiva dämpare som följer eco/comfort/sport och det är precis vad jag önskar. När dessutom laddhastigheten ser ut att vara betydligt bättre (också något jag inte gillade med PS2), så tror jag den kan bli en vinnare. Enbart baksätet som ser lite trångt ut, men med mellanstora barn som sitter utan bilstol, så tror jag det går bra.
Ser fram emot leverans nån gång under starten av nästa år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.
Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.
Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.