Re: BMW i4
Postat: 03 jun 2021 14:24
går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog .HelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.OfarligTesla skrev:Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog .HelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…MWall skrev:Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Vi har ju två bilar så då går det dubbelt så snabbt. Hade alltså bilarna i ca 6 månader i snitt.OfarligTesla skrev:Haha ja 8 ggr på 2 år låter inte ens roligt faktiskt med allt som skall fixas som jag hade stressat över. Tankesättet låter rätt likt hur jag tänker dock, brukar säga att när jag kommer hem med en bil jag köpt sål börjar jag direkt leta efter en ersättare…MWall skrev:Jag hade en period för 4-5 år sen när jag bytte bil 8 ggr på drygt 2 år. Det blir ganska drygt och blir en del stress. Man känner inte heller att det är ens egen bil utan det blir nåt man har till låns. En parkeringsskada är t ex katastrof för det sänker priset rejält på en bil som ska vara i nyskick vid försäljning. Ja, det passar inte mig riktigt. För mig går nyhetens behag väldigt fort över också.
Men det är klart, jag har det i mig fortfarande. Oron. Så jag sitter mer eller mindre varje dag en stund och tittar på blocket och lägger upp möjliga strategier. Men nu har jag inte bytt en enda bil på snart 3 år. i3:an har vi haft i 4 år och 3 månader och Teslan fyller 3 i september.
Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.OfarligTesla skrev:Låter ju riktigt roligt om man orkar göra det faktiskt och en smart plan så länge det går. Man får ju verkligen testa på mycket olika alternativ och kommer nog bättre fram till vad som faktiskt är viktigt för det egna behovet. Hade nog gjort det själv men jag tycker mina 16-18 månader mellan bytena är jobbigt nog .HelectriC skrev:går antingen plus minus noll eller tjänar en slant. Så länge bilarna fortfarande är relativt nya och populära så funkar det att göra så. När leveranstiderna blir normala, så går det inte
Ja det är ju lite meck men det är ju roligt också. Var tredje år tycker jag blir lite tråkigt, vill ju få något nytt oftare än så. Sen är jag ju en person som vill byta ut teknik i princip varje år också.martinot skrev:
Byter nu redan efter 24 månader, istället för normala 36 (som var planerat) pga. av riksdagsbeslutet igår, och känns som väldigt kort för mig.
Tar dessutom rätt mycket meck och tid från arbetstid att ordna upp alla saker inför försäljning, inbyte, etc. Så glad att jag normalt inte byter så här ofta. Kanske förlänger nästa leasingperiod från 3 år till 4.
Annars så känns vart tredje år som rätt optimalt tycker jag personligen. Inte för stressigt/meckigt att byta allt för ofta, men ändå att man hela tiden har hyfsat ny teknik och hyfsat fräsch bil.
Vilket jag iofs. tycker är snabbare, enklare och mer rättvist. Lika pris för alla.HelectriC skrev:Jag hade helt glömt det där med att kunna förhandla om pris, det existerar ju inte hos varken Tesla eller Polestar,
Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).MWall skrev:Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S.
Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
martinot skrev:Om du byter så försök att plocka ut en ny bil innan 1/7. Då får du iaf. bilen till de lägre förmånsvärdena innan höjningen. Lite dock beroende på hur dyr bil du tänkt att skaffa. Är den tillräckligt dyr så kan den ju få ett sänkt förmånsvärde (då är det ju snarare värt att vänta till efter den 1/7).MWall skrev:Svårt detta. Hade den bara varit lite större och haft ett bättre laddnätverk... så hade det varit en Model S.
Nej men det är ett välkommet tillskott helt klart. Får fundera lite. i3:an börjar bli till åren. Men allt hänger på förmånsvärdet...
Jag tar hellre kardantunnel och plats för fötterna i fotgarage än platt golv (har det i Polestar och folk sitter mkt bättre med benen än i Tesla). Jag kan inte komma ihåg en enda gång vi har haft tre i baksätet, så jag förstår inte varför kardantunnel är ett problem? Om man har behov för fem i bilen köper man väl knappast varken Model 3 eller i4?pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Positiva är väl att det här är en bil som inte är monterad som om det vore en 12-åring på ecstacy som monterat ihop den.pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Nje. Senaste M3 jag hämtade ut i veckan (tillverkad i maj månad) har en känsla i dörrar och bagagelucka mycket lik de BMW jag kört.ObscureEconomist skrev:Positiva är väl att det här är en bil som inte är monterad som om det vore en 12-åring på ecstacy som monterat ihop den.pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Håller dock med om att utrustningspaketen är lite för dyra men det är verkligen en helt annan känsla att stänga dörren på en bmw och en model 3.
Kommer dock inte förbeställa någon då jag vill testa den första och provsitta baksätet och någon avbokning på en förbeställning var helt otänkbart tyvärr.
Bullshit. Var är ditt problem? Vaknat på fel sida?MWall skrev:Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.
Nej jag undrar verkligen. Vad är problemet med en kardantunnel? Har du ofta fyra passagerare i din Model 3?martinot skrev:Bullshit. Var är ditt problem? Vaknat på fel sida?MWall skrev:Bullshit. Vad är problemet med kardantunnel egentligen?martinot skrev:Håller med om att det känns lite tamt (påminner lite om PS2 med kardantunnel och inte så god effektiv drivlina).pefreli skrev:Gillar BMW och det verkade ju lovande vid en första anblick. Mina 3 senaste bilar var BMW innan Teslan. Men intresset svalnar ju mer man läser.
Kardantunnel och ett baksäte som ser helt förskräckligt ut.
Med motsvarande utrustning som Model 3 verkar prislappen bli minst 100-150 k över Tesla. Och då får du sämre prestanda/räckvidd och ingen tillgång till SuC.
Sen verkar det vara oldschool prutning som gäller…
Nej, detta är inte tillräckligt bra BMW.