Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Jag sällar mig till dem som anser att det är svårt för dem att komma till produktion. Men om de väl kommer dit så är jag däremot övertygad om att de har en egen nisch och kommer att sälja tillräckligt bra för att överleva.

En sak som är intressant är att de i senaste nyhetspresentationen berättade att deras solcellsteknologi har rönt intresse från andra aktörer. Man pratade om att täcka sidorna på lastbilssläp med solceller. Att man på detta vis skaffar sig sidoinkomster och bygger andra allianser är något som stabiliserar företaget och ger dem utökade möjligheter att växa.

Men jag är ingen fanatisk anhängare utan försöker se det realistiskt. Men jag är lite förvånad över att jag både här på forumet (kanske inte just nu i den här tråden) och på FB möter så många som är rätt aggressiva mot Sono Motors. Tycker inte att det finns nån anledning till att vara det. Det är väl bara roligt om fler elbilstillverkare lyckas!
Är inte det minsta agressiv mot nya biltillverkare. Ju större urval, och ju tuffare konkurrens, ju bättre för oss kunder. Så ser inget negativt för oss kunder. Bara positivt.

Men detta sagt så har jag två stora saker som jag tycker är märkliga gällande Sonos:

1. Jag har själv jobbat på "andra sidan" i en del år, och vet hur tufft det kan vara även för etablerade och välfinansierade tillverkare, att introducera helt ny teknik och nya bilserier/plattformar. Att du direkt som ny aktör försöka direkt gå i det det mest prispressade segmentet är (som jag ser det) ett märkligt beslut som gör det onödigt svårt för de.

2. Finner en viss komik (och det sticker jag inte under stol med!) att de lanserade ett par prototyper för testkörning, som visade sig vara ombyggda BMW i3. :D

Nr 1. ser (jag) som fel affärsstrategi, men som främst kommer drabba ägarna/företaget. Nr 2. finner jag både lite festligt, och lite lätt anmärkningsvärt (och även viss humor, vilken jag ber om ursäkt för om det förolämpar någon).

I övrigt önskar jag de lycka till, och hoppas att all tid och alla de pengar de investerar inte kommer att vara förgäves.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker även det är lite suspekt att man lierar sig med NEVS som är ett företag som är svårt att förstå sig på. Det är nu flera år sedan man köpte Saabs konkursbo och sen dess har många projekt/idéer passerat revy. Den ena märkligare än den andra. Fabriken i Trollhättan står där utan betydande verksamhet och trots att man inte har någon produkt har man fokuserat på att bygga ännu fler fabriker i kina.

Nu vill man alltså tillverka Sono.
Varför jag undrar vad karossen är uppbyggd är för att Sono tidigare hävdat att man inte behöver vare sig karossverkstad, dyra pressverktyg eller måleri.
Man kan då undra om NEVS anläggning verkligen är den bästa då man ju har både karossverkstad och måleri.

Men framtiden får väl utvisa om det någonsin kommer tillverkas något i den där gamla fabriken igen.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Dexter »

Nya Vinfast VF e35 från Vietnam.
Den nya "Voltswagen dödaren"?
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av borgward »

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Skriv svar