Skoda Enyaq iV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Cyprezz skrev:
"Jodå, 0795 är väl uppdatering?"

Vart ser man vilken version man har? Frågade på Skoda i veckan om ID uppdateringen men snabbare laddning osv skulle komma till enyaq men de hade ingen info om det.
Inställningar och sen tror jag det heter systeminformation eller nått sånt. Jag har 0792
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Någon här med Enyaq och 3.0?
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.

Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Erxon »

Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Nja, läste i FB-gruppen om Enyaq att det var en som hade 3,0 nu och upplevde den som bra snålare och snabbare laddning
Kan tyvärr inte länka eftersom jag inte har FB på denna dator jag använder nu
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Lacho skrev:
Cyprezz skrev:
Lacho skrev:
Någon här med Enyaq och 3.0?
Den har inte börjat rullats ut ännu om jag förstått det rätt. Jag har 0795
Ah ok. Trodde dom nya levererades med den.

Hade du 0795 från leverans eller fick du det uppdaterat?
Den har inte varit inne på service och jag har inte fått upp något om uppdatering så den levererades troligen så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Zalman3 »

Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Nect »

Lacho skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Nect skrev:
Lacho skrev:
Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Nu väntar man bara på att Skoda Sverige ska gå ut med information
Det var väl i vintras den här infon kom? Där de pratade om slutet av Q2 2022 som tidigast när uppdateringen skulle bli tillgänglig?
Det var väl "mer info soon" och inget mer officiellt. Nu kommer det väl officiell information och förhoppningsvis inbjudningar till att uppgradera
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Skoda Enyaq får bättre räckvidd och högre laddningshastighet – utan kostnad.

Det sägs att laddningshastigheten för MEB-bilarna med störst batteri kommer att nå 170 kW som mest, en effekt vi faktiskt har nått själva.
https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-en ... s/76899396
Detta gäller enbart nya bilar, och då bara cupén, med nya förändrade batteripacket.

Exakt som hos syskonet ID5.

Äldre bilar får nöja sig med 135kW och en plattare laddkurva.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
27,8 kWp solceller
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av iAkita »

Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
10-80 då eller? Nice ju.

Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dodde »

Lacho skrev:
iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
10-80 då eller? Nice ju.

Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Tror det är 5-80%
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Dafro »

iAkita skrev:
Dafro skrev:
Cyprezz skrev:
Ok funkar för mig dock. Bättre laddning är det enda jag saknar.
Är laddningen så mycket bättre då, under 135 vid 30% typ men nu kan jag inte orginalkurvan men jag orkar inte planera laddning för att komma in med 10% men busstation kurvan är likvärdig i övrigt är det ju en viss förbättring men hur många min gör det egentligen.
Originalladdkurvan tar 38 minuter till 80%. Bilarna med 170 kW peak tar 34 minuter till 80%, och de med 135 kW peak tar 29 minuter till 80. En av anledningarna till att det inte blev en ID5 gtx för mig. Den laddar nästan lika slött som förut. Hade valt den plattare laddkurvan med 135 kW peak alla dagar i veckan.
Skyller busstation på autocorrect men du förstod ändå. Vad hade orginalkurvan för peak? Och håller med dig helt om att jag hellre hade haft en flack kurva, där jag brukar ladda mellan stugan och hemmet så är det från ca 50 eller 60% i ca 5-10 min i 140+ kW för att jag vill ladda i Borås eller Ulricehamn istället Gränna och Mantorp som oftare är fulla men att då ladda med så låg effekt som denna kurva har är som att dela v2 på SuC, nä ingen förbättring.
27,8 kWp solceller
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Cyprezz »

Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svar :o

Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
martin363
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2022 11:37

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martin363 »

På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Arion
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 aug 2022 08:38

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Arion »

Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.
martin363
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2022 11:37

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av martin363 »

Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martin363 skrev:
Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
‐‐------------------------------------------------------------------------------------------

Om du inte har behov av 4-hjulsdrift utan endast är ute efter mer körglädje kanske det finns andra roligare elbilar.

80 modellen är ju väldigt praktiskt och förnuftig BEV.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Skoda Enyaq iV

Inlägg av Lacho »

Cyprezz skrev:
Ps. Info från min åf:
"Jag har förstått det som att under nästa vecka får vi mer info om när det kan tänkas komma,

Men jag vet att det är nu när som helst, i närtid

Men verkstaden kommer kontakta dig, eller så blir du ombedd att kontakta oss"
Hade min bil inne för garantiärende idag. Fortfarande lite oklart men ser ut som det kommer börja rullas ut i mars! fick jag som svar :o

Vi får hoppas programvaran kan färdas lite fortare än så eller att jag hörde fel
Hoppas verkligen dom inte fått info än/att du hörde fel...
martin363 skrev:
Arion skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
martin363 skrev:
På väg att beställa en Enyaq (trots den osäkra leveranstiden). Har dock fastnat i valet mellan 80 eller 80x. Lutar åt 80x. Vilka skäl finns att ta 80 istället?
Den bakhjulsdrivna 80 modellen har lägre pris, lägre vikt och längre räckvidd.
Samt bättre vändradie, 9,3 vs 10,8 m.

Bra synpunkter! Men, det är ju roligare att trycka på gaspedalen (heter det så på en elbil?) i 80x.... Skämt åsido (fast bara delvis), är det någon som nördat ner sig på skillnaden i batteri och laddhastighet? Det är tydligen inte samma batterier och laddhastigheten ska skilja där 80x verkar vara långsammare till 80% men ha högre toppeffekt i början. Ska man tro att det har någon praktisk betydelse, mer än några minuters skillnad vid snabbladdning? För många detaljer och val för min begränsade mentala kapacitet. Välja färg är svårt nog...
Jag tycker det pirrar till i magen när jag trycker ner pedalen ordentligt med vår 80. Dock är inte jag någon fartdåre och prioriterar inte sånt i en bil. Det där med olika laddhastighet känner jag inte till. Men om du tror du kommer försöka göra färre stopp och ladda till högre soc så är väl 80 att föredra isf. Svängradien är sjukt bra, bästa jag varit med om.
Skriv svar