Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av Jocce »

Vilken / vilka vettiga elbilar finns det för under 500.000 kr (nybilspris), med "vettig" räckvidd?

Frågar åt en kollega

"Krav": Inte för liten. Man skall sitta bekvämt även med fler än 2 vuxna i bilen. Gärna "högre" bil så man slipper kliva "ner" i bilen.

Vilka finns (dvs kan beställas idag och kan levereras), vilken hade du valt och varför?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av pingflood »

Kia e-Niro har runt 45 mil räckvidd och gott om plats för vuxna bak. Kan få en med bra utrustning för under 500' innan bonusavdrag på 70'.

ID3 har lite kortare räckvidd men gott om utrymme.

En ID4 är stor och trevlig med bra räckvidd, ligger _precis_ över 500' för en utan en massa extrautrustning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av taliz »

Betalade 499 för min ID4 1st med 82kwh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av Jonatand »

Id4 och Enyaq går alla att få för under 500.000
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av pingflood »

Jonatand skrev:
Id4 och Enyaq går alla att få för under 500.000
Enyaq med lilla batteriet, tveksamt om det kan ses som "vettig räckvidd".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av martinot »

Jocce skrev:
Vilken / vilka vettiga elbilar finns det för under 500.000 kr (nybilspris), med "vettig" räckvidd?

Frågar åt en kollega

"Krav": Inte för liten. Man skall sitta bekvämt även med fler än 2 vuxna i bilen. Gärna "högre" bil så man slipper kliva "ner" i bilen.

Vilka finns (dvs kan beställas idag och kan levereras), vilken hade du valt och varför?


/Jocce
Vad är vettig räckvidd?

Be kollega gärna ange mil. Vettig räckvidd är rätt luddigt, och är säker på vi är många här i tråden som har helt olika åsikt om det. :D

Fråga sedan om det skall vara i snitt, eller även när det är som kallast på vintern.

Skall hen köpa privat eller som förmånsleasing? Om privat; endast kontant, eller är även leasing intressant (finns oftast mer fynd att göra där)?

Om privat och kontant; måste det absolut vara en splitter ny bil, eller är en fin beg. elbil OK?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av Jocce »

martinot skrev:

Vad är vettig räckvidd?

Be kollega gärna ange mil. Vettig räckvidd är rätt luddigt, och är säker på vi är många här i tråden som har helt olika åsikt om det. :D

Fråga sedan om det skall vara i snitt, eller även när det är som kallast på vintern.

Skall hen köpa privat eller som förmånsleasing? Om privat; endast kontant, eller är även leasing intressant (finns oftast mer fynd att göra där)?

Om privat och kontant; måste det absolut vara en splitter ny bil, eller är en fin beg. elbil OK?

Det fetmarkerade: Medvetet val från mitt håll ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av martinot »

Jocce skrev:
martinot skrev:

Vad är vettig räckvidd?

Be kollega gärna ange mil. Vettig räckvidd är rätt luddigt, och är säker på vi är många här i tråden som har helt olika åsikt om det. :D

Fråga sedan om det skall vara i snitt, eller även när det är som kallast på vintern.

Skall hen köpa privat eller som förmånsleasing? Om privat; endast kontant, eller är även leasing intressant (finns oftast mer fynd att göra där)?

Om privat och kontant; måste det absolut vara en splitter ny bil, eller är en fin beg. elbil OK?

Det fetmarkerade: Medvetet val från mitt håll ;)


/Jocce
Vi låter det vara luddigt, men klaga då inte på om räckviddskraven tolkas olika. :lol:

Vad gäller om köp? Privat vs på företag? Kontant vs leasing?

Går lättare att hjälpa till med konkreta förslag om man vet sådant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av Jocce »

martinot skrev:
Vi låter det vara luddigt, men klaga då inte på om räckviddskraven tolkas olika. :lol:

Vad gäller om köp? Privat vs på företag? Kontant vs leasing?

Går lättare att hjälpa till med konkreta förslag om man vet sådant.

Ja, som sagt, luddigt "med flit".

Hur den skall köpas känns väl ändå, i min frågeställning, oviktigt, då vi har satt en prislapp?
Men för info, kommer troligtvis köpas kontant på företag, men användas som förmånsbil (ja vi vet om fördelar osv med att leasa i sammanhanget, dock inget som hör till denna diskussion).


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av martinot »

Jocce skrev:
martinot skrev:
Vi låter det vara luddigt, men klaga då inte på om räckviddskraven tolkas olika. :lol:

Vad gäller om köp? Privat vs på företag? Kontant vs leasing?

Går lättare att hjälpa till med konkreta förslag om man vet sådant.

Ja, som sagt, luddigt "med flit".

Hur den skall köpas känns väl ändå, i min frågeställning, oviktigt, då vi har satt en prislapp?
Men för info, kommer troligtvis köpas kontant på företag, men användas som förmånsbil (ja vi vet om fördelar osv med att leasa i sammanhanget, dock inget som hör till denna diskussion).


/Jocce
Nej.

Det skiljer ibland enormt mycket gällande just elbilar mellan tex. kontakt och privatleasing. VAG tex. ger enorma rabatter på leasing, men väldigt små kontant.

Gällande att ha det som förmånsbil så har du vidare enorma skillnader i förmånsvärde/beskattning, som är rena lotteriet, och inte alls proportionellt mot inköpspriset.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Elbil med vettig räckvidd - under 500.000 kr?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Här kommer lite åsikter från min sida som har testat 30942 elbilar i olika scenarior och olika länge:

Huyndai Kona: Lite trevligare och smidigare än e-Niro (samma drivlina), men för liten för oss. Något billigare än e-Niro. ca 450k.
ID.3: Fullständigt värdelösa säten fram och någon form av halvskålning i baksätet konstruerad för väldigt smala personer som dock kan vara långa. Gott om benutrymme. Dåligt infotainment (kan säkert bli bättre, eventuellt en vanesak). Kassa garantier - vill man ha bättre får man betala... ca 450k
ID.4: För stor. Kassa garantier enligt ovan. Den känns verkligen jättestor. Känns som att köra runt med en ladugård. Vetefan varför, för den är varken särskilt lång eller bred. Säkert en vanesak, men vi valde bort den för detta. Sjuk vändcirkel. ca 510k för basmodellen.
Hyundai Ioniq: gammal modell som väl kanske inte tillverkas längre? Smidig, rymlig, tyst och snål. För litet batteri för oss. 130 vilda kusar räcker gott. Med mycket bred marginal de sämsta helljus jag provat på en ny bil. ca 360k.
Renault Zoe: Inte provkört. För ful och knepig. Provsuttit den gamla modellen och det var tillräcklig för att avskräcka oss, trots den nya inredningen som ser klart bättre ut på bild. Går få med batterihyra. Inte tittat närmare på.
e-Niro: tillräckligt bra på allt, så det fick bli denna. Snordyrt batterivätskebyte efter 4500 mil. Försäkring 150kr/månad för mig, klart billigast av uppräknade bilar, kompenserar till viss del för batterivätskebytet. Bra garantier i övrigt, som sannolikt förutsätter dyr service.
För mig hamnade e-Niro på 500 inkl dubbade vinterhjul, dyrare färg (wtf) och mattsats och något mer skrot, med Advance plus som utrustning.
Fick ca 35k i rabatt för detta mot listpris; typ 6-7%. Hade fått mer rabatt om jag beställt lagerbil med "fel" färg innan 1/4; nu blev det en beställningsbil istället och plötsligt gick priset upp med ca 10k (har absolut inget att göra med att klimatbonusen ökade :roll: ).
Vit (sannolikt grå bak efter 12 körda meter) gick den tydligen få för ytterligare 10k i rabatt (innan månadsskiftet :roll: ) då den fanns i lager.

Alla ovanstående bilar är 100k för dyra enligt mig, även den jag beställde. Vinterhjul tillkommer på priserna om de inte prutas med naturligtvis. Låter som att det är lättast (söderut :lol: ) att pruta på VW?

edit: För mig är vettig räckvidd 36 mil eller mer sommartid, då vi har stuga i obygden utan vare sig suc eller snabbladdare (duh, norrlands inland) längs vägen. Omvägar går köra, men slipper gärna. Alla dessa bilar utom eventuellt ID.4 är detta på gränsen för vad de klarar av, så om 5 år med degradering blir det intressant :D
Skriv svar