SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att allt fler elbilar får över 100 kWh batteri.
Och därmed 70-80 mils räckvidd i verkligheten.
Trådlös laddning är också intressant.
The L7 will come with two battery versions depending on their capacity: 118 kWh y 93 kWh. In the case of the largest, the energy density is estimated at 300Wh / kg and a NEDC range of around 1,000 km.

Another noteworthy aspect is the 11 kW wireless charging that this model will bring with it.
https://www.football24.news/formula-1/2 ... k-wrLri31g
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Intressant är att allt fler elbilar får över 100 kWh batteri.
Och därmed 70-80 mils räckvidd i verkligheten.
Trådlös laddning är också intressant.
Positivt med något större batterier, men hur fungerar det med trådlös laddning?

Är det något som är tänkt att man skall gräva ner några slags spolar eller plattor i sin asfalt på garageuppfarten?

Hur stora är effektförlusterna (blir ju en klimatfråga)?

Hur exakt måste man parkera manuellt för att hamna optimalt, eller parkerar bilen själv sista biten för att få till detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av Mickep »

intressant med trådlös laddning. En del säger att förlusten är minimal.(verkar kontra-intuitivt enligt mig)
Antar att det blir som trådlösa laddare till mobiler. man rullar ut en matta i garaget som man sedan parkerar över. (att gräva upp asfalt/betong tror jag inte är aktuellt)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av martinot »

Ok, så troligen endast relevant för de som har garage att parkera i (vilket inte vi har), och de som oftast parkerar inomhus i garage större delen av året?

Eller kommer mattan/laddlösningen fungera ute i regn och snö?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av Mickep »

ingen aning hittade en artikel (se nedan)
kanh fungera utomhus men finns en viss risk för stöld.

https://www.efuel.se/blogs/kunskapsbank ... -for-elbil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
ingen aning hittade en artikel (se nedan)
kanh fungera utomhus men finns en viss risk för stöld.

https://www.efuel.se/blogs/kunskapsbank ... -for-elbil

Intressant att man fått upp verkningsgraden så mycket.

För ett par år sedan visade det amerikanska företaget Oak Ridge National Laboratory en teknisk lösning med laddare på 20kW som hade en verkningsgrad på 97%. Bara några år senare hade effekten ökats till 120kW och verkningsgraden ökat ytterligare. Därmed hade de nått upp i samma nivå som en snabbladdare med sladd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av martinot »

97% känns absolut som helt OK tycker jag (hade den hamnat på 90% så hade det däremot varit trist att tappa ytterligare 10% av energin, och för ineffektivt IMO). Är det detta som gäller för SAIC-lösningen?

Hur mycket precision kräver det i exakt parkering, eller ställer bilen in sig själv för detta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: SAIC L7 får 1000km I NEDC räckvidd

Inlägg av Hmpftfhdns »

martinot skrev:
Ok, så troligen endast relevant för de som har garage att parkera i (vilket inte vi har), och de som oftast parkerar inomhus i garage större delen av året?

Eller kommer mattan/laddlösningen fungera ute i regn och snö?
Intressant område det här som nog ingen vet riktigt var det kommer landa. Det är inte omöjligt att det kommer finnas i vägarna i framtiden så man kan ladda medan man kör. Trafikverket ligger i framkant på det här och testar lösningar med hjälp av innovationsupphandlingar. Finns en ”trådlös laddning”-vägsnutt på Gotland som verkar funka även med snö: https://news.cision.com/se/electreon-ab ... r,c3062156
Skriv svar