Sida 8 av 35

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 15:03
av taliz
Nu är embargot släppt, massvis med tester ute.

https://arstechnica.com/cars/2021/10/th ... iting-for/






Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 15:41
av DanneLKPG
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 15:59
av taliz
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?
Kommer garanterat en massa material när han får låna den en längre period. 1000km test etc.

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 16:03
av MWall
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 16:26
av HelectriC
MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 16:34
av MWall
HelectriC skrev:
MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 16:48
av PapaD
Tyngd kräver massa, en ond spiral. Det dyraste som finns är vikttrimning. Därför vinner man otroligt mycket på att börja från grund med en lätt konstruktion, gärna i lättmetall. När man börjar med en design som ska bära en tung motor i främre delen av chassiet har man mycket mot sig när man sedan skall vikttrimma. Även VW bygger tunga bilar, deras ID är inga lättviktare precis fastän de haft chans att börja från scratch. Jag är övertygad att det snålas in på konstruktionstimmar och flyttas kostnad till pr och koncept. Och att det sitter i väggarna hur man bygger...

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 18:59
av taliz
MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
DanneLKPG skrev:
Björns video kändes väldigt sparsmakad idag. Inte riktigt en "review". Visade knappt någonting av bilen utan satte sig bara direkt och körde? Kändes som jag har missat en tidigare del. Han kanske tyckte sin korta genomgång av i4 från eventgolvet i en tidigare video räckte... Kanske kommer en till om det imorgon?

Kollade bitar av det. Han verkar ju lyrisk och jätteglad. Freude am Fahren!


Tycker dock det är lite märkligt att i4 väger lika mycket som Model S.
Så blir det när grunden är byggd för att passa alla sorters bränsle. Samma med Polestar 2, den är lika tung eftersom den är gjord för fossilt också (då i form av Volvo XC40)

Varför skulle den bli tyngre av det? Egentligen? Vad är det som väger?
Hela chassit är ju designat med krockstruktur, vridstyvhet, fästpunkter etc för avgasmotor, växellåda, kardan m.m. Sen trycker man istället in battericeller där de får plats. Det blir mkt utrymmen man överhuvudtaget inte kan använda(notera den långa huven utan frunk..), och därmed massvis med metall som sitter där i onödan.
Men man måste också lägga till/förstärka massa andra punkter för att fästa och kompensera för de nya komponenterna, det gör en hel del det också.
Summa summarum verkar bli ca 300kg extra vs en elbil designad från grunden(gäller också just tex PS2).

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 21:12
av -JTM3-
HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 21:14
av Front242
Känns ju betryggande när Thomas Autogefuhl måste byta till stora micken för det är så mycket elektriska störningar :D

Skönt och sitta och gosa med rumpvärmen där :lol:

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 21:43
av HelectriC
-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.

Re: BMW i4

Postat: 13 okt 2021 22:06
av MWall
HelectriC skrev:
-JTM3- skrev:
HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med BMWs ventilerade stolar? Funkar det bra?
Jag hade det i min förra bil. F11 2016 med komfortstolarna, nappaläder, ventilation. Åh vad jag saknar de stolarna! Blir extremt svettig på ryggen i min model 3.
Enda nackdelen jag kan se med ventilerade stolar är om det är ljust läder, då är det svårt att hålla de riktigt rena eftersom alla små hål samlar på sig smuts.
Men jag hade lätt köpt det igen om jag hade kunnat.
Låter bra! Jag valde till och med bort M-stolarna eftersom man inte kan få ventilation i de. Orkar inte sitta och få äcklig svettig rygg i fler bilar.

Jag blir aldrig sådär svettig i de vita stolarna jag har nu. Konstigt. Måste vara att vitt är svalare än svart.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 09:59
av HelectriC
har sett en del YT-video av i4 M50 och jag tror den blir riktigt trevlig. Polestar 2 är ju en mycket kul bil att köra aktivt med, men det jag saknade var när jag ville ha den i "vardags mode". Inte så sugen på att krypa under bilen och skruva på dämparna flera gånger i veckan, om vi säger så. M50 verkar ha adaptiva dämpare som följer eco/comfort/sport och det är precis vad jag önskar. När dessutom laddhastigheten ser ut att vara betydligt bättre (också något jag inte gillade med PS2), så tror jag den kan bli en vinnare. Enbart baksätet som ser lite trångt ut, men med mellanstora barn som sitter utan bilstol, så tror jag det går bra.
Ser fram emot leverans nån gång under starten av nästa år :)

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 10:47
av dd88
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 11:09
av MWall
dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.

Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 12:23
av HelectriC
MWall skrev:
dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.

Lär ju behövas också. Den väger över 2200 kg. Över 350 kg mer än Model 3.

Jag tycker i4 M50 känns lite mellanmjölk. Den är varken särskilt snabb eller särskilt praktisk. Dessutom väldigt tung som sagt.

Den såg dock riktigt snabb ut i fart. Möjligt att det finns en liten vridmomentsbegränsning från stillastående som begränsar 0-100 siffran. Det gör det på i3 iaf. De flesta förutom Tesla gör ju bilarna lite mjukare på gasen för att de inte ska kännas så nervösa när man är van vid fossilbilar.
Den har klockats till 3,6sek till 100 och det är ju verkligen långsamt :lol: Polestar 2 var mer än tillräckligt snabb till 100 med klockade 4,2sek. Det viktiga är hur bilen beter sig i mellanregister och vid kurvig väg. Det är också då chassi kommer till sin rätt. PS2 med performancepaket var riktigt nice i det intervallet, bättre än Model 3 P även om M3P är snabbare till 100. Så allt har med hela paketet att göra, man kan inte stirra sig blind på 1 parameter.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 13:14
av taliz
dd88 skrev:
BMWs adaptiva chassi är riktigt bra, är väl bara Porsche som är snäppet vassare.
Vad jag förstod var det luftfjädring bak. Dvs inte det "vanliga" adaptiva chassit som inte har luft bak. Thomas på autogefühl gnällde lite på det och tyckte det var sämre än det vanliga.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 13:46
av MWall
Det är lätt att hamna i en teoretisk diskussion om vad som är bäst osv. Lite som när TV-nördar sitter och bedömer svärta eller hur hifi-nördar sitter och lyssnar på referensplattor... Fast sen är det ändå filmen/tv-serien och musiken som avgör hur bra det blir ändå. Ser ju hellre en bra film på en genomsnittlig tv än en dålig film på världens bästa tv.

Samma sak är det med väghållning. De flesta sitter ju där och nöter i stadstrafik, på motorväg och på de större raka riksvägarna. Hur många kör ens på mindre krokiga vägar regelbundet? Som dessutom ligger så till att det inte finns så mycket trafik, människor eller vilda djur längs sträckan...

Ska man ha roligt bakom ratten är vägen alltså långt viktigare än vilka dämpare bilen har. ;)

Jag råkar själv jobbpendla längs en krokig väg sen många år tillbaka och har så gjort med allt från BMW M2 till Volvo XC70. Volvon var vidrig, det får man ge den. Och Audi A4:an var inte så kul heller. Men resten av bilarna (förutom Model S har det varit BMW:s av olika typ och storlek) har varit underhållande att köra. Vissa mer än andra men kommer du bara upp i ett ok uppträdande från bilen så blir det roligt pga vägen. M2:an var väl vassast och en klass för sig. Men resten har varit ganska jämbördiga. Har inte tråkigare bakom ratten i min Model S än jag hade i min BMW 330d. Är så långt kvar tills bilens chassi sätter stopp ändå.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 14:25
av dd88
Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 14:39
av MWall
dd88 skrev:
Är det en bil som körs till vardags så är det ju grymt om man kan ändra hårdheten på dämparna så att man kan styva upp bilen på de små kurviga vägarna och köra komfortläge i stan. BMW ligger långt fram på den fronten.

Det är viktigare för mig än att bilen ligger perfekt i kurvorna.

Jo, jag hade ett par 3-serie kombi med ställbara dämpare (330d och 335d) förut och det är nog fortfarande de bästa bilar jag haft givet tidpunkt och behov. (En av de är till salu för övrigt: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... k/97470657)

Det var riktigt trevligt. Kändes verkligen skillnad. Är nog de mest allround bilarna jag haft. Bränslesnåla men ändå kraftfulla, rymliga och praktiska men ändå inte så klumpiga...

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 14:50
av Niklas Z
Jag hade också adaptiva dämpare på den 335i som jag hade innan Teslan införskaffades. Det var ett superbt tillval. Önskar att det fanns motsvarande till Model 3

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 15:58
av Zalman3
BMW i4 är tydligen en fossilbilsdödare.
The beginning of the end of combustion for BMW.

There's no turning back for BMW now. The i4 M50 is the best driving BMW that I've ever driven
- and it's the first serious all-electric performance car that they've made. Wait till they've had even more practice.
The i4 M50 is the beginning of the end of performance combustion cars for BMW. I wonder if they fully understand that yet.
https://insideevs.com/reviews/540010/bm ... ve-review/

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 16:08
av dd88
InsideEVs säger att det är BMWs bästa bil, många andra jämför med M3 och säger att den inte är i närheten.

Hmm.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 16:28
av MWall
dd88 skrev:
InsideEVs säger att det är BMWs bästa bil, många andra jämför med M3 och säger att den inte är i närheten.

Hmm.

"Bästa bilen" är olika beroende på tycke och smak.

Min manuella BMW M2 var både den sämsta och bästa bilen jag haft. Den hade urusel komfort, var ganska opraktisk med litet bagage och bara 2 dörrar osv. Men samtidigt...

Köper man en i4 M50 och förväntar sig nåt slags M3-substitut så blir man nog besviken. Men samtidigt är i4:an antagligen helt överlägsen en M3 vad gäller komfort, acceleration i vardagen, gasrespons, driftskostnader, lastutrymme...

Jag blir alltid lika road när en användare här på forumet hävdar att han valde mellan en Model 3 LR och en BMW M3. Som att de ens går att jämföra på samma dag.

Re: BMW i4

Postat: 14 okt 2021 16:59
av Legato
MWall skrev:
dd88 skrev:
InsideEVs säger att det är BMWs bästa bil, många andra jämför med M3 och säger att den inte är i närheten.

Hmm.

"Bästa bilen" är olika beroende på tycke och smak.
.
Onekligen. Jag har också haft en 330D Touring. Att ens jämföra den med en Model S finns inte på kartan för mig. Tycker BMWn var rätt trist. Trött, ganska plastig och riktigt tråkigt motorljud (ja, jag föredrar att slippa motorljud, men måste man ha det så är en bensinare väldigt mycket mindre otrevlig imo). Lite skadad var man väl som kom direkt från en M5, men å andra sidan kör jag mycket hellre en Model S än en M5 också...

I4 känns dock intressant för mig, men misstänker att vikten kommer vara en dealbreaker på samma sätt som jag inte tyckte Taycan var så kul pga vikten.