Priskriget har börjat.
Privatleasing för 1.990kr per månad är makalöst billigt.
MG Motor Europes vd Matt Lei säger i en kommentar att företagets riktar sig till ”ungdomligt sinnade konsumenter som är redo att anamma elektrifiering”.
Företaget siktar på att sälja 4.000 bilar i Sverige under 2021 och inom tre år ska MG ZS vara landets mest sålda elbil.
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
Klart att de får en viss del av marknaden. Men om pris vore allt skulle alla köra Dacia Duster/Sandero.
Jag skrev
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
MG ZS EV kommer ju med 73 kWh batteri till vintern. Gissar på en räckvidd på ca 43 mil.
Med rätt pris kommer den sälja massor.
Men MG Marvel R
69,8kWh, +400 km WLTP
93kWh, killgissar på ca 530 km WLTP
Kommer också bli en storsäljare eftersom den har 4wd, knappt 300hk, drag och hyfsat lång räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
Här hemma så hotar den vår Zoe 41kwh. Jag blir riktigt nyfiken på MG'n.
Jag är dock rädd för att frun tycker alldeles för mycket om Zoe'n, men denna kan nog bli någon hundring billigare i månaden.
Tydligen är privatleasingpriset på 1.990kr i månaden inget tillfälligt pris.
Hur får dom ihop kalkylen?
Och med 7 års garanti känns det som ett tryggt köp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tydligen är privatleasingpriset på 1.990kr i månaden inget tillfälligt pris.
Hur får dom ihop kalkylen?
Och med 7 års garanti känns det som ett tryggt köp.
MG 1990.jpg
Bilen kostar 340 000 kr att köpa. På tre år får MG in 72 000 kr i leasingavgifter och 70 000 kr i bonus. De räknar alltså med ett restvärde på ca 58% efter tre år och 3000 mil. Tveksamt om det håller, men de flesta kommer nog köpa till fler mil och mer utrustning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tydligen är privatleasingpriset på 1.990kr i månaden inget tillfälligt pris.
Hur får dom ihop kalkylen?
Och med 7 års garanti känns det som ett tryggt köp.
MG 1990.jpg
Bilen kostar 340 000 kr att köpa. På tre år får MG in 72 000 kr i leasingavgifter och 70 000 kr i bonus. De räknar alltså med ett restvärde på ca 58% efter tre år och 3000 mil. Tveksamt om det håller, men de flesta kommer nog köpa till fler mil och mer utrustning.
58% av bruttopriset ja. Men hela 73% av nettopriset. All värdeminskning utgår från nettopriset. När man köper en begagnad elbil jämför varje logiskt tänkande person rimligen med priset efter bonus.
Om de exporterar bilen efter leasingperiodens slut kanske MG kan få mer dock? Men då är det rovdrift av våra skattepengar det handlar om.
Tydligen är privatleasingpriset på 1.990kr i månaden inget tillfälligt pris.
Hur får dom ihop kalkylen?
Och med 7 års garanti känns det som ett tryggt köp.
MG 1990.jpg
Bilen kostar 340 000 kr att köpa. På tre år får MG in 72 000 kr i leasingavgifter och 70 000 kr i bonus. De räknar alltså med ett restvärde på ca 58% efter tre år och 3000 mil. Tveksamt om det håller, men de flesta kommer nog köpa till fler mil och mer utrustning.
58% av bruttopriset ja. Men hela 73% av nettopriset. All värdeminskning utgår från nettopriset. När man köper en begagnad elbil jämför varje logiskt tänkande person rimligen med priset efter bonus.
När jag nu snart byter in min e-Niro efter 6000 mil hamnar mitt restvärde på 76% av nettopriset. Jag uppskattar att det hade varit 83% om jag orkat sälja den privat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tydligen är privatleasingpriset på 1.990kr i månaden inget tillfälligt pris.
Hur får dom ihop kalkylen?
Och med 7 års garanti känns det som ett tryggt köp.
MG 1990.jpg
Bilen kostar 340 000 kr att köpa. På tre år får MG in 72 000 kr i leasingavgifter och 70 000 kr i bonus. De räknar alltså med ett restvärde på ca 58% efter tre år och 3000 mil. Tveksamt om det håller, men de flesta kommer nog köpa till fler mil och mer utrustning.
58% av bruttopriset ja. Men hela 73% av nettopriset. All värdeminskning utgår från nettopriset. När man köper en begagnad elbil jämför varje logiskt tänkande person rimligen med priset efter bonus.
När jag nu snart byter in min e-Niro efter 6000 mil hamnar mitt restvärde på 76% av nettopriset. Jag uppskattar att det hade varit 83% om jag orkat sälja den privat.
Ja det är helt galet. Såna andrahandsvärden tror inte jag är hållbara i längden. Man får en begagnad bil, helförsäkring krävs, sämre garantier (inte på Kia då kanske som har 7 år), däcken börjar bli slitna och behöver bytas osv osv.
Varför skulle inte SAIC kunna göra en ID3-klon och sätta ett MG märke på den och sälja den i Europa?
Kommer garanterat. Tror du har helt rätt där.
Det är kinesiska företagens/regimens "modus operandi" och strategi; embrace, co-operate, steal and clone (väldigt förenklat).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
MG ZS EV kommer ju med 73 kWh batteri till vintern. Gissar på en räckvidd på ca 43 mil.
Med rätt pris kommer den sälja massor.
Men MG Marvel R
69,8kWh, +400 km WLTP
93kWh, killgissar på ca 530 km WLTP
Kommer också bli en storsäljare eftersom den har 4wd, knappt 300hk, drag och hyfsat lång räckvidd.
"Snik"varianten av PS2 kostar ca 130k mer än MG ZS med 44,5 kWh-batteri i lux utförande, blir ännu mindre skillnad med MG med större batteri. Skulle en sådan "liten" prisskillnad göra att man tar över marknaden så borde detta skett för länge sedan gällande fossibilar.
Inser givetvis att PS2 inte är en suv men kommer komma motsvarande "snik"modeller av tex. XC40.
MG ZS svåraste konkurrenter är snarare de billiga elbilar som är på väg från Skoda och Dacia. Etablerade lågprismärken med utbyggd försäljar- och servicenätverk som i Dacias fall kommer sälja ombrandade kinabilar.
MG ZS EV kommer ju med 73 kWh batteri till vintern. Gissar på en räckvidd på ca 43 mil.
Med rätt pris kommer den sälja massor.
Men MG Marvel R
69,8kWh, +400 km WLTP
93kWh, killgissar på ca 530 km WLTP
Kommer också bli en storsäljare eftersom den har 4wd, knappt 300hk, drag och hyfsat lång räckvidd.
"Snik"varianten av PS2 kostar ca 130k mer än MG ZS med 44,5 kWh-batteri i lux utförande, blir ännu mindre skillnad med MG med större batteri. Skulle en sådan "liten" prisskillnad göra att man tar över marknaden så borde detta skett för länge sedan gällande fossibilar.
Inser givetvis att PS2 inte är en suv men kommer komma motsvarande "snik"modeller av tex. XC40.
Absolut. Jag vet ju vad jag själv valt av de med så liten prisskillnad.
Men sedan kan man fundera på huruvida PS2 är en svensk eller kinesisk bil (men det är kanske en lite annan fråga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Större batteri är aldrig fel.
Gissar på att 73 kWh versionen får ca 43 mil WLTP.
During its launch in 2020, MG confirmed that the ZS EV will get a bigger battery pack in future which will offer more range. Now, the manufacturer has confirmed that it is launching in 2022. That means, you would be able to choose between the regular and long range variants.