BMW i4
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW i4
Ja, det kommer säkert fri en uppdatering. Och man lär sig anpassa sig förvånansvärt bra också, funkar alldeles utmärkt utan exakt batteriprocent i iX3, men ändå, man vill gärna veta även om man inte behöver.
-
- Inlägg: 371
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
BMW i4 M50 -22
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i4
Vi kanske pratar om olika saker men är det något man INTE vet så är det väl ”fort” en AC-stolpe går…!?ObscureEconomist skrev:Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
Man vet möjligen vilken max-effekten är men knappast vilken effekt man får för tillfället, man kanske får
dela effekt med någon/några fler eller att bilen inte kan ta emot mer än en viss effekt pga kallt batteri osv…
Hur f…n ska man då veta något öht när man kopplar in sig där? Blir det fulladdat efter X timmar eller inte? Helt
värdelöst om man inte kan se detta i bilen tycker jag (och fick uppleva det den hårda vägen nyligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i4
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton
hon kör Model 3 till vardags.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton
hon kör Model 3 till vardags.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i4
Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo.HelectriC skrev:Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton
hon kör Model 3 till vardags.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 371
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Håller med om att autopiloten i i4an är otroligt stabil. Den svänger tillbaka mjukt om den upptäcker att den är påväg lite fel, håller sig otroligt stabilt och noll spökinbromsningar. Har kört cirka 30 mil tesla och hade 3 stycken spökinbromsningar på dom milen så BMWn är otroligt mycket bättre. Har 300 mil på i4an nu och inte haft ett enda problem än.mikebike skrev:Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo.HelectriC skrev:Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton
hon kör Model 3 till vardags.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
i4 har yngre variant av operativsystem, möjligt att andra saker också är av senare generation vs 3-serie.mikebike skrev:Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo.HelectriC skrev:Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton
hon kör Model 3 till vardags.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Jag provkörde en i4:a 40 för en vecka sedan och imponerades också av bl a självstyrningen. Annat som var bra var bl a
+ komforten i framsätena
+ komfortabel men ändå fast fjädring med ställbar dämpning
+ responstiden i infotainment
+ kvalitetskänsla
+ acceleration i låg fart för att bara vara Rwd
+ ljudisolering
+ öppningsbar taklucka
+ stabilitet och väghållning
Det som var mindre bra var
- utrymme i baksätet
- sikt i baksätet, jag tittade rakt in i nersänkningen för takluckan
- känslan av att köra runt i en riktigt tung bil
- ljudet i Harman Kardon systemet
- litet glastak, bilen hade verkligen behövt ett panoramaglastak
- acceleration över 50, var dock bara en Rwd
- upplevelsen att vara tillbaka i en traditionell bil
- upplägg i infotainment
- ingen möjlighet att soela upp film vad jag kunde se
- ingen frunk
- tamt och intetsägande utseende om än ganska elegant
- kändes väldigt stor ut ändigt men liten invändigt
Totalt sett kändes det som en bil som är riktigt bekväm för upp till två personer på längre resor men inte så bra som familjebil eller för en person plus 3-4 barn som det ofta blir för mig. Inte heller spexiellt inspirerande att köra även om det kändes att den hade bra vägegenskaper.
Får se om jag får möjlighet att åka och provköra en i4 M50 som tyvärr inte fanns i Växjö men även om i4 hade många bra egenskaper tilltalade den inte riktigt mig.
Jag hade min 15-åriga dotter med mig pånprovkörningen och hon tvärförbjöd mig att byta Polestaren mot en i4, hon tyckte att i4 inte var alls lika cool eller lika snygg och att i4 hade dåligt baksäte och dålig ljudanläggning (trots H/K ljud). Hom säger ifs att jag inte får byta till en M3P heller edtersom den inte är tillräckligt snygg och cool
+ komforten i framsätena
+ komfortabel men ändå fast fjädring med ställbar dämpning
+ responstiden i infotainment
+ kvalitetskänsla
+ acceleration i låg fart för att bara vara Rwd
+ ljudisolering
+ öppningsbar taklucka
+ stabilitet och väghållning
Det som var mindre bra var
- utrymme i baksätet
- sikt i baksätet, jag tittade rakt in i nersänkningen för takluckan
- känslan av att köra runt i en riktigt tung bil
- ljudet i Harman Kardon systemet
- litet glastak, bilen hade verkligen behövt ett panoramaglastak
- acceleration över 50, var dock bara en Rwd
- upplevelsen att vara tillbaka i en traditionell bil
- upplägg i infotainment
- ingen möjlighet att soela upp film vad jag kunde se
- ingen frunk
- tamt och intetsägande utseende om än ganska elegant
- kändes väldigt stor ut ändigt men liten invändigt
Totalt sett kändes det som en bil som är riktigt bekväm för upp till två personer på längre resor men inte så bra som familjebil eller för en person plus 3-4 barn som det ofta blir för mig. Inte heller spexiellt inspirerande att köra även om det kändes att den hade bra vägegenskaper.
Får se om jag får möjlighet att åka och provköra en i4 M50 som tyvärr inte fanns i Växjö men även om i4 hade många bra egenskaper tilltalade den inte riktigt mig.
Jag hade min 15-åriga dotter med mig pånprovkörningen och hon tvärförbjöd mig att byta Polestaren mot en i4, hon tyckte att i4 inte var alls lika cool eller lika snygg och att i4 hade dåligt baksäte och dålig ljudanläggning (trots H/K ljud). Hom säger ifs att jag inte får byta till en M3P heller edtersom den inte är tillräckligt snygg och cool
Re: BMW i4
Har nu haft i4:an ca 3 månader och kört 6000km och har väntat och väntat på att det ska dyka upp nåt fel. Nu kan jag faktiskt säga att det finns 1 När man använder röststyrning och vill navigera till något utan exakt adress, tex ”navigera till hotell x i Göteborg”, så klarar den inte att söka fram via internet. Det är nån slags koppling till internet som inte funkar. Står bara ”server connection not available”. Kontaktade BMW som bekräftade att det är en bugg som ska fixas med nästa OTA uppdatering som ska komma nu i juli. Men för övrigt så har inte bilen några fel alls. Och jag har ju trots allt en av de första bilarna och förväntade nästan en del måndagsbil-fel. En sak är säker, BMW kan bygga bilar. Jäklar vad den är välbyggd jämfört med allt jag haft tidigare. Möjligtvis Jaguar Ipace som var på samma nivå, men den hade så många andra tillkortakommanden att det tyvärr inte fick bilen att framstå som perfekt ändå. Jag vet verkligen inte vilken bil som skulle kunna ersätta i4:an där jag kan få samma upplevda kvalitet, ett lugn i chassit som jag inte upplevt någon annanstans, all utrustning som hör till en modern bil, samt prestanda som är mer än tillräckligt. Polestar var kul, men den är mil ifrån upplevd kvalitet hos BMW. Detta är ju min första BMW någonsin och jag undrar lite hur tex en i7 är när i4 är såpass bra
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 371
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Oj har du bara hunnit 600 mil? Jag närmar mig 750 och har haft den i drygt 2 månader. Otroligt nöjd, hade kunnat vara lite snålare men å andra sidan är tystnaden och lugnet på vägen värt så mycket. Självkörningen känns otroligt pålitlig. Har svårt att se något man kan vilja byta till ännu, kanske A6 etron avant när den kommer men vi får se. Gillar inte alls Q4 etron.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
Vilka fälgar kör du på? Verkar som de med 20” och 285 bakdäck har relativt hög förbrukning. Jag har 20” med 255 bakdäck och tycker förbrukningen är överraskande låg. Min vardagskörning ligger på ca 17, med Polestar 2 låg den på ca 21 och med Model S 75D med 21” låg jag väl på ca 20 och ioniq5 på ca 15. Jag har inga problem att komma 500+ km på norska vägar, det har jag inte klarat med någon elbil på norska vägar förr av de jag haft. Eftersom körmönster och typ av vägar är så individuellt så kan man självklart inte jämföra mellan dig och mig, men hos mig mörker jag att i4:an är väldigt snål trots att jag inte kör särskilt försiktigt Kommer köra ca 6000km semestertur nu de närmsta veckorna, blir spännande att se förbrukning på bla. AutobahnObscureEconomist skrev:Oj har du bara hunnit 600 mil? Jag närmar mig 750 och har haft den i drygt 2 månader. Otroligt nöjd, hade kunnat vara lite snålare men å andra sidan är tystnaden och lugnet på vägen värt så mycket. Självkörningen känns otroligt pålitlig. Har svårt att se något man kan vilja byta till ännu, kanske A6 etron avant när den kommer men vi får se. Gillar inte alls Q4 etron.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 371
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Jag kör mest vägar som är skyltade 100 och uppåt och sen lite moms på det.
19" och 255 breda bakdäck. Kör jag lagligt och 90 har jag legat runt 17 också.
19" och 255 breda bakdäck. Kör jag lagligt och 90 har jag legat runt 17 också.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
taliz skrev:
Re: BMW i4
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.MWall skrev:Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Men det är som vanligt med dig, Tesla får aldrig vara bäst i något. Då gnäller du, det måste det vara biased.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid.taliz skrev:Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.MWall skrev:Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...
Följer inga YouTubers för övrigt.
Re: BMW i4
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
Såg justHelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
of spec range test och dom hade full effekt långt ner i soc och typ 85% vid 3% och turtle mode kom först vid 2%.
27,8 kWp solceller
Re: BMW i4
Out of spec reviews ”here’s how far the bmw i4 M50 (20” Wheels) Will go at 70-MPH!
För er som inte orkar se. 245 Miles i 70 mph med 20” fälg, 39 mil i 110 känns bra, väntar på 5 serie kombi med lite större batteri.
För er som inte orkar se. 245 Miles i 70 mph med 20” fälg, 39 mil i 110 känns bra, väntar på 5 serie kombi med lite större batteri.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 12 gång.
27,8 kWp solceller
Re: BMW i4
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 501
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i4
Tycker testet i out of spec var ganska nyanserat. De tyckte BMW i4 var ett bättre val för vardagskörning, men M3P var bättre för aktiv körning. De gillar Tesla men påpekar även deras brister som i denna ganska roliga video där de testar FSD:MWall skrev:Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid.taliz skrev:Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.MWall skrev:Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...
Följer inga YouTubers för övrigt.
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: BMW i4
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?HelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Är den snabb vid laddarna med?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: BMW i4
har bara snabbladdat några få gånger, och följde inte helt med på hastigheten (hela familjen in på rastplats och massa stress), men bilen hade mer ström än vi behövde när vi kom ut igen. Ska kolla mer noggrant til helgen när det blir en längre tur på ca 900km. Om tre veckor blir det Europatur ca 6000km, då ska jag iaf klara att bilda mig en ordentlig uppfattningMr_Ewing skrev:Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?HelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Är den snabb vid laddarna med?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli merHelectriC skrev:Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändåNect skrev:Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?HelectriC skrev:Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.