Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Audi ska visa nåt intressant i Shanghai den 19 april.
Är det en A6 e-tron eller är det Q6?
PPE plattformen verkar det vara.

Audi A6 e-tron Concept, first images ahead of the debut in Shanghai.

It just looks like that Audi will present something really interesting at the Shanghai Motor Show. A few days ago, the House of the 4 rings had shared a teaser of a new electric of the e-tron family ready to debut right inside this car show. The teaser, however, did not reveal much also because it was a sketch that only showed some details of the front. A few days after the debut, images have leaked from the network that reveal in its entirety the new vehicle that should be called Audi A6 e-tron Concept.

On its technical specifications only a few hypotheses can be made. It is said, in fact, that this new battery-powered car will be the first from Audi to have the new EPP platform developed in collaboration with Porsche. Platform on which the Q6 e-tron will be born, an SUV that will arrive in Europe in the course of 2022 and the electric Porsche Macan always expected for 2022. This base allows the use of more powerful powertrains than those found on vehicles built on the MEB platform. In addition, it supports 800V architecture and that means high power DC charging.

https://www.aroged.com/2021/04/17/audi- ... hanghai-2/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av dd88 »

Audi visade en teaser under Q4-releasen och ett par dagar senare läckte det bilder på bilen som ska visas i Shanghai.

Tycker den ser riktigt bra ut och ser fram emot en avant.
6D60C4F2-101A-439D-857E-C95CB2628E9B.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »

Många vill ju ha en vanlig kombi, så en A6 e-tron kombi kanske vore nåt.
audi a6 13333.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »

Hoppas man får upp laddhastigheten på PPE plattformen.
Gissar på att man kan ladda till 80% på ca 20 min.
2025 ska man ju kunna ladda till 80% på 12 minuter.
Screenshot_20210315-163630_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av ObscureEconomist »

Ser inte dum ut, en kombimodell och 600 km räckvidd så skulle den sälja som smör.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Audi visade en teaser under Q4-releasen och ett par dagar senare läckte det bilder på bilen som ska visas i Shanghai.

Tycker den ser riktigt bra ut och ser fram emot en avant.

Bild
Brutal ful grill/nos (dock inte riktigt lika illa som BMWs senaste monster)!

I övrigt ser den OK ut. Fälgarna är väl som nosen inte heller något snyggt, men är ju lättare att byta eller välja andra antar jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Många vill ju ha en vanlig kombi, så en A6 e-tron kombi kanske vore nåt.
audi a6 13333.jpg
Vore efterlängtat med en till kombi på marknaden tycker jag (allt för få i dag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Bjelke »

A5 eller en A6 har vi ju väntat länge på, och nu kommer det till slut :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
A5 eller en A6 har vi ju väntat länge på, och nu kommer det till slut :)
Tillsammans med EQE och i5 är gänget samlat igen.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av bjornnilsson »

Varför sätter biltillverkare dit en plastkon i nosen precis som tesla gjorde pre-facelift på model S? Är deras designregler för elbilar inte uppdaterade sedan 2015? Faktisk fullständigt obegripligt. För snyggt är det inte.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »


Maximal laddning är 270 kW. 10 minuters laddning ska ge upp till 30 mils körning. Maximal räckvidd är 70 mil.

Audi A6 e-tron concept är 496 centimeter lång, 196 cm bred och 144 cm hög. Hjden bli som tidigare nämnt något högre i produktionsbilen och bredden aningen mindre. I fronten finns en frunk.

Audi A6 e-tron kommer att lanseras i slutet av 2022 och börja levereras i början av 2023. Bilen ska inte ersätta A6-modellerna med förbränningsmotor.

Modellutbudet blir brett, från en tvåhjulsdriven budgetversion till en RS-värsting med fyrhjulsdrift. Vi kan också räkna med att det kommer en kombiversion.

Audis första helt elektriska bil E-tron har fått kritik för att dra mycket ström. Audi har jobbat med stort och smått i A6 e-tron för att minska energiförbrukningen.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... armar-sig/


Audi börjar få ordning på sina bilar, tyvärr kommer den först 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Varför sätter biltillverkare dit en plastkon i nosen precis som tesla gjorde pre-facelift på model S? Är deras designregler för elbilar inte uppdaterade sedan 2015? Faktisk fullständigt obegripligt. För snyggt är det inte.


Det där tycker jag stör på den så hyllade Audi GT också. Vore snyggare om den såg ut som en vanlig grill. Varför inte måla den svart?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av dd88 »

Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.

Snacka om fossilbilsdödare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Credde »

dd88 skrev:
Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.
Håller med, mycket intressant bil - då väntar vi på en kombi tack!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av dfa »

bjornnilsson skrev:
Varför sätter biltillverkare dit en plastkon i nosen precis som tesla gjorde pre-facelift på model S? Är deras designregler för elbilar inte uppdaterade sedan 2015? Faktisk fullständigt obegripligt. För snyggt är det inte.
För Audi stavas anledningen Singleframe. Kul att se att de har utvecklat konceptet lite i e-tron GT, men håller med om att de kunde gjort det även för A6-e-tron lite mer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.
Snacka om fossilbilsdödare!
Lär nog ta någon Model S-kund också. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.
Snacka om fossilbilsdödare!
Lär nog ta någon Model S-kund också. ;)
Såg ju en intervju med Audi e-tron ansvarig i USA.
Han sa att ca 50% av e-tron köparna var Audi ägare, resten andra fossilbilar.

Kan tänka mig att +90% av köparna blir fossilbilsägare.

Pratade med Porsche i Umeå. De har sålt massor av Taycan, men de hade då jag pratade med dom, inte bytt in en enda Tesla.


Allmänt har folk inte riktigt förstått hur bra elbilar redan säljer i Sverige.
Följande märken har haft en elbil som mest sålda modell under minst en månad:
Tesla
Polestar
Porsche
Nissan
Renault
Hyundai
Volkswagen

Och nu i veckan kommer MG som bara säljer elbilar.

Så fossilbilsdöden går allt snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Pratade med Porsche i Umeå. De har sålt massor av Taycan, men de hade då jag pratade med dom, inte bytt in en enda Tesla.
Jag har en kompis här som har beställt en Taycan. Han byter sin Tesla Model 3 Performance till en Taycan men den byts inte in, den säljs innan. Tror många inte byter in men säljer innan. OT though.

On topic:
Ser fram till svenska priser, provkörning och lite mer specifikationer på bilen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Nu officiell. Tycker den ser riktigt bra ut, både till specifikation och utseende.
Snacka om fossilbilsdödare!
Lär nog ta någon Model S-kund också. ;)
Såg ju en intervju med Audi e-tron ansvarig i USA.
Han sa att ca 50% av e-tron köparna var Audi ägare, resten andra fossilbilar.

Kan tänka mig att +90% av köparna blir fossilbilsägare.

Pratade med Porsche i Umeå. De har sålt massor av Taycan, men de hade då jag pratade med dom, inte bytt in en enda Tesla.


Allmänt har folk inte riktigt förstått hur bra elbilar redan säljer i Sverige.
Följande märken har haft en elbil som mest sålda modell under minst en månad:
Tesla
Polestar
Porsche
Nissan
Renault
Hyundai
Volkswagen

Och nu i veckan kommer MG som bara säljer elbilar.

Så fossilbilsdöden går allt snabbare.
Model S har ingen konkurrens alls just nu vad gäller samma storlek och biltyp. Tror du inte en direkt konkurrent skulle ta några kunder alls från Tesla? Det är alltså inte samma sak som att de konkurrerar ut Model S.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av Zalman3 »


kommer det också att finnas en A6 e-tron stationcar? "En Avant är tänkbar, det är det vi designade plattformen för", säger Audi. Men: ”Huruvida derivat kommer kommer fortfarande att avgöras.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:

Pratade med Porsche i Umeå. De har sålt massor av Taycan, men de hade då jag pratade med dom, inte bytt in en enda Tesla.
Jag har en kompis här som har beställt en Taycan. Han byter sin Tesla Model 3 Performance till en Taycan men den byts inte in, den säljs innan. Tror många inte byter in men säljer innan. OT though.

On topic:
Ser fram till svenska priser, provkörning och lite mer specifikationer på bilen.
Finns flera fd Teslaförare här på forumet som numera kör Taycan så...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av martinot »

Skulle själv tänka mig att byta till en Taycan eller e-tron GT, och lurar lite på det. Men kanske väntar tills nästa generation/uppdatering (speciellt om de fick lite bättre range och infotainment så blir det lockande). Den stora stötestenen är dock att jag helst vill se en bättre laddnätslösning innan jag switchar (hade ju varit underbart om Porsche och Audi köpt in sig i SuC; och då Herman och Elon verkar gilla och prata mycket med varandra, så hoppas jag lite på dessa rykten om det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av macky »

martinot skrev:
Skulle själv tänka mig att byta till en Taycan eller e-tron GT, och lurar lite på det. Men kanske väntar tills nästa generation/uppdatering (speciellt om de fick lite bättre range och infotainment så blir det lockande). Den stora stötestenen är dock att jag helst vill se en bättre laddnätslösning innan jag switchar (hade ju varit underbart om Porsche och Audi köpt in sig i SuC; och då Herman och Elon verkar gilla och prata mycket med varandra, så hoppas jag lite på dessa rykten om det).
Hade en del funderingar på GT som avant om den kommer. Men om det samtidigt lanseras en A6 på PPE så lär jag luta ditåt. Kommer förmodligen att vara en del modernare, kanske framförallt mjukvarumässigt samt bättre räckvidd. Sen vill jag kunna spela spel med strålkastarna som projektorer ;) .
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi A6 e-tron visas i Shanghai?

Inlägg av martinot »

macky skrev:
martinot skrev:
Skulle själv tänka mig att byta till en Taycan eller e-tron GT, och lurar lite på det. Men kanske väntar tills nästa generation/uppdatering (speciellt om de fick lite bättre range och infotainment så blir det lockande). Den stora stötestenen är dock att jag helst vill se en bättre laddnätslösning innan jag switchar (hade ju varit underbart om Porsche och Audi köpt in sig i SuC; och då Herman och Elon verkar gilla och prata mycket med varandra, så hoppas jag lite på dessa rykten om det).
Hade en del funderingar på GT som avant om den kommer. Men om det samtidigt lanseras en A6 på PPE så lär jag luta ditåt. Kommer förmodligen att vara en del modernare, kanske framförallt mjukvarumässigt samt bättre räckvidd. Sen vill jag kunna spela spel med strålkastarna som projektorer ;) .
Jo, A6 PPE kommer nog bli mycket intressant! Ser speciellt fram till en vettig kombi på marknaden. Fördel även med lägre förmånsvärde (förhoppningsvis) än e-tron GT.

Nackdel, just nu (förutom SuC), är att det blir nog tufft att få se någon innan den 1/7, och i tid innan höjningen av förmånsbeskattningen (om den nu går igenom).

Men för nästa byte så ser jag verkligen fram emot den. Kan nog bli riktigt bra! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar