VW ID3 vs ID4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

Jag valde mellan en Model Y och ID4 i höstas då det slutade med att jag beställde en Model Y Long Range.
Kan inte hålla med om att ID4 är bättre på allt. Det enda som Model Y saknar mot ID4 Max är en Head-up-display, en sensor för öppna baklucka med foten, "flytande blinkers", uppvärmda spolarmunstycken och takreling. För mig är samtliga features struntsaker.

HUD finns gott om tredjeparts om man hänger upp sig på det. Har aldrig haft det så inget jag kommer sakna.
Bättre stålkastare vet vi inget om då Model Y också kommer få matrixljus, som inte Model 3 har.
Tystare kupé, Tycker jag inte var någon större skillnad mellan kollegans Model 3 2020 och min provkörning av ID4. Model Y lär få minst lika bra ljudisolering. Beror förmodligen mer på vilka däck man kör med.
Massagestolar finns inte på ID4 vad jag vet, enbart ID3. För mig ändå en struntsak som jag aldrig skulle använda.
Finns en knapp på Model 3 som visar bak och sidokamerorna på skärmen, då kan man se runtomkring bilen, den funktionen finns antagligen på Model Y också. Framåt ser man ju själv. 3D kameravy där man ser bilen från luften känns mer som en gimmick än något man har nytta av. Räcker gott med den kamerafunktion som Tesla har.

Det skiljer drygt 100k idag och för det får jag:
-En större bil både interiör och bagagemässigt.
-Högre dragvikt.
-Fyrhjulsdrift. Även om ID4 snart får fyrhjulsdrift lär de inte behålla samma pris och då skiljer det ännu mindre i pris.
-Mycket bättre prestanda till och med på Long Range varianten.
-Ej bekräftat Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
-Tillgång till pålitligt laddnätverk i hela Europa med dubbelt så snabb laddning mot ID4, 250kw vs 125kw. Deras laddnätverk byggs dessutom ut mångdubbelt fortare, när andra bygger enstaka stolpar här och där som orsakar köer så bygger Tesla 10-20 stolpar på ett bräde.
-Tycker Model Y är snyggare än både ID4 och Enyaq.

Annat som ligger fördel hos Tesla:
-Inga direkta servicekrav och om det behövs kan de komma hem till uppfarten. Förstår inte syftet med att ha ett Teslacenter runt knuten när man sällan behöver köra dit. Bor man längre än 10mil från ett center och felet inte går att laga på uppfarten hade de folk som kunde hämta bilen eller så kunde man få laddningskrediter för motsvarade sträcka t/r. Detta var dock inget kollegan kände till så det kanske är något nytt. Tesla har dessutom en nybilsgaranti på 4 år max 8000mil vilket jag inte kommer köra. ID4 har obegränsat mil 2 år.
-Mer stabil och följsam mjukvara där uppdateringar med nya features ingår bilens livslängd.
-Byggmässigt känns Model Y mer hållbar med dörrar och huv av aluminium som inte rostar.
-Känns tryggare att behålla en längre tid då Tesla producerar mycket av bilens innehåll in-house och har över 10 års erfarenhet av elbilar, samt längre garanti.
-Förmodligen bättre andrahandsvärde.

Att jämföra en Model 3 mot ID4 är däremot bara löjligt för Model 3 saknar så mycket som Model Y har. Bland annat har Model 3 inte matrixljus, rattvärme, hel baklucka, mörktonade bakrutor, och allt detta har Model Y. Model 3 är dessutom en helt annan bil eftersom det är en sedan.

Att Tesla skulle ha sämre byggkvalite tycker jag bara är trams efter ha granskat kollegans Model 3 årsmodell 2020. Finns detaljer som kunde gjorts bättre men på det stora hela inga större skillnader. Sedan finns det måndagsexemplar hos alla biltillverkare.

Om något går sönder lär det inte vara gratis att få det lagat på en ID4 heller. Jag har åtminstone alltid fått betala rätt saftiga summor för reparationer på mina fossilbilar.
Tesla försöker förenkla konstruktionen i bilen så att färre saker kan gå sönder vilket bör båda gott för en låg driftskostnad. Bara en sån sak som att Tesla har automatsäkringar på hela elsystemet som kan återställas automatiskt, medan ID4 har traditionella säkringar som brinner av och behöver bogseras in för att bytas om det är något allvarligt. För det finns ingen VW-service som kommer ut till mig på uppfarten och lagar det.
Senast redigerad av arnold, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1739
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av backe »

Märkligt ändå hur en tråd om ID3 och ID4 helt plötsligt handlar om Tesla M3 och MY?

På något sätt så måste alltid en Teslanisse hoppa in och säga hur mycket bättre Tesla är trots att ingen bett om den jämförelsen?

Dessutom argumenteras det hur bra Model Y är trots att den inte finns för oss i Europa ännu, och den som ska säljas i Europa ska vara mer eller mindre helt annorlunda i konstruktion och batterier och ändå så argumenteras det hur byggkvalité och räckvidd är på något som inte finns ännu?
Då kanske vi ska jämföra MY(Berlin) mot VW idX eller annan valfri framtida bil som inte heller finns ännu och som ingen här har sett eller testat eller vet räckvidd på, men starta gärna en separat tråd för det.


Sen vad gäller det som tråden handlar om så kunde man åtminstone tills nyligen få en id3 privatleasing för 2995:-, jag kan mycket väl tänka mig en sån som andrabil, men skulle det bara skilja i pris som i trådstarten mellan en id3 45kWh och en id4 77kWh så skulle jag välja id4, men jag tror inte situationen ser ut riktigt så i verkligheten men har inte kollat prislistorna själv.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av ObscureEconomist »

arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
Beklagar att jag försökte jämföra men läste ärligt talat enbart sista sidorna av denna tråd som handlade om ID4 och Model 3/Y jämförelser och där det enligt mig saknades en hel del information i jämförelserna som beskrevs i tidigare poster. Skulle varit intressant om någon känner till punkter hos ID4 jag har missat, men då kanske det lämpar sig bättre i en ny tråd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Märkligt ändå hur en tråd om ID3 och ID4 helt plötsligt handlar om Tesla M3 och MY?

På något sätt så måste alltid en Teslanisse hoppa in och säga hur mycket bättre Tesla är trots att ingen bett om den jämförelsen?
Detta är TCS, och inte märkligt i en jämförelsetråd. :D

FYI: Diskuteras lika mycket ID4 och andra bilar i Polestartråden, och även i vissa Teslartrådar.

Så är nog mycket väderkvarnar som syns här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Dessutom argumenteras det hur bra Model Y är trots att den inte finns för oss i Europa ännu, och den som ska säljas i Europa ska vara mer eller mindre helt annorlunda i konstruktion och batterier och ändå så argumenteras det hur byggkvalité och räckvidd är på något som inte finns ännu?
Då kanske vi ska jämföra MY(Berlin) mot VW idX eller annan valfri framtida bil som inte heller finns ännu och som ingen här har sett eller testat eller vet räckvidd på, men starta gärna en separat tråd för det.
Du har rätt i att vill man ha en bil som levereras just nu i veckan så är MY inget alternativ. Den går att beställa, men kommer inte att levereras på ett antal månader (minst).

Själv är jag så där gammalmodig och konservativ att vill jag testa en ny bilmodell innan jag beställer/köper, men finns ju många som även beställt andra bilar innan de börjat att levereras. Inte minst M3 och både ID3/ID4 var det många som beställde långt innan de var klara för leverans.

Vidare så har du rätt i att vi vet inte exakta specar på MY i Europa. Dagens värden är baserade på MY som tillverkas i USA. Den i Europa kommer garanterat inte bli sämre, men troligen både snabbare, större batterikapacitet och lättare vikt. Så räkna med MY i USA, men bättre på alla punkter.

Återstår att se exakt hur mycket bättre MIE MY blir jämfört med MIU MY, men här är en sammanfattning gällande vad det gissa på av många insatta (ta detta dock som endast en gissning bland många andra, och absolut inte som fakta eller sanning):



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av MWall »

arnold skrev:
MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
Beklagar att jag försökte jämföra men läste ärligt talat enbart sista sidorna av denna tråd som handlade om ID4 och Model 3/Y jämförelser och där det enligt mig saknades en hel del information i jämförelserna som beskrevs i tidigare poster. Skulle varit intressant om någon känner till punkter hos ID4 jag har missat, men då kanske det lämpar sig bättre i en ny tråd.
Jag ska inte säga att de har fel heller eftersom jag inte vet. Att en person hade fel för 18 månader sen betyder inte att alla har fel hela tiden.

Däremot så är Tesla extremt toppstyrt och nästan inga läckor förekommer. Mycket eftersom de antagligen inte kommunicerar ut sån här information i organisationen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

arnold skrev:
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
FYI: Tror inte du får tillbaka handpenningen på 1000.- för M3 eller MY. Var så tidigare om åren för M3, men inte sedan ett bra tag tillbaka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

martinot skrev:
arnold skrev:
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
FYI: Tror inte du får tillbaka handpenningen på 1000.- för M3 eller MY. Var så tidigare om åren för M3, men inte sedan ett bra tag tillbaka.
Står i avtalet är den är helt återbetalbar så blir förmodligen mycket svårt att neka återbetalning. Lär få rätt i varje rättsinstans om de nekar.
"Du kan avbeställa din förbeställning när som helst fram till den dag Fordonet levereras till dig, och du erhåller då full återbetalning av din betalning för förbeställningen."
Skriv svar