Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Klintan skrev:
ELA skrev:
Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då? :(

Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Robin92 »

Skulle tro att xpeng och nio kommer lyckas relativt bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
ELA skrev:
Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då? :(

Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.

Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
ELA skrev:
Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då? :(

Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.

Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av arnold »

Rimac, Lucid Motors, Rivian, Nio, Canoo

Bankwupt: Bollinger Motors, Fisker, Uniti, Byton, Lightyear, Sono Motors, Vinfast, Faraday Future, Lordstown, Piëch, Apple (enbart biltillverkning)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.
Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.
Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:
SonoSion.JPG
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:
ELA skrev:
Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då? :(

Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.

Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.
Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:
Och där ser du stommen jag pratar om. Den som bär upp karossen och som ger möjlighet till någon form av krocksäkerhet. BMW i3 använder en kolfiber monocoque men jag antar att Sono använder en stomme av stål.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre. Det intressanta med den här bilen är ju deras kombination av liten och kompakt bil till ett lågt pris med en massa bra egenskaper som:
* stort bagageutrymme, ett vertikalt bakparti med en stor baklucka som gör att den sväljer mycket bagage och baksäten som fälls till ett plant golv.
* dragkrok, även om den kanske bara blir 750 kg, men jag tror inte att sista ordet är sagt, för detta gäller obromsat släp. De är lite vaga när man frågar dem. Kanske testerna med förseriebilarna kommer att medge en högre vikt på bromsat släp.
* 16A 240V-uttag.
* 11 kW typ 2-uttag för att dela med sig till andra bilar. I appen ska man kunna sätta en nivå på hur mycket man vill släppa till en annan som laddar.
* V2G
* att de släpper reparationsmanualerna helt fria på nätet med videohandledningar i hur man gör service och byter delar på bilen. Man köper reservdelar via postorder från dem.
* en egen bildelnings- och samåkningsapp.
* solceller som laddar både när bilen står still och när man kör.

Jag är väl personligen inte så intresserad av bildelning, t.ex. Men att man ska kunna hjälpa en medelbilist i elektronnöd är ju bra! Solcellerna ger ju iofs lite grann, men jag ser det mest som en gimmick. Men visst, om du fricampar så har du gratis el till dina elartiklar du har med dig ut i naturen! ;)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Robertrimmevik »

Tror hårt på Rivian. El-pickup blir nog stort överlag. (Vanliga pickuper börjar straffskattas bort) med lång räckvidd, stort lastutrymme och stora bränsle besparingar.
Lucid tror jag lyckas tack vare sin långa räckvidd.
FaradayFuture tycker jag har något på gång med sin satsning på lyx i baksätet. (Hoppas bara dom gör något åt exteriören på slutprodukten)

Nio har väll redan lyckats. Och vem vill inte ha möjligheten att uppgradera sitt batteri? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?

Eller mer som en BMW i3?

Totalt olika elbilar!

Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.

Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?

Eller mer som en BMW i3?

Totalt olika elbilar!

Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.

Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin. ;)
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av PoloPrinsen »

Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.

Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.

Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.

Själva körningen var begränsad så inget väghållningstestaktigt utan bara accelerera och bromsa. Funka som elbil skall, men självklart inget i prestandaväg som i en Tesla.

"Färgvalsmöjligheten", T-Fordsvart, ser jag som ett acceptabelt nödvändigt ont, samma med att ingen extrautrustning kan väljas till (förutom dragkrok som det verkar). Allt för att pressa TK och i slutändan priset för kunden.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?

Eller mer som en BMW i3?

Totalt olika elbilar!

Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.

Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin. ;)
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?

Eller mer som en BMW i3?

Totalt olika elbilar!

Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.

Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin. ;)
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3? :D
Ja, det skulle man ju kunna säga. Och jag var väl inte så intresserad av själva körningen utan mer att få uppleva utrymmena och storleken etc. Den var mycket större än jag hade förväntat mig, t.ex.

Jag är ju egentligen inte särskilt intresserad av det mesta som en Tesla erbjuder, eftersom det mesta är en lyx som jag egentligen inte är beredd att betala för. Jag är mer intresserad av en billig och praktisk bil och det viktigaste är en dragkrok. Det var det som gjorde att jag ändå valde att lägga en löjligt stor andel av min lön på privatleasing av en Tesla 3 och jag hoppas kunna komma ifrån Teslaträsket så snart som möjligt och Sono Sion är en kandidat till en ersättare. Som den senaste tidsplanen ser ut så skulle den kunna komma till mig lagom till leasingen av Teslan tar slut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:

Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.
Som en Tesla M3?

Eller mer som en BMW i3?

Totalt olika elbilar!

Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.

Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin. ;)
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.
Så man kan säga att din testkörning inte sa ett endaste jota om en eventuellt kommande Sonos, men att du iaf. nu fått testkört en BMW i3? :D
Ja, det skulle man ju kunna säga. Och jag var väl inte så intresserad av själva körningen utan mer att få uppleva utrymmena och storleken etc. Den var mycket större än jag hade förväntat mig, t.ex.

Jag är ju egentligen inte särskilt intresserad av det mesta som en Tesla erbjuder, eftersom det mesta är en lyx som jag egentligen inte är beredd att betala för. Jag är mer intresserad av en billig och praktisk bil och det viktigaste är en dragkrok. Det var det som gjorde att jag ändå valde att lägga en löjligt stor andel av min lön på privatleasing av en Tesla 3 och jag hoppas kunna komma ifrån Teslaträsket så snart som möjligt och Sono Sion är en kandidat till en ersättare. Som den senaste tidsplanen ser ut så skulle den kunna komma till mig lagom till leasingen av Teslan tar slut.
Finns ju bra leasing av både e-tron och PS2 som jag skulle kikat på om jag var du, och inte ville vara kvar i "Tesla-träsket" (förstår att alla inte gillar Tesla, och helt OK). Speciellt e-tron kan ju vara en potentiellt bra dragbil som det verkar.

Sorry att jag pikade dig, eller var egentligen enbart Sonos jag pikade, för "provkörningen". Men tyckte bara att det var så komiskt att de bjöd in kunder till att provköra en konkurrents elbil, och inte sin egna. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10785
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Fredrik j »

PoloPrinsen skrev:
Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.

Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.

Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.

Mvh PP.
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite. Sen är ju lådformen inte speciellt stabil. Som vi diskuterade förut så har man en stomme man monterar karossen på. Styvhet i den stommen är viktig.
Bilden du visade från presentationen visar en "bur med stolpar" vilket ju inte är optimalt. En sedankaross är enklast att få styv. Som en Model3 eller en Taycan/e-tron GT.
Ska man göra något annat och hålla vikten nere behöver man mer exotiska konstruktioner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Finns ju bra leasing av både e-tron och PS2 som jag skulle kikat på om jag var du, och inte ville vara kvar i "Tesla-träsket" (förstår att alla inte gillar Tesla, och helt OK). Speciellt e-tron kan ju vara en potentiellt bra dragbil som det verkar.

Sorry att jag pikade dig, eller var egentligen enbart Sonos jag pikade, för "provkörningen". Men tyckte bara att det var så komiskt att de bjöd in kunder till att provköra en konkurrents elbil, och inte sin egna. :D
Ingen fara! :D Med Teslaträsket menar jag att det är så dyrt, så e-tron eller PS2 är inget alternativ. Sono Sion ska ju kosta c:a 250000 före bonusar, så det är lite skillnad.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av PoloPrinsen »

Fredrik j skrev:
PoloPrinsen skrev:
Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.

Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.

Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.

Mvh PP.
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite. Sen är ju lådformen inte speciellt stabil. Som vi diskuterade förut så har man en stomme man monterar karossen på. Styvhet i den stommen är viktig.
Bilden du visade från presentationen visar en "bur med stolpar" vilket ju inte är optimalt. En sedankaross är enklast att få styv. Som en Model3 eller en Taycan/e-tron GT.
Ska man göra något annat och hålla vikten nere behöver man mer exotiska konstruktioner.
Ja en lådform är ju tex inte helt optimal vad gäller luftmotstånd.

Själv så är det intressanta den praktiska delen för mig, när man som jag är med i 2 metersklubben så är det genast intressant OM man får rum i bilen överhuvudtaget eller inte. Ett problem jag önskar färre upplever framöver.

Anekdoter:
Min far ångrar ännu idag att han inte lät SAABåterförsäljaren ta bort underredet helt och svetsa fast stolen direkt på golvplåten i en ny Sonett som han annars inte fick rum i.
Att pyssla med sånt idag med alla dessa regler osv känns uteslutet för min del så jag hoppas alltid att designchefen inte är för kort i rocken på de i mitt tycke intressanta bilmodellerna som jag kan tänkas välja mellan inför ett köp.

Lamborghini Countach växte jag ifrån när jag fick köra moped. Enbart Porsche 911 har varit rymlig nog för mig att drömma om av de så kallade sport/supersportbilarna.
Så kan det vara! ;-)
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
När det gäller utrymmen så påverkas det ju mycket av karossformen. En lådform är inte det optimala. Se hur alla Teslas bilar ser ut. Svepande taklinje.
När Sono också behöver möta förväntningar på effektivitet kommer man troligtvis få runda av lite.
Nej, det kommer de inte att göra. Sion är inte en långfärdsbil för höga hastigheter utan en utpräglad stadsbil, precis som Zoe. Det är ju så att alla vill inte ha en bil med samma egenskaper som en Tesla 3 utan söker annat, t.ex. ett fyrkantigt lastutrymme. Då vet man att den drar mer vid höga hastigheter, inget konstigt med det. Det är på tiden att det kommer ett större utbud av elbilsmodeller. Hittills har det varit en hel del jakt på "Teslaegenskaper". Men det är bara en typ av bil. Det finns så många andra. Dessutom väntar många på billigare elbilar. Det är också tanken med Sion.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Svenssons »

Sion konkurrerar väl mer med Zoe, i3, e-208, Honda E, Mini, e-Up, Corsa-e, Leaf/Ariya, MX-30 mfl snart kommande mindre elbilar.

Själv tror jag inte så mycket på Sion. Känns som ett begränsat projekt som inte har någon direkt säljande USP utan bara några gimmicks.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Sion konkurrerar väl mer med Zoe, i3, e-208, Honda E, Mini, e-Up, Corsa-e, Leaf/Ariya, MX-30 mfl snart kommande mindre elbilar.

Själv tror jag inte så mycket på Sion. Känns som ett begränsat projekt som inte har någon direkt säljande USP utan bara några gimmicks.
Jag ser det tvärtom som att det verkligen är en säljande USP de har. De har samlat en rad olika egenskaper som få andra har i en billig bil. I Tyskland är intresset stort för den här bilen. Man får inte se det ur Teslaperspektivet. Som du själv skriver så ska den jämföras med småbilar. Om man t.ex. ser på Zoe med Teslaperspektivet så skulle den inte ha sålts i särskilt många exemplar, men den är ju en av Europas riktiga storsäljare.

Men hela projektet står fortfarande och väger och det är tveksamt om den kommer i produktion. Men jag sitter still i båten med min reservation.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?

Inlägg av PoloPrinsen »

Ingen garanti alls, men nu har det iaf uppnåtts 13000 st reservationer. Så många tror och/eller hoppas på att detta skall ros iland.
https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -sev-sion/

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar