Ta det lugnt med defensiven. Det är inte standard på MG ZS, det är någon som satt dit den själv.Esterox skrev:Nähe så Hyundai har inte detta som tillval ?alvenzo skrev:Detta är inte standard, det är någon om satt dit den manuellt och det går ju att göra på alla bilar.Esterox skrev:Flertalet märken har ju haft detta i bra många år nu.Zalman3 skrev:Coolt!
BMW,Audi,mercedes m.m har ju som sagt haft detta länge.
Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda elbil"
Moderator: Redaktion
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Varför skulle det vara en överdrift?Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Finns ju uppenbarligen ägare som gjort det.
Många IDs som kört ner till Italien utan problem.
Naturligtvis har Björn satt lite av en standard med sina tests men bara titta på hans siffror visar inte upp en familjebil som är ute på tur. Där barn ska på toa, blöjor ska bytas, eventuell hund ska rastas m.m.
Bara titta på "hur fort kan vi komma x kilometer" är en bra merit men inte allt.
Följer hellre ägarnas egna utsagor om deras resor istället för att blint titta på vad en person fått och ta det som lag.
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
På ett av avsnitten av Electroheads framförde de att medelåldern på Teslaköpare är hög (högst?), kan det varit 55 år eller något sånt? De kanske är lite försiktigare och inte så äventyrslystna som köpare av märken som lockar yngre köpare?Kubi skrev:Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.Zalman3 skrev:Citat från Facebook.
Går tydligen bra att åka på Europa semester med en MG ZS EV.
Jag har fått min MG förra fredags och på måndag denna vecka åkte vi i väg på en road trip till Europa. Just nu är vi i hemlandet( Makedonien) vilket innebär att vi har åkt 230 mil med MG elbilen. Genomsnitt förbrukning 18kw/100km. Fantastiskt körupplevelse.
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Tycker mest det är lika roligt varje gång när tesla-ägare blir imponerade över funktioner som andra märken haft i 10-15 år. Det visar ju att tesla kanske inte är så långt fram i tekniken om man bortser från själva drivningen. Eller ens har så tekniskt avancerade bilar heller om vi bortser från drivningen.alvenzo skrev:Ta det lugnt med defensiven. Det är inte standard på MG ZS, det är någon som satt dit den själv.Esterox skrev:Nähe så Hyundai har inte detta som tillval ?alvenzo skrev:Detta är inte standard, det är någon om satt dit den manuellt och det går ju att göra på alla bilar.Esterox skrev:Flertalet märken har ju haft detta i bra många år nu.Zalman3 skrev:Coolt!
BMW,Audi,mercedes m.m har ju som sagt haft detta länge.
Oj vad detta kommer kunna spåra och försvarstal skall hållas
Jag måste dock prova en MG för jag är inte övertygad om att den håller måttet.
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Jag har 2017 kört en Leaf 24kWh ca 100 mil från Göteborg till Umeå. Fick ladda 11ggr.Kubi skrev:Varför skulle det vara en överdrift?Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Finns ju uppenbarligen ägare som gjort det.
Många IDs som kört ner till Italien utan problem.
Naturligtvis har Björn satt lite av en standard med sina tests men bara titta på hans siffror visar inte upp en familjebil som är ute på tur. Där barn ska på toa, blöjor ska bytas, eventuell hund ska rastas m.m.
Bara titta på "hur fort kan vi komma x kilometer" är en bra merit men inte allt.
Följer hellre ägarnas egna utsagor om deras resor istället för att blint titta på vad en person fått och ta det som lag.
Så de flesta elbilar GÅR det att köra långt med.
Men jag håller inte med om att det går "FANTASTISKT" bra att köra en +100mils semestertripp med en icke Tesla.
Själv kör jag en Tesla med gratis laddning och tvekar att byta bort den mot en som inte har gratis laddning.
Att köpa en icke Tesla finns inte på kartan.
Eller menar du att jag som resande I Norrland ska kunna jobba effektivt med att förlita mig på oftast EN 50kW CCS laddare per laddställe?
Vet Porsche Taycan folk som bytt bort bilen då de insett att de får förlita sig på att ladda i 37 kW på en CCS laddare I Norrland.
Snacket om 270kW snabbladdning är bara en dröm på många ställen i Norrland.
Norrlands största stad Umeå har totalt 4st 50kW CCS laddare.
Gissa hur ofta folk står i kö för att ladda?
Tesla har 12st 150kW laddare I Umeå.
Gissa hur ofta det är kö att ladda där?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Jaha, så vi gick ifrån en Europa resa till Norrlands resa.Zalman3 skrev:Jag har 2017 kört en Leaf 24kWh ca 100 mil från Göteborg till Umeå. Fick ladda 11ggr.Kubi skrev:Varför skulle det vara en överdrift?Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Finns ju uppenbarligen ägare som gjort det.
Många IDs som kört ner till Italien utan problem.
Naturligtvis har Björn satt lite av en standard med sina tests men bara titta på hans siffror visar inte upp en familjebil som är ute på tur. Där barn ska på toa, blöjor ska bytas, eventuell hund ska rastas m.m.
Bara titta på "hur fort kan vi komma x kilometer" är en bra merit men inte allt.
Följer hellre ägarnas egna utsagor om deras resor istället för att blint titta på vad en person fått och ta det som lag.
Så de flesta elbilar GÅR det att köra långt med.
Men jag håller inte med om att det går "FANTASTISKT" bra att köra en +100mils semestertripp med en icke Tesla.
Själv kör jag en Tesla med gratis laddning och tvekar att byta bort den mot en som inte har gratis laddning.
Att köpa en icke Tesla finns inte på kartan.
Eller menar du att jag som resande I Norrland ska kunna jobba effektivt med att förlita mig på oftast EN 50kW CCS laddare per laddställe?
Vet Porsche Taycan folk som bytt bort bilen då de insett att de får förlita sig på att ladda i 37 kW på en CCS laddare I Norrland.
Snacket om 270kW snabbladdning är bara en dröm på många ställen i Norrland.
Norrlands största stad Umeå har totalt 4st 50kW CCS laddare.
Gissa hur ofta folk står i kö för att ladda?
Tesla har 12st 150kW laddare I Umeå.
Gissa hur ofta det är kö att ladda där?
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Teslafolket är alltid anpassningsbara beroende på diskussion.Kubi skrev:Jaha, så vi gick ifrån en Europa resa till Norrlands resa.Zalman3 skrev:Jag har 2017 kört en Leaf 24kWh ca 100 mil från Göteborg till Umeå. Fick ladda 11ggr.Kubi skrev:Varför skulle det vara en överdrift?Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Finns ju uppenbarligen ägare som gjort det.
Många IDs som kört ner till Italien utan problem.
Naturligtvis har Björn satt lite av en standard med sina tests men bara titta på hans siffror visar inte upp en familjebil som är ute på tur. Där barn ska på toa, blöjor ska bytas, eventuell hund ska rastas m.m.
Bara titta på "hur fort kan vi komma x kilometer" är en bra merit men inte allt.
Följer hellre ägarnas egna utsagor om deras resor istället för att blint titta på vad en person fått och ta det som lag.
Så de flesta elbilar GÅR det att köra långt med.
Men jag håller inte med om att det går "FANTASTISKT" bra att köra en +100mils semestertripp med en icke Tesla.
Själv kör jag en Tesla med gratis laddning och tvekar att byta bort den mot en som inte har gratis laddning.
Att köpa en icke Tesla finns inte på kartan.
Eller menar du att jag som resande I Norrland ska kunna jobba effektivt med att förlita mig på oftast EN 50kW CCS laddare per laddställe?
Vet Porsche Taycan folk som bytt bort bilen då de insett att de får förlita sig på att ladda i 37 kW på en CCS laddare I Norrland.
Snacket om 270kW snabbladdning är bara en dröm på många ställen i Norrland.
Norrlands största stad Umeå har totalt 4st 50kW CCS laddare.
Gissa hur ofta folk står i kö för att ladda?
Tesla har 12st 150kW laddare I Umeå.
Gissa hur ofta det är kö att ladda där?
I en annan tråd låter det inte alls sådär på Zalman, utan då kan alla åka elbil överallt hela tiden oavsett märke.
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Leasat en mg till frugan. 3140 för 2000mil å service/försäkring är ganska prisvärt ändå. Bara soppan till nuvarande fossil går på 1800/månad
Vinterdäck fixar vi själv.
Funderar på en model y som förstabil
Vinterdäck fixar vi själv.
Funderar på en model y som förstabil
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Tydligen är det inte så många bilar kvar till kampanjpriset 1.990kr per månad.
Undrar vad ordinarie pris blir.
Undrar vad ordinarie pris blir.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Vad är du ute efter. En bil med drag och 2000 mil för 1990?Thed75 skrev:1990 är väl utan drag och bara 1000mil
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Kan ju vara lite SBS och lite uppfylla sin egen tro, lättare att bortse från fel på sitt kärleksmärke, som är gigantiska problem om det inte är en tesla..Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Ja, man får ha i åtanke att Tesla-Björn är Teslafantast. Det är intresant att jämföra Tesla-Björns slutsatser med Kris Rifas. Båda är seriösa Norska testare med liknande tester men har ofta lite olika slutsatser om resultatet för olika bilar.Gargamel skrev:Kan ju vara lite SBS och lite uppfylla sin egen tro, lättare att bortse från fel på sitt kärleksmärke, som är gigantiska problem om det inte är en tesla..Zalman3 skrev:Fantastiskt bra är en överdrift.Det går fantastiskt bra i alla elbilar i Europa. Mestadels Tesla ägare som säger sig inte våga ut i något annat märke.
Förvånas över att exempelvis Björn Nyland nästan varje gång han kör en en icke Tesla på långkörning så har han någon form av laddproblem.
Laddningen går inte att starta, laddningen avbryts i förtid, han får köa för att ladda, eller omotiverat långsam laddning.
Allt detta gör att restiden kan bli 2-3 timmar längre för en icke Tesla.
Exempel:
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Dragvikten 75kg var ju inget att hänga i julgranen men man kan iaf lasta 4cyklarRaptor skrev:Vad är du ute efter. En bil med drag och 2000 mil för 1990?Thed75 skrev:1990 är väl utan drag och bara 1000mil
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Är set inte 750 kg på MG?Thed75 skrev:Dragvikten 75kg var ju inget att hänga i julgranen men man kan iaf lasta 4cyklarRaptor skrev:Vad är du ute efter. En bil med drag och 2000 mil för 1990?Thed75 skrev:1990 är väl utan drag och bara 1000mil
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
ZS EV har 75kg och Marvel har 750kg.Maw skrev:Är set inte 750 kg på MG?Thed75 skrev:Dragvikten 75kg var ju inget att hänga i julgranen men man kan iaf lasta 4cyklarRaptor skrev:Vad är du ute efter. En bil med drag och 2000 mil för 1990?Thed75 skrev:1990 är väl utan drag och bara 1000mil
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
MG 5 kombi har 500kg i dragvikt.flipmac skrev:ZS EV har 75kg och Marvel har 750kg.Maw skrev:Är set inte 750 kg på MG?Thed75 skrev:Dragvikten 75kg var ju inget att hänga i julgranen men man kan iaf lasta 4cyklarRaptor skrev:Vad är du ute efter. En bil med drag och 2000 mil för 1990?Thed75 skrev:1990 är väl utan drag och bara 1000mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Hur många här på TCS har provkört en MG ZS EV?
Jag har bara provsuttit och tyckt att kvalitetskänslan var över förväntan.
Det jag tycker är dåligt är att det ännu inte finns appstyrning.
Läser man på Facebook om vad folk tycker om sin nya MG.
Så är det flesta hyfsat nöjda.
Jag har bara provsuttit och tyckt att kvalitetskänslan var över förväntan.
Det jag tycker är dåligt är att det ännu inte finns appstyrning.
Läser man på Facebook om vad folk tycker om sin nya MG.
Så är det flesta hyfsat nöjda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Elbils skeptikern Robert Collin har testat MG ZS EV.
Utgår ifrån att han sågar bilen.
Gissar att han klagar på kort räckvidd, ingen app, dåligt andrahandsvärde, ful design mm.
Men vad gav han för betyg?
Utgår ifrån att han sågar bilen.
Gissar att han klagar på kort räckvidd, ingen app, dåligt andrahandsvärde, ful design mm.
Men vad gav han för betyg?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/Ry17GA ... de-elbilenMed rekordlågt leasingpris har kinesiska MG lanserat ZS EV – och blivit den mest sålda elbilen i Sverige i juni 2021. Rekordlågt intropris, fem stjärnor i EuroNcap, massor av plats både fram och bak, och perfekt accelerationen för en miljöklassad familjebil. Robert Collin har testat och satt betyg!
Buggarna och frågetecknen
Massor med utrymmen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Jag har faktiskt de senaste dagarna sett 2 st i trafik, en i helgen i Uppsala samt en idag i lilla Märsta.
Hade den haft 10 mils räckvidd till hade jag privatleasat en Luxury på 2 år nu när jag lämnar tillbaka min Leaf i höst.
Bara för att ha något att åka i tills jag vet vad jag vill ha (eller egentligen vet jag vad jag vill ha, men har ingen finansiär till den...)
Hade den haft 10 mils räckvidd till hade jag privatleasat en Luxury på 2 år nu när jag lämnar tillbaka min Leaf i höst.
Bara för att ha något att åka i tills jag vet vad jag vill ha (eller egentligen vet jag vad jag vill ha, men har ingen finansiär till den...)
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
[quote="Zalman3"]Hur många här på TCS har provkört en MG ZS EV?
Jag har bara provsuttit och tyckt att kvalitetskänslan var över förväntan.
Det jag tycker är dåligt är att det ännu inte finns appstyrning.
Läser man på Facebook om vad folk tycker om sin nya MG.
Så är det flesta hyfsat nöjda.
Jag har letat ett tag efter en andrabil till familjen, där förstabilen är en MS 75D 2018. Kraven för en andrabil är att den ska vara helt elektrisk, billig och helst kunna inrymma fyra personer för kortare sträckor. Efter att ha provkört en Mini Cooper ES, en Fiat 500 el och MG ZV EV var valet enkelt. Visst var Minin häftig och mkt körglad, men priset blev runt 3500kr inkl försäkring, dålig räckvidd också. Fiaten var löjligt trång och priset med försäkring landade ändå på nästan 3000kr. MG´n som var sist ut i provkörningsrundan överraskade mig mycket positivt, kändes inte som någon kompromiss jämfört med de två övriga. Kvalitetskänslan i kupén var god, gott om plats i baksätet, ett ordentligt bagage, accelerationen helt ok (0-100 på 8,2 s) Den gick hyggligt tyst och ska gå runt 26 mil på en laddning (är säkert bara runt 20 i verklig körning men funkar bra för oss, vid långresa tar vi såklart Teslan). Priset 2280 kr /1000 mil per månad, service ingår, är svårslaget. Jag la till 150kr/mån och får då köra 1500 mil/år.
Jag väntar nu med spänning på att få min MG, 3-5 veckors leveranstid var det när jag beställde för 2 veckor sedan. Kan återkomma med mer intryck när jag kört bilen ett tag.
Med vänlig hälsning,
Micke
Jag har bara provsuttit och tyckt att kvalitetskänslan var över förväntan.
Det jag tycker är dåligt är att det ännu inte finns appstyrning.
Läser man på Facebook om vad folk tycker om sin nya MG.
Så är det flesta hyfsat nöjda.
Jag har letat ett tag efter en andrabil till familjen, där förstabilen är en MS 75D 2018. Kraven för en andrabil är att den ska vara helt elektrisk, billig och helst kunna inrymma fyra personer för kortare sträckor. Efter att ha provkört en Mini Cooper ES, en Fiat 500 el och MG ZV EV var valet enkelt. Visst var Minin häftig och mkt körglad, men priset blev runt 3500kr inkl försäkring, dålig räckvidd också. Fiaten var löjligt trång och priset med försäkring landade ändå på nästan 3000kr. MG´n som var sist ut i provkörningsrundan överraskade mig mycket positivt, kändes inte som någon kompromiss jämfört med de två övriga. Kvalitetskänslan i kupén var god, gott om plats i baksätet, ett ordentligt bagage, accelerationen helt ok (0-100 på 8,2 s) Den gick hyggligt tyst och ska gå runt 26 mil på en laddning (är säkert bara runt 20 i verklig körning men funkar bra för oss, vid långresa tar vi såklart Teslan). Priset 2280 kr /1000 mil per månad, service ingår, är svårslaget. Jag la till 150kr/mån och får då köra 1500 mil/år.
Jag väntar nu med spänning på att få min MG, 3-5 veckors leveranstid var det när jag beställde för 2 veckor sedan. Kan återkomma med mer intryck när jag kört bilen ett tag.
Med vänlig hälsning,
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Jag får ca 28-30 mil med min i det här vädret.
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Vad fick den för bedömning på krocktest? är det chademoladdning fortfarande?
Re: Kaxigt, inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda el
Provkörde igår hos Hedins i Vara. Var säkert 7-8 MG EV i hallen och flera utanför, som alla var sålda. Tog bara en kort sväng men den kändes helt ok. Navigationen var dock seg när vi matade in destinationen, inte riktigt i teslaklass...
Skulle säkert fungera som andrabil och verkar generera många nya elbililster.
Skulle säkert fungera som andrabil och verkar generera många nya elbililster.
Elbilist sedan 2014