Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit idag)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit idag)

Inlägg av martinot »

backe skrev:

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... odel.html#
For on-board connectivity and software, Volkswagen is aiming to achieve synergy effects across all brands in the coming years. All of this will be based on the VW.OS operating system supplied by Car.Software-Org., which was established in 2020. Version 1.2 is set to follow in the PPE. Version 2.0 will subsequently be rolled out throughout the Group with the SSP. By then, the in-house share of car software development is set to rise from the current 10 percent to 60 percent. Car.Software-Org. is also developing the technical foundations for autonomous driving, data-based business models and new mobility services.
Detta är mycket intressant och förklarar mycket för mig. Tack backe!

Verkar, om man läser mellan raderna ovan, att de idag har helt olika system mellan många av varumärkena. Dock att man vill ändra på detta för framtiden. Tydligen något som etablerats först under förra året, så kommer nog ta tid att starta upp. Men en bra och smart förändring för framtiden (och lite dumt att de inte gjort då från början). Detta är helt rätt tilltag och riktning för VAG att gå för framåt.

Vidare så är det intressant att de vill "göra en Tesla" och ändra på förhållandet vad man outsourcar till leverantörer, och vad man gör själv. Tydligen så låter de 90% av all kod i dagens VAG-bilar skapas och utvecklas av de olika leverantörerna, men att man i framtiden vill minska detta externa beroende till 40%. Tror även det är en start för VAG att börja att gå åt rätt håll.

Skulle misstänka att dagens problem med inkonsekventa beteenden och mycket buggar hos ID och andra elbilar (som är mer mjukvaruberoende än ICE-bilar, av både tekniska och marknadsmässiga skäl) från VAG beror på komplexiteten att få flera underleverantörers mjukvaror att fungera tillsammans, och att man endast äger och kontrollerar 10% av mjukvaran själva.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit i

Inlägg av Zalman3 »

ID3 började tillverkas den 4 november 2019.
OTA kanske de får igång nästan 2 år senare.
Den nya mjukvaruversionen 2.1 finns nu tillgänglig för ID.3 och levereras med ID.4 från start.
Mjukvaran möjliggör bland annat uppdateringar över nätet (Over-the-Air), vilket kommer att introduceras vid slutet av sommaren.
Från VW nyhetsbrev.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit i

Inlägg av Curik »

Är det inte lite överdramatiserat då, ang. detta med att merparten av koden ska skrivas av dom själva? Tesla skriver ju inte all kod själv, det är det ju i princip ingen som gör.

VAG har ju sagt i snart 2 år att dom dels ska börja skriva mer av sin mjukvara själva och dels att dom ska börja arbeta agilt i mindre teams:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... tware.html#

Jag tror det handlar om att man inte arbetar efter en metodik som delas av hela företaget. Det har ju funnits uppgifter om detta tidigare, och nämns lite kort i länken ovanför. Tesla arbetar ju agilt.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit i

Inlägg av nx00 »

Det går inte generalisera vad som är bra och dåligt genom att avläsa hur många X procent av koden som är skriven in house, vice versa. Det finns givetvis alldeles många andra aspekter som spelar in.

/Mjukvaruingenjör

(Och nej ID mjukvaran är inte ”skit” för att den inte är bättre eller lika bra som Teslas... kom igen, försök att hålla nivån till en viss standard trots att man är fan av Tesla)
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 756
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit i

Inlägg av bat »

"As the CTO of the Car.Software Organisation, Björn Goerke has one ambitious mission: building a tech company within the Volkswagen Group. In this episode of REWRITE TECH, he explains the full scope of the project and what kind of mindset he wants to establish within the organisation. He also revealed what he personally finds exciting about his new job and why Car.Software Org might be the hottest place to work right now."

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ändrad mjukvarustrategi hos VAG (och varför ID är skit i

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Är det inte lite överdramatiserat då, ang. detta med att merparten av koden ska skrivas av dom själva? Tesla skriver ju inte all kod själv, det är det ju i princip ingen som gör.

VAG har ju sagt i snart 2 år att dom dels ska börja skriva mer av sin mjukvara själva och dels att dom ska börja arbeta agilt i mindre teams:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... tware.html#

Jag tror det handlar om att man inte arbetar efter en metodik som delas av hela företaget. Det har ju funnits uppgifter om detta tidigare, och nämns lite kort i länken ovanför. Tesla arbetar ju agilt.
VAG har insett att de inte kan låta merparten av koden ägas, kontrolleras och tillhandahållas av underleverantörer, som idag ligger på 90%.

Tydligen skall de stora mjukvaruproblemen hos ID, och dessa nästan ett år av förseningar (med miljardböter och andra kostnader) fått ledningen på VAG-gruppen ta beslutet att skynda på förändringen att ta en större kontroll över mjukvaran. De har äntligen insett att det är viktigt att äga en stor del av den själva.

Dett är precis som det är viktigt att i framtiden för bilföretag som VAG, Volvo/Geely, att ta en större kontroll över konstruktion och tillverkning av elmotorer, och andra viktiga delar av den elektriska drivlinan. På samma sätt så är det viktigt för de att äga en stor del av kärnkomponenterna i den allt viktigare mjukvarustacken i en modern elbil.

Självklart kan man köpa in allt från underleverantörer, och förlita sig 100% på det. Men då är man ju inte mycket till utvecklingsbolag, utan mer av endast en inköpsfunktion och montör av färdiga delar (både mjukvarudelar och hårdvarudelar). Istället vill man ta tillbaka en större del av värdeskapandet och ägandet av fler egna IP:en inom bolagen, för att inte reducera sin egna existens och framtidspotential.

Styrelsen för både VAG och Geely/Volvo sätter mer eller mindre likhetstecken mellan värdet av inom företagen utvecklade IP (större vertikalt ägande av hela värdekedjan), och framtida ekonomiska värden på bolagen.

Precis som dieselgate tryckte VAG-styrelsen till att ställa om till en elektrifiering (bästa som hänt) så har misslyckandet med mjukvaran hos ID-bilarna fått styrelsen att se på viktiga delar av mjukvarustacken som en lika strategiskt viktigt framtidskomponent som den elektriska drivlinan och annan nyckelhårdvara. Där var de inte förut, men dit vill/är de på väg nu.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar