lloydfabege skrev:Lyckas inte med min googling när jag söker svar på frågan varför elbilar har relativt lägre förbrukning för stadskörning jämfört med fossilbilar och motsatt förhållande (?) gäller motorväg? Vet någon här?
Generellt gäller att luftmotståndet ökar väldigt kraftigt när du ökar hastigheten. Om du dubblerar hastigheten från 50 till 100 km/h, så fyrdubblar du luftmotståndet (eller är det 8 gånger? sak samma). Det innebär att för alla fordon så går det åt betydligt mer energi per sträcka att färdas snabbt då du tappar mer energi till luftmotstånd per transporterad sträcka.
Den andra variabeln är att om du åker väldigt långsamt, låt säga 5 km/h, så går en väldigt stor del av din energi till att driva belysning, infotainment och framförallt värme/kyla i bilen. Det innebär att det finns en hastighet för varje bil där den är som mest effektiv, det vill säga där så mycket energi som möjligt går åt själva transporten.
För en elbil är den hastigheten i regel ganska låg. Effektiva värmesystem och LED-strålkastare och ingen tomgång leder till att konsumtionen hos kringsystemen är låga och mest effektiva hastigheten kan vara så låg som 30 km/h.
Hos en bil med fossildrift så är även där kringsystemen ganska marginella, och värmen får man ju i regel "gratis", men du har en hel del andra förluster. Till exempel så tappar du ju massa energi varje gång du bromsar i trafiken med en fossilbil, i en elbil laddas 70-80% av strömmen tillbaka i bilen om du bromsar med rekuperation. Dessutom har du bortslösad energi för tomgång med mera om du inte har start och stopp. Slutligen så är en fossilmotor som mest effektiv vid vissa specifika varvtal och med en viss belastning, vilket innebär att den ofta är lite extra ineffektiv i stadstrafik. Vid landsväg så ligger motorn i regel på rätt varvtal konstant.
Totalt sett innebär detta att det blir mer kännbart att köra snabbt med en elbil och tappa mer energi mot luftmotstånd, medan det istället blir tacksamt för en bensinbil att köra lite snabbare med jämna varvtal och utan att tappa energi till inbromsningar och tomgång m.m.