Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Skoda Enyaq iV

Inlägg av Bruno »

Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
https://www.dagensps.se/motor/skoda-eny ... eFof0WsCNn

[artikeln i text]

Biltest: Skoda Enyaq 80 iV
Är Skoda Enyaq 80 iV bästa elbilen just nu? Ja, mycket talar för det efter kollegan Maths test förra veckan. Frågan han ställer sig är hur Volkswagen kan tillåta Skoda att bygga en bil som på i stort sett alla punkter är bättre än VW ID.4 – för mindre pengar?

Redan när jag själv bevistade lanseringen av Skoda Enyaq iV i Prag förra hösten, blev jag mäkta imponerad av i stort sett allt som den tjeckiska tillverkaren visade upp. En snygg och betydligt sportigare variant av VW ID.4, dessutom med en kvalitet och interiördesign som i varje detalj slår den dyrare kusinen.

Konkurrensen kommer inifrån leden
För några månader sedan lanserades Volkswagen ID.4, en mycket kompetent elbil för de som inte jagar sekunder från rödljusen. ID.4 är märkets första elbil som säljs i hela världen, en ny ”folkvagn” som fått mycket bra betyg runt om i världen. Men visst är det intressant att största konkurrenten nu kommer från egna ledet och dessutom visar sig vara bättre på det mesta?

Nu, några månader efter ID.4, är det dags för Volkswagen-koncernens tjeckiska ”lågprismärke” Skoda att lansera sin egen variant av ID.4. Den billigaste modellen kostar ungefär som ID.4 trots en mer generös standardutrustning och ett större batteri. Skodas instegsmodell har 58 kWh netto jämfört med ID.4:s 51 kWh. Även med det större batteriet på 77 kWh kostar Enyaq ungefär lika mycket som ID.4 med 77 kWh, trots mer utrustning.

Enyaq glänser stort
”Förvånande nog visar mitt första test av Skoda Enyaq att den överglänser Volkswagen ID.4 i nästan allt. Grundtekniken är densamma, men Skoda har lyckats bättre med paketeringen i stort som smått”, säger Maths.
Medan Volkswagen bygger ID.4 i sin elbilsfabrik i Zwickau bygger Skoda Enyaq i Tjeckien i Mladá Boleslav. Bilarna delar nästan all teknik – men Skoda har byggt en helt egen kaross och gjort sin helt egna design av interiören.

En annorlunda biltest
Tanken var att jag själv skulle testa bilen några dagar, men på grund av hälsoproblem så låter jag Maths Nilsson (som skriver för bl.a. Carup.se, Aftonbladet och Dagens PS) ge uttryck för hur Skodas nya el-SUV upplevs på vägen. Men vi börjar med hans intryck av interiören.

”Den största skillnaden mellan Skoda och Volkswagen blir uppenbar när jag sätter mig i kupén. Skoda Enyaq är en betydligt lyxigare och mer ombonad bil än Volkswagen ID.4. Nästan alla materialval i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av högre kvalitet. Detaljer som dörrhandtag är mer designade och skulpterade. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna”, säger Maths och fortsätter.

” Instrumentbrädan har dekoration av tyg eller läder som känns betydligt mer premium än Volkswagens plastigare bräda. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort. Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Till och med backspegeln är snyggare i Enyaq. Det enda negativa är att mittkonsolen stjäl lite plats från knät.”

Maths intryck är desamma som jag fick när jag klämde och kände på modellen i Prag. Detta är även ett intryck som delas av kollegor runt om i Europa. Men ett snyggt utseende och högkvalitativa materialval är inte allt. Det jag var nyfiken på var hur Enyaq iV upplevdes på vägen. Så här beskriver Maths upplevelsen:

”Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Möjligen går Enyaq lite tystare, men jag är inte mätt med bullermätare. Det är ingen bil för den som gillar häftig acceleration. 204 hk och över två ton ger en mjuk och sävlig färd. Enyaq är bakhjulsdriven och så fort jag hamnar på grusigt underlag vill bakhjulen släppa loss. Precis som ID.4 lär Enyaq ha problem på riktigt hala underlag. Den som vill ha en riktigt vägsäker Enyaq gör bäst i att vänta ut den fyrhjulsdrivna versionen som kommer i september. På motorvägen är Enyaq stabil ända upp till toppfarten, men den går inte mer än 160 km/h.”

Maths summering
”Summa summarum måste Enyaq vara en av världens allra bästa elbilar du kan köpa just nu, om du inte söker sportbilsprestanda. Bilen känns lyxigare och är betydligt mer premium än Volkswagens motsvarighet. Utrymmena är riktigt stora och räcker för hela familjen. Räckvidden på drygt 50 mil är godkänd, även om du i verkligheten får räkna med drygt 40 mil.”

”För den som inte till varje pris måste ha en bil som det står Volkswagen på är Skoda Enyaq ett svårslaget val. Enyaq är en förfinad version av ID.4. En riktig kanonbil helt enkelt. Kanske är den för bra för sitt eget bästa, Volkswagens högsta chefer har deklarerat att Skoda ska tvingas göra billigare bilar framöver. Kanske är Enyaq en av de sista modellerna från Skoda som tillåts överglänsa Volkswagen.”


Vilket rally! Kryptovalutor nu dubbla Stockholmsbörsen

Överraskande resultat – så har det gått för covids vinnare och förlorare
ansiktsmask, covid-19
Global inflationschock – rysare för aktier

Varningssignal! Maxad risk med rekordstor aktieandel
trafikljus, rött ljus, aktieandel
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
När kollegan Maths Nilsson på Carup.se testade Enyaq så blev han imponerad. (Foto: Skoda)
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
HÅKAN NILSSON
20 APRIL, 2021
Biltest: Skoda Enyaq 80 iV
Är Skoda Enyaq 80 iV bästa elbilen just nu? Ja, mycket talar för det efter kollegan Maths test förra veckan. Frågan han ställer sig är hur Volkswagen kan tillåta Skoda att bygga en bil som på i stort sett alla punkter är bättre än VW ID.4 – för mindre pengar?

Skoda Enyaq
I Prag var jag imponerad av Skodas designspråk som kändes fräscht utmanande med detaljer som skiljer sig från mängden. (Foto: Håkan Nilsson)
Redan när jag själv bevistade lanseringen av Skoda Enyaq iV i Prag förra hösten, blev jag mäkta imponerad av i stort sett allt som den tjeckiska tillverkaren visade upp. En snygg och betydligt sportigare variant av VW ID.4, dessutom med en kvalitet och interiördesign som i varje detalj slår den dyrare kusinen.

Konkurrensen kommer inifrån leden
För några månader sedan lanserades Volkswagen ID.4, en mycket kompetent elbil för de som inte jagar sekunder från rödljusen. ID.4 är märkets första elbil som säljs i hela världen, en ny ”folkvagn” som fått mycket bra betyg runt om i världen. Men visst är det intressant att största konkurrenten nu kommer från egna ledet och dessutom visar sig vara bättre på det mesta?

Skoda Enyaq
Strået vassare än storebror. (Foto: Skoda)
Nu, några månader efter ID.4, är det dags för Volkswagen-koncernens tjeckiska ”lågprismärke” Skoda att lansera sin egen variant av ID.4. Den billigaste modellen kostar ungefär som ID.4 trots en mer generös standardutrustning och ett större batteri. Skodas instegsmodell har 58 kWh netto jämfört med ID.4:s 51 kWh. Även med det större batteriet på 77 kWh kostar Enyaq ungefär lika mycket som ID.4 med 77 kWh, trots mer utrustning.

Enyaq glänser stort
”Förvånande nog visar mitt första test av Skoda Enyaq att den överglänser Volkswagen ID.4 i nästan allt. Grundtekniken är densamma, men Skoda har lyckats bättre med paketeringen i stort som smått”, säger Maths.
Medan Volkswagen bygger ID.4 i sin elbilsfabrik i Zwickau bygger Skoda Enyaq i Tjeckien i Mladá Boleslav. Bilarna delar nästan all teknik – men Skoda har byggt en helt egen kaross och gjort sin helt egna design av interiören.

Skoda Enyaq
(Foto: Skoda)
”Design är något rent subjektivt, men Skodas designavdelning har lyckats med något helt nytt. Enyaq ser ut som en blandning mellan kombi och suv och är riktigt läcker och väcker habegär. Karossen är mer strömlinjeformad än Volkswagen, vilket ger Skoda en något längre räckvidd”, fortsätter Maths.

En annorlunda biltest
Tanken var att jag själv skulle testa bilen några dagar, men på grund av hälsoproblem så låter jag Maths Nilsson (som skriver för bl.a. Carup.se, Aftonbladet och Dagens PS) ge uttryck för hur Skodas nya el-SUV upplevs på vägen. Men vi börjar med hans intryck av interiören.

Skoda Enyaq
Högre kvalitet och mer genomtänkt interiör är VW ID.4 (Foto: Skoda)
”Den största skillnaden mellan Skoda och Volkswagen blir uppenbar när jag sätter mig i kupén. Skoda Enyaq är en betydligt lyxigare och mer ombonad bil än Volkswagen ID.4. Nästan alla materialval i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av högre kvalitet. Detaljer som dörrhandtag är mer designade och skulpterade. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna”, säger Maths och forsätter.

ANNONS

” Instrumentbrädan har dekoration av tyg eller läder som känns betydligt mer premium än Volkswagens plastigare bräda. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort. Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Till och med backspegeln är snyggare i Enyaq. Det enda negativa är att mittkonsolen stjäl lite plats från knät.”

Skoda Enyaq
Placeringen av växelväljaren i mittkonsolen känns mer moget än uppe på instrumentbrädan som på ID.4 (Foto: Skoda)
Maths intryck är desamma som jag fick när jag klämde och kände på modellen i Prag. Detta är även ett intryck som delas av kollegor runt om i Europa. Men ett snyggt utseende och högkvalitativa materialval är inte allt. Det jag var nyfiken på var hur Enyaq iV upplevdes på vägen. Så här beskriver Maths upplevelsen:

”Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Möjligen går Enyaq lite tystare, men jag är inte mätt med bullermätare. Det är ingen bil för den som gillar häftig acceleration. 204 hk och över två ton ger en mjuk och sävlig färd. Enyaq är bakhjulsdriven och så fort jag hamnar på grusigt underlag vill bakhjulen släppa loss. Precis som ID.4 lär Enyaq ha problem på riktigt hala underlag. Den som vill ha en riktigt vägsäker Enyaq gör bäst i att vänta ut den fyrhjulsdrivna versionen som kommer i september. På motorvägen är Enyaq stabil ända upp till toppfarten, men den går inte mer än 160 km/h.”

Skoda Enyaq
Bra räckvidd och tyst kupé bidrar till upplevelsen. (Foto: Skoda)
Maths summering
”Summa summarum måste Enyaq vara en av världens allra bästa elbilar du kan köpa just nu, om du inte söker sportbilsprestanda. Bilen känns lyxigare och är betydligt mer premium än Volkswagens motsvarighet. Utrymmena är riktigt stora och räcker för hela familjen. Räckvidden på drygt 50 mil är godkänd, även om du i verkligheten får räkna med drygt 40 mil.”

”För den som inte till varje pris måste ha en bil som det står Volkswagen på är Skoda Enyaq ett svårslaget val. Enyaq är en förfinad version av ID.4. En riktig kanonbil helt enkelt. Kanske är den för bra för sitt eget bästa, Volkswagens högsta chefer har deklarerat att Skoda ska tvingas göra billigare bilar framöver. Kanske är Enyaq en av de sista modellerna från Skoda som tillåts överglänsa Volkswagen.”

BTW; hittade inget inlägg bara för Enyaq, bara om att förboka så jag skapade en ny tråd. Om den finns så kan jag flytta över artikeln...
Skoda Enyaq.JPG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av markuswesterberg »

När kommer 4WD versionen? Någon som har koll?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Fast mycket dåligt med bagageutrymme; kofferraum som du kallar det. Bara halva bollen mot ID4 och Model Y!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Bilagan Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg finns inte längre
Fast mycket dåligt med bagageutrymme; kofferraum som du kallar det. Bara halva bollen mot ID4 och Model Y!
Ioniq 5 har 588 liter bagage.
ID4 har 543 liter bagage.

Men i praktiken har Ioniq5 mycket mer flexibelt bagage eftersom baksätet går att skjuta fram 15 cm?
Baksätet går att dela och tilta.

Ioniq 5
Längd 4635mm
Bredd 1890mm
Höjd 1605mm
Axelavstånd 3000mm

ID4
Längd 4584mm
Bredd 1852mm
Höjd 1631mm
Axelavstånd 2771mm

ID4 har hela 229mm kortare axelavstånd.

Dragvikt 2wd versioner:
Ioniq 5, 1.600kg
ID4, 1.000kg


EDIT:
Tesla MY är ett nummer större än ID4/Enyaq.
Screenshot_20210405-105056_Gallery.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Fast mycket dåligt med bagageutrymme; kofferraum som du kallar det. Bara halva bollen mot ID4 och Model Y!
Ioniq 5 har 588 liter bagage.
ID4 har 543 liter bagage.

Men i praktiken har Ioniq5 mycket mer flexibelt bagage eftersom baksätet går att skjuta fram 15 cm?
Baksätet går att dela och tilta.

Ioniq 5
Längd 4635mm
Bredd 1890mm
Höjd 1605mm
Axelavstånd 3000mm

ID4
Längd 4584mm
Bredd 1852mm
Höjd 1631mm
Axelavstånd 2771mm

ID4 har hela 229mm kortare axelavstånd.

Dragvikt 2wd versioner:
Ioniq 5, 1.600kg
ID4, 1.000kg
Fortfarande endast halv boll enligt ditt egna diagram! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

Säger inte att Enyaq är en dålig bil.
Men för samma pengar tycker jag att en Ioniq 5 är bättre på det mesta.

Tydligen är man medveten om detta och laddhastigheten ska ökas till 170 kW och utgår ifrån att även Enyaq får 100 kWh batteriet så man får 600 km I WLTP.
V2G kommer 2022.
Så det blir lite bättre nästa år.

Grejen är bara att Ioniq 5 har 800V och 232 kW laddning redan idag.
Dessutom V2L på 3.6kW.

För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Inte säkert gällande eluttag och andra nya innovationer (som jag verkligen gillar hos Hyundai), men framför allt så tror jag att Tesla tyvärr fortfarande kommer ha en lite lägre byggkvalitet. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Inte säkert gällande eluttag och andra nya innovationer (som jag verkligen gillar hos Hyundai), men framför allt så tror jag att Tesla tyvärr fortfarande kommer ha en lite lägre byggkvalitet. :D

Tesla pratar ju om att Cybertruck ska ha eluttag och kunna ladda i +250kW.

Utgår ifrån att MY har samma teknik.
Men vi får väl se vart det landar.
Ska Tesla kunna sälja brazillions av MY tillverkade i Berlin måste MY vara bra och ha lågt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg
Fast den finns väl inte riktigt än?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
Tycker faktiskt att Ioniq 5 är ännu bättre.
Bilagan Screenshot_20210426-004139_YouTube.jpg finns inte längre
Fast den finns väl inte riktigt än?
Kan ju vara nackdelen med Ioniq 5 att leveranstiderna drar iväg.
Måste man ha snabb leverans tjatar ju MG om att de kan leverera Brazillions med bilar med kort leveranstid.

Som jag sagt tidigare.
Tesla dammsuger marknaden på billiga och bra batterier.
Då är det svårt för andra att få tag på billiga och bra batterier i stora volymer.

Är det exempelvis batteribrist att ID3 inte säljer bättre än vad den gör?
I mars sålde Tesla M3 ca 15ggr fler bilar än ID3 som tillverkats sedan 4 november 2019.
Screenshot_20210502-103326_Google.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av markuswesterberg »

Jag ställer frågan igen, någon som vet när 4WD kommer till Enyaq?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Säger inte att Enyaq är en dålig bil.
Men för samma pengar tycker jag att en Ioniq 5 är bättre på det mesta.

Tydligen är man medveten om detta och laddhastigheten ska ökas till 170 kW och utgår ifrån att även Enyaq får 100 kWh batteriet så man får 600 km I WLTP.
V2G kommer 2022.
Så det blir lite bättre nästa år.

Grejen är bara att Ioniq 5 har 800V och 232 kW laddning redan idag.
Dessutom V2L på 3.6kW.

För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Går hellre på Tesla Model 3 än båda två ovan pga prestanda/körkänsla, design och kanske främst Teslas SuC-Nätverk. Det är väl 230v kontakten i bilen som Model 3 saknar men annars är valet enkelt för mig.

MVH
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av markuswesterberg »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Säger inte att Enyaq är en dålig bil.
Men för samma pengar tycker jag att en Ioniq 5 är bättre på det mesta.

Tydligen är man medveten om detta och laddhastigheten ska ökas till 170 kW och utgår ifrån att även Enyaq får 100 kWh batteriet så man får 600 km I WLTP.
V2G kommer 2022.
Så det blir lite bättre nästa år.

Grejen är bara att Ioniq 5 har 800V och 232 kW laddning redan idag.
Dessutom V2L på 3.6kW.

För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Går hellre på Tesla Model 3 än båda två ovan pga prestanda/körkänsla, design och kanske främst Teslas SuC-Nätverk. Det är väl 230v kontakten i bilen som Model 3 saknar men annars är valet enkelt för mig.

MVH
Känns inte som jämförbara bilar riktigt. M3 mot dessa alltså. Lastkapacitetsmässigt tänker jag mest. Vi har en M3 men måste ha en större bil också. MY är beställd men börjar känna att den är för långt bort tidsmässigt eventuellt. Därför jag undrar när 4WD kommer på Enyaq. Behöver 4WD.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Kubi »

markuswesterberg skrev:
Jag ställer frågan igen, någon som vet när 4WD kommer till Enyaq?
Antagligen senare i år så som ID.4 GTX.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Fredrik j »

Bruno skrev:
Skoda Enyaq 80 iV – bästa elbilen just nu
https://www.dagensps.se/motor/skoda-eny ... eFof0WsCNn

[artikeln i text]

Biltest: Skoda Enyaq 80 iV
Är Skoda Enyaq 80 iV bästa elbilen just nu? Ja, mycket talar för det efter kollegan Maths test förra veckan. Frågan han ställer sig är hur Volkswagen kan tillåta Skoda att bygga en bil som på i stort sett alla punkter är bättre än VW ID.4 – för mindre pengar?
Frågan är väl om skribenten verkligen tror att Volkswagen och Skoda konkurrerar så till milda grad att dom överraskar varandra?
VW och Skoda är två varumärken i samma koncern. Naturligtvis finns det en övergripande strategi och varumärket Volkswagen behöver inte tillåta varumärket Skoda att göra någonting.
Ska vi gissa att det är precis vad man vill att kunderna ska göra? Välja mellan en VW och en Skoda...
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av sandberg80 »

markuswesterberg skrev:
Jag ställer frågan igen, någon som vet när 4WD kommer till Enyaq?
Har för mig att jag läst lansering vecka 25. Men betta inte din familj på det
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av sandberg80 »

sandberg80 skrev:
markuswesterberg skrev:
Jag ställer frågan igen, någon som vet när 4WD kommer till Enyaq?
Har för mig att jag läst lansering vecka 25. Men betta inte din familj på det
Nära. Vecka 24
FB_IMG_1620065612041.jpg
Senast redigerad av sandberg80, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av NiklasTesla »

markuswesterberg skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Säger inte att Enyaq är en dålig bil.
Men för samma pengar tycker jag att en Ioniq 5 är bättre på det mesta.

Tydligen är man medveten om detta och laddhastigheten ska ökas till 170 kW och utgår ifrån att även Enyaq får 100 kWh batteriet så man får 600 km I WLTP.
V2G kommer 2022.
Så det blir lite bättre nästa år.

Grejen är bara att Ioniq 5 har 800V och 232 kW laddning redan idag.
Dessutom V2L på 3.6kW.

För att inte tala om vilken spec Tesla MY kommer at få.
Utgår ifrån att Teslan spöar Ioniq 5 på i princip allt.
Går hellre på Tesla Model 3 än båda två ovan pga prestanda/körkänsla, design och kanske främst Teslas SuC-Nätverk. Det är väl 230v kontakten i bilen som Model 3 saknar men annars är valet enkelt för mig.

MVH
Känns inte som jämförbara bilar riktigt. M3 mot dessa alltså. Lastkapacitetsmässigt tänker jag mest. Vi har en M3 men måste ha en större bil också. MY är beställd men börjar känna att den är för långt bort tidsmässigt eventuellt. Därför jag undrar när 4WD kommer på Enyaq. Behöver 4WD.
I liter går det riktigt fint att lasta en Model 3.

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Screenshot_20210509-100707_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av lloydfabege »

Jag förstår inte riktigt det här med att Enyaqen är billigare än ID.4. Det är den inte. ID.4 Life är jämförbar med Enyaq 80.

Kolla bara privatleasing, Enyaq 80 mot ID.4 med dragkrok, 1 500 mil per år, vinterdäck och snabbladdning (kostar extra till Enyaq, inte till ID.4).

Priser utan försäkring
Enyaq 80: 6 115 kr per månad
ID.4 Life: 5 672 kr per månad.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Screenshot_20210509-100707_YouTube.jpg
Jösses vad många säten som kundes fällas i de flesta bilarna i den listan.
Jag trodde i min enfald att det oftast bata var 2-4 säten som gick att fälla i en bil. :D
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Screenshot_20210509-100707_YouTube.jpg
Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Kubi »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Screenshot_20210509-100707_YouTube.jpg
Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?
Hans bananabox test från Model 3 rymde 6st.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
Enyaq har stort bagage, 10 banankartonger!
Screenshot_20210509-100707_YouTube.jpg
Hur har han sorterat listan egentligen, varken i bokstavsordning eller i antalet banankartonger? och varför har han inte med Model 3, han har väl till och med en sådan själv, borde väl vara enklast att testa?
Hans bananabox test från Model 3 rymde 6st.
Samma som hatchbacken och halvkombi-SUV:en PS2 då. Inte så illa för en liten/mellan sedan. Misstänker att det kanske blir någon mer banankartong i MY.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar