Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av BrooklynS »

Man kan ju ha en miljon kW som maxladdning, det viktiga är ju var man laddar - där ligger begränsningen. Dvs det skall finnas lediga och fungerande laddare när man åker långt.
Tesla Y LR -22 EAP
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Maw »

BrooklynS skrev:
Man kan ju ha en miljon kW som maxladdning, det viktiga är ju var man laddar - där ligger begränsningen. Dvs det skall finnas lediga och fungerande laddare när man åker långt.
Ja, det finns kanske inga laddare som klarar 360 kW. Är väl Ionity med 350 kW som kommer närmast?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
Nu har den gått i produktion.
https://www.topgear.com/car-news/electr ... production
The twin-motor version gets 536bhp and 566lb ft of torque, meaning the 0-62mph sprint takes 3.8 seconds. It also gets a massive 100kWh battery for up to 435 miles of range, and with 360kW fast charging available it can top up from 10 to 80 per cent in just 30 minutes. 
Är 360 kW snabbladdning bäst i världen om det stämmer?
Isf är det nog en ganska skarp (dvs kort) peak, medeleffekt blir väl 140kW om jag tänkte rätt (och detta är ju
10-80% plus lite saltade siffror skulle jag gissa på iaf).
Klarar den att hålla 140kW som medel så är det ju bra såklart ändå (med dagens mått iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Intressant Zeekr 001-test (engelska subs)


Sjukt mycket bil för pengarna tycker jag. Luftfjädring och fräsh interiör. Snabbt UI. MobilEye's senaste plattform, men utan Lidar.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Peter Andersson »

Mera info om Zeekr 001.
20211230_211539.jpg
20211230_211602.jpg
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lurkern »

En sån här kan jag tänka mig. Undrar när den går att beställa...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
En sån här kan jag tänka mig. Undrar när den går att beställa...
Kanske 2023.
https://topelectricsuv.com/news/zeekr/z ... ogo-geely/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lurkern »

Ser väldigt fin ut. Tyvärr är det en Kinabil och går bort av den anledningen.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 03 jun 2023 16:00
Tyvärr en låst artikel.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Det var varken pris eller detaljer. Bara att det snart är dags.

Elbilstillverkaren Zeekr är ett av alla nya märken som är på väg till Sverige. Och när man säger nytt märke så är det verkligen så i fallet Zeekr. Namnet ska vara en lek med orden ”generation Z” och ”geek” och bolaget bildades så sent som 2021.

Men även om varumärket och namnet är nytt finns det bilbyggartradition i bolaget. Geely är ägare och mycket av utvecklingen av bilarna sker i Göteborg.

Erfarenhet har också bolagets Europachef, Spiros Fotinos, som jobbat på olika positioner inom Toyota och Lexus i mer än 20 år.

När Di pratar med honom inför den stundande lanseringen är han i Göteborg, som kommer att vara en av hans två hemstäder i Europa framöver.

”Göteborg är superviktig som hemstad för våra avdelningar för forskning och utveckling och design. Amsterdam blir den affärsmässiga hemstaden i Europa”, säger Spiros Fotinos.

Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.
Spiros Fotinos, Europachef på Zeekr.Foto:Zeekr
Det är också i Sverige och i Nederländerna som bilarna lanseras först. Två modeller är aktuella från start, Zeekr 001 och Zeekr X. Den förstnämnda är en större sportkombi med räckvidd på cirka 60 mil, 0-100 km/tim går på 3,8 sekunder och den maximala effekten ligger på över 500 hästkrafter.

Zeekr X är en mindre cross-over som kommer bli tillgänglig för fler prismässigt. Den är också intressant eftersom den bygger på samma plattform som modeller från Smart och kommande Volvo EX30.

Zeekr X är en mindre cross-over.
Zeekr X är en mindre cross-over.
Läser man om vad Zeekr vill vara så dyker ord som ”premium” och eldrivet upp. Inte helt olikt språkbruket från Volvo Cars VOLCAR B +6,27% och Polestar alltså.

Hur ska då Zeekr positioneras jämte andra Geelymärken som Volvo Cars och Polestar? Enligt Spiros Fotinos finns ingen klar hierarki inom Geely-gruppen, från budget till mer åt det lyxiga hållet, som hos en del andra koncerner med många märken.

”Geely tänker inte på det sättet. Det finns plats för alla tre och Zeekr ska stå för prisvärdhet med en hög teknologisk nivå. Prestanda och körglädje är viktigt, men i balans med komfort och räckvidd. Vi ska också ha kringtjänster som gör steget till den första elbilen så enkelt som möjligt och vi hoppas locka många förstagångsköpare.”

Och vad säger du om den interna konkurrensen?
”Sett till vår totala marknadsandel på gruppnivå finns det utrymme att växa för de olika märkena”, säger han diplomatiskt.

Som många andra nya spelare på marknaden tänker Zeekr inte ha några stora bilhallar och traditionella återförsäljare.

”Vårt fokus är primärt direktförsäljning. Vi vill ha så nära kontakt med kunderna som möjligt, utan mellanhänder. Men vi är inte dogmatiska, i vissa situationer är det rimligt att använda sig av en mer traditionell modell. Sverige är ett stort land med några tätt befolkade områden, men även den som bor någon annanstans ska ha tillgång till våra fordon.”

Zeekr har sålt omkring 100.000 bilar och i planerna finns en snabb expansionstakt till 650.000 fordon 2025.

Zeekr 001 byggs i Kina.
Zeekr 001 byggs i Kina.Foto:KEN_ZQL
Bilarna byggs i Kina och skeppas till Europa. Finns det planer på mer lokal tillverkning?
”Som en del av Geely har vi en stor fördel i och med att vi vet hur man bygger bilar med hög kvalitet i Europa. Så det är inte en fråga om vi kan utan handlar om när det skulle vara rätt i tiden att ta det steget. Vi har kapaciteten, och det är alltid en möjlighet.”

Att många nya kinesiska märken vill etablera sig på den globala marknaden står klart. Övergången till elektrifiering ger dem ett gyllene tillfälle att komma ikapp eller köra förbi en del traditionella tillverkare som inte hänger med i utvecklingen. Man kan också bygga upp en styrka på hemmamarknaden, som är världens största, innan man ger sig ut på äventyr till USA eller Europa.

”Kina är en gigantisk marknad i en tidig mognadsfas. Med fler förstagångsköpare finns större möjligheter med ny teknik. För många bilköpare i Kina finns inte en tradition av att tidigare ha ägt en bensin- eller dieselbil, då blir valet av en elbil enklare.”

Tesla växer snabbt och tar marknadsandelar från många andra traditionella biltillverkare. Varför har de etablerade märkena varit så långsamma?
”Man har underskattat kraften i omställningen mot elektrifiering. Men det är också svårt att ställa om när man har en hel struktur där vinsterna kommer från en viss affärsmodell. Att ändra den snabbt, och ställa om ett helt företag, det går inte över en natt. Det i sin tur ger oss och andra renodlade elbilstillverkare en stor fördel”, säger Spiros Fotinos.

Med det sagt ser han en konsolidering framför sig.

”Det finns ett stort intresse för den europeiska marknaden. Men kommer alla överleva? Nej.”

”Det är lätt att underskatta vad som krävs för att lyckas. Det gäller att förstå komplexiteten i Europa, det handlar om olika kundvanor i olika länder, olika språk och traditioner och stora klimatskillnader till exempel.”

Det finns en allmän rörelse mot mindre frihandel och fler handelshinder på den globala scenen. Och relationen mellan USA, Europa och Kina är långt från friktionsfri. Hur ser du på att vara ett kinesiskt bilmärke?
”Jag kommenterar inte politiken. Men från kundens perspektiv kommer många varor från Kina, telefonen du håller i handen till exempel. Så var bilen kommer ifrån är en sak, men viktigare är prisvärdhet, tjänster och kvalitet. Kan du erbjuda det är kunderna redo”, säger Spiros Fotinos.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Det kommer väl info här snart: https://zeekr.eu/sv-se/models/001
Zlatje
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 okt 2022 21:39

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Zlatje »

Zeekr 001 ser riktigt fräsch ut! Undra vad priset kommer hamna på... potentiell som ny bil för mig om jag inte köper en Raven
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Zlatje skrev: 03 jun 2023 18:09
Zeekr 001 ser riktigt fräsch ut! Undra vad priset kommer hamna på... potentiell som ny bil för mig om jag inte köper en Raven
Håller med, och grym driver-assist kommer det troligen att ha med (MobilEye senaste generation). Hoppas att dom säljer spec:en med Lidar i EU.

Edit: Kanske minns fel, det här är nog bara kameror, men fler än Tesla:
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 03 jun 2023 17:07
Det kommer väl info här snart: https://zeekr.eu/sv-se/models/001
Tack för att du klistrade in artikeln i tidigare inlägg!
Och jag har anmält mig till nyhetsbrevet hos Zeekr.
Jag var rejält sugen på Fisker runt 2018 och Zeekr för något år sedan men när de aldrig kom så föll valet på Tesla, och inget jag ångrat.
Men man ska aldrig säga aldrig…..
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Nu finns det svenska priser. Leverans i slutet av året.
Screenshot 2023-06-28 at 13.32.51.png
https://shop.zeekr.eu/en-SE/?linkCode=1

Förbeställer man nu ingår "Pre-Order Campaign":
ZEEKR Connect - 1st year of Premium Data Connectivity.
ZEEKR Power - 1 x WallBox installation or 4 months of public charging via a ZEEKR-selected partner.
ZEEKR Care - 3 years of regular/scheduled maintenance.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av martinot »

Ouch! Kinesiska premiumpriser?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av iAkita »

Jag tycker nog att det var förvånansvärt bra priser med tanke på utrustning, specifikationer och hypen. Betydligt bättre än BYD och Nio.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Lurkern »

Priserna ser OK ut? Jag kanske tror bilen är större än den är iofs.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av OfarligTesla »

Ser ju riktigt bra ut och till jäkligt bra priser, tyvärr lite stor för mig tror jag, tycker också Polestar 4 som baserar sig på samma platform ser trevligare ut. Önskar de kom med något lyxigt i Polestar 2 storlek faktiskt, får hoppas på att det kommer i framtiden och får en Polestarvariant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

Udda utseende IMO.
Påminner om lynk&co eller nån kinakopia av en gammal Jaguar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 28 jun 2023 14:52
Udda utseende IMO.
Påminner om lynk&co eller nån kinakopia av en gammal Jaguar.
Jag gillar utseendet. Liknar Porsche Macan lite?

Med specsen är ju grymma: Drar 2000kg och har allt man vill ha: HUD, MobilEye ADAS med 360-view och 28 sensorer (USS, radar, kameror). Till och med blinkersspakar!

Android auto / Apple carplay.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev: 28 jun 2023 15:11
Jag gillar utseendet. Liknar Porsche Macan lite?

Med specsen är ju grymma: Drar 2000kg och har allt man vill ha: HUD, MobilEye ADAS med 360-view och 28 sensorer (USS, radar, kameror). Till och med blinkersspakar!

Android auto / Apple carplay.
Framförallt verkar materialen vara väldigt trevliga på insidan, ger mig hopp för Polestar 4 också faktiskt. Får hoppas den är bra ljudisolerad och har bra fjädringskomfort så kan den säkert bli kanon.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2023-06-28 at 15.14.13.png
Skriv svar