Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.