Det säljs väl några miljoner fossila bilar per år fortfarande så... vill du ha en lista?Zalman3 skrev:Du kan köpa en Enyaq under 23.000 euro i Tyskland.Chrispy skrev:Skoda Enyaq IV 50 går att köpa för 24800 euro i Tyskland vilket är sjukt billigt. Priset är 33800 på Skodas tyska hemsida och sedan ger tyska staten 9000 euro i subventioner för elbilar under 40000 euro.
Är det någon som vet när detta bidrag betalas ut? Är det som i Sverige efter 6 månader?
Sugen på att försöka privatimportera en Enyaq iV 50 från Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/skoda-en ... kw-148-ps/Škoda ENYAQ iV inkl. Bafa, Lieferung und Zulassung. Ab 22.999€
Vem köper en fossilbil idag?
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skoda Enyaq iV
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Skoda Enyaq iV
Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Re: Skoda Enyaq iV
Tror tyvärr många fortfarande anser att elbilar är omständigt och att batterierna måste bytas ut.MWall skrev:Alldeles för många. I Sverige har vi kommit "långt" med elbilar men ändå är det väl minst 10 ggr fler som köper bil med förbrännningsmotor?Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Och att det är kö på varje laddare...
Typ samma argument som förs fram så fort man nämner elbil... och att det går minsann köra på HVO diesel...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Skoda Enyaq iV
90% av nybilsförsäljningen i Kalifornien är fossildrivna bilar. Och här ingår inte plug-in-hybrider...Zalman3 skrev:Vem köper en fossilbil idag?
Och då står Kalifornien för 45% av alla plug-in-bilar i hela USA... (Q1 2021)
Endast 5,4% av nybilsförsäljning Sverige Q1 är rena elbilar (EV), så visst köper människor fossilbilar...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Skoda Enyaq iV
Köpt test av TT i NT:
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Skoda Enyaq iV
Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Re: Skoda Enyaq iV
Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Att Enyaq kostar från 23.000 euro i Tyskland efter rabatt och stöd, utgår jag ifrån att det beror på att MG 5 kombi kommer vara ännu billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Re: Skoda Enyaq iV
Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Ja, den verkar vara bättre. Lite större, finare interiör osv.
Re: Skoda Enyaq iV
Kan vara så. Kollade inte noggrant.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Re: Skoda Enyaq iV
De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Åtminstone på ID4 skiljde det väldigt lite mellan Tyskland och Sverige nör jag kollade om man tar hänsyn till skillnader i moms och subventioner. Jag tycker nog att VAG har varit schyssta i prissättningen mellan Sverige och Tyskland.Chrispy skrev:De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Sverige är 383 900 kr efter statlig rabatt.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Tyskland är 24800 euro efter statlig rabatt och
Zalman3 hittade den för ännu mindre. I SEK blir det 250000 kr
Alltså är den billigaste modellen i Tyskland mer än 130000 kr billigare än den billigaste modellen i Sverige. Dessa modeller går dock inte att jämföra rakt av då batteriet i den tyska iV50 är på 55.0 kWh jämfört med iV60 som finns både i Tyskland och i Sverige med batteri på 62 kWh. De har också strypt motoreffekten på iV50 och kanske värst av allt har tagit bort möjligheten att lägga till backkamera i beställning. Detta tror jag de gjort enbart för att folk ska välja en dyrare modell.
Re: Skoda Enyaq iV
Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Re: Skoda Enyaq iV
50kW!wheels skrev:Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Björn N: Skoda Enyaq interior review
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Re: Skoda Enyaq iV
Jo, den verkar vara en bättre och mer påkostad interiör än ID4 enligt många testare som Björn Nyland. Även Auto Motor och Sport föredrog Enyaq över ID4 (också mest pga. bättre knappar och mer påkostad interiör).Raptor skrev:Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Känns som många testare tycker det är en av de bästa varianterna av MEB-bilarna man kan köpa just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Skoda Enyaq iV
Wow bra info, tack för du delar! Stark kandidat att slussa till mina föräldrar denna!Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Inväntar nästa möjlighet!
Re: Skoda Enyaq iV
49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 maj 2021 22:43
Skoda Enyaq iV
Jag väntar själv leverans av min egen Skoda Enyaq 80 om nån vecka och har köpt 19” original Skoda fälgar från handlaren men utan däcken. Vad kör du för däck fram och bak på din? 235/50 fram och 255/55 bak? Intresserad om man kan köra 235/50 både fram och bak med vinterdäck.Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
/Mathias