Jodå, 0795 är väl uppdatering?taliz skrev:Har det överhuvudtaget kommit någon uppdatering av mjukvaran till enyaq?Lacho skrev:Ja absolut, förhoppningsvis att det är mjukvaran och att nästa uppdatering fixar detmikebike skrev:Och åtgärdar, för något fel måste det ju vara?Lacho skrev:Hoppas Skoda kommenterar dettaDanneLKPG skrev:Nu har man gjort om testet för 80 vs 80x och det blev fortfarande 80 som förlorade stort. Skumt? Något fel i mjukvaran?
https://www.motor.no/aktuelt/rekkevidde ... 7QHKEPNRE0
Skoda Enyaq iV
Moderator: Redaktion
Re: Skoda Enyaq iV
Re: Skoda Enyaq iV
Testar att fråga här också.
Någon som får ut 7,4kW vid laddning på 1-fas?
Mer specifikt 1-fas 32A 7,4kW laddare med 32A kabel.
Någon som får ut 7,4kW vid laddning på 1-fas?
Mer specifikt 1-fas 32A 7,4kW laddare med 32A kabel.
Re: Skoda Enyaq iV
Var visst något fel på vår stolpe. Hittade en annan där jag nästan fick full effekt. Så ja, Enyaq klarar 1-fas 32A med 32A kabel.Lacho skrev:Testar att fråga här också.
Någon som får ut 7,4kW vid laddning på 1-fas?
Mer specifikt 1-fas 32A 7,4kW laddare med 32A kabel.
Re: Skoda Enyaq iV
"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"
Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Re: Skoda Enyaq iV
Här är en video med lite mer info om uppdateringen. Enligt den kommer officiell info från Skoda väldigt snart (verkar vara kommande veckorna). 3.0 innan sommaren är slut och även 3.1 i år! Sen får vi se hur uppdateringen sköts i Sverige.
Tyvärr verkar inte preheating av batterier vara med i 3.0. Förhoppningsvis i 3.1. Skulle vara gött att ha den till vintern och fjällresorna.
https://youtu.be/1ThyC3k2Ks8
Tyvärr verkar inte preheating av batterier vara med i 3.0. Förhoppningsvis i 3.1. Skulle vara gött att ha den till vintern och fjällresorna.
https://youtu.be/1ThyC3k2Ks8
Re: Skoda Enyaq iV
Inställningar och sen tror jag det heter systeminformation eller nått sånt. Jag har 0792Cyprezz skrev:"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"
Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Re: Skoda Enyaq iV
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Re: Skoda Enyaq iV
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.Cyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Re: Skoda Enyaq iV
Nja, läste i FB-gruppen om Enyaq att det var en som hade 3,0 nu och upplevde den som bra snålare och snabbare laddningCyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte har FB på denna dator jag använder nu
Re: Skoda Enyaq iV
Den har inte varit inne på service och jag har inte fått upp något om uppdatering så den levererades troligen så.Lacho skrev:Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.Cyprezz skrev:Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795Lacho skrev:Någon här med Enyaq och 3.0?
Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Re: Skoda Enyaq iV
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Skoda Enyaq iV
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Re: Skoda Enyaq iV
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?Lacho skrev:Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Skoda Enyaq iV
Det var väl "mer info soon" och inget mer officiellt. Nu kommer det väl officiell information och förhoppningsvis inbjudningar till att uppgraderaNect skrev:Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?Lacho skrev:Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med informationZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Skoda Enyaq iV
Detta gäller enbart nya bilar, och då bara cupén, med nya förändrade batteripacket.Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.
Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
Exakt som hos syskonet ID5.
Äldre bilar får nöja sig med 135kW och en plattare laddkurva.
Re: Skoda Enyaq iV
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
27,8 kWp solceller
Re: Skoda Enyaq iV
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Skoda Enyaq iV
10-80 då eller? Nice ju.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Re: Skoda Enyaq iV
Tror det är 5-80%Lacho skrev:10-80 då eller? Nice ju.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Re: Skoda Enyaq iV
Skyller busstation på autocorrect men du förstod ändå. Vad hade orginalkurvan för peak? Och håller med dig helt om att jag hellre hade haft en flack kurva, där jag brukar ladda mellan stugan och hemmet så är det från ca 50 eller 60% i ca 5-10 min i 140+ kW för att jag vill ladda i Borås eller Ulricehamn istället Gränna och Mantorp som oftare är fulla men att då ladda med så låg effekt som denna kurva har är som att dela v2 på SuC, nä ingen förbättring.iAkita skrev:Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.Dafro skrev:Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.Cyprezz skrev:Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
27,8 kWp solceller
Re: Skoda Enyaq iV
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svarPs. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,
Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid
Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
Re: Skoda Enyaq iV
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?