Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av SW6 »

Har börjat kika ordentligt på nästa bil och tagit in offerter på Ev6 och Ioniq 5. Vilka rabatter kan man förvänta sig på en Enyaq 80?

Listmässigt känns den på förhand alldeles för dyr jämfört med de bägge ovan.
Arion
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 aug 2022 08:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Arion »

SW6 skrev:
Har börjat kika ordentligt på nästa bil och tagit in offerter på Ev6 och Ioniq 5. Vilka rabatter kan man förvänta sig på en Enyaq 80?

Listmässigt känns den på förhand alldeles för dyr jämfört med de bägge ovan.
Också intresserad av lite vilken rabatt folk fått. Jag var inne för några veckor sedan och specade en iV 80 för finansiell leasing på företaget. Jag bad om att få offerten skickad via mail och när jag sedan granskade den blev jag förvånad över att det var första offerten jag sett som inte hade någon rabatt alls!

Jag har antagit (önsketänande?) att det inte är någon ny policy pga tillgång och efterfrågan utan snarare så att då rabatt inte kom på tal så blev det listpris på just denna offert, men om någon annan fått offert nyligen och kan komma med lite statistik så vore det som sagt väldigt intressant.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Det var någe konstigt med räckvidden på tvåhjulsdrivna som var kortare än 4 hjulsdrivna. Se här:
https://teslaclubsweden.se/tesla-kom-la ... lbilstest/

Vet inte om de kommit tillrätta med det eller om det kommer i mjukvaru uppdateringen. De gjorde till och med om testet med annan bil och fick samma resultat.

Om det är din första elbil så skulle jag vilja framföra att antispinn funktionen i en elbil är överlägsen mot en antispin som skall försöka kontrollera en bensinmotor. Därmed finns det egentligen ingen anledning med fyrhjulsdrift. Jag har bakhjulsdriven enyaq utan dubbdäck. Går att köra med plattan i mattan i en kurva utan att något händer bilen reglerar det direkt. På grund av tyngden kommer du även iväg utan att fastna. Sen kan det säkert vara lättare och sälja en bil med fyrhjulsdrift men svårt att se att det behövs i normala situationer.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Någon som uppdaterat på verkstan? Gick bra? Jag har snart tid
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Walker »

Var inne en sväng hos Škodahandlaren igår. Där stod en Enyaq RS som i en hastig blick inte var helt olik min Y. Prislappen? 764.000.-! :shock: För en Škoda!!! Och alla som hackar på mig för att jag har en såååååå dyyyyyyr bil! Gav 719.000.-…..
Skevt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
Var inne en sväng hos Škodahandlaren igår. Där stod en Enyaq RS som i en hastig blick inte var helt olik min Y. Prislappen? 764.000.-! :shock: För en Škoda!!! Och alla som hackar på mig för att jag har en såååååå dyyyyyyr bil! Gav 719.000.-…..
Skevt.
de som hackar på dig är väl samma folk som tycker det är ok med en Volvo för 1 miljon men inte en Mercedes för 1 miljon, kan jag gissa?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

Walker skrev:
Var inne en sväng hos Škodahandlaren igår. Där stod en Enyaq RS som i en hastig blick inte var helt olik min Y. Prislappen? 764.000.-! :shock: För en Škoda!!! Och alla som hackar på mig för att jag har en såååååå dyyyyyyr bil! Gav 719.000.-…..
Skevt.
Fast det är ju en bättre bil du vet. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

Walker skrev:
Var inne en sväng hos Škodahandlaren igår. Där stod en Enyaq RS som i en hastig blick inte var helt olik min Y. Prislappen? 764.000.-! :shock: För en Škoda!!! Och alla som hackar på mig för att jag har en såååååå dyyyyyyr bil! Gav 719.000.-…..
Skevt.

Byggde precis en standard MY med 20" fälgar och dragkrok, kostar drygt 800k.
Byggde en Enyaq RS med 20" fälgar, 699k. Lägger man till dragkrok så blir det 710k, 7% rabatt(jag fick det på offert) så hamnar man på ca 660k.

Vet inte om man kan få bonus på Enyaq med nya reglerna då den kostar 699k(verkar strategiskt?), då blir det 50k till i skillnad, alltså ca 190k. Vill man jämföra med 19" aerofälgar så går det att dra av 24k.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Fick också 7% rabatt på enyaq efter lite dealande, om det hjälper någon. Vet ej om det är bra, men kändes ok.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

Någon som har testat RS iV, känns ganska prisvärd för 699k. Vet någon om man är berättigad till bonus på den? Får man bonus även om man lägger på tillbehör?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Fredrik j »

Jag blev erbjuden 6% på en enyaq i somras efter 5min hos skodahandlaren. Ett års väntetid var det då.
Ingen betalar listpriser.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.
Nej, Svensson lägger nog inte så mycket pengar. Man leasar istället.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.
Nej, Svensson lägger nog inte så mycket pengar. Man leasar istället.

Får man bonus så kändes det ändå rätt bra tycker jag för en välutrustad bil med elektrisk dragkrok för ca 610k kr.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av backe »

taliz skrev:
Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.

Förstår inte ditt inlägg? Tycker du bilen borde kosta 3-400k eller är det vad folk är beredda att betala allmänt för en elbil?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.
Nej, Svensson lägger nog inte så mycket pengar. Man leasar istället.

Får man bonus så kändes det ändå rätt bra tycker jag för en välutrustad bil med elektrisk dragkrok för ca 610k kr.
Ja, ca 600k är nog en vanlig budget för en elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
Prisvärd för 700 lakan?
ID4 GTX, med samma drivlina, var prisvärd när den lanserades förra året för 565k inkl utrusning som nu kostar extra.

Jag undrar om inte tiden är förbi då Svensson lägger så mkt pengar på en bil.
Åtminstone närmaste åren.
3-400 känns rimligare.

Förstår inte ditt inlägg? Tycker du bilen borde kosta 3-400k eller är det vad folk är beredda att betala allmänt för en elbil?
Jag är tveksam till att gemene man kommer vara så sugen att lägga 700 loppor för en Skoda eller VW närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av wector »

Ja med ränta på 5-6% eller högre så äts ju bonusen upp väldigt snabbt. När jag köpte model 3 för 625kkr så tyckte jag att det var smärtgränsen. Då med 1.95% ränta. Tesla-stretch osv. Nu kostar en Kia eller Skoda 100k till. Blir mycket för att ta sig A->B.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av HelectriC »

Det som är extremt tråkigt med ID.4/enyaq/Q4 med 300hk är att effekten enbart är tillgänglig under en mkt begränsad tid när man har nästan fulladdat batteri. I vardagen kommer man ju nästan aldrig träffa exakt denna sweet spot när man faktiskt behöver det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Leking
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2021 18:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Leking »

Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Maw »

Leking skrev:
Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Vad har du haft för SoC vid snabbladdning? Varmt eller kallt batteri?
Leking
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2021 18:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Leking »

HelectriC skrev:
Det som är extremt tråkigt med ID.4/enyaq/Q4 med 300hk är att effekten enbart är tillgänglig under en mkt begränsad tid när man har nästan fulladdat batteri. I vardagen kommer man ju nästan aldrig träffa exakt denna sweet spot när man faktiskt behöver det.
Men å andra sidan är de tillfällena när du ”behöver” 300 hk under högerfoten tämligen sällsynt vid vardagskörning.
Just detta har i alla fall aldrig upplevts som ett problem för mig, men jag kanske kör för mesigt.
Leking
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2021 18:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Leking »

Maw skrev:
Leking skrev:
Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Vad har du haft för SoC vid snabbladdning? Varmt eller kallt batteri?
Jag vet inte riktigt, men har säkert kört mellan 5-10 mil innan laddning. Jag antar att batteriet då lär ha blivit varmt av att man kört?
Edit: SoC (var inte med på begreppet först) har väl varit kring 20% när jag har snabbladdat i de flesta fallen.
Senast redigerad av Leking, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Maw »

Leking skrev:
Maw skrev:
Leking skrev:
Någon mer än jag som upplever att man inte riktigt får ut någon direkt hög laddhastighet med Skoda Enyaq?
Jag kör en IV80x, och laddar för det mesta hemma, men ibland krävs ju lite snabbladdning.
Det är otroligt sällan som den laddar över 50kw, enstaka tillfällen upp till 60 kW.
Detta är då på 350 kW laddare…
Någon mer med samma upplevelser?
Vad har du haft för SoC vid snabbladdning? Varmt eller kallt batteri?
Jag vet inte riktigt, men har säkert kört mellan 5-10 mil innan laddning. Jag antar att batteriet då lär ha blivit varmt av att man kört?
Jag har ingen MEB-bil men om det är varmt ute typ 15+ eller mer och batteriet har under 50% borde du nog få en bit över 60 kW även om du inte kört något innan.

Du kan prova att snabbladda vid ca 10% och värma batteriet med 5-10 min "jojo-körning" innan laddning så borde du få maxfart.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Vid 20% soc och hyfsat varmt batteri då ska den maxa laddhastigheten.
Skriv svar