Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hmpftfhdns »

Lacho skrev:
Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
När jag testade samma sträcka samma kväll med och utan takbox (med iX3) i 90km/h och så skilde det ~10% på förbrukningen. Vi som bor i Göteborg har ju turen att nästan bara ha långsamma vägar upp till fjällen :roll:
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av macky »

Hmpftfhdns skrev:
Lacho skrev:
Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
När jag testade samma sträcka samma kväll med och utan takbox (med iX3) i 90km/h och så skilde det ~10% på förbrukningen. Vi som bor i Göteborg har ju turen att nästan bara ha långsamma vägar upp till fjällen :roll:
Brukar välja de långsamma vägarna även från Sthlm när jag har box för att om möjligt hålla mig till 1 långstopp om jag ska till Sälen/Härjedalen. Men Åre är förstås ngt annat.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
27,8 kWp solceller
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Cyprezz skrev:
Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Startade från garage där det är ca 13 grader. Förvärmde inte eller nått sånt. Testade inte eco-mode, vi brukar ha 19 grader i bilen vilket många gånger känns varmt faktiskt. Känns inte som att eco-mode gör någon större skillnad? Inte utforskat det så noga iofs. Kör i princip alltid i D och använder adaptiva farthållaren så fort det är över 70. Tack för tipsen!
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
Tönnebro kollade jag inte eftersom vi skulle käka lunch och barnen sprang omkring. Men fick vänta över 20min innan jag kunde starta eftersom en ID4 blockade två platser och de sista två var upptagna av buzzarna. Mycket möjligt att batteriet hann kallna innan jag började ladda. Laddade 1h9min, 18 - 100% (63,3 kWh). Upp till 80 gick ganska snabbt men vi var inte ens halvvägs genom lunchen då.

Kollade inte Ionity Sundsvall heller eftersom vi gick in för att köpa fika. Laddade iaf i 41min, 49 - 90% (32,54 kWh).

Men jag noterade 75-90kW vid båda tillfällena iaf, vet inte hur länge det varade.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Prova Eco jag tror klimatdelen kan göra en del på en så lång resa. Sedan gör det ju att accelerationen från den adaptiva farthållare blir mjukare/segare. Det tror jag gör lite skillnad.

Nu var det inte så kallt men annars brukar det för mig vara bästa sträckan först från varmt garage sedan går det utför. Du har liknande förbrukning på alla sträckor.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Cyprezz skrev:
Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Startade från garage där det är ca 13 grader. Förvärmde inte eller nått sånt. Testade inte eco-mode, vi brukar ha 19 grader i bilen vilket många gånger känns varmt faktiskt. Känns inte som att eco-mode gör någon större skillnad? Inte utforskat det så noga iofs. Kör i princip alltid i D och använder adaptiva farthållaren så fort det är över 70. Tack för tipsen!
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
Tönnebro kollade jag inte eftersom vi skulle käka lunch och barnen sprang omkring. Men fick vänta över 20min innan jag kunde starta eftersom en ID4 blockade två platser och de sista två var upptagna av buzzarna. Mycket möjligt att batteriet hann kallna innan jag började ladda. Laddade 1h9min, 18 - 100% (63,3 kWh). Upp till 80 gick ganska snabbt men vi var inte ens halvvägs genom lunchen då.

Kollade inte Ionity Sundsvall heller eftersom vi gick in för att köpa fika. Laddade iaf i 41min, 49 - 90% (32,54 kWh).

Men jag noterade 75-90kW vid båda tillfällena iaf, vet inte hur länge det varade.
Tack för svar och skönt att det inte var laddningen som begränsade utan att det löste sig nör ni ändå skulle äta, tråkigt dock att en bil blockerade 2 laddare, antar att det var så trångt att den var tråkigt, detta behöver det bli ordning på nör det är så få laddare.
27,8 kWp solceller
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Ja vi måste stanna och äta och barnen behöver springa av sig lite vid längre resor. Då tycker inte jag det spelar roll hur lång tid laddningen tar. Ionity Sundsvall med cirkle k är kanske inte världens roligaste stopp :)

Nä det var inte trångt, han hade bara ställt sig in i andra rutan med några cm så det gjorde att ingen bil kunde komma in där när ruta 3 var upptagen. Han var förmodligen ensam när han kom och tänkte inte på att andra kunde komma efter honom...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Kände samma, men sen beror det ju på om man satt redo att flytta sig om det blev kö. Kanske alltid fanns en annan laddare ledig, vem vet? :)

Annars finns det mycket sånt folk som inte tänker hela vägen. Som när jag skulle ladda senast och en snubbe med nästan fullt batteri skulle plugga in på den ensamma 50kW-laddaren utanför Burger King. Han fick inte igång laddningen som tur var... Vi kom dit med låg procent och han hann åka in precis innan oss. Vi hann dock inte ens gå ur bilen när vi såg honom flytta sig och när han gick förbi vår bil så frågade jag om laddaren är trasig. Han svarade "Ja CCS verkar trasig, men jag behöver inte ladda egentligen, har 85% (eller nåt i närheten).". Han gick därifrån och jag fick igång laddningen utan problem när jag testade. Han var trevlig, men som sagt, vissa tänker inte...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av jonasl »

I det läget vore det ju mer rationellt att köra 11kW medans man käkar eller vad man nu ska göra, lär ju ändå hinna bli nästan fullt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Håller med dig men som jag skrev så var det inga andra där att ladda efter mig, förutom en annan som började ladda samtidigt som mig när ID4an åkte så vi båda fick plats. Vi satt vid fönstret och hade koll på laddplatserna ifall det blev fullt och andra ville ladda, då hade jag flyttat på mig efter 80%. Men det är väl värre att blocka två platser än att ladda, även om man laddar över 80%, eller?
jonasl skrev:
I det läget vore det ju mer rationellt att köra 11kW medans man käkar eller vad man nu ska göra, lär ju ändå hinna bli nästan fullt.


Hade tagit oss 5-6h att ladda motsvarande kW på en 11kW...
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Esterox »

Tycker det känns mer och mer vanligt att elbilar tar upp 11 kW laddare vid matvarubutiker, känns ju som att många nya ägare inte förstår grejen med elbil ännu. Ladda på 11 kW för att handla mat i en timme är ju inte värt besväret för att plocka fram kabeln, inte ens nödvändigt för vem har mer när 10 mil till matvarubutiken ? Och 100% på en snabbladdare, vilket slöseri med sin egen och andras tid.

Detta är ju elbilens största bekymmer egentligen. Man måste vara intresserad för att förstå att den laddar inte med full fart jämt och man tappar tid på att ladda efter 80%. Samt att alla märken har olika laddkurvor. Förklara det för Bengt och Agda 65 år som inte är ett dugg intresserade utav teknik utan har köpt elbil för ekonomi och barnbarnens framtid.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av jonasl »

Lacho skrev:
Hade tagit oss 5-6h att ladda motsvarande kW på en 11kW...
Menade snarare att man kan göra det när man rullar med med 85% och ska fylla på lite. Det kommer ändå inte gå fort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

Lacho skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Håller med dig men som jag skrev så var det inga andra där att ladda efter mig, förutom en annan som började ladda samtidigt som mig när ID4an åkte så vi båda fick plats. Vi satt vid fönstret och hade koll på laddplatserna ifall det blev fullt och andra ville ladda, då hade jag flyttat på mig efter 80%. Men det är väl värre att blocka två platser än att ladda, även om man laddar över 80%, eller?
jonasl skrev:
I det läget vore det ju mer rationellt att köra 11kW medans man käkar eller vad man nu ska göra, lär ju ändå hinna bli nästan fullt.


Hade tagit oss 5-6h att ladda motsvarande kW på en 11kW...
Det finns en 50 kW laddare vid Tönnebro som räcker utmärkt om man ändå ska stanna mer än en timme. Men den var kanske upptagen?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Esterox skrev:
Tycker det känns mer och mer vanligt att elbilar tar upp 11 kW laddare vid matvarubutiker, känns ju som att många nya ägare inte förstår grejen med elbil ännu. Ladda på 11 kW för att handla mat i en timme är ju inte värt besväret för att plocka fram kabeln, inte ens nödvändigt för vem har mer när 10 mil till matvarubutiken ? Och 100% på en snabbladdare, vilket slöseri med sin egen och andras tid.

Detta är ju elbilens största bekymmer egentligen. Man måste vara intresserad för att förstå att den laddar inte med full fart jämt och man tappar tid på att ladda efter 80%. Samt att alla märken har olika laddkurvor. Förklara det för Bengt och Agda 65 år som inte är ett dugg intresserade utav teknik utan har köpt elbil för ekonomi och barnbarnens framtid.
Ja så är det verkligen. Alla är inte intresserade. Men i mitt fall var det inte slöseri med tid, vi var ändå där och åt och som sagt inga andra bilar efter oss. Men samtidigt, så länge det inte finns skrivna regler över laddning så har man ju rätt att ladda hur mycket man vill, sen får inbitna och kunniga sura hur mycket dom vill på dessa forum. Sen kan det faktiskt vara så att det finns en anledning att ladda över 80%, det måste man förstå och respektera. Tex, Sundsvall - Åre. Jag måste ha ca 95% för att komma fram till Ytterån Ionity med ca 10% kvar om det är lite vind och några minusgrader (med min förbrukning med takbox). Så om jag vill säkra upp lite för att inte oroa mig över att komma fram så laddar jag upp till 100. I min situation med småbarn och redan 4h i bilen så är det inte ett alt att stanna och stödladda på någon 11-50kw på vägen för att inte någon ska sura på ett forum för att jag laddat över 80%.
jonasl skrev:
Lacho skrev:
Hade tagit oss 5-6h att ladda motsvarande kW på en 11kW...
Menade snarare att man kan göra det när man rullar med med 85% och ska fylla på lite. Det kommer ändå inte gå fort.
Det var planen att göra om det hade blivit fullt och kö och vi inte var färdiga att åka.
iAkita skrev:
Lacho skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Håller med dig men som jag skrev så var det inga andra där att ladda efter mig, förutom en annan som började ladda samtidigt som mig när ID4an åkte så vi båda fick plats. Vi satt vid fönstret och hade koll på laddplatserna ifall det blev fullt och andra ville ladda, då hade jag flyttat på mig efter 80%. Men det är väl värre att blocka två platser än att ladda, även om man laddar över 80%, eller?
jonasl skrev:
I det läget vore det ju mer rationellt att köra 11kW medans man käkar eller vad man nu ska göra, lär ju ändå hinna bli nästan fullt.


Hade tagit oss 5-6h att ladda motsvarande kW på en 11kW...
Det finns en 50 kW laddare vid Tönnebro som räcker utmärkt om man ändå ska stanna mer än en timme. Men den var kanske upptagen?
Ja tyvärr, tänkte på den först men den var upptagen.
Senast redigerad av Lacho, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av DanneLKPG »

Esterox skrev:
Tycker det känns mer och mer vanligt att elbilar tar upp 11 kW laddare vid matvarubutiker, känns ju som att många nya ägare inte förstår grejen med elbil ännu. Ladda på 11 kW för att handla mat i en timme är ju inte värt besväret för att plocka fram kabeln, inte ens nödvändigt för vem har mer när 10 mil till matvarubutiken ?
Så om man inte har laddmöjlighet hemma är det alltså bortkastat att ladda lite då och då medans man gör andra saker? För att ladda i parkeringshus, matvarubutik med mera är enda sättet för mig om jag inte ska snabbladda upp mitt batteri varje gång. Finns inga laddare i min BrF och föreningen är inte ett dugg intresserade av att installera laddboxar...
Nu har jag en bil med större batteri, men en timmes laddning var 25% på min tidigare BMW i3S. Kändes alltid värt att ta fram laddkabeln om man vet att man ska stanna lite längre.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det är olika laddkurvor på olika bilar också. Vi får 47 kW vid 95% så om vi ska långt kör vi gärna längre stopp vid HPC.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Tycker det känns mer och mer vanligt att elbilar tar upp 11 kW laddare vid matvarubutiker, känns ju som att många nya ägare inte förstår grejen med elbil ännu. Ladda på 11 kW för att handla mat i en timme är ju inte värt besväret för att plocka fram kabeln, inte ens nödvändigt för vem har mer när 10 mil till matvarubutiken ?

Och 100% på en snabbladdare, vilket slöseri med sin egen och andras tid.
Håller personligen med dig 100% på bägge punkter.

Men det är ifrån min synpunkt (andra personer kan ju ha andra behov och förutsättningar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
Kan ju vara så att man behöver typ 100% ibland men då flyttar man ju den direkt man är klar. Tycker det är vanligt att hybrider ”hoggar” 11kw-laddare över natten när de bara behöver ladda 4h för att fylla sitt lilla batteri.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker ärligt talat det känns konstigt att klaga på att någon parkerar snett samtidigt som man själv står kvar vid en 175 kW laddare i en timme och tio minuter och laddar till 100% medan man äter lunch. Det är ett otyg som jag tycker mig se allt oftare, och som är en stor anledning att det börjar bli trångt vid Ionity och andra ultrasnabbladdare.
Där har ju Tesla ett bra system vid SuC där det blir "böter" eller straffavgifter om man står kvar "parkerad" och tar upp plats när bilen nått sin laddgräns.
Det hade varit toppen om även andra aktörer införde ett liknande system, till exempel att det blir en tilläggskostnad per minut om man står längre än 30 minuter. Det skulle pressa tillverkarna att ta fram snabbladdande bilar, och till exempel en e-Tron som laddar snabbt upp till 100% skulle kunna fortsätta ladda till 100% utan extra kostnader.

Jag har förståelse för att man ibland behöver ladda över 80%, om man till exempel drar släp eller det är långt mellan laddarna. Så självklart ska det finnas flexibilitet i systemet, om än till en extrakostnad så det inte sker slentrianmässigt. "Det var ingen kö" säger en del som ursäkt för att ladda fullt, men saken är den att om man några minuter innan man anländer till en laddplats kollar om där finns tillgängliga laddare, och ser att det är fullt eller nästan fullt, så vågar iallafall inte jag chansa att det kommer vara någon som avbryter lunchen för att flytta sin fulladdade bil när jag väl anländer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar