Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av DanneLKPG »

Hoppsan_84 skrev:
DanneLKPG skrev:
Cyprezz skrev:
DanneLKPG skrev:
Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Är det också gratis första året till ioniry 5?
Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...
Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?
Fake news enligt tester som Helectric gjort med sin Ioniq 5 här på TCS.
Har efterlyst en Holländare som kan testa vad i5 får på en 480V V3 Supercharger på laddarna som är öppna för test, men ingen som nappat hittills...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Leking
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2021 18:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Leking »

Någon mer som lever i det informationsvacuum som jag upplever kring leveransen av Enyaq?
Ni som fått era bilar, hur lång tid tog det från beställning till leverans?
Jag beställde i augusti, med trolig leverans dec/jan. Har i dagsläget inte fått produktionsvecka, så varken dec eller jan känns särskilt troligt.
Tycker lite synd om säljaren som behöver utstå mitt tjat, men det är ju ingen annan som kan svara heller.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 30 maj 2018 15:42

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dj Mastergrind »

Är det någon med en Enyaq som kan mäta bredden på baksätet? Alltså sittdynan, mellan armstöden.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Hoppsan_84 skrev:
DanneLKPG skrev:
Cyprezz skrev:
DanneLKPG skrev:
Så Enyaq har typ billigast pris med 2,80 kr/kWh, men lite dyrare i månadsavgift? 235kr måste vara nästan dyrast av alla?
Ionity kostar 139kr till Ioniq 5 och 3,10 SEK / kWh.
Är det också gratis första året till ioniry 5?
Japp! Men om Superchargers är öppna om ett år lär man ju aldrig förnya det...
Laddar inte Ioniq5 max 50kw på en 400V laddare?
Fake news enligt tester som Helectric gjort med sin Ioniq 5 här på TCS.
Har efterlyst en Holländare som kan testa vad i5 får på en 480V V3 Supercharger på laddarna som är öppna för test, men ingen som nappat hittills...
Borde ju framkomma från Hyundai själva vad maxeffekt på 400V är speccat till? Vore ytterst märkligt om sådan data inte fanns.

Är det verkligen fortfarande inte heller någon som nu lyckats testa detta praktiskt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Dj Mastergrind skrev:
Är det någon med en Enyaq som kan mäta bredden på baksätet? Alltså sittdynan, mellan armstöden.
133cm
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Elbilsambivalent »

Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:

Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.

Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Elbilsambivalent skrev:
Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:

Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.

Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Inte helt enkelt då jag överlag är väldigt nöjd med bilen men lite finns det alltid.

Att infotainmens saknar minne för t.ex. körprogram. Får ställa in t.ex. Eco varje gång jag skall köra långt.

Laddhastigheten. Har nog inte varit över 80kw särskilt i kyla. Känns som att något är knas. Får be dem kolla det på service.

Appen saknar status för om bilen är låst eller inte. Det går därmed inte heller att låsa eller låsa upp den på distans.

Keyless entry funkar bra bara dra i handtaget. Keyless exit sådär. Saknas knapp på dörren är någon konstig touch funktion som jag inte blir vän med.

Vill ha en så praktisk bil som möjligt men upptäckte häromdagen att en 120cm skiva inte går in i bak ens på sidled då bakluckan smalnar av i slutet det var en bummer.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Elbilsambivalent skrev:
Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:

Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.

Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.

Appen är ett skämt.

Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:

Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.

Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.

Appen är ett skämt.

Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
Vad är felet på appen? Är det inte i grundern samma app som för ID-bilarna och Audi, eller är det en helt egenutvecklad app för Skoda?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Lacho skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Ja, jag kopierar konceptet från två andra trådar:

Ni som har Enyaq, och har haft det nu under en tid.

Vilka nackdelar med bilen upplever ni?
Är väldigt nöjd med bilen. Infotainmentsystemet är inte något att hänga i julgranen men duger och sen finna android/Apple.

Appen är ett skämt.

Snabbladdningen är kanske inte bästa på marknaden men har än så länge inte upplevt att jag skulle behöva ladda snabbare. Dom gånger vi stannat för att snabbladda så passar vi ändå på att äta/fika och sträcka på benen så det gör inget att det inte går på 10 minuter.
Vad är felet på appen? Är det inte i grundern samma app som för ID-bilarna och Audi, eller är det en helt egenutvecklad app för Skoda?
Den tappar kopplingen mellan appen och bilen väldigt ofta. Oftast när jag laddar bilen vilket är rätt dåligt om jag står på en plats som är "pågående laddning". Jag vill veta om bilen laddar eller är fulladdad. Finns inte så mycket funktioner. Vissa funktioner är endast tillgängliga för årsmodell 2022. Jag skulle gärna vilja kunna se lite mer data i appen (hur mycket som laddats, förbrukning, ruttplanering mm)
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Vet inte vad det finns för funktioner i ID 4 appen men i jämförelse med min tidigare E-niro saknar jag.

- skicka destination till bilens navigation
- låsa och låsa upp
- se status för låsning
- data för antal körda mil, förbrukning datum, tider o.s.v.

Det viktigaste funktionen finns iaf dvs starta värme/kyla på distans med lite mer funktioner än i e-niro i form av val av nivå på värme av säten, avfrostning o.s.v.

Jag får ofta god kontakt med bilen så det har jag inte upplevt.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Bjelke »

Såg du två stycken ID Buzz?? :shock: Det måste vara sjukt ovanligt liksom… :)
Tog du nån bild på dom? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Bjelke skrev:
Såg du två stycken ID Buzz?? :shock: Det måste vara sjukt ovanligt liksom… :)
Tog du nån bild på dom? :)
Japp, men ingen bra. Såg att det lagts upp bilder i andra tråden. Var 4st maskerade Porsche som laddade på Ionity Ytterån, tror nya Macan. Så dom är väl på väg upp för tester.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av taliz »

Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Hmpftfhdns »

Lacho skrev:
Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
När jag testade samma sträcka samma kväll med och utan takbox (med iX3) i 90km/h och så skilde det ~10% på förbrukningen. Vi som bor i Göteborg har ju turen att nästan bara ha långsamma vägar upp till fjällen :roll:
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av macky »

Hmpftfhdns skrev:
Lacho skrev:
Dodde skrev:
Lacho skrev:
taliz skrev:
Ja takbox gör väl en 30% eller ngt sånt typ?
Är det verkligen så mycket? När jag hämtade takboxen så var det ju bara 0,5 kWh ökning. Iofs en sträcka på ca 50km t/r, kanske motvind dit och medvind hem men ändå...
Tror det är marginell skillnad i de hastigheterna. +90 km/h då händer det grejer på förbrukningen.
Största delen av sträckan var över 70km/h, till stor del 100-110. Men jag får testa att dra av takboxen nästa längre körning och se vad resultatet blir då.

Om det är 30% ökning pga takbox borde min förbrukning där legat runt 20kWh/100km.
När jag testade samma sträcka samma kväll med och utan takbox (med iX3) i 90km/h och så skilde det ~10% på förbrukningen. Vi som bor i Göteborg har ju turen att nästan bara ha långsamma vägar upp till fjällen :roll:
Brukar välja de långsamma vägarna även från Sthlm när jag har box för att om möjligt hålla mig till 1 långstopp om jag ska till Sälen/Härjedalen. Men Åre är förstås ngt annat.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
27,8 kWp solceller
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Cyprezz skrev:
Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Startade från garage där det är ca 13 grader. Förvärmde inte eller nått sånt. Testade inte eco-mode, vi brukar ha 19 grader i bilen vilket många gånger känns varmt faktiskt. Känns inte som att eco-mode gör någon större skillnad? Inte utforskat det så noga iofs. Kör i princip alltid i D och använder adaptiva farthållaren så fort det är över 70. Tack för tipsen!
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
Tönnebro kollade jag inte eftersom vi skulle käka lunch och barnen sprang omkring. Men fick vänta över 20min innan jag kunde starta eftersom en ID4 blockade två platser och de sista två var upptagna av buzzarna. Mycket möjligt att batteriet hann kallna innan jag började ladda. Laddade 1h9min, 18 - 100% (63,3 kWh). Upp till 80 gick ganska snabbt men vi var inte ens halvvägs genom lunchen då.

Kollade inte Ionity Sundsvall heller eftersom vi gick in för att köpa fika. Laddade iaf i 41min, 49 - 90% (32,54 kWh).

Men jag noterade 75-90kW vid båda tillfällena iaf, vet inte hur länge det varade.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 94
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Prova Eco jag tror klimatdelen kan göra en del på en så lång resa. Sedan gör det ju att accelerationen från den adaptiva farthållare blir mjukare/segare. Det tror jag gör lite skillnad.

Nu var det inte så kallt men annars brukar det för mig vara bästa sträckan först från varmt garage sedan går det utför. Du har liknande förbrukning på alla sträckor.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Lacho skrev:
Cyprezz skrev:
Min enyaq gillar inte kyla heller. Har inga exakta siffror dock.

Startade du resan med kall bil som stått utomhus?

Tips som jag använder på långresa.

1. Välj ecomode så drar klimatanläggningen mindre
2. Välj D inte B-läget på långresa. Frirullsfunktionen i D tycks hjälpa förbrukningen.
3. Använd den adaptiva farthållare.

Takbox har jag ingen aning om men det lär påverka rejält desto högre fart desto mer.

Vikt verkar inte påverka så mycket då bilen är blytung redan från början.
Startade från garage där det är ca 13 grader. Förvärmde inte eller nått sånt. Testade inte eco-mode, vi brukar ha 19 grader i bilen vilket många gånger känns varmt faktiskt. Känns inte som att eco-mode gör någon större skillnad? Inte utforskat det så noga iofs. Kör i princip alltid i D och använder adaptiva farthållaren så fort det är över 70. Tack för tipsen!
Dafro skrev:
Lacho skrev:
Vår första längre resa, Stockholm - Östersund (och sen Åre).

IV 80, 19 tum dubbdäck, takbox, 2 vuxna och 2 barn i barnstol, skulle väl gissa ca 200-250kg lastvikt (passagerare, barnstolar, takbox och packning). Körde högst 110km/h.

Stockholm - Tönnebro UFC, första stopp. Ca 2 grader, torr väg, ingen aning om vind. Åkte med 99%, framme med 18%. 216km, snitthastighet 95km/h, snittförbrukning 26,9kWh/100km. Lunchpaus och barnen behövde springa av sig så blev full laddning bredvid två ID Buzz :) inga andra bilar i kö så kändes ok att ladda till 100.

Tönnebro UFC - Ionity Sundsvall, andra stopp. Ca 1 grad, börjar bli blött på vägen. 100 - 49 %. 153km, snitthastighet 96km/h, snittförbrukning 25,2kWh. Laddar upp till 90%, vi är ensamma på Ionity.

Ionity Sundsvall - Östersund. Ca -1, blött/is och sen snö på vägen. 90 - 20% (har jag för mig). 193km, snitthastighet 76km/h, snittförbrukning 25,1kWh.

Stockholm - Östersund, 563km, snitthastighet 86km/h, snittförbrukning 25,8kWh.

Känns som jag har hög förbrukning? Känns som att jag läser på forumet om MY som har runt 20kWh när det är -15?? Skulle inte förvåna mig om jag låg runt 30 om det hade varit -15. Enyaq ska ju ändå ha vettig förbrukning. Kan det vara takboxen som gör så stor skillnad? När jag hämtade takboxen så hade jag snittförbrukning 15,5 dit och ca 16 hem med takboxen på, iofs en rätt kort sträcka motorväg men ändå...

Någon annan här med jämförbara sträckor för nörderiets skull?
Några fler nörddata önskas om möjligt, laddeffekt som du kom upp i och ca tider för laddning, om du kommer ihåg.
Tönnebro kollade jag inte eftersom vi skulle käka lunch och barnen sprang omkring. Men fick vänta över 20min innan jag kunde starta eftersom en ID4 blockade två platser och de sista två var upptagna av buzzarna. Mycket möjligt att batteriet hann kallna innan jag började ladda. Laddade 1h9min, 18 - 100% (63,3 kWh). Upp till 80 gick ganska snabbt men vi var inte ens halvvägs genom lunchen då.

Kollade inte Ionity Sundsvall heller eftersom vi gick in för att köpa fika. Laddade iaf i 41min, 49 - 90% (32,54 kWh).

Men jag noterade 75-90kW vid båda tillfällena iaf, vet inte hur länge det varade.
Tack för svar och skönt att det inte var laddningen som begränsade utan att det löste sig nör ni ändå skulle äta, tråkigt dock att en bil blockerade 2 laddare, antar att det var så trångt att den var tråkigt, detta behöver det bli ordning på nör det är så få laddare.
27,8 kWp solceller
Skriv svar