VW ID3 vs ID4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
MY är ett nummer större än ID4.
MY finns som 7 sitsig.
Screenshot_20210405-105056_Gallery.jpg
För det första så finns inte MY än så länge för oss i Europa, när den kommer är fortfarande mer eller mindre okänt.

7-sits är inte ens valbart i konfiguration.

Sen har jag svårt att se att MY har över 700 liter om man mäter på samma sätt, men det kommer väl visa sig den dagen den väl kommer.

Oavsett så är jag inget fan av M3 rent estetiskt, men MY passar mig bättre så en sån kan det mycket väl bli för mig den dagen den levereras, men då det verkar bli mer eller mindre en ny bil från Berlin så kommer jag oavsett vänta in och se hur den är, kanske blir en period av barnsjukdomar?

Vad gäller laddnätverk så är den fördelen ingen dealbreaker alls för mig, har laddmöjligheter där vi oftast befinner oss. Tror dessutom att skillnaden blir mindre och mindre månad för månad med OK/Q8 och CircleK t.ex, och Teslas priser kryper upp hela tiden...


Slutsats, M3 gillar jag inte, MY får vi se den dagen den börjar levereras, kan mycket väl bli en sån då beroende på konkurrensen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Men det är inte bara prestanda som skiljer. Långt ifrån.

* Räckvidd.
* Energisnålhet/effektivitet.
* Laddhastighet.
* Fyrhjulsdrift.
* Ljudanläggning.
* Kartor och övrig MMI.
* Bättre track record gällande förbättringar genom OTA-uppdateringar.
* Stabil app, med alla grundläggande funktioner (även om man alltid kan önska mer).
* Autopilot.
* Laddnät; Tesla SuC.

Så även om man inte har det minsta intresse av bilars prestanda, så är det potentiellt rätt mycket annat praktiskt som skiljer. Inte minst fyrhjulsdrift och SuC.
Det mesta av detta får man ta med ganska stor försiktighet.
* Räckvidd kan vi inte säga så mycket om innan man har gjort riktiga jämförande tester. Jag tror att skillnaden är rätt liten i praktiken.
* Troligen är MY snålare, ja. Men hur stor skillnad är det egentligen?
* MY laddar snabbare ja. Men det handlar i praktiken inte om så många minuters skillnad. Intenting som skulle få mig att välja MY för 100k extra.
* AWD kommer ID4 att få snart. Den punkten faller alltså.
* Ljudanläggning vet jag inget om.
* Vad är det för fel på VWs kartor? MMI kan jag hålla med om. Men det är en smaksak. Jag gillar varken det ena eller det andra.
* OTA, nja. Jag föredrar en bil som fungerar från dag ett. Och då har jag inte varit imponerad av varken Tesla eller ID-bilarna hittills.
* VWs app är absolut inget fel på tycker jag. Även om man alltid kan önska mer.
* Autopilot? Really? En VW gör garanterat inga spökinbromsningar. Det går dessutom att aktivera VWs "autopilot" fast man drar släp. Just den fina farthållaren och filassistenten vs Teslas autopilot skulle faktiskt få mig att välja VW och inte Tesla.
* SuC givet. Klar fördel Tesla som nästan utklassar allt annat.

Sen har ID4 en del fördelar:
- HUD med AR
- bättre strålkastare
- tystare kupé (med förbehåll, jag har inte testat MY, men jämfört med M3)
- bättre stolar (även med massage och grejer)
- 3D kameravy
- troligen bättre byggkvalitet (också med förbehåll eftersom vi inte vet hur tyska MY kommer se ut)
- mycket bättre servicenät
- trots allt lägre pris, även om skillnaden är ganska liten
- snyggare bil :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
* Autopilot? Really? En VW gör garanterat inga spökinbromsningar. Det går dessutom att aktivera VWs "autopilot" fast man drar släp. Just den fina farthållaren och filassistenten vs Teslas autopilot skulle faktiskt få mig att välja VW och inte Tesla.

...

- snyggare bil :)
Går att köra AP med släp också. Men kanske inte att rekommendera då bilen inte tar hänsyn till det.


ID4 och snygg tycker jag inte ska tas i samma mun. Det är ju tur att det finns en Skoda version av bilen så att det går att överväga modellen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av Bjelke »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
MY är ett nummer större än ID4.
MY finns som 7 sitsig.
För det första så finns inte MY än så länge för oss i Europa, när den kommer är fortfarande mer eller mindre okänt.

7-sits är inte ens valbart i konfiguration.

Sen har jag svårt att se att MY har över 700 liter om man mäter på samma sätt, men det kommer väl visa sig den dagen den väl kommer.

Oavsett så är jag inget fan av M3 rent estetiskt, men MY passar mig bättre så en sån kan det mycket väl bli för mig den dagen den levereras, men då det verkar bli mer eller mindre en ny bil från Berlin så kommer jag oavsett vänta in och se hur den är, kanske blir en period av barnsjukdomar?

Vad gäller laddnätverk så är den fördelen ingen dealbreaker alls för mig, har laddmöjligheter där vi oftast befinner oss. Tror dessutom att skillnaden blir mindre och mindre månad för månad med OK/Q8 och CircleK t.ex, och Teslas priser kryper upp hela tiden...


Slutsats, M3 gillar jag inte, MY får vi se den dagen den börjar levereras, kan mycket väl bli en sån då beroende på konkurrensen.
Tycke och känsla underskattas ofta (inte bara här på tcs), gillar jag en bil så väger det ganska tungt liksom, vilket
en del ibland har svårt att köpa... visst väger fakta tungt också såklart, beroende på vad, men ibland bara vill man
verkligen ha en sak och ibland absolut inte (även om fakta talar emot).
Tesla är ofta helt hopplösa att ha att göra med och jag är verkligen less på skiten sedan länge, det är så mycket som
inte sköts rätt där att man blir deprimerad bara man tänker på det. Jag skulle helst velat ha något annat men än så
länge har fördelarna vägt över...
(Idag ska jag förresten betala 7500kr för en ny backkamera eftersom sprickan i glaset beror på ”yttre åverkan” men
hur i helt....e är det ens möjligt liksom, och priset är bara löjligt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Tycke och känsla underskattas ofta (inte bara här på tcs), gillar jag en bil så väger det ganska tungt liksom, vilket
en del ibland har svårt att köpa... visst väger fakta tungt också såklart, beroende på vad, men ibland bara vill man
verkligen ha en sak och ibland absolut inte (även om fakta talar emot).
Tesla är ofta helt hopplösa att ha att göra med och jag är verkligen less på skiten sedan länge, det är så mycket som
inte sköts rätt där att man blir deprimerad bara man tänker på det. Jag skulle helst velat ha något annat men än så
länge har fördelarna vägt över...
(Idag ska jag förresten betala 7500kr för en ny backkamera eftersom sprickan i glaset beror på ”yttre åverkan” men
hur i helt....e är det ens möjligt liksom, och priset är bara löjligt)
Ja, det är mycket känslor i bilar. Inte alltid helt förnuftsfyllt. :lol:

Just nu tycker jag att jag är lite låst till Tesla. Jag ser fortfarande inga alternativ. Ska vara E-Tron då, resten är för små, men då är det där med att jag inte gillar Audi, av hävd. Och så är räckvidden aningen för kort och laddnätverket aningen för klent och spretigt.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

Jag valde mellan en Model Y och ID4 i höstas då det slutade med att jag beställde en Model Y Long Range.
Kan inte hålla med om att ID4 är bättre på allt. Det enda som Model Y saknar mot ID4 Max är en Head-up-display, en sensor för öppna baklucka med foten, "flytande blinkers", uppvärmda spolarmunstycken och takreling. För mig är samtliga features struntsaker.

HUD finns gott om tredjeparts om man hänger upp sig på det. Har aldrig haft det så inget jag kommer sakna.
Bättre stålkastare vet vi inget om då Model Y också kommer få matrixljus, som inte Model 3 har.
Tystare kupé, Tycker jag inte var någon större skillnad mellan kollegans Model 3 2020 och min provkörning av ID4. Model Y lär få minst lika bra ljudisolering. Beror förmodligen mer på vilka däck man kör med.
Massagestolar finns inte på ID4 vad jag vet, enbart ID3. För mig ändå en struntsak som jag aldrig skulle använda.
Finns en knapp på Model 3 som visar bak och sidokamerorna på skärmen, då kan man se runtomkring bilen, den funktionen finns antagligen på Model Y också. Framåt ser man ju själv. 3D kameravy där man ser bilen från luften känns mer som en gimmick än något man har nytta av. Räcker gott med den kamerafunktion som Tesla har.

Det skiljer drygt 100k idag och för det får jag:
-En större bil både interiör och bagagemässigt.
-Högre dragvikt.
-Fyrhjulsdrift. Även om ID4 snart får fyrhjulsdrift lär de inte behålla samma pris och då skiljer det ännu mindre i pris.
-Mycket bättre prestanda till och med på Long Range varianten.
-Ej bekräftat Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
-Tillgång till pålitligt laddnätverk i hela Europa med dubbelt så snabb laddning mot ID4, 250kw vs 125kw. Deras laddnätverk byggs dessutom ut mångdubbelt fortare, när andra bygger enstaka stolpar här och där som orsakar köer så bygger Tesla 10-20 stolpar på ett bräde.
-Tycker Model Y är snyggare än både ID4 och Enyaq.

Annat som ligger fördel hos Tesla:
-Inga direkta servicekrav och om det behövs kan de komma hem till uppfarten. Förstår inte syftet med att ha ett Teslacenter runt knuten när man sällan behöver köra dit. Bor man längre än 10mil från ett center och felet inte går att laga på uppfarten hade de folk som kunde hämta bilen eller så kunde man få laddningskrediter för motsvarade sträcka t/r. Detta var dock inget kollegan kände till så det kanske är något nytt. Tesla har dessutom en nybilsgaranti på 4 år max 8000mil vilket jag inte kommer köra. ID4 har obegränsat mil 2 år.
-Mer stabil och följsam mjukvara där uppdateringar med nya features ingår bilens livslängd.
-Byggmässigt känns Model Y mer hållbar med dörrar och huv av aluminium som inte rostar.
-Känns tryggare att behålla en längre tid då Tesla producerar mycket av bilens innehåll in-house och har över 10 års erfarenhet av elbilar, samt längre garanti.
-Förmodligen bättre andrahandsvärde.

Att jämföra en Model 3 mot ID4 är däremot bara löjligt för Model 3 saknar så mycket som Model Y har. Bland annat har Model 3 inte matrixljus, rattvärme, hel baklucka, mörktonade bakrutor, och allt detta har Model Y. Model 3 är dessutom en helt annan bil eftersom det är en sedan.

Att Tesla skulle ha sämre byggkvalite tycker jag bara är trams efter ha granskat kollegans Model 3 årsmodell 2020. Finns detaljer som kunde gjorts bättre men på det stora hela inga större skillnader. Sedan finns det måndagsexemplar hos alla biltillverkare.

Om något går sönder lär det inte vara gratis att få det lagat på en ID4 heller. Jag har åtminstone alltid fått betala rätt saftiga summor för reparationer på mina fossilbilar.
Tesla försöker förenkla konstruktionen i bilen så att färre saker kan gå sönder vilket bör båda gott för en låg driftskostnad. Bara en sån sak som att Tesla har automatsäkringar på hela elsystemet som kan återställas automatiskt, medan ID4 har traditionella säkringar som brinner av och behöver bogseras in för att bytas om det är något allvarligt. För det finns ingen VW-service som kommer ut till mig på uppfarten och lagar det.
Senast redigerad av arnold, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av backe »

Märkligt ändå hur en tråd om ID3 och ID4 helt plötsligt handlar om Tesla M3 och MY?

På något sätt så måste alltid en Teslanisse hoppa in och säga hur mycket bättre Tesla är trots att ingen bett om den jämförelsen?

Dessutom argumenteras det hur bra Model Y är trots att den inte finns för oss i Europa ännu, och den som ska säljas i Europa ska vara mer eller mindre helt annorlunda i konstruktion och batterier och ändå så argumenteras det hur byggkvalité och räckvidd är på något som inte finns ännu?
Då kanske vi ska jämföra MY(Berlin) mot VW idX eller annan valfri framtida bil som inte heller finns ännu och som ingen här har sett eller testat eller vet räckvidd på, men starta gärna en separat tråd för det.


Sen vad gäller det som tråden handlar om så kunde man åtminstone tills nyligen få en id3 privatleasing för 2995:-, jag kan mycket väl tänka mig en sån som andrabil, men skulle det bara skilja i pris som i trådstarten mellan en id3 45kWh och en id4 77kWh så skulle jag välja id4, men jag tror inte situationen ser ut riktigt så i verkligheten men har inte kollat prislistorna själv.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av ObscureEconomist »

arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
Beklagar att jag försökte jämföra men läste ärligt talat enbart sista sidorna av denna tråd som handlade om ID4 och Model 3/Y jämförelser och där det enligt mig saknades en hel del information i jämförelserna som beskrevs i tidigare poster. Skulle varit intressant om någon känner till punkter hos ID4 jag har missat, men då kanske det lämpar sig bättre i en ny tråd.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Märkligt ändå hur en tråd om ID3 och ID4 helt plötsligt handlar om Tesla M3 och MY?

På något sätt så måste alltid en Teslanisse hoppa in och säga hur mycket bättre Tesla är trots att ingen bett om den jämförelsen?
Detta är TCS, och inte märkligt i en jämförelsetråd. :D

FYI: Diskuteras lika mycket ID4 och andra bilar i Polestartråden, och även i vissa Teslartrådar.

Så är nog mycket väderkvarnar som syns här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Dessutom argumenteras det hur bra Model Y är trots att den inte finns för oss i Europa ännu, och den som ska säljas i Europa ska vara mer eller mindre helt annorlunda i konstruktion och batterier och ändå så argumenteras det hur byggkvalité och räckvidd är på något som inte finns ännu?
Då kanske vi ska jämföra MY(Berlin) mot VW idX eller annan valfri framtida bil som inte heller finns ännu och som ingen här har sett eller testat eller vet räckvidd på, men starta gärna en separat tråd för det.
Du har rätt i att vill man ha en bil som levereras just nu i veckan så är MY inget alternativ. Den går att beställa, men kommer inte att levereras på ett antal månader (minst).

Själv är jag så där gammalmodig och konservativ att vill jag testa en ny bilmodell innan jag beställer/köper, men finns ju många som även beställt andra bilar innan de börjat att levereras. Inte minst M3 och både ID3/ID4 var det många som beställde långt innan de var klara för leverans.

Vidare så har du rätt i att vi vet inte exakta specar på MY i Europa. Dagens värden är baserade på MY som tillverkas i USA. Den i Europa kommer garanterat inte bli sämre, men troligen både snabbare, större batterikapacitet och lättare vikt. Så räkna med MY i USA, men bättre på alla punkter.

Återstår att se exakt hur mycket bättre MIE MY blir jämfört med MIU MY, men här är en sammanfattning gällande vad det gissa på av många insatta (ta detta dock som endast en gissning bland många andra, och absolut inte som fakta eller sanning):



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av MWall »

arnold skrev:
MWall skrev:
ObscureEconomist skrev:
arnold skrev:
-Längre räckvidd. Model Y som kommer produceras i Europa har ett annat batteri med minst 10mil längre räckvidd än den som visas på hemsidan enligt säljaren då jag beställde.
Låter inte ett dugg trovärdigt men men vissa går väl på allt

Säljarna på Tesla får sin information från youtube och vet inte ett smack mer än vad vi gör. Hon jag hade med i bilen när jag provkörde en Model 3 hösten 2019 sa t ex att ratten var förberedd för rattvärme. Jag hade dagarna innan sett någon som tagit isär en ratt och konstaterat att det inte fanns värmeslingor i den... Så hon hade uppenbarligen fel.

Jag tycker det är ganska allvarligt att säljarna faktiskt ljuger. Eller ja, de kanske inte gör det medvetet med de sprider rykten.
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
Beklagar att jag försökte jämföra men läste ärligt talat enbart sista sidorna av denna tråd som handlade om ID4 och Model 3/Y jämförelser och där det enligt mig saknades en hel del information i jämförelserna som beskrevs i tidigare poster. Skulle varit intressant om någon känner till punkter hos ID4 jag har missat, men då kanske det lämpar sig bättre i en ny tråd.
Jag ska inte säga att de har fel heller eftersom jag inte vet. Att en person hade fel för 18 månader sen betyder inte att alla har fel hela tiden.

Däremot så är Tesla extremt toppstyrt och nästan inga läckor förekommer. Mycket eftersom de antagligen inte kommunicerar ut sån här information i organisationen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av martinot »

arnold skrev:
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
FYI: Tror inte du får tillbaka handpenningen på 1000.- för M3 eller MY. Var så tidigare om åren för M3, men inte sedan ett bra tag tillbaka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID3 vs ID4

Inlägg av arnold »

martinot skrev:
arnold skrev:
Det är illa i såna fall. Då är möjligtvis en del av mina övriga punkter även de är felaktiga. Som tur är går det alltid att avbeställa och få tillbaka sin handpenning. Min beställning ligger inte hugget i sten.
FYI: Tror inte du får tillbaka handpenningen på 1000.- för M3 eller MY. Var så tidigare om åren för M3, men inte sedan ett bra tag tillbaka.
Står i avtalet är den är helt återbetalbar så blir förmodligen mycket svårt att neka återbetalning. Lär få rätt i varje rättsinstans om de nekar.
"Du kan avbeställa din förbeställning när som helst fram till den dag Fordonet levereras till dig, och du erhåller då full återbetalning av din betalning för förbeställningen."
Skriv svar