Re: BMW i4
Postat: 13 okt 2021 15:03
Nu är embargot släppt, massvis med tester ute.
https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/
https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/
Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)MWall skrev:DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
HelectriC skrev:Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)MWall skrev:DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Hela chassit är ju designat med krockstruktur, vridstyvhet, fästpunkter etc för avgasmotor, växellåda, kardan m.m. Sen trycker man istället in battericeller där de får plats. Det blir mkt utrymmen man överhuvudtaget inte kan använda(notera den långa huven utan frunk..), och därmed massvis med metall som sitter där i onödan.MWall skrev:HelectriC skrev:Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)MWall skrev:DanneLKPG skrev:Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!
Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.-JTM3- skrev:Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
HelectriC skrev:Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.-JTM3- skrev:Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Den har klockats till 3,6sek till 100 och det är ju verkligen långsamt Polestar 2 var mer än tillräckligt snabb till 100 med klockade 4,2sek. Det viktiga är hur bilen beter sig i mellanregister och vid kurvig väg. Det är också då chassi kommer till sin rätt. PS2 med performancepaket var riktigt nice i det intervallet, bättre än Model 3 P även om M3P är snabbare till 100. Så allt har med hela paketet att göra, man kan inte stirra sig blind på 1 parameter.MWall skrev:dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.
Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.
Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.
Vad jag förstod var det luftfjädring bak. Dvs inte det "vanliga" adaptiva chassit som inte har luft bak. Thomas på autogefühl gnällde lite på det och tyckte det var sämre än det vanliga.dd88 skrev:BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
dd88 skrev:Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.
Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.
https://insideevs.com/reviews/540010/bm ... ve-review/The beginning of the end of combustion for BMW.
There's no turning back for BMW now. The i4 M50 is the best driving BMW that I've ever driven
- and it's the first serious all-electric performance car that they've made. Wait till they've had even more practice.
The i4 M50 is the beginning of the end of performance combustion cars for BMW. I wonder if they fully understand that yet.
dd88 skrev:InsideEVs säger att det är BMWs bästa bil, många andra jämför med M3 och säger att den inte är i närheten.
Hmm.
Onekligen. Jag har också haft en 330D Touring. Att ens jämföra den med en Model S finns inte på kartan för mig. Tycker BMWn var rätt trist. Trött, ganska plastig och riktigt tråkigt motorljud (ja, jag föredrar att slippa motorljud, men måste man ha det så är en bensinare väldigt mycket mindre otrevlig imo). Lite skadad var man väl som kom direkt från en M5, men å andra sidan kör jag mycket hellre en Model S än en M5 också...MWall skrev:dd88 skrev:InsideEVs säger att det är BMWs bästa bil, många andra jämför med M3 och säger att den inte är i närheten.
Hmm.
"Bästa bilen" är olika beroende på tycke och smak.
.