BMW i4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
Ja så är det. Man betalar AFAIK alltid lokala priset för landet man laddar i, inte där man kommer ifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
ObscureEconomist skrev:
Man får ionity plus med bilen i Sverige ett år och då är det 2,88 /kWh

https://bmw-public-charging.com/web/bmw-se/tariffs
Sen kostar det 186kr/mån mot 58kr i Norge. Konstigt att det ska vara så olika mellan länder.

Antar att 2,88 enbart gäller i Sverige på samma sätt som i Norge? I Tyskland blir det antagligen 35cent/kWh även med det svenska abonnemanget
En fråga, har läst att Apple / Android carplay ska funka med i4 via HUD Och föraredisplay
Såg dock ett inlägg på Facebook precis, jag körde en i4 idag igen och testa då med Apple carplay och fick precis samma info som på bifogad bild, däremot ingen körvisning, så frågan är kan man få kart direktiv på denna display också?
B9AC714B-D4F4-477C-86C6-E1862557F10A.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: BMW i4

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
Jag får upp googlekartan på skärmen framför ratten och köranvisningar i HUD med AA. Inga problem!
Kör du Apple eller Android?
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
AA betyder android auto och han har tidigare svarat mig att han kör Android.

Jag skrev en rad till BMW om när digital key plus kommer till Samsung telefoner så man slipper någon nyckel. Hoppas dom har ett bra svar för det har släppts i Sydkorea tydligen.
Digital key finns redan till Samsung, men jag fick svaret att man behöver minst S21 eller om det var S22. Jag har S10, den funkar inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Ja, men digital key plus finns inte verkar det som utifrån det jag läser så man kommer behöva ta fram telefonen och hålla till bilen och sånt. Känns lite besvärligt. Jag bytte ut min S10 mot en S22 Ultra så vi får se, hämtar ut en imorgon och får väl rapportera vilka funktioner jag får.
Ok, så kanske det är. Jag har inte orkat byta telefon, så jag bara kör på med fob, inte jättejobbigt det heller :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW i4

Inlägg av current »

Via Carplay är det är bara Apples kartor som fungerar i HUD för mig. Google maps och waze går ej.

En sak som stör mig är att man inte inte köra dubbla navigeringar, vill köra bilens för att ha koll på SoC vid ankomst men vill även köra Waze / Google maps då det är enklare hitta adresser / mål via telefonen men direkt man kör igång via telefonen så avbryts bilens egna navigering och vice versa.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

En sak jag reagerat över är att man inte kan se vilken hastighet man laddar i varken i bilen eller appen. Är jag blind eller finns det inte?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: BMW i4

Inlägg av Myran »

Det finns ju en grafisk mätare (till vänster i skärmen bakom ratten) som går från noll till 205, men det är ju omöjligt att avläsa hastigheten med den! Vad betyder den sträckade delen från högra sidan av denna?
Hoppas de lägger till en siffra under också i en kommande uppdatering.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Ja, det är sjukt störigt att man inte ser exakt laddhastighet. Man får ju tex regenerering i kW och ”tomgångs”-förbrukning i kW, så det känns som laddhastighet är lätt att visualisera. Man får t.o.m. temperatur och varvtal på ELMOTORN, det känns om något som onödig info, men laddhastighet, nix! Är nog tyvärr en grupp fossilförare på BMW som bestämt vad de menar är viktig info.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: BMW i4

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag har hört från flera håll att anledningen till att man inte tror att användaren har någon användning av laddhastigheten, är att man helt enkelt inte tror att de förstår siffran.
Det här med laddahastighet gäller flera märken. Jag har frågat olika säljare om det och de vet sällan själva vad det innebär att kunna ladda med 50kW vs 150kW. De läser mest innantill...
Vad utvecklarna tror att användare vill ha och vad användarna verkligen vill ha överensstämmer väldigt sällan.
Det kan ju även vara ett sätt att slippa undan klagomål (och i Norge skadestånd) - vi garanterar en viss hastighet o.s.v.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i4

Inlägg av Bjelke »

Ja jag lyckades inte få fram det på Mustangen heller, helt sjukt ju :evil:
Hur fasiken tänker dom egentligen??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: BMW i4

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Ja jag lyckades inte få fram det på Mustangen heller, helt sjukt ju :evil:
Hur fasiken tänker dom egentligen??
Dom kanske vill slippa en massa frågor som ”jag var ensam på platsen men fick ändå bara 63 kW är det fel på bilen” etc. (kolla diverse Tesla forums t.ex). :D
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Fast hastigheten står ju alltid på laddaren, så det är ju inte särskilt svårt att bevisa att bilen har låg hastighet om det är vad man ämnar göra med informationen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW i4

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ja, det är sjukt verklighetsfrånvänt. Överdrivet UX-tänk. I iX3 (idrive 7) ser man laddhastigheten i kW. Jättebra. Men där ser man aldrig batteriprocenten. Folk klagade så mycket på det så de la till procent i idrive 8, men tänkte lika fel kring laddhastighet och gick baklänges där.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Tänker att det kanske fixas i en kommande uppdatering.
Finns lite förbättringar i mjukvara men överlag väldigt nöjd.
BMW i4 M50 -22
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW i4

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ja, det kommer säkert fri en uppdatering. Och man lär sig anpassa sig förvånansvärt bra också, funkar alldeles utmärkt utan exakt batteriprocent i iX3, men ändå, man vill gärna veta även om man inte behöver.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4

Inlägg av ObscureEconomist »

Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW i4

Inlägg av Bjelke »

ObscureEconomist skrev:
Ja egentligen så vet man ju hur fort en ac stolpe går men man är ju nördig och gillar siffror.
Procent på batteriet är trevligt för att räkna ut lite spontant hur mycket man behöver för att ta sig till en plats
Vi kanske pratar om olika saker men är det något man INTE vet så är det väl ”fort” en AC-stolpe går…!?
Man vet möjligen vilken max-effekten är men knappast vilken effekt man får för tillfället, man kanske får
dela effekt med någon/några fler eller att bilen inte kan ta emot mer än en viss effekt pga kallt batteri osv…
Hur f…n ska man då veta något öht när man kopplar in sig där? Blir det fulladdat efter X timmar eller inte? Helt
värdelöst om man inte kan se detta i bilen tycker jag (och fick uppleva det den hårda vägen nyligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4

Inlägg av HelectriC »

Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i4

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Roligt när min fru kör i4an. i stort sett tre kommentarer VARJE gång.
1. varför är det startknapp?
2. varför är det inte knapp för att öppna dörren när man ska ut?
3. oj, så bra "autopiloten" funkar, inga spökbromsningar, stabilt som sjutton

hon kör Model 3 till vardags.
Då måste det vara en annan autopilot än i min svågers 330e, den styr som ett fyllo. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar