Detta är mycket intressant och förklarar mycket för mig. Tack backe!backe skrev:
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
Verkar, om man läser mellan raderna ovan, att de idag har helt olika system mellan många av varumärkena. Dock att man vill ändra på detta för framtiden. Tydligen något som etablerats först under förra året, så kommer nog ta tid att starta upp. Men en bra och smart förändring för framtiden (och lite dumt att de inte gjort då från början). Detta är helt rätt tilltag och riktning för VAG att gå för framåt.
Vidare så är det intressant att de vill "göra en Tesla" och ändra på förhållandet vad man outsourcar till leverantörer, och vad man gör själv. Tydligen så låter de 90% av all kod i dagens VAG-bilar skapas och utvecklas av de olika leverantörerna, men att man i framtiden vill minska detta externa beroende till 40%. Tror även det är en start för VAG att börja att gå åt rätt håll.
Skulle misstänka att dagens problem med inkonsekventa beteenden och mycket buggar hos ID och andra elbilar (som är mer mjukvaruberoende än ICE-bilar, av både tekniska och marknadsmässiga skäl) från VAG beror på komplexiteten att få flera underleverantörers mjukvaror att fungera tillsammans, och att man endast äger och kontrollerar 10% av mjukvaran själva.