Inställningar och sen tror jag det heter systeminformation eller nått sånt. Jag har 0792Cyprezz skrev:"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"
Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Re: Skoda Enyaq iV
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.Cyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Re: Skoda Enyaq iV
Nja, läste i FB-gruppen om Enyaq att det var en som hade 3,0 nu och upplevde den som bra snålare och snabbare laddningCyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte har FB på denna dator jag använder nu
Re: Skoda Enyaq iV
Den har inte varit inne på service och jag har inte fått upp något om uppdatering så den levererades troligen så.Lacho skrev:Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.Cyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Re: Skoda Enyaq iV
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Re: Skoda Enyaq iV
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?Lacho skrev:Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Skoda Enyaq iV
Det var väl "mer info soon" och inget mer officiellt. Nu kommer det väl officiell information och förhoppningsvis inbjudningar till att uppgraderaNect skrev:Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?Lacho skrev:Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Skoda Enyaq iV
Detta gäller enbart nya bilar, och då bara cupén, med nya förändrade batteripacket.Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Exakt som hos syskonet ID5.
Äldre bilar får nöja sig med 135kW och en plattare laddkurva.
Re: Skoda Enyaq iV
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
27,8 kWp solceller
Re: Skoda Enyaq iV
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Skoda Enyaq iV
10-80 då eller? Nice ju.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Re: Skoda Enyaq iV
Tror det är 5-80%Lacho skrev:10-80 då eller? Nice ju.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Re: Skoda Enyaq iV
Skyller busstation på autocorrect men du förstod ändå. Vad hade orginalkurvan för peak? Och håller med dig helt om att jag hellre hade haft en flack kurva, där jag brukar ladda mellan stugan och hemmet så är det från ca 50 eller 60% i ca 5-10 min i 140+ kW för att jag vill ladda i Borås eller Ulricehamn istället Gränna och Mantorp som oftare är fulla men att då ladda med så låg effekt som denna kurva har är som att dela v2 på SuC, nä ingen förbättring.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
27,8 kWp solceller
Re: Skoda Enyaq iV
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svarPs. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
Re: Skoda Enyaq iV
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Skoda Enyaq iV
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.martin363 skrev:På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Re: Skoda Enyaq iV
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.Off Grid Byggaren skrev:Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.martin363 skrev:På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Re: Skoda Enyaq iV
Arion skrev:Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.Off Grid Byggaren skrev:Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.martin363 skrev:På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Skoda Enyaq iV
‐‐------------------------------------------------------------------------------------------martin363 skrev:Arion skrev:Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.Off Grid Byggaren skrev:Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.martin363 skrev:På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
Om du inte har behov av 4-hjulsdrift utan endast är ute efter mer körglädje kanske det finns andra roligare elbilar.
80 modellen är ju väldigt praktiskt och förnuftig BEV.
Re: Skoda Enyaq iV
Hoppas verkligen dom inte fått info än/att du hörde fel...Cyprezz skrev:Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svarPs. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
Jag tycker det pirrar till i magen när jag trycker ner pedalen ordentligt med vår 80. Dock är inte jag någon fartdåre och prioriterar inte sånt i en bil. Det där med olika laddhastighet känner jag inte till. Men om du tror du kommer försöka göra färre stopp och ladda till högre soc så är väl 80 att föredra isf. Svängradien är sjukt bra, bästa jag varit med om.martin363 skrev:Arion skrev:Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.Off Grid Byggaren skrev:Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.martin363 skrev:På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...