Kan vara så. Kollade inte noggrant.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Åtminstone på ID4 skiljde det väldigt lite mellan Tyskland och Sverige nör jag kollade om man tar hänsyn till skillnader i moms och subventioner. Jag tycker nog att VAG har varit schyssta i prissättningen mellan Sverige och Tyskland.Chrispy skrev:De bygger på samma plattform och den problemfyllda programvaran är också densamma. I Sverige är priset också väldigt likt så det handlar mest om vilket stil man föredrar.Mickep skrev:Den ska och bör jämföras med id4. är den bättre?
Tycker inte att varken id4 eller Enyaq är speciellt prisvärda i Sverige, i Tyskland är det en annan sak
Re: Skoda Enyaq iV
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Sverige är 383 900 kr efter statlig rabatt.MWall skrev:Raptor skrev:Jag ser att Enyaq är 70000 kr (duh) dyrare i Sverige än Tyskland.
Riktigt lågt av VW/Skoda.
Hoppas de säljer dåligt pga det.
Det ingår väl mycket mer utrustning som standard i Sverige?
Det officiella priset på den billigaste modellen av Skoda Enyaq iV i Tyskland är 24800 euro efter statlig rabatt och
Zalman3 hittade den för ännu mindre. I SEK blir det 250000 kr
Alltså är den billigaste modellen i Tyskland mer än 130000 kr billigare än den billigaste modellen i Sverige. Dessa modeller går dock inte att jämföra rakt av då batteriet i den tyska iV50 är på 55.0 kWh jämfört med iV60 som finns både i Tyskland och i Sverige med batteri på 62 kWh. De har också strypt motoreffekten på iV50 och kanske värst av allt har tagit bort möjligheten att lägga till backkamera i beställning. Detta tror jag de gjort enbart för att folk ska välja en dyrare modell.
Re: Skoda Enyaq iV
Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Re: Skoda Enyaq iV
50kW!wheels skrev:Hur fort laddar den annars då?Zalman3 skrev:Tillägg:
Škoda ENYAQ iV 60: 132 kW (180 hk) inklusive Bafa, leverans och godkännande
27.999 €
390km WLTP
62kWh batteri
100kW laddning, 500 euro
värmepump, 1150 euro
https://www.ludego.com/produkt/enyaq-iv ... kw-180-ps/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Björn N: Skoda Enyaq interior review
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Re: Skoda Enyaq iV
Jo, den verkar vara en bättre och mer påkostad interiör än ID4 enligt många testare som Björn Nyland. Även Auto Motor och Sport föredrog Enyaq över ID4 (också mest pga. bättre knappar och mer påkostad interiör).Raptor skrev:Provkörde en massa elbilar i helgen.
Bäst var Skoda Enyaq. Satan vad bra den var.
Inredningen är mer premium än VW ID3 och ID4. Förstår inte VAGgruppens nya strategi.
Känns som många testare tycker det är en av de bästa varianterna av MEB-bilarna man kan köpa just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Skoda Enyaq iV
Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Skoda Enyaq iV
Wow bra info, tack för du delar! Stark kandidat att slussa till mina föräldrar denna!Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Inväntar nästa möjlighet!
Re: Skoda Enyaq iV
49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 maj 2021 22:43
Skoda Enyaq iV
Jag väntar själv leverans av min egen Skoda Enyaq 80 om nån vecka och har köpt 19” original Skoda fälgar från handlaren men utan däcken. Vad kör du för däck fram och bak på din? 235/50 fram och 255/55 bak? Intresserad om man kan köra 235/50 både fram och bak med vinterdäck.Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
/Mathias
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skoda Enyaq iV
På 19”-fälgarna är det antingen 235/55 eller 255/50 som gäller,grekfestaren skrev:Jag väntar själv leverans av min egen Skoda Enyaq 80 om nån vecka och har köpt 19” original Skoda fälgar från handlaren men utan däcken. Vad kör du för däck fram och bak på din? 235/50 fram och 255/55 bak? Intresserad om man kan köra 235/50 både fram och bak med vinterdäck.Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
/Mathias
bara så att du inte köper fel storlek tänkte jag
(255/55 blir för stora och 235/50 blir för små)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 maj 2021 22:43
Re: Skoda Enyaq iV
tack. Såg att de blev fel skrivet av niBjelke skrev:På 19”-fälgarna är det antingen 235/55 eller 255/50 som gäller,grekfestaren skrev:Jag väntar själv leverans av min egen Skoda Enyaq 80 om nån vecka och har köpt 19” original Skoda fälgar från handlaren men utan däcken. Vad kör du för däck fram och bak på din? 235/50 fram och 255/55 bak? Intresserad om man kan köra 235/50 både fram och bak med vinterdäck.Leo skrev:Här kommer lite statistik från min Enyaq iV80 med 19"-däck.
Har nu kört 180 mil. I genomsnitt har jag drygt 40 mils räckvidd. (1,89 kWh/mil i förbrukning). En resa från Stockholm till Nyköping häromdagen 17 grader ute. Några stopp hos ett par Hyundai och Kia handlare. Blev 74 km/h i genomsnitt gav drygt 43 mils räckvidd. (1,77 kWh/mil). En resa igår från Stockholm till Kungsängen på kvällen ca 19 grader ute. Låg i ca 90-100 km/h största delen. 82 km/h i genomsnitt och blev drygt 47 mils räckvidd. (1,62kWh/mil).
/Mathias
bara så att du inte köper fel storlek tänkte jag
(255/55 blir för stora och 235/50 blir för små)
Re: Skoda Enyaq iV
Ha, ha. Nja de andra trafikanterna inklusive polisen har nog lite synpunkter om man kör så mycket fortare här i södra Stockholm brukar nog oftast ligga i vänsterfilen, finns liksom ingen fler ytterligare till vänster om den Ville ge alla siffror så ser man ungefär under vilka förhållanden jag kört.martinot skrev:49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
Har i alla år roat mig att kolla genomsnittshastigheten och den blir ofta lägre än man tror så fort man tar en avstickare från motorvägen. Ligger vi i drygt 110 på våra långa norrlandsresor (främst E4:an 65-100mil) blir ändå snittet oftast neremot 90.
Har kört lite i Norge och DÄR känns det som att jag (och Teslabjörn) ofta får låga förbrukningssiffror jämfört med i Sverige.
Enyaqen är större och högre än många tror när man ser den i verkligheten bredvid andra bilar. Så jag är kanonnöjd. Hade gissat på högre förbrukning innan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Skoda Enyaq iV
Menar inte att man skall bryta lagen. Åkte själv på en fortkörningsbot i förra veckan (52 på 40-väg) för första gången i Sverige i mitt liv (dock OK, med tanke på att jag kört bil på svenska vägar i nästan 35 år).Leo skrev:Ha, ha. Nja de andra trafikanterna inklusive polisen har nog lite synpunkter om man kör så mycket fortare här i södra Stockholm brukar nog oftast ligga i vänsterfilen, finns liksom ingen fler ytterligare till vänster om den Ville ge alla siffror så ser man ungefär under vilka förhållanden jag kört.martinot skrev:49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
Har i alla år roat mig att kolla genomsnittshastigheten och den blir ofta lägre än man tror så fort man tar en avstickare från motorvägen. Ligger vi i drygt 110 på våra långa norrlandsresor (främst E4:an 65-100mil) blir ändå snittet oftast neremot 90.
Har kört lite i Norge och DÄR känns det som att jag (och Teslabjörn) ofta får låga förbrukningssiffror jämfört med i Sverige.
Enyaqen är större och högre än många tror när man ser den i verkligheten bredvid andra bilar. Så jag är kanonnöjd. Hade gissat på högre förbrukning innan.
Vad jag menar är att stadskörning, till skillnad från hos fossilbilar, så är förbrukningen i princip totalt ointressant då den sker i så låga hastigheter. I princip alla elbilar idag har inga problem med stadskörning i lägre hastigheter, och även ofta kortare sträckor. Där fungerar elbilen idag perfekt, och är inga problem. Enbart en fördel jämfört med fossilbilar.
Det enda som är relevant för elbilar att fokusera på gällande både förbrukning och räckvidd är motorvägskörning under långa sträckor (ironiskt nog den förbrukning som är ganska ointressant för fossilbilar, som har sina stora utsläpp och problem inne i städerna i låga hastigheter). Det är just här, i högre hastigheter (snitt mellan 90-120 km/h), och längre sträckor, som rena elbilar behöver utvecklas och förbättra sig, tillsammans med bättre laddinfrastruktur.
Detta för att kunna konkurrera med fossilbilar i fler användningsfall än idag; där man kör i högre hastigheter och behov för längre sträckor.
Städerna/långsamkörning är fel fokus. Det är redan löst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Skoda Enyaq iV
Det var riktigt bra förbrukningssiffror. Känns som i paritet med model 3 utan VP och plastfälgarna.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Skoda Enyaq iV
Lyckas inte med min googling när jag söker svar på frågan varför elbilar har relativt lägre förbrukning för stadskörning jämfört med fossilbilar och motsatt förhållande (?) gäller motorväg? Vet någon här?martinot skrev:Menar inte att man skall bryta lagen. Åkte själv på en fortkörningsbot i förra veckan (52 på 40-väg) för första gången i Sverige i mitt liv (dock OK, med tanke på att jag kört bil på svenska vägar i nästan 35 år).Leo skrev:Ha, ha. Nja de andra trafikanterna inklusive polisen har nog lite synpunkter om man kör så mycket fortare här i södra Stockholm brukar nog oftast ligga i vänsterfilen, finns liksom ingen fler ytterligare till vänster om den Ville ge alla siffror så ser man ungefär under vilka förhållanden jag kört.martinot skrev:49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
Har i alla år roat mig att kolla genomsnittshastigheten och den blir ofta lägre än man tror så fort man tar en avstickare från motorvägen. Ligger vi i drygt 110 på våra långa norrlandsresor (främst E4:an 65-100mil) blir ändå snittet oftast neremot 90.
Har kört lite i Norge och DÄR känns det som att jag (och Teslabjörn) ofta får låga förbrukningssiffror jämfört med i Sverige.
Enyaqen är större och högre än många tror när man ser den i verkligheten bredvid andra bilar. Så jag är kanonnöjd. Hade gissat på högre förbrukning innan.
Vad jag menar är att stadskörning, till skillnad från hos fossilbilar, så är förbrukningen i princip totalt ointressant då den sker i så låga hastigheter. I princip alla elbilar idag har inga problem med stadskörning i lägre hastigheter, och även ofta kortare sträckor. Där fungerar elbilen idag perfekt, och är inga problem. Enbart en fördel jämfört med fossilbilar.
Det enda som är relevant för elbilar att fokusera på gällande både förbrukning och räckvidd är motorvägskörning under långa sträckor (ironiskt nog den förbrukning som är ganska ointressant för fossilbilar, som har sina stora utsläpp och problem inne i städerna i låga hastigheter). Det är just här, i högre hastigheter (snitt mellan 90-120 km/h), och längre sträckor, som rena elbilar behöver utvecklas och förbättra sig, tillsammans med bättre laddinfrastruktur.
Detta för att kunna konkurrera med fossilbilar i fler användningsfall än idag; där man kör i högre hastigheter och behov för längre sträckor.
Städerna/långsamkörning är fel fokus. Det är redan löst.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Skoda Enyaq iV
Enklaste förklaringen är att elbilar återvinner energin från inbromsningar vilket det är mycket av i stadstrafik. Sen är de ju även mer effektiva i att överföra energin vid påföljande acceleration. Dessutom, en förbränningsmotor är mest effektiv vid ett givet varvtal. I stadstrafik blir det än mer drivlineförluster med accelerationer och växlingar.lloydfabege skrev:Lyckas inte med min googling när jag söker svar på frågan varför elbilar har relativt lägre förbrukning för stadskörning jämfört med fossilbilar och motsatt förhållande (?) gäller motorväg? Vet någon här?martinot skrev:Menar inte att man skall bryta lagen. Åkte själv på en fortkörningsbot i förra veckan (52 på 40-väg) för första gången i Sverige i mitt liv (dock OK, med tanke på att jag kört bil på svenska vägar i nästan 35 år).Leo skrev:Ha, ha. Nja de andra trafikanterna inklusive polisen har nog lite synpunkter om man kör så mycket fortare här i södra Stockholm brukar nog oftast ligga i vänsterfilen, finns liksom ingen fler ytterligare till vänster om den Ville ge alla siffror så ser man ungefär under vilka förhållanden jag kört.martinot skrev:49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, Jezuz! Förstår att du kan köra snålt i de snigelfarterna...
Har i alla år roat mig att kolla genomsnittshastigheten och den blir ofta lägre än man tror så fort man tar en avstickare från motorvägen. Ligger vi i drygt 110 på våra långa norrlandsresor (främst E4:an 65-100mil) blir ändå snittet oftast neremot 90.
Har kört lite i Norge och DÄR känns det som att jag (och Teslabjörn) ofta får låga förbrukningssiffror jämfört med i Sverige.
Enyaqen är större och högre än många tror när man ser den i verkligheten bredvid andra bilar. Så jag är kanonnöjd. Hade gissat på högre förbrukning innan.
Vad jag menar är att stadskörning, till skillnad från hos fossilbilar, så är förbrukningen i princip totalt ointressant då den sker i så låga hastigheter. I princip alla elbilar idag har inga problem med stadskörning i lägre hastigheter, och även ofta kortare sträckor. Där fungerar elbilen idag perfekt, och är inga problem. Enbart en fördel jämfört med fossilbilar.
Det enda som är relevant för elbilar att fokusera på gällande både förbrukning och räckvidd är motorvägskörning under långa sträckor (ironiskt nog den förbrukning som är ganska ointressant för fossilbilar, som har sina stora utsläpp och problem inne i städerna i låga hastigheter). Det är just här, i högre hastigheter (snitt mellan 90-120 km/h), och längre sträckor, som rena elbilar behöver utvecklas och förbättra sig, tillsammans med bättre laddinfrastruktur.
Detta för att kunna konkurrera med fossilbilar i fler användningsfall än idag; där man kör i högre hastigheter och behov för längre sträckor.
Städerna/långsamkörning är fel fokus. Det är redan löst.
Re: Skoda Enyaq iV
Generellt gäller att luftmotståndet ökar väldigt kraftigt när du ökar hastigheten. Om du dubblerar hastigheten från 50 till 100 km/h, så fyrdubblar du luftmotståndet (eller är det 8 gånger? sak samma). Det innebär att för alla fordon så går det åt betydligt mer energi per sträcka att färdas snabbt då du tappar mer energi till luftmotstånd per transporterad sträcka.lloydfabege skrev:Lyckas inte med min googling när jag söker svar på frågan varför elbilar har relativt lägre förbrukning för stadskörning jämfört med fossilbilar och motsatt förhållande (?) gäller motorväg? Vet någon här?
Den andra variabeln är att om du åker väldigt långsamt, låt säga 5 km/h, så går en väldigt stor del av din energi till att driva belysning, infotainment och framförallt värme/kyla i bilen. Det innebär att det finns en hastighet för varje bil där den är som mest effektiv, det vill säga där så mycket energi som möjligt går åt själva transporten.
För en elbil är den hastigheten i regel ganska låg. Effektiva värmesystem och LED-strålkastare och ingen tomgång leder till att konsumtionen hos kringsystemen är låga och mest effektiva hastigheten kan vara så låg som 30 km/h.
Hos en bil med fossildrift så är även där kringsystemen ganska marginella, och värmen får man ju i regel "gratis", men du har en hel del andra förluster. Till exempel så tappar du ju massa energi varje gång du bromsar i trafiken med en fossilbil, i en elbil laddas 70-80% av strömmen tillbaka i bilen om du bromsar med rekuperation. Dessutom har du bortslösad energi för tomgång med mera om du inte har start och stopp. Slutligen så är en fossilmotor som mest effektiv vid vissa specifika varvtal och med en viss belastning, vilket innebär att den ofta är lite extra ineffektiv i stadstrafik. Vid landsväg så ligger motorn i regel på rätt varvtal konstant.
Totalt sett innebär detta att det blir mer kännbart att köra snabbt med en elbil och tappa mer energi mot luftmotstånd, medan det istället blir tacksamt för en bensinbil att köra lite snabbare med jämna varvtal och utan att tappa energi till inbromsningar och tomgång m.m.
Senast redigerad av Makkari, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skoda Enyaq iV
Har Skoda uppdaterat konfiguratorn och priserna? Man har skippat 50kw-laddning och värmepump är nu standard?
När kommer AWD förresten?
När kommer AWD förresten?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Skoda Enyaq iV
Tellus skrev:Det var riktigt bra förbrukningssiffror. Känns som i paritet med model 3 utan VP och plastfälgarna.
I 49 km/h, 74 km/h, 82 km/h, ja, det kanske det är.
Men jag skulle bli förvånad om det skiljde något enormt stort mellan Enyaq iV och iD4 (är i grunden samma bil).
Norska Elbil24 har testat vad en ID4 drar per mil i verkligheten. VW ID.4 slutar sedan med en faktisk förbrukning på 2,05 kWh / mil, inte 1,72 kWh som bilen säger. https://www.elbil24.no/pro/vw-id4-moter ... 3/73759435
ID3 skulle jag däremot säga ligger nära M3 i förbrukning och laddeffektivitet. Men ID4/Enyaq iV är mycket större och tyngre bilar än ID3, så får ju rätt dåligt på förbrukning och effektivitet.
I detta testet kommer ID3 i topp, men ID4 inte alls lika bra:
https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik