Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
Det hade varit toppen om även andra aktörer införde ett liknande system, till exempel att det blir en tilläggskostnad per minut om man står längre än 30 minuter. Det skulle pressa tillverkarna att ta fram snabbladdande bilar, och till exempel en e-Tron som laddar snabbt upp till 100% skulle kunna fortsätta ladda till 100% utan extra kostnader.

Jag har förståelse för att man ibland behöver ladda över 80%, om man till exempel drar släp eller det är långt mellan laddarna. Så självklart ska det finnas flexibilitet i systemet, om än till en extrakostnad så det inte sker slentrianmässigt. "Det var ingen kö" säger en del som ursäkt för att ladda fullt, men saken är den att om man några minuter innan man anländer till en laddplats kollar om där finns tillgängliga laddare, och ser att det är fullt eller nästan fullt, så vågar iallafall inte jag chansa att det kommer vara någon som avbryter lunchen för att flytta sin fulladdade bil när jag väl anländer.
Synd att tråden blev en diskussion om laddettiket. Pratar ni allmänt eller tror ni att vi stod på laddplatsen efter 100?

Många aktörer har ju straffavgift efter x minuter.

1/4 platser är upptagna med en bil över 80% och du vågar inte chansa och åka för att ladda där när du är på väg? Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är i det här fallet.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

Lacho skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
Det hade varit toppen om även andra aktörer införde ett liknande system, till exempel att det blir en tilläggskostnad per minut om man står längre än 30 minuter. Det skulle pressa tillverkarna att ta fram snabbladdande bilar, och till exempel en e-Tron som laddar snabbt upp till 100% skulle kunna fortsätta ladda till 100% utan extra kostnader.

Jag har förståelse för att man ibland behöver ladda över 80%, om man till exempel drar släp eller det är långt mellan laddarna. Så självklart ska det finnas flexibilitet i systemet, om än till en extrakostnad så det inte sker slentrianmässigt. "Det var ingen kö" säger en del som ursäkt för att ladda fullt, men saken är den att om man några minuter innan man anländer till en laddplats kollar om där finns tillgängliga laddare, och ser att det är fullt eller nästan fullt, så vågar iallafall inte jag chansa att det kommer vara någon som avbryter lunchen för att flytta sin fulladdade bil när jag väl anländer.
Synd att tråden blev en diskussion om laddettiket. Pratar ni allmänt eller tror ni att vi stod på laddplatsen efter 100?

Många aktörer har ju straffavgift efter x minuter.

1/4 platser är upptagna med en bil över 80% och du vågar inte chansa och åka för att ladda där när du är på väg? Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är i det här fallet.
Jag pratade allmänt. 1 av 4 laddare är inte nästan fullt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
Kan ju vara så att man behöver typ 100% ibland men då flyttar man ju den direkt man är klar. Tycker det är vanligt att hybrider ”hoggar” 11kw-laddare över natten när de bara behöver ladda 4h för att fylla sitt lilla batteri.
Man får ladda till 100% hos Tesla SuC. Inga problem.

Det är först när du nått din satta laddgräns som straffavgifterna börjar om du står kvar och tar upp laddplatsen i onödan utan att ladda alls.

Om det är trångt om laddplatser så kommer dock Tesla att som standard föreslå max 80% eller 90% SoC (minns inte vilket) som ställs in i bilen. Detta är ju bra om det är folk som väntar på laddning och kö till laddplatser.

Men du kan gå förbi den standardinställningen även om det är fullt, om du absolut måste ladda 100%. Kan ju vara så att någon inte når sin destination utan 100% SoC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Hej

Det är är en tråd om elbilsmodellen skoda enyaq.

Elbilsetikett finns det väl otaliga trådar om.

Är det någon enyaq ägare som fått någon mjukvaruuppdatering? Sker det i det tysta för jag har inte sett någon de senaste månaderna men har inte detaljgranskat mjukvaruversionsnummer heller.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Cyprezz skrev:
Hej

Det är är en tråd om elbilsmodellen skoda enyaq.

Elbilsetikett finns det väl otaliga trådar om.

Är det någon enyaq ägare som fått någon mjukvaruuppdatering? Sker det i det tysta för jag har inte sett någon de senaste månaderna men har inte detaljgranskat mjukvaruversionsnummer heller.
Tror det snart blir officiellt ihop med resten av MEB-bilarna. Högre laddeffekt, bättre mjukvara överlag t ex backkameran i mörker skall bli bättre, lite förändringar på HUD osv. Det bör ju komma något kring det snart. Frågan är ju vilket MEB-märke som är först ut eller alla på samma gång.

Tror även att det blir byte av 12v batteriet och en uppdatering i samband med bytet.
Senast redigerad av Dodde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av DanneLKPG »

Cyprezz skrev:
Hej

Det är är en tråd om elbilsmodellen skoda enyaq.

Elbilsetikett finns det väl otaliga trådar om.

Är det någon enyaq ägare som fått någon mjukvaruuppdatering? Sker det i det tysta för jag har inte sett någon de senaste månaderna men har inte detaljgranskat mjukvaruversionsnummer heller.
Enyaq är ju oförtjänt död på TCS så det är väl bra med lite utfyllnad ibland. ;)

Senaste jag sett var följande som en ÅF sagt (en ägare skrev sedan ut det på FB-gruppen 27/12):
De sa vi som fått bilar levererade mitten av oktober och framåt kommer få ett mejl inom ett par veckor med instruktioner, därefter kommer man först få uppdatera till 0795, sen skulle det komma ytterligare en uppdatering 09XX pratade han om, den senare skulle vara ganska omfattande. Han tipsade om att ha koll på skräpposten efter mejlet…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Ok spännande!
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Jag har 0792 nu.

Detta fick jag i ett mail från Skoda kundservice Sverige när jag hade problem med kopplingen mellan appen och bilen:
"Under 2022 kommer mjukvaran i ENYAQ att uppdateras vilket innebär att en del funktioner kommer att bli tillgängliga i Connect-appen. Det blir även möjligt att snabbladda med upp till 135 kW laddeffekt för ENYAQ iV80 och 80X. Enligt senaste information kommer fabriken att implementera detta för nyproducerade bilar någon gång under första kvartalet. Vi har inte uppgifter på när denna uppdatering kommer att erbjudas till redan tillverkade bilar."

Räknar inte med att få denna uppdatering innan sommaren.
Naab
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jan 2020 11:12

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Naab »

Jag har 0795 och har haft det sedan leverans den 9 dec. iV80X Sportline.
Väntar på: Tesla Model Y LR ’22
Elbil 1: Audi e-tron 50 Quattro Proline Advanced '20
Elbil 2: Skoda Enyaq iV80X Sportline '22
Gammelbil: Volvo PV 544 A Special II ’58
Leksaksbil: Mazda MX-5 Miata NB 2,0 ’01
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Min ska in på verkstan för att kolla ett felmeddelande. Ska se om det går att få 0795 i samma veva
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Well, här visas det också att räckvidden på vintern inte är det man önskat: https://www.vibilagare.se/nyheter/avslo ... pa-vintern

Någon som vet varför IV80x presterar så mycket bättre än vanliga IV80?
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av MrRun »

Lacho skrev:
Well, här visas det också att räckvidden på vintern inte är det man önskat: https://www.vibilagare.se/nyheter/avslo ... pa-vintern

Någon som vet varför IV80x presterar så mycket bättre än vanliga IV80?
Enda orsaken kan väl egentligen vara att de kastat om resultaten för Enyaqarna. Det verkar de också ha bekräftat på FB, "navnet på gps-trackeren blev byttet om ved montering".
Ioniq 5 FE AWD
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

MrRun skrev:
Lacho skrev:
Well, här visas det också att räckvidden på vintern inte är det man önskat: https://www.vibilagare.se/nyheter/avslo ... pa-vintern

Någon som vet varför IV80x presterar så mycket bättre än vanliga IV80?
Enda orsaken kan väl egentligen vara att de kastat om resultaten för Enyaqarna. Det verkar de också ha bekräftat på FB, "navnet på gps-trackeren blev byttet om ved montering".
Ok, så vanliga kom 403km? Vilket är ca -21%, är ju bättre än -32% :D men fortfarande sådär jämfört med MY -11%
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Elbilsambivalent »

Lacho skrev:
Well, här visas det också att räckvidden på vintern inte är det man önskat: https://www.vibilagare.se/nyheter/avslo ... pa-vintern

Någon som vet varför IV80x presterar så mycket bättre än vanliga IV80?
Låst artikel. Vilken är den kinesiska uppstickaren?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Elbilsambivalent skrev:
Lacho skrev:
Well, här visas det också att räckvidden på vintern inte är det man önskat: https://www.vibilagare.se/nyheter/avslo ... pa-vintern

Någon som vet varför IV80x presterar så mycket bättre än vanliga IV80?
Låst artikel. Vilken är den kinesiska uppstickaren?
https://motor.no/aktuelt/motors-store-v ... ler/217132
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av DanneLKPG »

Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

DanneLKPG skrev:
Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Hoppas Skoda kommenterar detta
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:
DanneLKPG skrev:
Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Hoppas Skoda kommenterar detta
Och åtgärdar, för något fel måste det ju vara?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

mikebike skrev:
Lacho skrev:
DanneLKPG skrev:
Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Hoppas Skoda kommenterar detta
Och åtgärdar, för något fel måste det ju vara?
Ja absolut, förhoppningsvis att det är mjukvaran och att nästa uppdatering fixar det :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

Lacho skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
DanneLKPG skrev:
Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Hoppas Skoda kommenterar detta
Och åtgärdar, för något fel måste det ju vara?
Ja absolut, förhoppningsvis att det är mjukvaran och att nästa uppdatering fixar det :D
Har det överhuvudtaget kommit någon uppdatering av mjukvaran till enyaq?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

taliz skrev:
Lacho skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
DanneLKPG skrev:
Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?

https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Hoppas Skoda kommenterar detta
Och åtgärdar, för något fel måste det ju vara?
Ja absolut, förhoppningsvis att det är mjukvaran och att nästa uppdatering fixar det :D
Har det överhuvudtaget kommit någon uppdatering av mjukvaran till enyaq?
Jodå, 0795 är väl uppdatering?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Testar att fråga här också.

Någon som får ut 7,4kW vid laddning på 1-fas?
Mer specifikt 1-fas 32A 7,4kW laddare med 32A kabel.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Lacho skrev:
Testar att fråga här också.

Någon som får ut 7,4kW vid laddning på 1-fas?
Mer specifikt 1-fas 32A 7,4kW laddare med 32A kabel.
Var visst något fel på vår stolpe. Hittade en annan där jag nästan fick full effekt. Så ja, Enyaq klarar 1-fas 32A med 32A kabel.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"

Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Här är en video med lite mer info om uppdateringen. Enligt den kommer officiell info från Skoda väldigt snart (verkar vara kommande veckorna). 3.0 innan sommaren är slut och även 3.1 i år! Sen får vi se hur uppdateringen sköts i Sverige.

Tyvärr verkar inte preheating av batterier vara med i 3.0. Förhoppningsvis i 3.1. Skulle vara gött att ha den till vintern och fjällresorna.

https://youtu.be/1ThyC3k2Ks8
Skriv svar